Vastaus: Fable - taas kerran
Bushi sanoi:
Ja mitä noihin arvosteluihin tulee... taas kerran meni vikaan. "Me arvostellaan nää sellasina kuin ne on, eikä sellasena kuin niitten piti olla...", miksi sitten kokoajan muistetaan mainita millainen sen piti olla, kysyn vaan? Eikös se ole paradoksi?
Err... En nyt ole aivan varma, mitä ajat takaa, mutta...
Henkilökohtainen näkemykseni hypestä on se, että mikäli peli pärjää omilla meriiteillään mainiosti, hypen paikkansapitävyydellä ei ole juurikaan väliä. Jos peli taas ei ole mitenkään erikoinen ja kokemus jää selvästi valjummaksi kuin mihin mainostus pelaajia valmisteli, silloin homma pissii.
Otetaan esimerkiksi Sudekin neljän hahmon voimien yhdistäminen. Se kuulosti paperilla todella hyvältä. Käytännössä hahmot eivät kuitenkaan pelaa yhteen kovinkaan onnistuneesti ja saavat paikoin typeryydellään sapen kiehumaan. Koska mainospuheissa luvattiin jotain parempaa, pettynyt pelaaja miettii, miten paljon mukavampi peli olisi ollut, jos lupauksista olisi pidetty lujasti kiinni.
Suurien lupauksien vaihtaminen erilaisiin mutta silti erinomaisesti toimiviin peliä palveleviin ratkaisuihin ei ole rangaistava teko. Tuskin monikaan jää Fablessa kasvavia puita kaipaamaan, kun niihin mennyt teho on voitu käyttää oleellisempiin asioihin. Sen sijaan lupauksien vaihtaminen hutilointiin ja hällä väliä -asenteeseen on tuomittava, koska ne tekevät pelistä selkeästi odotettua huonomman. Pelkistetysti sillä, millainen peli on, ei ole mitään väliä, jos se vain on viihdyttävä ja järkevästi toteutettu. Käytännössä homma ei ihan näin simppeli ole; eihän kukaan ropen ostanut varmaankaan haluaisi huomata kotisohvalla pelin olevankin yksinkertainen toimintapeli - oli se sitten omassa sarjassaan miten hyvä tahansa.
Ja jos joku keskustelualueella tai miksei virallisemmassakin tekstissä vastaa hypeen sanomalla, miten hyvin peli toimii sellaisena kuin sitä mainostetaan, niin eikös se ole vain hyvä asia niiden kannalta, jotka ovat hypen pauloihin joutuneet? Hypellä yleensä herätetään tietyn pelaajaryhmän kiinnostus ja heillä on oikeus tietää, millainen odottamansa peli loppujen lopuksi on. Toki voi ottaa myös täysin eriävän näkökulman ja tuoda sen esille; muun muassa Sudekia voi katsoa joko epäonnistuneena roolipelinä tai kohtalaisena toimintaseikkailuina (hyvä se ei ole, vaikka miltä kantilta katsoisi). Koska sitä mainostettiin roolipelinä, sitä myös yleensä kommentoidaan sen pohjalta. Tässä tuleekin esiin se, että onnistunut mainostus ei johda kuluttajia harhaan, vaan luo raameiltaan realistisen kuvan lopullisesta tuotteesta.
Hmm... Toivottavasti tässä nyt on edes jokin pointti mukana. Ei pitäisi valvoa näin myöhään.