Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Far Cry 5

Täälläkin päästiin kokeilemaan ja dutchin saari läpäisty ja arcade avattu. Alustana Xbox one x. Peli näyttää hyvältä, mutta kärsii ihan vähän screen tearingista, onko muilla samanlaista vai voiko vika olla mun laitteissa?

Yksi isompi bugi vasta muuten tullut vastaan, joka esti etenemisen. Tuli aika alkuvaiheessa ja piti aloittaa peli uusiksi. Quittasin pelin ennen hahmon kustomointia ja kun palasin, oli ukkeli bunkkerin ulkopuolella eikä päässyt sisään. Tehtävä oli kuitenkin vaatteiden vaihto...

Yo. Bugeja ja screen tearingia lukuunottamatta oikein sujuvaa ja hauskaa pelaamista näteissä puitteissa.

No ehkä sen takia niitä uudistuksia ei kauheesti tehää kun vuodesta toiseen pelaajat saarnaa sitä samaa että, "tämmöstä tää nyt on ja olen tyytyväinen" miksi siis muuttaa kauheesti, uusi maailma vaan alle, pieniä uudistuksia sinne tänne ja eiku menoks vaan. Sama se on joka vuosi codeissa ja on niitä jotka vastaan ja niitä jotka ei. Mulla ei ole mitään aivotonta räiskintää vastaan ja openworld häröilylle, viimeisn far cry oli far cry 3 ja siinä alkoi touhu väsyttämään alkuhuuman jälkeen. Sit nää onki ollut sitä samaa eri maisemilla, olen meinaannu ostaa mutta aina jotain parempia pelejä tullut vastaan ja ootellut vaan alennusta, siinä vaiheessa kun alkaa olee alennuksessa on jo kasa muita pelejä tullut ja koko far cry alkuhuuma hävinnyt... Kunnes tulee taas se uus far cry, ja sama jaarittelu jatkuu.

Tämä alun kohtaus jo vakuutti pelin olevan oikeilla jäljillä. Atmosfääri luodaan äänimaisemalla siinä missä liikkeellä ruudulla.

No ehkä sen takia niitä uudistuksia ei kauheesti tehää kun vuodesta toiseen pelaajat saarnaa sitä samaa että, "tämmöstä tää nyt on ja olen tyytyväinen" miksi siis muuttaa kauheesti, uusi maailma vaan alle, pieniä uudistuksia sinne tänne ja eiku menoks vaan. Sama se on joka vuosi codeissa ja on niitä jotka vastaan ja niitä jotka ei. Mulla ei ole mitään aivotonta räiskintää vastaan ja openworld häröilylle, viimeisn far cry oli far cry 3 ja siinä alkoi touhu väsyttämään alkuhuuman jälkeen. Sit nää onki ollut sitä samaa eri maisemilla, olen meinaannu ostaa mutta aina jotain parempia pelejä tullut vastaan ja ootellut vaan alennusta, siinä vaiheessa kun alkaa olee alennuksessa on jo kasa muita pelejä tullut ja koko far cry alkuhuuma hävinnyt... Kunnes tulee taas se uus far cry, ja sama jaarittelu jatkuu.
Näinhän se on. Ihmettelen vain miksi Ubi pistää edes kyselyjä peleistään ja sanovat et ”nyt muutetaan kaavaa ja kuunnellaan ja blaa blaa”, kun lopputulos on se, että sisältö kopioidaan vanhasta.

Eikä aivottomassa räiskinnässä ja rennommassa peliss mitään vikaa ole, päinvastoin. Mutta ei mun mielestä aivoton räiskintä ole sama kuin yksitoikkoisuus. Monet puolustelee näitä henkeen ja vereen, enkä ymmärrä sitä miksi heidän täytyy vastustaa sitä, että peliin saataisiin enemmän erilaista tekemistä, jättäen kaikki siinä jo nyt oleva..

Olin "varovaisen kiinnostunut" tästä, kun oikein mitään muutakaan isompaa ostettavaa peliä ei ole tullut vastaan. Katselin eilen "tutun" suomalaisen kaverin striimiä illalla sellaisen noin kaksi tuntia ja ainakin sen perusteella tuli todella paha "meh"-fiilis.

Aivotonta räiskintää ja heti perään vähän lisää aivotonta räiskintää. Kartalle waypoint, jonne matkalla tulee eteen joku vastustajien tarkastuspiste, missä räiskitään matkalla sinne pääpisteelle, missä taas räiskitään. Ainakin alussa tehtävät tuntuivat olevan näitä hyvin tyypillisiä "Auta minua! Mene paikkaan X, missä on pahiksia, ammu ne ja pelasta mun kaverini!"-tyylisiä juttuja. Tiedä sitten, tuleeko noista pelin edetessä monipuolisempia, mutta minä ainakin ehdin tylsistyä pelin ideaan ja toteutukseen jo sen ensimmäisen parin tunnin aikana. Alussa ei ainakaan näkynyt olevan juuri mitään muita tapoja suorittaa noita tukikohdan valtaamisia kuin juokseminen keskelle mestaa ja kaikkien lahtaaminen. Tiedä sitten, aukeaako myöhemmässä vaiheessa mahdollisuus pelata hiippailevammalla tyylillä.

Olin "varovaisen kiinnostunut" tästä, kun oikein mitään muutakaan isompaa ostettavaa peliä ei ole tullut vastaan. Katselin eilen "tutun" suomalaisen kaverin striimiä illalla sellaisen noin kaksi tuntia ja ainakin sen perusteella tuli todella paha "meh"-fiilis.

Aivotonta räiskintää ja heti perään vähän lisää aivotonta räiskintää. Kartalle waypoint, jonne matkalla tulee eteen joku vastustajien tarkastuspiste, missä räiskitään matkalla sinne pääpisteelle, missä taas räiskitään. Ainakin alussa tehtävät tuntuivat olevan näitä hyvin tyypillisiä "Auta minua! Mene paikkaan X, missä on pahiksia, ammu ne ja pelasta mun kaverini!"-tyylisiä juttuja. Tiedä sitten, tuleeko noista pelin edetessä monipuolisempia, mutta minä ainakin ehdin tylsistyä pelin ideaan ja toteutukseen jo sen ensimmäisen parin tunnin aikana. Alussa ei ainakaan näkynyt olevan juuri mitään muita tapoja suorittaa noita tukikohdan valtaamisia kuin juokseminen keskelle mestaa ja kaikkien lahtaaminen. Tiedä sitten, aukeaako myöhemmässä vaiheessa mahdollisuus pelata hiippailevammalla tyylillä.

Kyllä se on ihan alkumetreiltä asti mahdollista pelata hiippailemalla. Aseisiin saa hankittua äänenvaimentimen, silent takedownit löytyy ja heti alussa saa myös jouskarin jos sellaista haluaa käyttää. Ihan pelaajasta kiinni miten haluaa homman hoitaa noissa tukikohdissa ja vaihtoehtoja on monia. Voit vaikka hommata kopterin ja ammuskella vihuja ilmasta käsin jos haluat. :)

Kyllä tässä hiippailu onnistuu, ihan ensimmäisen vihuleirin valtasin ilman hälytystä ja huomaamattomana. Käytin vain jousta!

Kyllä tässä hiippailu onnistuu, ihan ensimmäisen vihuleirin valtasin ilman hälytystä ja huomaamattomana. Käytin vain jousta!

Itsellä myös jousi käytössä ollut alusta alkaen. Seuraan partioiden liikehdintää, hapetan kaikki jotka onnistuu ilman suurempia riskejä ja loput jousella.

Alussa ei ainakaan näkynyt olevan juuri mitään muita tapoja suorittaa noita tukikohdan valtaamisia kuin juokseminen keskelle mestaa ja kaikkien lahtaaminen. Tiedä sitten, aukeaako myöhemmässä vaiheessa mahdollisuus pelata hiippailevammalla tyylillä.

Vapaan maailman peli mahdollistaa monet tulokulmat, joista olet nyt peliä pelaamattomana nähnyt toisen suorittamana yhden ratkaisumallin. Kommentointi on aika huteralla perustalla.

Ensihetket täälläkin nyt takana. Ihan vielä ei hirveästi voi arviota pelistä tehdä kuitenkaan. Oon tykännyt alusta tosi paljon. Oon oikeastaan aiemmista Far Crysta pelannut vain Far Cry kolmosta, sekä hieman nelosta ja Primalia. Ei siis varsinaisesti tunnu mitenkään itselle toistolta, enkä juuri osaa verrata aiempiin. Miljöö on niin eri kuin kolmosessa, että se jo itsessään on ihan piristävää.

Tykkään pelin sisällöstä tähän saakka. Oli kiva löytää virveli laiturilta ja lähteä kalastamaan. Metsästää yritin, mutta ei vielä onnistunut. Löytyi vesijetti ja olin innoissani sen kanssa kaahailemassa. Jouskarin kanssa pääsi sniikkailua tekemään, ja se on mukavaa. Ei siis ole alussa tosiaan pakko olla aivotonta räiskettä. Ainakaan alun perusteella taistelutilanteet ei mitään järin vaikeita ole ainakaan Normal - tasolla. Luontokappaleiden kanssa tuntuu enemmän jännitystä olevan. Aseet tuntuu munakkailta ja hyviltä. Kuteja, aseita ja craftaus-tavaraa löytyy vähän sieltä sun täältä. Panoksien kanssa voi alussa tehdä tiukkaa, mutta niitä onneksi löytyy aika paljon.

Tehtäviä en hirveästi ole tehnyt. Tehtävien sisältö tuntuu aika itseään toistavalta, elikä outposteja, siviilien pelastamista ja ohi ajavia rekkoja ja muita tuhottavia kohteita. Pääjuoni tosin on kiinnostava ainakin alun perusteella. Plussaa myös ukon kustomoinnista ja aseiden päivitämisestä, sekä ukon kehittämisestä. Peli on erittäin näyttävä ja nätti.

Miinuksena voisi vielä mainita, että vihujen ruumiit häviää tosi nopeasti. Jossain hektisessä taistelussa sitä kaipaisi, että ne jäisi vähän pidemmäksi aikaa maahan jos pitää vähän kauempana taistelun tohinassa käydä. Nyt on jäänyt lootit ja panokset saamatta kun ne on hävinneet tosi nopeasti. Lisäksi yksi auto räjähti ja hävisi ku selän käänsi.

Tekoäly ei myöskään kaikkein kirkkainta ole. Esimerkiksi mulla oli alussa yksi apuri, joka hiippaili keskellä vihujen laumaa, eikä ne sitä olevinaan nähneet, vaikka olivat metrin säteellä toisistaan. Oli varsin huvittava näky. Vähän iski immersio väärin siinä kohti. Muutoin kyllä ihan kiva ominaisuus värvätä porukkaa mukaan. Lisäksi yksi NPC metsästäjä rupesi yhtäkkiä mua ampumaan haulikolla, en tiiä mistä suuttui. Sen koira kävi päälle ja jouduin sen tappamaan. Juoksin sitten muutaman kymmenen metriä että NPC lopettaa jahtaamisen. Kun kävelin sitten takas hänen luokseen, oli hän taas ystävällinen. Koirakin spawnas takas. Että vähän tällaista epämääräistä on näkynyt.

Arcade muotoa kokeilin myös hetken, ja se on nimenomaan arcadea. Sen takia peliä ei ehkä kannata hankkia. Aika kankeaa oli ja bugisen oloista. Co-oppia en oo vielä päässyt kokeileen.

Tässä tuntuu olevan jonkinlainen äänibugi. Välillä äänet heittää häränpyllyä ja niihin tulee joku ihme kaiku tai kuulostaa siltä ku putkesta puhuis?

Tää ainakin pleikalla? Kellää muulla kokemuksia?

Siitä vähän ps4 version testailua, pro versio ei olekkaan 1440p vaan ihan kunnioitettavat 1620p tai jotain sinneppäin en muista enää, muuten ps4 ja pro versio ovat samanlaisia. Myös DF ihmetteli mihin tämä grafiikka optio hävisi pelin julkaisu versiosta.

”Aivotonta räiskintää”. Mm, niin. Mitäs pahaa siinä on? Tässä pelissä voit kuitenkin lähestyä lopputulosta joko hiipien tai juurikin koko arsenaalilla. Itselläni on selvää, että kunhan hiippailuläpipeluu on tehty, niin tulee ns. all-out-veto, jossa kokeillaan kaikki arsenaalin aseet.

Kokeilkaa edes pelata peliä, ennen kuin arvostelette sen. FC-sarja nyt vaan on melkein parasta, mitä konsoleilla on nähty. Ei tätä voi Codiin verrata.

Huomas muuten eilen miten kiinnostuneita pelistä ollaan maailmalla, eilen illalla Twitchissä kun kävi niin 225,000 katsojaa pelillä, se on aika huikea määrä yksinpelille vaikka ne nyt onkin vaan tuollaisia piikkejä kun jengi haluaa nähdä millanen peli on niin ei ne yleensä ole kun jotain max 100,000 luokkaa.

Tässä tuntuu olevan jonkinlainen äänibugi. Välillä äänet heittää häränpyllyä ja niihin tulee joku ihme kaiku tai kuulostaa siltä ku putkesta puhuis?

Tää ainakin pleikalla? Kellää muulla kokemuksia?

Sama juttu ja huulisynkka lisäksi päin persusta.

Lisää tullut peliä pelattua:
Olisi hyvä, jos loottaus ja aseen vaihto maasta olisi eri näppäimestä. Useamman kerran tullut yritettyä lootata kallionkielekkeeltä useampaa vihua ja oma ase lentääkin alas ja katoaa.

Lisäksi ymmärrän pointin miksi vihuja on 40m välein, mutta ei siellä maantiellä oikein voi edes mihinkään. Vaatetuksesta huolimatta..on sitten siviiliautossa tai lahkon autossa, heti spotataan, vähän typerä systeemi.

Tekoälylle kaipaisin myös lisää vaihtoehtoja. Nyt on vain follow ja ”mene tuonne” käskyt.
Tekoäly vain follow toiminnossakin kävelee mun edellä välillä ja ampuu kaikkea mikä liikkuu ja paljastaa heti. Olisi edes hold komento ja mieluusti lisäksi autossa esim. käsky hyökätä tai olla ampumatta.

Noin muutoin tässä on tehty kyllä todella moni asia todella hyvin, juurikin kalastus jne. pikkujutut siellä toiminnan ympärillä.
Metsästys ois tosi siistiä..ellei karhu tarttis lippaallista päähän ja eläimiin ei tule edes haavoja ennen kuin kuolevat.

Tosin niin ne vihollisetkin vaatii älyvapaasti välillä osumaa, toisessa hetkessä yksi kuti jopa rintaan riittää.

Kyllä tuossa tuli kolmosisen tuntia vain samoiltua kun ei tehtäviä voi tehdä yksin jos cooppina pelin pelailee. Olihan tuo ihan mukavaa puuhaa.

Joskin en vain ymmärrä miten tuossa tulee noin hävyttömän huono olo pelatessa. Toisaalla muutama muu valitti samaa. Onko tässä vain FOV niin pieni, ettei fps peleihin tottumaton kestä sitä? Muissa peleissä olen nostanut fovin sinne 85-90 ja huonoa oloa ei tule. Tässä en tiedä mikä tuo on, mutta tuntuu pienemmältä. Silmiä särkee ja oksettaa todella nopeasti. :/

Ei omat apurit ole kertaakaan käyneet vihun kimppuun ilman että annan käskyn, käytän paljon sitä silent jouskari tyyppiä ja koiraa, en tiedä sitten onko sillä väliä ketä käyttää mutta ainakaan nuo hahmot eivät koskaan tee ominpäin mitään.

Sama täällä ja parilla tommosella "rivikaverilla" myös tullut kokeiltua. Sitte vasta sotivat, kun itse pistää rähinän päälle.

Ei omat apurit ole kertaakaan käyneet vihun kimppuun ilman että annan käskyn, käytän paljon sitä silent jouskari tyyppiä ja koiraa, en tiedä sitten onko sillä väliä ketä käyttää mutta ainakaan nuo hahmot eivät koskaan tee ominpäin mitään.

Sama täällä ja parilla tommosella "rivikaverilla" myös tullut kokeiltua. Sitte vasta sotivat, kun itse pistää rähinän päälle.

Outoa. Kyllä mulla ampuu jos esim kävellään metsässä lähellä tietä, niin kaikkia vihujen autoja jne.

Jos menen johonkin ihmisen pelastus hommaan, en ehdi kiikarilla spottailee kun tää jo räiskii menemään.

Sit ku ammun ite ni se juoksee tulilinjalle ja kuolee. :D

Mistä näkee sen pelinkesto prosentin en vaan löydä

UPlaysta ainakin löytyy. :)

Outoa. Kyllä mulla ampuu jos esim kävellään metsässä lähellä tietä, niin kaikkia vihujen autoja jne.

Jos menen johonkin ihmisen pelastus hommaan, en ehdi kiikarilla spottailee kun tää jo räiskii menemään.

Sit ku ammun ite ni se juoksee tulilinjalle ja kuolee. :D

Pelataanko me eri peliä vai onko mulla käynyt vaan hyvä tuuri? :D

Tai sitte mulla bugaa. Sama juttu sen koiran kanssa. Hyökkää joka hiton elukkaa ja äijää vastaan kokoajan.

Ylös Bottom