Vastaus: FIFA 13 [PS3/X360 Hype]
Ensinnäkin on pakko todeta, että onneksi olkoon. Ehkä forumkirjoittelun historian diplomaattisin ja kohteliain "sä et vaan osaa" viesti. Mitä omaan kirjoitukseeni tulee, provosointi on hyvä keino herättää keskustelua On totta, ettei itse pelikään ole allekirjoittaneella hallussa. Usean kymmenen vuoden futispelikokemuksella (since C-64) uskon pystyväni kohtuulliseen objektiivisuuteen, mitä tulee ongelmiin pelin mekaniikassa versus pelaajan taidoissa. Tämä ei kuitenkaan pois sulje sitä, että väitteeni pohjautuvat Fifa12 demoon ja kohtuullisen lyhyellä peliajalla. Esimerkiksi oikean tatin (first touch) käytön kanssa oli opettelua.
Koska olemassa on vain kaksi varteen otettavaa futispeliä, vertailu on lähes pakollista. Ok, PES2013 demo on helpompi pelata ja animaatiot / liikekulmat ovat aika paljon jäljessä. Siitä huolimatta pelitapahtumat kentällä muistuttavat huomattavasti enemmän jalkapalloa, kuin Fifan. Yksinkertaisesti pelitapahtumien dynamiikka ja diversiteetti ovat jotain, mitä ei kauniilla animaatioilla korvata. Ja vanha universaalitotuus pitää kutinsa: "peli pitää olla helppo pelata, mutta vaikea voittaa".
Tuosta attacking AI-stä olen näemmä tehnyt videoesimerkit joskus.
Fifa videoesimerkki: Kohdassa 0:01 hyökkääjä saa pallon jalkaansa. Mitä tekevät kanssapelaajat? Hyppivät paikoillaan. Jos ratkaisisin ongelman R1 pystyjuoksulla, pelaaja juoksee maalia kohden, mutta vastustaja arvaa sen aina. Jos olisi tosielämän futista, niin kyllä tulis muutama "pelaisit nyt edes" nootti kanssapelaajille.
PES videoesimerkki PES2012: Kohdassa 0:03 keskikenttämies saa pallon. Ympärillä olevat pelaajat tajuavat levittää peliä ja samalla laitapakki hakee kentän alalaidassa vapaan tilan. Vastaavasti samassa videossa eräs PES:n paskimmista puolista (aiemmissa peleissa, 2013 demossa näemmä pääosin korjattu). Eli 0:10 kohdassa oma pelaaja suorastaan väistää irtopalloa!
Fifan kohdalla pitäisi puhua kahdesta eri pelistä: manual-FIFA ja assisted-FIFA. Manual toki viehättäisi, mutta käsittääkseni manuaaleilla AI:ta vastaan pelaaminen on ihan hirveän vaikeaa. Vastaavasti, jos tiputat vaikeustasoa, tekoäly ei tee enää mitään kentällä. Ainakin näin casual-pelaajan näkökulmasta. Varmasti manuaaleillakin on hirveällä reenaamisella mahdollisuus haastaa konevastus.
Valitettavasti tänä vuonna lauletaan samoja lauluja. Arvostelijat pelaavat ensin Fifaa naama soikeana (nauttien samalla EA:n korporaatiolahjoista) ja käyvät sitten toteamassa PES:n kohdalla "onpas kankean oloisia animaatioita". Sitten Mikrobitit ja muut tuubalehdet kirjoittelevat "PES arcadepalloa, FIFA tosi futista" vaikka todellisuus on täysin päinvastainen.
Loppuun vielä mielestäni mainio kommentti 11.000 postausta lähettäneeltä FIFA-forumistilta:
Lähde: "In all honesty, you could tell me that was FIFA12 (koskien fifa13 gameplay-videoa) and I'd probably believe you. Still no attacking movement and everyone seemed to be taking pretty imaculate first touches. It looks like it's all about the dribbling again "
Aamen
Poimin sun postauksesta muutaman jutun, joihin pystyn kommentoimaan. Osa noista sun postaamista jutuista on ihan sellaisia, jotka todella on selkeitä kehittämiskohteita tulevaan julkasiuun ja osa taas sellaisia, joissa uskon sulla olevan väärät menetelmät käytössä. Tuo ensimmäinen pystyjuoksu-botti juttu kuuluu ensimmäiseen ryhmään ja loput enemmän tai vähemmän jälkimmäiseen. Tekoälyn parannukset toivottavasti korjaa ensimmäistä yllä olevaa ongelmaa vastaavat tilanteet.
Pelkillä kikoilla maalipaikoille vääntäminen ei todellakaan ole totta. Customit jo mainittiinkin ja ainakin olen huomannut niiden vaikuttavan tilanteiden aukeamiseen ja siihen kuinka monta oman joukkueen pelaajaa tulee potentiaalisille paikoille. Itse olen ruuvannut lähes kaikkia varsinkin hyökkäyseen vaikuttavia säätöjä reilusti ylös. Maaleja tulee kyllä kikoilla, syötöillä, vedoilla ja miten vaan.
Sitten tuosta takaa päin riistämisestä. Välillä toimii, jos heittää pallon tatilla eteen, silloin pakki jää helpommin taakse. Toinen keino on tietenkin manual kontrollit, jolloin syötöt saa sopivasti eteen ja puolustuslinjan taakse. Assistedin miinus onkin just tässä, että syötöt tulee jalkoihin ja liike meinaa pysähtyä haltuunotoissa.
Lopuksi laukauksiin. Finesse shot ei ole ainoa, vaikkakin helppo tapa (assistedeilla) saada maali. Olen huomannut että moni ei vaan tiedä miten ampua lujaa ja/tai kaukaa. Yleisin virhe tässä on se, että vedon aikana osoitetaan ikenet verillä tatilla kohti maalia, jolloin palloon tulee yläkierrettä. Tämä taas aiheuttaa realistisesti sen, että pallo putoaa nopeasti ja veto jää aika onnettomaksi yritykseksi. Kovan vedon saa aikaiseksi painamalla hyvästä vauhdista pelkkää vetonappia. 1. Ensin esimerkiksi juokset pelaajalla kohti maalia ja ohjaat pelaajan sopivaan asentoon. 2. Seuraavaksi kun pallo on sopivan etäisyyden päästä jalasta, päästä kaikki muut kontrollit (juoksunappi, tatti) irti ja... 3. BOOM painat PELKÄLLÄ VETONAPILLA pallon verkon perille.
Netistä löytyy paljon hyviä tutoriaaleja, tosin valtaosa englanniksi. Oikeaa tietoa täytyy vaan osata hakea. Yhtä lailla kun kirjoitit, että nyt on aika nostaa EA:n paskapeleissä kissa pöydälle, nostaisin pöydälle myös sen, että välillä kannattaa katsoa peiliin ja miettiä olisiko kehittämisen paikka sittenkin itsessä ja omissa tiedoissa/taidoissa.
Tällä kertaa sain sun postauksesta sellaisen käsityksen, että syytät automaattisesti peliä, kun jossain tulee seinä vastaan. Jatkoa ajatellen ystävällinen vinkki on lähteä selvittämään asiaa laajemmin eikä vain yksisilmäisesti joidenkin videoiden kautta, joista etsit ja näet vain perusteluita omille käsityksillesi. Tarkoitus ei ole kuulostaa tylyltä, hyvässä hengessä mennään ja toivottavasti tästä oli jotain hyötyä!
Ensinnäkin on pakko todeta, että onneksi olkoon. Ehkä forumkirjoittelun historian diplomaattisin ja kohteliain "sä et vaan osaa" viesti. Mitä omaan kirjoitukseeni tulee, provosointi on hyvä keino herättää keskustelua On totta, ettei itse pelikään ole allekirjoittaneella hallussa. Usean kymmenen vuoden futispelikokemuksella (since C-64) uskon pystyväni kohtuulliseen objektiivisuuteen, mitä tulee ongelmiin pelin mekaniikassa versus pelaajan taidoissa. Tämä ei kuitenkaan pois sulje sitä, että väitteeni pohjautuvat Fifa12 demoon ja kohtuullisen lyhyellä peliajalla. Esimerkiksi oikean tatin (first touch) käytön kanssa oli opettelua.
Koska olemassa on vain kaksi varteen otettavaa futispeliä, vertailu on lähes pakollista. Ok, PES2013 demo on helpompi pelata ja animaatiot / liikekulmat ovat aika paljon jäljessä. Siitä huolimatta pelitapahtumat kentällä muistuttavat huomattavasti enemmän jalkapalloa, kuin Fifan. Yksinkertaisesti pelitapahtumien dynamiikka ja diversiteetti ovat jotain, mitä ei kauniilla animaatioilla korvata. Ja vanha universaalitotuus pitää kutinsa: "peli pitää olla helppo pelata, mutta vaikea voittaa".
Tuosta attacking AI-stä olen näemmä tehnyt videoesimerkit joskus.
Fifa videoesimerkki: Kohdassa 0:01 hyökkääjä saa pallon jalkaansa. Mitä tekevät kanssapelaajat? Hyppivät paikoillaan. Jos ratkaisisin ongelman R1 pystyjuoksulla, pelaaja juoksee maalia kohden, mutta vastustaja arvaa sen aina. Jos olisi tosielämän futista, niin kyllä tulis muutama "pelaisit nyt edes" nootti kanssapelaajille.
PES videoesimerkki PES2012: Kohdassa 0:03 keskikenttämies saa pallon. Ympärillä olevat pelaajat tajuavat levittää peliä ja samalla laitapakki hakee kentän alalaidassa vapaan tilan. Vastaavasti samassa videossa eräs PES:n paskimmista puolista (aiemmissa peleissa, 2013 demossa näemmä pääosin korjattu). Eli 0:10 kohdassa oma pelaaja suorastaan väistää irtopalloa!
Fifan kohdalla pitäisi puhua kahdesta eri pelistä: manual-FIFA ja assisted-FIFA. Manual toki viehättäisi, mutta käsittääkseni manuaaleilla AI:ta vastaan pelaaminen on ihan hirveän vaikeaa. Vastaavasti, jos tiputat vaikeustasoa, tekoäly ei tee enää mitään kentällä. Ainakin näin casual-pelaajan näkökulmasta. Varmasti manuaaleillakin on hirveällä reenaamisella mahdollisuus haastaa konevastus.
Valitettavasti tänä vuonna lauletaan samoja lauluja. Arvostelijat pelaavat ensin Fifaa naama soikeana (nauttien samalla EA:n korporaatiolahjoista) ja käyvät sitten toteamassa PES:n kohdalla "onpas kankean oloisia animaatioita". Sitten Mikrobitit ja muut tuubalehdet kirjoittelevat "PES arcadepalloa, FIFA tosi futista" vaikka todellisuus on täysin päinvastainen.
Loppuun vielä mielestäni mainio kommentti 11.000 postausta lähettäneeltä FIFA-forumistilta:
Lähde: "In all honesty, you could tell me that was FIFA12 (koskien fifa13 gameplay-videoa) and I'd probably believe you. Still no attacking movement and everyone seemed to be taking pretty imaculate first touches. It looks like it's all about the dribbling again "
Aamen
Viimeksi muokannut moderaattori: