Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Final Fantasy: Crystal Chronicles-hypeketju

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jona Asih
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minä löysin Prismasta oman kappaleeni jo 09.03
Ei tästä mitään pahaa sanottavaa löydy, kun vaan ymmärtää sen verran ettei vertaa peliä muihin Final Fantasy peleihin.

Hyvää sanottavaa löytyisi sen sijaan paljonkin, mutta eipä jaksa selittää, kun muut on jo ehtineet ensin. Ei petä omassa pelityypissään millään osa-alueella lyhyesti sanottuna.
Yksin pelinä on loistava, mutta vaikuttaa aika helpolta toistaiseksi. Moninpelinä loistavampi ja vaikeustasokin kasvaa kun ei saa valikossa käynnin ajaksi peliä seisahtumaan vaan pahat elukat rynnii päälle ihan vimmoissaan..

Himskatti, kaikessa komeudessaan ja loistossaan tasapainoinen kokonaisuus, joka toimii porukalla tai ilman sellaista.
 
Tänään tuli vihdoin ja viimein oma kipaleeni pelistä. 2h putkeen, tutkien katsellen ja jumituin seuraavan Streamin paikkeille :p

Alkumietteinä lyhyesti: Tiesin, ettei peli tarjoa samanlaista juonta ja eeppistä kulkua kuin "normaalit" FF:t, mutta suunta on selkeä ja virkistävä vaihtelumielessä. Sarjan veteraanit tuntevat olonsa varmasti vieraaksi CC:n parissa - aluksi - mutta kyllä hommaan pääsee mukaan paatuneinkin fanaatikko.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Rauru
Moninpeli näyttää kyllä todella hienolta ja toimivalta, mutta keneltä löytyy 3 GBA:ta, linkkikaapelia ja kaveria pelaamaan säännöllisesti? Ei ainakaan minulta.

Itseltäni löytyy peräti neljä, joten ongelmana on keksiä jotakin luovaa tekemistä sille viidennelle pelaajalle, joka ei mahdu sessioon mukaan. Peliaikaa järjestyy lähes joka viikonloppu, ensi viikolla koitan itsekin päästä ensi kertaa mukaan (kaveri ehti ostamaan pelin ensin, joten en hankkinut omaa). Postailen sen jälkeen raporttia nelinpelin sujuvuudesta.
 
Ensimmäinen nelinpelisessio on takana ja täytyy sanoa, että kyseessä oli henkilökohtaisesti pettymys. Tiimipelaaminen ei meiltä oikein luonnistunut, kun joku jäi aina välillä räpeltämään epäselvää GBA-valikkoa joutuen ulos suojakentästä, eikä vapaaehtoisia suojamurikankantelijoita oikein löytynyt. Lopulta päädyimme siihen, että karttamies (eli minä) kantaa suojakiveä, niin muiden ei tartte jatkuvasti kysellä suuntaa. Taistelut olivat sekavia pätkämättöjä, jotka loppuivat yleensä ennen kuin pääsin löymään vihulaisia kertaakaan.

Hermoja koettelivat etenkin GBAn valikon epälooginen käyttöjärjestelmä ja komennon automaaginen defendiksi muuttuminen GC-ruudulle palattua, GBA:n akkujen hupeneminen, neljännen pelaajan odottaminen tilanteessa X (hahmon valinta, nimen kirjoitus, eteneminen, A-napin painaminen missä tahansa tilanteessa, koordinoitujen hyökkäysten yritelmät), umpikujiin hortoilu, neljän komentopaikan rajoitus (eihän niihin älynnyt oikeita tavaroita laittaa ja homma meni GBA:n selailuksi) sekä se, että kaksi meistä olivat pelanneet peliä jo aiemmin ja huutelivat uusille pelaajille etenemissuuntaa ja näppäimiä unohtaen olennaisia asioita välistä, mikä sekoitti täysin, kun ruutu näytti usein jotain päinvastaista.

Kiitosta saavat pelin rauhallinen, tavallaan rentouttava tempo, sopivalla tavalla fantasiamainen grafiikka, taikakivi-järjestelmä, GBA-GC-kaapelin aito hyödyntäminen, riittävä valikoima hahmon ulkonäön valinnassa (eivätpähän pääse sekoittumaan keskenään) sekä tiimipeli-idea, joka toimii sellaisella porukalla, joka on yhteydessä pelisession ulkopuolellakin.

Suosittelen FF:C Chroniclesin moninpeliä lämpimästi sellaisille kaveruksille, jotka ovat olleet yhdessä jo pitkään ja osaavat kommunikoida keskenään sujuvasti. Suomalaisella jöröttämisellä ei pitkälle pötkitä, ainakaan nopeasti. Tämän lisäksi suosittelen, ettei kukaan nelikosta pelaa peliä kohtuuttomasti muita pidemmälle, tai muuten pelistä katoaa idea. Valikon käytön opettelu, oikean etenemisreitin etsintä, hyökkäysten koordinointi ja tutkimusmatkailu yhdessä ovat pelin vahvimpia puolia.

Myönnettäköön, että itselleni käyvät paremmin kilpailuviettiä vaativat pelit, mutta FF:CC on virkistävää vaihtelua sellaisiin kyllästyneille. Peli saattaa kiinnostaa tyttöjäkin, sillä ideana ei ole "olla parempi kuin kaikki muut", vaan päästä yhdessä kenttä kerrallaan eteenpäin.
 
Yksinpelinä ainakaan ei iskenyt yhtän, kun peli oli lainassa. Jiotenkin pelistä on yritetty tehdä monipuolinen, mutta monipuolisuus on toteutettu yksinkertaisesti. peli oli sekava ja liian yritteliäs, eikä siit oikeen ottanut selvää. Pelillisiski ongelmiksi muodostuivat kamerakulmat ja mooglen/suojakentän toiminta. Myös typerät kenttävaatimukset oli huonosti toteutettu.
 
Joutuuko yksinpelissä muuten kanniskelemaan mukanaan sitä saamarin kiveä yksin? Sen jatkuva kanniskelu ja tiputtelu vie varmasti hermot.
 
NewsFlash

Final Fantasy: Crystal Chronicles II tekeillä?
30.05.2004

The Magic Box -sivustolla raportoidaan toistaiseksi vahvistamattomasta huhusta, jonka mukaan Square Enixin Japanin haara tulee esittelemään pelimedialle ensi kuun aikana uuden GameCube-seikkailunsa, Final Fantasy: Crystal Chronicles II:n.

Alun perin EGM-lehden sivuilta napatusta tiedosta ei ainakaan toistaiseksi kannata innostua, mutta asian todellinen laitahan selvinee jo melko pian. Raportoimme asiasta myöhemmin siis mikäli jotakin raportoitavaa ilmenee.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Jona Asih
Joutuuko yksinpelissä muuten kanniskelemaan mukanaan sitä saamarin kiveä yksin? Sen jatkuva kanniskelu ja tiputtelu vie varmasti hermot.

Ei, mukana häärivä Moogle hoitaa kantopuolen yksinpelissä.
 
Re: NewsFlash

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Guardian Viper
Final Fantasy: Crystal Chronicles II tekeillä?
30.05.2004

The Magic Box -sivustolla raportoidaan toistaiseksi vahvistamattomasta huhusta, jonka mukaan Square Enixin Japanin haara tulee esittelemään pelimedialle ensi kuun aikana uuden GameCube-seikkailunsa, Final Fantasy: Crystal Chronicles II:n.

Alun perin EGM-lehden sivuilta napatusta tiedosta ei ainakaan toistaiseksi kannata innostua, mutta asian todellinen laitahan selvinee jo melko pian. Raportoimme asiasta myöhemmin siis mikäli jotakin raportoitavaa ilmenee.

Tämä olisi itse asiassa hieno asia. Saisivat korjata vanhassa tehdyt virheet ja päästä tekemään vielä hienompia pelejä pelimaailmaan.....
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Jona Asih
Joutuuko yksinpelissä muuten kanniskelemaan mukanaan sitä saamarin kiveä yksin? Sen jatkuva kanniskelu ja tiputtelu vie varmasti hermot.

Moogle kantaa kiveä ja pysyy mukana vaikka juoksisi täyttä vauhtia. Ei tarvitse hiipiä ruukunkantajan vauhtia niinkuin moninpelissä.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Naaahu
Moogle kantaa kiveä ja pysyy mukana vaikka juoksisi täyttä vauhtia. Ei tarvitse hiipiä ruukunkantajan vauhtia niinkuin moninpelissä.

Ei se kyllä pysy. Eikä kamerakaan.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Naaahu
Moogle kantaa kiveä ja pysyy mukana vaikka juoksisi täyttä vauhtia. Ei tarvitse hiipiä ruukunkantajan vauhtia niinkuin moninpelissä.

Ei pysy......se jaksaa kantaa juoksu vauhtia vähän aikaa ja sitte
se valittaa että ei jaksa kantaa enää. Tämän jalkeen se jää koko ajan jälkeen....
 
Kuva seuraa koko ajan sitä paikkaa missä ruukku on.
Saahan sen mooglen toki hätisteltyä kauheella ravaamisella ja äkkikäännöksillä vähän jälkeen mutta pääasiassa se pysyy mukana. Tuo mooglen väsyminen onkin sitten eri juttu. Sillon pitää muutama metri kantaa ruukkua itse kunnes moogle on ladannut energiansa.
 
Ylös Bottom