Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Fable - taas kerran

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Bushi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Fable - taas kerran

Sarine sanoi:
Voit aina lukea arvostelun josta tuo peliaika vähän selvenee: http://xbox.ign.com/articles/542/542632p1.html
Nyt kun luin tuon läpi (vasta nyt!) niin kyllä tuossakin pelissä on selvästi huonot puolensakin, niinkuin muissakin, mutta ovat sen verran pieniä ja kosmeettisia että eivät varmaankaan kovin paljoa haittaa omaa pelielämystä.

Itseasiassa en luottaisi tuohon arvosteluun, koska se tuntuu olevan väärässä joissakin asioissa, ainakin devaajien mukaan. Ja aiempi postaukseni viittaa juuri tähän... pelinkestosta ei voi vielä vetää mitään pysyviä johtopäätöksiä.

Niistä luvuista... 9: yhdestä rupusesta arvostelusta, 20-25: IGN/TXB, 16: TXB-toinen mielipide, 20 ja puolessa välissä (ei ole sama asia kuin 40 ja lopussa) tulee Ben Talbot -haastattelusta ja 80 tulee MS:n testeriltä.
 
Vastaus: Fable - taas kerran

Bushi sanoi:
Itseasiassa en luottaisi tuohon arvosteluun, koska se tuntuu olevan väärässä joissakin asioissa, ainakin devaajien mukaan. Ja aiempi postaukseni viittaa juuri tähän... pelinkestosta ei voi vielä vetää mitään pysyviä johtopäätöksiä.

Niistä luvuista... 9: yhdestä rupusesta arvostelusta, 20-25: IGN/TXB, 16: TXB-toinen mielipide, 20 ja puolessa välissä (ei ole sama asia kuin 40 ja lopussa) tulee Ben Talbot -haastattelusta ja 80 tulee MS:n testeriltä.

Jos toi herra arvostelija on pelannu pelin pari kertaa läpi, ni eiköhän se tiedä mistä puhuu. Veikkaan vaa että toi 20h pitää kutinsa, jos tehtäviäkään ei kerran enempää o.

Tohon 80:n tunnin peli aikaan en kyl usko, ellei sitte aio ostaa jokaista taloa ja mennä naimisiin jokaisen leidin kanssa. Eikä noi MS:n testerit muutenkaa oikee vakuuta.
 
Vastaus: Fable - taas kerran

Herojuana sanoi:
Jos toi herra arvostelija on pelannu pelin pari kertaa läpi, ni eiköhän se tiedä mistä puhuu. Veikkaan vaa että toi 20h pitää kutinsa, jos tehtäviäkään ei kerran enempää o.

Enhän mä sitä sanonutkaan ettei se totta olisi, mutta en usko, että se on se arvio mikä pitäisi antaa. Ja kuten sanott utehtävien määrästäkään en menisi takuuseen, koska muutakin on jo sanottu, pitääkö se kutinsa vai ei, sillä ei ole merkitystä. Niin ja jotain kertoo jo sekin, että TXB:n ja IGN: arvostelujen mukaan questien määrä heittää kymmenellä. Kuka sitä tietää kuinka paljon siellä niitä on... ei IGN/TXB ainakaan. Ja periaatteessa questeja pitäisi tulla aina lisää, koska matkustelevat kauppiaat tarvitsevat aina apua - he eivät tosin pyydä sitä questin muodossa (olettaen, että AI toimii kuten pitäisi).

OXMn Ben Talbot sanoo pelanneensa tarinan puoleen väliin ja jo siihen meni se 20 tuntia.

Samaa juttua oli silloin Shenmuen kanssa, kukaan ei näyttäny oppivan siitäkään mitään... :rolleyes:

Herojuana sanoi:
Tohon 80:n tunnin peli aikaan en kyl usko, ellei sitte aio ostaa jokaista taloa ja mennä naimisiin jokaisen leidin kanssa. Eikä noi MS:n testerit muutenkaa oikee vakuuta.

Niinpä niin... samaa mieltä olen, toisaalta. Toisaalta taas, emme tiedä pelistä tarpeeksi, että voisimme vetää minkäänlaisia johtopäätöksiä siitä kenen arvio on paras ja kenen ei.
 
Vastaus: Fable - taas kerran

Bushi sanoi:
Itseasiassa en luottaisi tuohon arvosteluun, koska se tuntuu olevan väärässä joissakin asioissa, ainakin devaajien mukaan. Ja aiempi postaukseni viittaa juuri tähän... pelinkestosta ei voi vielä vetää mitään pysyviä johtopäätöksiä.
Lähinnä tarkoitinkin että saa hieman suuntaa millanen se kesto voi olla tai on.

Gamespotkin sai pelin käteensä. Tässä hieman previkkaa ja uusia kuvia.

Previkka
Kuvat

Nuo englanti kalsarit näyttävät aika jännältä :D
 
Vastaus: Fable - taas kerran

Huhhuh, että oon pudonnut kärryiltä. On ollut -öh öh- muuta tekemistä ja olen unohtunut tyystin Fablen kehityksen seurailun kun kyllästyin kerran siihen ainaiseen hypeen... "Fable kultaan" veti minut takaisin tälle topicille, ja nytpäs mietin, mitä ihmettä onkaan ehtinyt tapahtua... Onko Fable yhä taivaisiin asti hypetetty, vai onko jotain latistavaa ehtinyt tapahtua, niinkuin yleensä. "80 tulee MS:n testeriltä" Pitihän se arvata. En nyt lähde heti arvostelemaan juuri tätä, tottakai ne siellä pistävät puolueellisen luvun, mutta ärsyttää niin paljon kun kaikki kaupalliset "Faktat" on niin taivaasta revittyjä... Varsinkin MS ja Sony esim. omilla virallisilla nettisivuillaan painottavat pelien vahvoiksi piirteiksi juuri niitä, joita on tiukasti kaikkialla haukuttu, niin että sitä ei usko kuin silmät kiinni kävelevä juntti... Miten se voi olla niin läpinäkyvää? eikö se ollenkaan kostaudu? Häpeäisivät, ihan todella :mad:
 
Vastaus: Fable - taas kerran

Ei sillä ole merkitystä onko se kokonaisuudessaan totta vai ei... kyse on siitä, että ne on eri luvut. Ja kyseessähän oli tosiaan se kun koko peli ja kaikki salaisuudet on kaluttu läpi, ei niinkään läpijuoksusta (kuten TXB ja IGN).

Ben Talbot oli eri mieltä IGN:n kanssa, mutta sillä ei ilmeisesti ole mitään merkitystä. :rolleyes:

Jos tämä 80 ei nyt sitten kuitenkaan pidäkään paikkaansa - ei se tietenkään tarkalleen pidäkään, enemmänkin se 20 on se "väärä" luku - kyse on kuitenkin lopulta siitä miten sitä peliä pelaa. Samaa juttua oli silloin kun Shenmue ilmestyi, "se o liian lyhyt, blah blah blah." Ei kannata hosua. Koska siitä se lopulta johtuu. Tätä ei voi pelata samalla tavalla kuin esim. Final Fantasya, josta sitä paitsi suurin osa peliajasta kuluu videoiden katselemiseen ja venailuun, että oma äijä pääsee taas lyömään.

Fable on tehty useampaa pelikertaa varten, kyllähän se nyt näkee vaikka sokea. Joten eiköhän se ole vähän parempikin, että se on hieman lyhyempi kuin muut RPGt?
 
Vastaus: Fable - taas kerran

Siis ei millään pahalla, mutta onko sinulle maksettu tuosta Fablen mainostamisesta ja puolustelemisesta jne. ? :D Kyllähän minäkin tuota odotan, mutta luulen että sinun kannattaisi ehkä hiukan ottaa takapakkia ettet sitten pety (liikaa).

Saisi kyllä noita arvosteluja tulla lisää ja erityisesti odotan GameSpotin arvostelua. Muistan kyllä hyvin, kun he antoivat Shenmuelle jotain 7.x.
 
Vastaus: Fable - taas kerran

Eiköhän Razanin rope-innostus kumpua sydämestään, ei siihen mitkään pelistudiot voi vaikuttaa. Samalla tavalla se kertoo muistakin roolipeleistä, ne vaan eivät ole yhtä hyviä (=vähemmän selitettävää).
 
Vastaus: Fable - taas kerran

NapaKettu sanoi:
Siis ei millään pahalla, mutta onko sinulle maksettu tuosta Fablen mainostamisesta ja puolustelemisesta jne. ? :D Kyllähän minäkin tuota odotan, mutta luulen että sinun kannattaisi ehkä hiukan ottaa takapakkia ettet sitten pety (liikaa).

Tsik, tsik. :rolleyes:

1. Tiedän tarkalleen millaista peliä he yrittävät tehdä, joten pettymisen vaara on hyvin pieni, voisin jopa sanoa, että sen todennäköisyys, että petyn tähän peliin on yhtä pieni kuin täysosuman voittaminen lotossa... en voi mitenkään tätä sinulle todistaa, mutta kai minä sen itse tiedän? Miksikö? Mieti sitä. ;)

2. Pystyn ajattelemaan kyseistä asiaa useammalta kuin yhdeltä kantilta.

3. Eikö se Shenmue kommentti jo selittänyt, miksi sanoin mitä sanoin? Jos ei, niin jätä asia siihen. Ei sitä sen yksinkertaisemmin voi selittää.

4. Se joka ei tällaista peliä mainosta on suoraan sanoen täysi pönttö. Ei vaan... pelit eivät koskaan kehity ilman näitä pelejä. Pelien pitää kehittyä, tämä on seuraava askel, aivan kuten Shenmue oli ennen tätä. Pelit eivät kehity pätkääkään joidenkin Final Fantasien, Morrowindien tai kotorien ansiosta. Ne tulevat paremmaksi ja laajemmiksi, kyllä, mutta tapahtuuko evoluutiota - ei. Samaa mieltä ei tarvitse olla.
 
Vastaus: Fable - taas kerran

Nojoo, tiedät varmaan niin paljon tuosta pelistä, etten ihmettelisi yhtään vaikka peli olisi juuri semmoinen mitä olet ajatellut. Ja totta kai sinä paremmin tiedät mitä olet mieltä kuin minä.

Jos tuohon saadaan nuo luvatut ominaisuudet hyvin toimivina ja hyvin esillä olevina, niin tämä on hypensä veroinen peli.
 
Vastaus: Fable - taas kerran

Bushi sanoi:
Tsik, tsik. :rolleyes:



4. Se joka ei tällaista peliä mainosta on suoraan sanoen täysi pönttö. Ei vaan... pelit eivät koskaan kehity ilman näitä pelejä. Pelien pitää kehittyä, tämä on seuraava askel, aivan kuten Shenmue oli ennen tätä. Pelit eivät kehity pätkääkään joidenkin Final Fantasien, Morrowindien tai kotorien ansiosta. Ne tulevat paremmaksi ja laajemmiksi, kyllä, mutta tapahtuuko evoluutiota - ei. Samaa mieltä ei tarvitse olla.

Kyllä minulle ainakin Kotorin valinnanvapaus oli todellakin uutta konsoliroolipeleissä ja luulenpa, että siinä pystyi vaikuttamaan juoneen enemmän kuin Fablessa. Fable kiinnostaa todella paljon, mutta olen varma, että se ei ole yhtä hyvä kuin Kotor jo pelkästään sen takia, että Kotor oli aivan uskomaton. Itse odotan Kotor 2:sta enemmän kuin Fablea.

Kyllä sinä hieman pilvilinnoja tunnut rakentavan tuon pelin suhteen, mutta peli on todennäköisesti kuitenkin niin hyvä ettet joudu edes pettymään. Itse kun luin IGN:n arvostelun niin ei tullut mieleeni, että he pelasivat sen juosten läpi, luulen että tuo 20h sisältää jo kohtuu määrän nuuskimista ja tuo 10-12h on sitten käytännössä juostu läpi, jokatapauksessa kyseessä on lyhyt roolipeli ja Kotoriin verrattuna jopa surkean lyhyt. Kotorissa myös oli jälleenpeluu arvoa todella paljon.
 
Vastaus: Fable - taas kerran

Dr Evil sanoi:
Kyllä minulle ainakin Kotorin valinnanvapaus oli todellakin uutta konsoliroolipeleissä ja luulenpa, että siinä pystyi vaikuttamaan juoneen enemmän kuin Fablessa. Fable kiinnostaa todella paljon, mutta olen varma, että se ei ole yhtä hyvä kuin Kotor jo pelkästään sen takia, että Kotor oli aivan uskomaton. Itse odotan Kotor 2:sta enemmän kuin Fablea.

Niin ja tästä päästään siihen miksi ihmiset ovat yksilöllisiä. Itse en pitänyt kotoria mitenkään erikoisena, se oli ok - ihan jees, mutta nyt kun sitä mietin niin muistan vain satunnaisia kohtia, ja minkäänlaista halua pelata sitä uudestaan ei koskaan tullut. Siitä jäi huono jälkimaku.

Dr Evil sanoi:
Kyllä sinä hieman pilvilinnoja tunnut rakentavan tuon pelin suhteen, mutta peli on todennäköisesti kuitenkin niin hyvä ettet joudu edes pettymään.

Tämä on minun ongelmani, teidän ei sillä tarvitse päätänne vaivata. Sittenpähän näette. Kyllä minä tiedän mistä minä pidän... Ei jokaista peliä tarvitse edes pelata tietääkseen, että siitä ei pidä. Homma toimii toisinkin päin.

Ja mitä tulee "pilvilinnoihin" tulee, ette voisi olla kauempana totuudesta. Asioita voi ajatella monelta kantilta, ei vain siltä mitä lehdestä tai netistä lukee, tai näkee.

Dr Evil sanoi:
Itse kun luin IGN:n arvostelun niin ei tullut mieleeni, että he pelasivat sen juosten läpi, luulen että tuo 20h sisältää jo kohtuu määrän nuuskimista ja tuo 10-12h on sitten käytännössä juostu läpi, jokatapauksessa kyseessä on lyhyt roolipeli ja Kotoriin verrattuna jopa surkean lyhyt. Kotorissa myös oli jälleenpeluu arvoa todella paljon.

Peli on lyhyt koska se suunniteltiin niin... tarkoitus oli tehdä peli jonka voi mennä voi mennä nopeasti läpi jos haluaa. Aivan samanlailla kuin Shenmue. Kannattaako se pelata nopeasti? Ei todellakaan. Kotorin jälleenpeluu arvo ei ole mitään verrattuna Fableen. Tarina saattaa muuttua juu ja hahmo, mutta siihen se sitten jääkin. Fablen maailma ja NPCt perustuvat kuitenkin AI:lle josta kotorissa ei ole tietoakaan.

Ja sanominen, että 20 tuntia sisältää kohtuu määrään nuuskimista perustuu mille, sillekö, että arvostelija luulee tehneensä niin? Ehkä tekikin, mutta sillä ei ole merkitystä, kuten jo sanoin kahteen kertaan, on olemassa muitakin arvioita aivan yhtä luotettavilta ihmisiltä, jos ei jopa luotettavimmilta. En usko, että 20 tuntia riittäisi AI:lle perustuvan maailman ymmärtämiseen ja sen hyväksi käyttämiseen. Hyvä jos edes riittää minkäänlaisen AI käyttäytymisen näkemiseen... :rolleyes:

Luulenpa, että tässä nyt puhutaan kahdesta eri asiasta. Minä puhun asioiden varmuudesta ja siitä että ihminen tietää oikeasti mistä puhuu... jos asia ei ole ihmiselle varma, niin ei sitä pitäisi faktana sanoakaan. Siinä kaikki.

"should, could, may, about 30..." :mad: "it will, it is, there are..."

Arvostelut ovat kuin sormi, joka osoittaa kuuhun. Älkää pitäkö sormea kuuna.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Fable - taas kerran

Kyseinen arvostelija luulee "nuuskineensa" muurahaispesää, mutta huomaakin kun rupeaa pelaamaan uudestaan peliä ettei ole koskenutkaan koko pesään. Oliko huono esimerkki? :)
 
Vastaus: Fable - taas kerran

Fablelle pärähti GameSpotissa 8.6. Huolestuttavinta minusta oli se, että pelistä puhuttiin ns. suurena hiekkalaatikkona. Tekemistä kyllä on, mutta se ei ole kovinkaan tarinavetoista, eikä pelaajan tekemisillä loppujen lopuksi ole suurta merkitystä minkään kannalta. Arvostelijan mukaan Fablessa näkee ja kokeen lähestulkoon kaiken oleellisen jo ensimmäisellä "pelikerralla" (vaikka peli ei lopukaan lyhyeksi jäävän tarinan loppuun).
 
Vastaus: Fable - taas kerran

minusta 20 tuntia on aivan riittävä pelille kuin pelille, siis kotorin 50 tai morrowindin 80-100 tuntia peliä on niin valtavasti että työssäkäyvälle ja muustakin sosiaalisesta kansakäymisestä (tarkoittaa baarissa örveltämistä=) pitävälle se on liikaa. eli ehkä fabelin tekiät halusivat mahdollisimman monelle pelaajalle mahdollisuuden päästä peli loppuun asti, koska se on aika pieni prosentti pelaajista jotka jaksavat uhrata pelille 100 tuntia aikaa kyllästymättä siihen...
tosin itselläni ollu morrowind jo kaksivuotta enkä vieläkään ole kylästynyt, onkohan minussa jotain vialla? ;)
 
Vastaus: Fable - taas kerran

Lyhyt tai ei. Kyllä odotukset on edelleen korkealla GameSpotin oletettua alemmista pisteistä. Mutta toisaalta sieltä saa NFL & Baseball pelit järjestään yli ysiä, itselle ko.pelit ei aukea ja varmaan saisivat minulta paljon kehnompia pisteitä ja jotenkin tuntuu, että GS:n arvostelut onkin tehty HC-pelaajien näkökulmasta, jotka veivaavat pelin läpi yhdessä yössä. Ei-HC pelaajana pitää tunnustaa, etten ole vielä koskaan saanut peliä läpi siinä ajassa, missä arvostelijat. Yleensä lisää aikaa saa noihin arvioihin lisätä omalle kohdalle noin 4 tuntia, joka tietysti kertaantuu, mitä pidempi peli on kyseessä. :p Eli Fablen kohdalla 30 tuntia saattaisi olla aika realistinen tavoite. Kyllä tossa menee vähintää pari-kolme viikonloppua ennenkuin se on läpi. :D

Mutjoo, muusta viis, kunhan pääsen mäiskimään viattomia ihmisiä paistinpannulla. :D
 
Vastaus: Fable - taas kerran

Se, että Gamespotin kaveri sanoo, että kaiken näkee ensimmäisellä kerralla - on täyttä sontaa, kyllähän sen nyt kuka tahansa tajuaa!? :confused: Luulen, että hän tarkoitti lähinnä tarinavetoisia juttuja (se olisi pitänyt sanoa), mutta näinhän sen piti ollakin, tiesin tämänkin jo vuosi sitten. Se oli devaajien tietoinen valinta, he eivät halunneet, että pelaaja kokee menettävänsä jotain jos valitsee näin eikä näin. Yksinkertaista.

Tarina ei ole pääasia, vaan se hiekkalaatikko. Tarkoitus on tottakai tarjota hyvä tarina, niille jotka sitä haluavat. Mitä tähän hiekkalaatikkoon tulee, parempaa ette ole koskaan konsolilla nähneet. Jos lasketaan devausajassa, hatusta heittäen, tarinaan on käytetty 20%, hiekkalaatikkoon 80%. :rolleyes:

Elämä voi olla suora viiva tai vuoristorata...
 
Vastaus: Fable - taas kerran

Bushi sanoi:
Se, että Gamespotin kaveri sanoo, että kaiken näkee ensimmäisellä kerralla - on täyttä sontaa, kyllähän sen nyt kuka tahansa tajuaa!? :confused: Luulen, että hän tarkoitti lähinnä tarinavetoisia juttuja (se olisi pitänyt sanoa), mutta näinhän sen piti ollakin, tiesin tämänkin jo vuosi sitten. Se oli devaajien tietoinen valinta, he eivät halunneet, että pelaaja kokee menettävänsä jotain jos valitsee näin eikä näin. Yksinkertaista.

Tarina ei ole pääasia, vaan se hiekkalaatikko. Tarkoitus on tottakai tarjota hyvä tarina, niille jotka sitä haluavat. Mitä tähän hiekkalaatikkoon tulee, parempaa ette ole koskaan konsolilla nähneet. Jos lasketaan devausajassa, hatusta heittäen, tarinaan on käytetty 20%, hiekkalaatikkoon 80%. :rolleyes:

Elämä voi olla suora viiva tai vuoristorata...

Siis jos nyt oikein muistan, GameSpotissa sanottiin kaiken oleellisen jäävän haaviin ensimmäisellä pelikerralla (tarkoittanee tarinan peluuta). Peleissähän on yleensä enemmän tai vähemmän ns. pikku kivaa kovimpien fanien tiirailtavaksi. Itse en kuitenkaan tunne fanittavani mitään peliä niin paljon, että joka ikisen kolkan ja nipperin tutkisin. Vain oleellinen jaksaa kiinnostaa, sekalainen täyte menettelee vain paremman tekemisen puutteessa.

Black & White oli oman kokemukseni mukaan myös eräänlainen hiekkalaatikkopeli, jossa pystyi melko vapaasti tekemään mitä tahtoi. Yhden illan leikin lemmikkini kanssa, toisena iltana rakentelin temppeleitä, kolmantena iltana täytin pikku ihmisten toiveet ja neljäntenä kyllästyin koko touhuun ja päätin pelin heittelemällä ihmiset pitkin maita ja mantuja. Loppujen lopuksi teoksesta ei jäänyt niin maittavaa makua suuhun kuin esimerkiksi Metal Gear Solid 2:sta, joka on pelirunkonsa puolesta "tyhmä" kuin aasi (tekoäly, lineaarisuus, ennaltaskriptaus...) Mutta se tarina, minkä Kojiman peli kertoo, on kaikessa mahtipontisuudessaan jotain sellaista, mitä en ollut pelissä ennen kokenut. Se vei mukanaan ja sai tuntemaan jotain. Hiekkalaatikolla riittää hauskuutta niin kauan kuin jaksat itse leikkiä ja kuvitella asioita. Hiekkalaatikko sellaisenaan ei tarjoa mitään.

Fable ei toki ole pelkkä hiekkalaatikko, koska siinä on jonkinlainen tarina, mutta onko se oikeasti niin vaikeaa sovittaa tietynlainen vapaus ja mestarillinen tarinankerronta samaan peliin? Ja mieluiten sitten myös niin, että sankarin tekemiset vaikuttavat tarinan kulkuun ja lopputulokseen...
 
Vastaus: Fable - taas kerran

Joku sanoi, että GS antoi alhaiset pisteet? Minun mielestäni se pistemäärä minkä he antoivat, oli ehkä jopa suurempi mitä odotin heidän antavan. GS harvoin jakelee ysejä (tosin joskus ihmeellisen helposti) joten pistemäärä on aika kova. Nähtävästi tämä peli sitten on täyttänyt odotukset ainakin kohtuullisen hyvin.
 
Ylös Bottom