Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

F1 2010 [PS3] - keskustelu pelistä

Vastaus: F1 2010 [PS3] - keskustelu pelistä

Hohhoijaa. Kaikkeen sitä ihminen saakin rahansa kulutettua(lue: tuhlattua). Tuli tämäkin peli työmatkalla hankittua, kun oli niin hyviä arvosteluja saanut ja kehuttu hyväksikin peliksi. Keväällä 2007 tuli PS3 hankittua ja samalla F1 CE, josta pidin silloin paljonkin, joten nyt ajattelin, että on aika uusia Formulapeli ja vielä niin hyviä arvostelujakin saanut...Mutta mitä vielä, tässä nyt muutaman tunnin ensitestailut takana ja olo on tyrmistynyt. Miten markkinoille onkin puskettu tuollaista sontaa?

Ensinnäkin ajomallinnus! Siis aivan kauheita ajettavia nuo autot verrattuna vaikkapa F1 CEhen. Tuntuu, ettei autoissa olisi pitoa ollenkaan, vaan luistelevat koko ajan johonkin suuntaan. Ei tunnu kivalta ajaa noilla, ei lähimainkaan yhtä kivalta kuin F1 CE muutamia vuosia sitten. Ajomallinnus yrittää ilmeisesti olla kevyt simulaatio, mutta epäonnistuu siinä pahasti. Toisaalta se yrittää olla vähän arcadeakin, mutta ei se onnistu siinäkään. Surkea suoritus ajofysiikan osalta.

Toisekseen grafiikka! Siis miten rumalta voikaan peli näyttää vuonna 2010! Siis F1 CEkin oli kuvaputkelta pelattuna komeampi ja miellytti enemmän silmää! Siis ei hemmetti tuota grafiikan rumuutta!

Olisi vaan pitänyt uskoa sitä omaa ensimmäistä fiilistä, mikä tuli, kun kuulin, että tämä on Codemastersin alaa. Vanhat Colin McRaet olivat hyviä, mutta viime vuosien Dirtit ja GRIDit ovat olleet aivaan kaameita, mitä olen niitä vähän testannut. Codemasters on selvästi menettänyt otteensa.

Kyllä kai tälle täytyy vielä viikonloppuna antaa mahdollisuus, jos tämä peli alkaisi edes vähän viihdyttää. Tällä hetkellä tekee paljon mieluummin mieli pelata NHLää kuin Formulaa, vaikka kuinka haluaisin tykätä tästä kilvanajosta. Ensitestien perusteella antaisin pelillä 6/10, korkeintaan 7. Kyllä ihmetyttää, mistä nuo 90 pisteen arvostelut on oikein repäisty.

Joopa joo, pakko sanoa, mutta pitoa on just riittävästi ja ajotuntuma loistava, kannattaa niitä säätjökin hiukan tutkia ennen kuin ryntää sinne radalle, jos ajaa padilla (huono idea tuhlata näin hienoa ajokokemusta siihen) niin kannattaa laittaa TCS FULL niin on helpompi, mutta ratilla tätä on oikein kiva huristella, sen verran mitä tätä on nyt ajellut ja testaillut niin jos on ABS päällä niin renkaat ei kulu, tai ainakaan hudiin ei tuu mitään kulumiseen viittaavaa, (2 x L1).
Itse olin posiitiivisesti yllättynyt tästä ajomallinuksesta, grafiikka on ok ja äänet loistavat ainakin minun laitteistoistani, DTS soundit jylisee loistavasti.
Toivottavasti ne muutamat pikku bugit vielä korjataan niin kaikki on hyvin.
Taitaa ajomallinus olla liian simulaatiomainen kun jakaa mielipiteet näin jyrkästi, mutta näin se on ok :D
 
Vastaus: F1 2010 [PS3] - keskustelu pelistä

Kuka sanoi ettei olis TCS täysillä? Ainoa vaan ettei sillä tunnu olevan paskankaan väliä, se on se kolme spinniä joka kierros anyway.

Mitään tietoa kuinka kauan cm:llä on lisenssi fykkösiin?
 
Vastaus: F1 2010 [PS3] - keskustelu pelistä

Minä olen huvikseni kokeillu padilla ohjata,mutta eihän se tunnu edes autopeliltä ajella
ei mitään fiilistä,hyi hitto mikä tuntuma padilla.

No olen onnellinen puolestasi. Me kaikki varmaan olemme onnen kukkuloilla vuoksesi, ja jaamme fiiliksesi sun kaa.
 
Vastaus: F1 2010 [PS3] - keskustelu pelistä

Tuli itekin hankittua tämä peli ja musta se oli ostamisen arvoinen. Pelissä riittää haastetta ja auto ei anna paljoakaan anteeksi virheistä. Liian aikainen kaasutus, niin sitten spinnataan ja huonolla tuurilla seinään. Pädillä pelailen ja ihan hyvin se ajettavuus sopii mun käteen, kunhan sitä tattia kääntää rauhallisesti. Ekasta kisasta hardilla ilman ajoapui (paitsi luistonesto mediumilla, sillä pädillä se kaasu on hieman on/off) Lotuksella pääsin toiselle sijalle.

Ainoat asiat mitkä jäi ärsyttää on tää turhankin ankara rangaistusjärjestelmä esim. Bahrainin uusissa mutkayhdistelmissä vedin siinä hitammaissa mutkassa monta kertaa leveäksi, josta peli kuitenkin lätkäisee varoituksen oikomisesta, vaikka vedin leveäksi.
Toinen ärsyttävä asia on AI'n liian aikainen jarrutus. Vitutti kun oli ajamassa hyvää kierrosta, edessä oleva auto jarruttaa mailin ennen realistista jarrutusmatkaa ja mä tietenkin täräytän siihen perään.
 
Vastaus: F1 2010 [PS3] - keskustelu pelistä

Lisäsin tuon Eau Rougen esimerkin tuohon viestin kirjoittamisen jälkeen. Se on totta, ettei CEssä tainnut Spata olla, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että F1 2010:ssä Eau Rougen ajaminen tuntuu "oudolta". Auto vetelee mutkasarjassa kummallisesti, eikä tunnu imeytyvän rataan downforcen vaikutuksesta, kuten sen pitäisi.

Ajelin tänään Eau Rougen läpi n. 50 kertaa kaasu pohjassa ja sekä McLaren että Lotus eteni kuin kiskoilla. Tosin sain G25:n aika hyviin säätöihin, alkuperäiset asetukset eivät herättäneet erityisemmin luottamusta. Enkä edes uskalla kuvitella miten huono tuntuma pädillä on.

Älkääkä nyt kukaan loukkaantuko, mutta jos ajatte pädillä, ei teillä ole mitään oikeutta kritisoida ajomallia koska teillä ei ole ajomalliin mitään konkreettista liittymäpintaa. Analogitatin liike on aika paljon lyhyempi kuin polkimissa, ratista puhumattakaan. Sen voitte ilmoittaa ettei ohjaus ole tarkka tatilla ja ettei liipaisimilla ole helppo annostella kaasua/jarrua, mutta senhän me jo tiesimmekin.
 
Vastaus: F1 2010 [PS3] - keskustelu pelistä

Omat ajatukset:

On juuri sellainen kuin odotin eli hyvä. Viikonloppu menee kokonaan tämän parissa.
Ajomallinnus on omasta mielestä parempi kuin CE:ssä juuri tuon vaikeuden takia. Padilla koitin mutta en koita enää. Aivan järkyttävää shaibaa padilla. Vaikeusaste turhan helppo koska legendillä ja lotus alla aika-ajoissa-->14 sija. AI:in ohi pääsee aivan liian helposti mutkissa. Ajamisen haastavuus on sopivaa luokkaa, vasta yhden kunnon kierroksen saanut bahrainissa.


EDIT: Unohdin mainita että damage aivan liian anteeksiantavaa. Pyörähtänyt seinään perä edellä monesti mutta ei auto vaan hajoa.
 
Vastaus: F1 2010 [PS3] - keskustelu pelistä

Itse pelaan padilla ja hyvin pelittää. Onhan se vaikeempaa kuin ratilla, mutta ihan hyvin tosiaan istuu auto radassa.
Itse pidän kaikki muut avut pois, mutta TC on mediumilla.
Olen kyllä ajanut verkkokisoja, missä on kaikki avut disabloitu, niin kyllä niissäkin pärjäs ihan hyvin.

Ihan yhtä hyvä peli padilla kun muutkin sitten F1CEn.
Itse pelannu aina vaan padilla suunnilleen kaikkia autopelejä viime vuosina.

Mulla samoin tuo TC mediumilla, muut pois.
Ei pysy minulla radalla ilman sitä (voipi olla ihan asennekysymys kun otin sen pois ja hetu pyörähtelin, kokeileepa tuota myöhemmin, ei minua haittaa jos on avuja päällä jos peli sitten sujuu paremmin).

Itse ohjaus tatilla on varsin sulavaa mielestäni. Liipasimella jarruttelu tahtoo olla vähän hakusessa (vielä). Tiedä oisko tatilla helpompi.
 
Vastaus: F1 2010 [PS3] - keskustelu pelistä

Kyllä tässä on paljon parempi ja haastavempi ajotuntuma kuin F1 CE:ssä. Aika paljon realistisempikin. F1CE todellakin oli raiteilla ajamista. Tässä saa olla kaasun kanssa todella tarkkana ellei pidä luistonestoo päällä. Ite en oo kyllä kokeillu mitään ajoapuja enkä niihin varmaan koskekkaan. Aluksihan tuli pyörähdeltyä ja ajeltua pitkin seiniä mutta nyt ajotuntumaan alkaa jo pääsemään sisälle ja ajaminen sujuu ihan hyvin.
Sade oli kyllä pieni pettymys. Sade-efektit on hienonnäkösiä, mutta ajettavuudessa ei oikeastaan ole mitään eroa ajaako sateella vai kuivalla. Jarrutusmatkat ehkä pitenee vähän, mutta ei muuta.
Ratilla en oo peliä vielä testannu, eli padilla oon vasta ajellu. Ei oo vaan jaksanu pistää rattia vielä kiinni :D
 
Vastaus: F1 2010 [PS3] - keskustelu pelistä

Ratilla en oo peliä vielä testannu, eli padilla oon vasta ajellu. Ei oo vaan jaksanu pistää rattia vielä kiinni :D


Tuo padihan on siis aivan järjetöntä sontaa verrattuna rattiin. Ja tuplasti vaikeampaa.
 
Vastaus: F1 2010 [PS3] - keskustelu pelistä

Onkohan kukaan kokeillut Logitechin momolla... Mahtaako pelittää eli ei ?
 
Vastaus: F1 2010 [PS3] - keskustelu pelistä

kopsaan nyt irkistä suoraan mun tekstit ku ei jaks uusiks kirjottaa...eli V käyrä nousi isolle äsken..


[21:59] Omenanraato: barcelonan kisa, meni ekaa kertaa mikään kisa aivan loistavasti ilman pyörähdyksiä jne...sit muita meni varikolle ni nousin kuudenneksi, trulli oli 7:s...sit kierroksella 9 menin varikolle....trulli päätti mun perässä tulla kans
[21:59] Omenanraato: ja meni varikolla haamuna mun läpi, sit mun auto hidasti, aattelin et no (kirosana), noh, ootetaan et se tekee pysähdyksen
[21:59] Omenanraato: mut se jäiki haamuksi siihen varikkopilttuun eteen, eikä menny renkaanvaihtoon ollenkaan
[21:59] Omenanraato: 5min ootin siinä
[21:59] Omenanraato: peli pyöri normisti, mut trulli ei tehny varikkopysähdystään ni mäkää en voinu
[22:00] Omenanraato: ja (kirosana) ku se tuli mun jälkee varikol mut ajo varikolla mun läpi (kuten 7 muutaki autoo)
[22:00] Omenanraato: ja ku ei tos tilantees voi ees keskeyttää..vaan se on alotettava kisa aluks seuraavaks taas
[22:00] Omenanraato: puuuh
 
Vastaus: F1 2010 [PS3] - keskustelu pelistä

Tuo padihan on siis aivan järjetöntä sontaa verrattuna rattiin. Ja tuplasti vaikeampaa.

No ei se ainakaan mulla paljoa kierrosaikoihin peleissä yleensä vaikuta ajanko ratilla vai padilla. Saahan ratilla vähän tarkemmin ohjattua ja kontrollitua kaasua ja jarrua, mutta ei siitä mun mielestä hirveää etua saa. No tätä peliä en tosin oo ratilla viellä kokeillu.
 
Vastaus: F1 2010 [PS3] - keskustelu pelistä

Itse en padilla pysy tiellä sitten millään.


Tulipa taas koettua kauhun hetkiä kun aika-ajojen toisessa osiossa viimeisellä kierroksella eturengas puhkeaa ja auto luisuu seinään. Nokka pois ja sijoitus jäi 17:ta. Ihmettelin että miten se ny tolleen ja katsoin hidastuksen niin renkaan puhkaisi hiilikuidun pala:eek:. Eli siis joku oli vähän kolaroinut mutkassa ja palasia jäänyt tielle. En tiennyt että tuonkin ovat mallintaneet...
 
Vastaus: F1 2010 [PS3] - keskustelu pelistä

Itse en padilla pysy tiellä sitten millään.

Tulipa taas koettua kauhun hetkiä kun aika-ajojen toisessa osiossa viimeisellä kierroksella eturengas puhkeaa ja auto luisuu seinään. Nokka pois ja sijoitus jäi 17:ta. Ihmettelin että miten se ny tolleen ja katsoin hidastuksen niin renkaan puhkaisi hiilikuidun pala:eek:. Eli siis joku oli vähän kolaroinut mutkassa ja palasia jäänyt tielle. En tiennyt että tuonkin ovat mallintaneet...

Mulla kävi sama :D
Spassa tulin pouhon mutkaan hyvällä vauhdilla ja keskellä mutkaa pamahtaa takarengas. Sain kyllä pidettyä auton sen verran hanskassa ettei seinään osunu. Mutta kivoja tollasia yllätyksiä kisoihin mahtuu ihan niinku oikeissakin Formuloissa.
 
Ylös Bottom