Vähän kattellutkin miten noi vihulaiset käyttäytyvät noissa sneakkaus-olosuhteissa. Muutamia juttuja (joihin suurilta osin oot varmasti itekin törmännyt):
- esim. kartan ja kiikarin kanssa räpläämisellä on vaikutus: porukat saattavat nähdä jotain epäilyttävää ja tulla tutkimaan
- tarkka-ampujia ja kiikareilla varustettuja kavereita on syytä kattoa tarkasti
- liikkumisella, vuorokaudenajalla ja säällä tuntuu olevan todella suuri vaikutus "camo-indexiin"
- nähdessään kaverinsa tippuvan (vaikkapa mp5sd:stä), surevat viholliset ensin kaverinsa puolesta, tekevät jonkinnäkösen etsintämuodostelman ja yrittävät haravoida lähialuetta. Eivät kumminkaan suoriltaan tiedä, missä pelaaja on. Jos onnistuu piiloutumaan, toteavat he etsinnän hyödyttömäksi ja jatkavat normaalimpia toimenpiteitä. Tilanteessa, jossa vihollinen luulee nähneensä jotain, tapahtuu käytännössä sama homma.
- tuo etsintäaika on mun mielestä aika haastava, koska vihulaiset onnistuvat piiloutumaan itsekin aika tehokkaasti jossakin metsässä (kun sankarilla ei ole niitä havainnointivälineitä). Monta kertaa käynyt niin että joku yllättää. Muutenkinhan nuo yrittävät päästä selkään melko usein.
- syrjässä olevan kaverin voi yleensä eliminoida huoletta (jos osuu päähän, monesti se on ainakin minulle vaikeaa mp5sd:n kanssa) eikä jatkoseuraamuksia ole
Tää sneakkaus tässä pelissä tuntuu mun mielestä paljolti riisutulta Metal Gearilta. Vihollinen toimii täsmälleen samalla [Alert-Evasion-Caution-Normal] -periaatteella, mutta mitäänhän näistä ei suoraan kerrota pelaajalle. Yks suht tärkeä juttu tässä onkin se, että tarkastelee vihollisia, ja katsoo mikä heidän senhetkinen statuksensa on. Jos huomaa, että ovat etsimässä, on vielä aikaa rynnistää piiloon kauemmas tai vaihtoehtoisesti aloittaa hyökkäys, ennen kuin vihollinen aloittaa sen.
Kehittäjien filosofia on ilmeisesti ollut tehdä koko pelistä mahdollisimman riisuttu, ja tavallaan omien ihmisvaistojen alainen (ei vihollistutkaa tms., hälytysindikaattoria, infrapunakiikareita, paperinen kartta jota pitää selata toiminnan aikana). Tämä tuo tietyn määrän vaikeutta ja vainoharhaisuutta varsinkin pelin hiipimisosaan. Vaikeaahan tuo hiipiminen loppupeleissä on, mutta kuitenkin mahdollista (useimmissa tehtävissä). Ja ite ainakin huomaan tehneeni jonkun selvän kämmin aina kun vihollinen minut huomaa.
Jos nyt vaikkapa Guns of The Patriotsiin vertaa suoraan, puuttuuhan tästä monia elementtejä, kuten monipuolinen vihollisen lähellä toimiminen, ja ei-tappavien keinojen käyttö. Mutta ei tämän ole käsittääkseni tarkoituskaan uhkailla tuota peliä, jota itse pidän hiippailuteosten messiaana. Tämä onnistuu mielestäni omassa, karsitussa toimintatavassaan hyvin.
Mutta jokaisen oma asia kai se on, mistä tykkää