Ippenator
Well-Known Member
Nykyaikaahan tuo nyt vaan on, että pelit julkaistaan enemmän tai vähemmän bugisina. Johtuu siitä yksinkertaisesta syystä, että AAA-pelien koko nyt sattuu olemaan nykyään sitä luokkaa (lähes poikkeuksetta kymmenistä gigoista jopa 100 gigan kovalevysyöppöihin), että peleissä on niin helvetisti enemmän yksityiskohtia ja koodia, kuin joskus ”hyvinä aikoina” oli. Joko pelifirmojen täytyisi varata paljon enemmän aikaa pelien tekemiseen, tai sitten niillä pitäisi olla paljon enemmän henkilöstöä tekemässä noita AAA-pelejä. Kumpaankaan ei kuitenkaan useimmilla pelifirmoilla ole yksinkertaisesti taloudellisesti varaa. Ja tuskin me pelaajatkaan siitä pitäisimme, jos pelien hinnat alkaisivat entisestään nousemaan, koska pelien tekemisen kustannukset nousisivat yleisesti. Jos haluat välttää pahimmat bugit, osta peli muutaman kuukauden päästä julkaisusta. Jos et malta näin tehdä, varaudu henkisesti bugifestariin. Sekin auttaa kummasti tulemaan toimeen useimpien bugien kanssa.Ei kai tässä nyt ollutkaan kyse siitä, etteikö ihmiset saisi tykätä sinisestä nahkatakista, vaan enemmänkin tuotteen laadusta suhteessa sen hintaan? Aamulla tuli Tuben etusivulla vastaan video, jossa tuota käytiin läpi ja sen pohjalta ymmärsin, että asiasta noussut haloo ja "memeily" johtuisi ihan siitä, että takkia myydään 276 dollarin hintaan, mutta laatu olisi kaukana siitä, mitä tuon hintaiselta tuotteelta voi ja pitää odottaa.
Omasta mielestä Bethesda ansaitsee ihan kaiken sen paskan, mitä se tämän pelin osalta niskaansa saa. Peli oli julkaisussa ihan hirveä purkkaviritelmä, joka pysyi hädin tuskin koossa ja pelattavassa kunnossa. Erikoisversioiden lisätuotteet jäivät tulematta tai lopulta tullessaan eivät olleet lähellekään sitä laatua, mitä oltiin annettu ymmärtää. Tuosta annetut hyvitykset olivat käytännössä ihan olemattomia siihen nähden, mitä niillä hyvityksillä pystyi pelin sisäisestä kaupasta hankkimaan ja niin edelleen. Ei tuollaisen käytöksen ja ahneuden jälkeen kyllä tulisi ensimmäisenä mieleen lähteä silottelemaan studiota, vaikka olisikin aikaisemmin tehnyt pelejä, jotka omaan makuun ovat mieleisiä olleet. Epic fail on silti epic fail.
Itse olen huomannut, että on kyllä myöskin pirun paljon pelaajan tuuristakin kiinni, törmääkö pelaaja paljon bugeihin (varsinkaan erityisen häiritseviin sellaisiin). Itse en ole esim. bugipökäleiksi haukutuissa Kingdom Come: Deliverancessa sekä Fallout 76:ssa törmännyt mihinkään valtaviin bugimääriin. Kingdom Comessa yksi tehtävä bugasi niin, ettei sitä pystynyt tekemään loppuun, muutoin oli erinomaista pelattavaa kyseinen peli itselleni. Fallout 76:ssa en ole isompiin bugeihin törmännyt lainkaan. Vastaavasti Fallout 3 aikoinaan oli karmea katastrofi itselleni. Bugia bugin perään ja ainakin kolme tehtävää oli pakko jättää tekemättä, koska bugasivat niin pahasti.
Raivon partaalle minut sai se, että yksi noista tehtävistä oli päätehtävä aivan pelin lopussa, joten en koskaan pystynyt pelaamaan pelin kampanjaa loppuun siitä syystä. PC-versiosta oli tosin kyse, mutta joka tapauksessa Fallout 3 on ollut itselleni käsittämätöntä kuraa tuosta syystä. Sen jälkeisissä Fallouteissa ei ole minulla ollut läheskään yhtä pahoja ongelmia, vaan olen ne kaikki voinut aika mukavasti pelata loppuun pääsääntöisesti hyvillä pelikokemuksilla.
Niin, ja mielestäni Fallout 76 on todellakin ihan hyvä peli. Ok Fallout-peli joka sai kovan paskamyrskyn aikaan kahdesta syystä: oli buginen (kuten useimmat muutkin pelit nykyaikana) ja koska vannoutuneet Fallout-fanit odottivat pelistä Fallout-pelisarjan mullistavaa Fallout vitosta, mikä tämä ei onneksi ollut. Sekin tulee sitten aikanaan, kun jaksaa olla kärsivällinen.
Viimeksi muokattu: