Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Final Fantasy VII Remake

Olen ymmärtänyt, että tämä ensimmäinen julkaisu on kattaa vain osan alkuperisen FFVII:n tarinasta. Onko jossain ollut arviota, että paljonko alkuperäisestä tarinasta jää seuraaviin julkaisuihin?

Itsellä nyt takana 7h ja maistuu kyllä todella hyvältä!
Alue mikä Remakessa käydään läpi on Midgar, joka alkuperäisessä kesti noin 3-5 tuntia, alkuperäisen kokonaispeliaika on 35-40 tuntia. Eli ajallisesti Remake käsittelee pelistä noin kahdeksasosan. Siitä että jatkuuko tulevat osat samalla kaavalla, ei ole mitään tietoa. Seuraavaa osaa ei edes ole vielä virallisesti julkistettu.
 
Aika jännä, että tän avausosan nimeksi on lyöty ”Final Fantasy VII Remake”, jos tää on kuitenkin vain tuollainen pintaraapaisu peliin nimeltä Final Fantasy VII
 
Aika jännä, että tän avausosan nimeksi on lyöty ”Final Fantasy VII Remake”, jos tää on kuitenkin vain tuollainen pintaraapaisu peliin nimeltä Final Fantasy VII
Tätä oon itsekin miettinyt. Mikä sen seuraavan nimi sitten on? Final Fantasy VII Remake 2? Toinen mikä mietityttää, on se että miksi pelin yhtä osaa pitää tällä tavalla pidentää. Ja kun nyt kerran pidennetään, niin mitä se tekee tarinalle? Onko tässä ensimmäisessä osassa niin sanottu kunnon draamankaari? Eli alku, keskikohta ja selkeä loppu? Vai jääkö tämä vähän niinkuin roikkumaan ja odottamaan seuraavaa osaa?

Muropaketin arvostelussa tätä myöskin puidaan ja mielestäni Konsolifinistäkin tutulla arvostelija Joonas Pikkaraisella on tekstissään ihan hyviä pointteja: https://muropaketti.com/pelit/peliarvostelut/arvostelu-final-fantasy-vii-remake/
 
Tätä oon itsekin miettinyt. Mikä sen seuraavan nimi sitten on? Final Fantasy VII Remake 2? Toinen mikä mietityttää, on se että miksi pelin yhtä osaa pitää tällä tavalla pidentää. Ja kun nyt kerran pidennetään, niin mitä se tekee tarinalle? Onko tässä ensimmäisessä osassa niin sanottu kunnon draamankaari? Eli alku, keskikohta ja selkeä loppu? Vai jääkö tämä vähän niinkuin roikkumaan ja odottamaan seuraavaa osaa?

Muropaketin arvostelussa tätä myöskin puidaan ja mielestäni Konsolifinistäkin tutulla arvostelija Joonas Pikkaraisella on tekstissään ihan hyviä pointteja: https://muropaketti.com/pelit/peliarvostelut/arvostelu-final-fantasy-vii-remake/

Bingo pystyyn ja veikkaan nimeksi Remake Part 2
 
Pelikellossa tällä hetken jotain 25h ja alkaa varmaan loppu häämöttää jonkun muutaman tunnin jälkeen. Vähän mietteitä, pistän spoileriin pahimmat.

Vaikka suuri FFpelien fani olenkin ja tätä FFVII Remakea on odotettu kauan, jättää se silti vähän kahtiajakautuneet fiilikset. Graafisesti peli on liikkeessä todella muikeaa kateltavaa ja välivideot todella hienoja mutta silti sieltä täältä löytyy aivan hirvittäviä sumeita tekstuureja (pelaan pro:lla). Mielestäni pahimmat ovat näitä skybox-tekstuureja jotka jostain syystä näyttävät todella selkeiltä 2D-kuvilta. Yhdessä kohtaa huomasin jopa skyboxissa kaksi selkeää 2D-helikopteria, tietenkin pysyivät paikoillaan koska olivat osa taustaa.

En oikein pidä tästä överiputkimaisesta rakenteesta pelin alueissa, jatkuvasti ollaan jonkun saattamana ja et voi vapaasti tutkia kaikki niitä sivupolkuja joita vastaan tulee. Toki nyt ne on vapaasti könyttävissä kun peli alkaa olemaan ohitse mutta silti. Pelimaailma itsessään on myös todella pieni, joten ei siellä sivukujilla lopulta hirveästi mitään tutkittavaa ole, muutamia materioita siellä täällä ja niitä on muutenkin niin paljoa ettei tiedä mihin niitä laittaa. Toki alkuperäinenkin oli yhtä pätköä mutta se sopi sen ajan teknisiin rajoitteisiin hyvin.

Taistelu oli ihan mmmm. ok-ish. Aika tuttua mekaniikkaa FFXV:stä ellei jopa tismalleen sama. Välillä alko kyrsimään kun hahmot jäivät eräänlaiseen stunlockiin ja koko taistelu meni siihen että healataan kaikkia vuorotellen ettei tule game overia.

Juonellisesti peli noudattaa avainkohdissa alkuperäisen juonenkäänteitä suurimmaksi osaksi. Mutta sitten ne välit on täytetty putkimaisilla, loputtomilta tuntuvista luolastoista ja hölmöistä sivutehtävistä (pääosin keräilytehtäviä ja tapa joukko vihuja paikassa x).

Menkööt loput narinat spoileriin:
Vähän myös itseä kismitti miten jo todella alussa tuotiin Sephiroth messiin. Alkuperäsessä Sephiroth oikeastaa nousi uhaksi vasta Midgarin lopussa tapettuaan Shinran. Ja varmaan tässäkin sama homma, en ole vielä siinä pisteessä. Mutta tässä kun Sephiroth on jo heti alussa Cloudia kuumottelemassa niin vanhalle pelaajalle se tuntuu vain joltain fanserviceltä.

No vaikka narisen paljon niin on tämä silti ihan ok pelattavaa. Ei suinkaan mikään mestariteos, jos en olisi entuudestaan FF7 fani niin voi olla että jäisi kauppaan.
 
Tätä oon itsekin miettinyt. Mikä sen seuraavan nimi sitten on? Final Fantasy VII Remake 2? Toinen mikä mietityttää, on se että miksi pelin yhtä osaa pitää tällä tavalla pidentää. Ja kun nyt kerran pidennetään, niin mitä se tekee tarinalle? Onko tässä ensimmäisessä osassa niin sanottu kunnon draamankaari? Eli alku, keskikohta ja selkeä loppu? Vai jääkö tämä vähän niinkuin roikkumaan ja odottamaan seuraavaa osaa?

Muropaketin arvostelussa tätä myöskin puidaan ja mielestäni Konsolifinistäkin tutulla arvostelija Joonas Pikkaraisella on tekstissään ihan hyviä pointteja: https://muropaketti.com/pelit/peliarvostelut/arvostelu-final-fantasy-vii-remake/

Mun mielestä muron arvostelun tapainen jäi vatvomaan liikaa miten jatko hoidetaan. Ei toiminut siksi arvosteluna ja spoilasi liikaa.

Eiköhän tämä kannata vaan pelata ja antaa kehittäjien ratkaista nuo asiat. Esim pelaajan kehittymistä, voidaan helposti jatkaa, nostetaan level cap, pahennetaan monsuja riitävästi, annetaan uusia materioita, summonit saa uusia kehitysmuotoja yms. Näitähän on nähty mmossa, kun tulee uusi lisäosa.
 
Viimeksi muokattu:
Samaa mieltä kuin Huttu yläpuolella kirjoitteli. Näin FF-fanina peli kiinnostaa, mutta jos sen ohitse arvioi niin melko keskinkertainen tuotos muutoin. Ei huono, mutta ei mikään vuoden pelikään.

Graafisesti komea, vaikka yskähtelyä siellä täällä onkin. Äänet edelleen itselle huonoin puoli, sillä dialogi kuuluu mielestäni liian hiljaisena paikoin riippuen kuvakulmasta. Kuulokkeet päässä vähän parempi.

Taistelu on ihan hyvää ja pidän siitä itse. Kaipaisin että toverit olisivat hieman aktiivisempia, sillä nyt lähinnä guard pystyssä seisovat 10m päässä vihusta joka keskittyy siihen hahmoon jota itse ohjaan. ATB näin ollen täyttyy kavereilla tosi hitaasti. Paras taktiikka onkin ollut vaihtaa lennosta hahmoa jatkuvaan, mikä lie ehkä tarkoituskin.

Juonta enempää spoilaamatta, niin olen tykännyt, vaikka tahti onkin hyvin hidas. Lisäjutut on kuitenkin tuonut hyvää lisää, niin niitä on mielellään tehnyt ja kokenut. Kentät on putkea niinkö alkuperäisessä, tämä ei ole itseä haitannut.

Mietin vain jatkoa, että jääköhän open world kokonaan pois ja mennään putkiteemalla juoni eteenpäin. Jotenkin episodimaisuus ja avoin maailma ei mielessäni sulaudu yhteen. Saa nähä.
 
Mun mielestä muron arvostelun tapainen jäi vatvomaan liikaa miten jatko hoidetaan. Ei toiminut siksi arvosteluna ja spoilasi liikaa.

Eiköhän tämä kannata vaan pelata ja antaa kehittäjien ratkaista nuo asiat. Esim pelaajan kehittymistä, voidaan helposti jatkaa, nostetaan level cap, annetaan uusia materiaaleja, summonit saa uusia kehitysmuotoja yms. Näitähän on nähty mmossa, kun tulee uusi lisäosa.
Mutta juuri nuo ongelmat ovat itsellenikin (ja varmasti monelle muullekin) olennaisia ja keskeisiä, ja ne luovat uhkaavan pilven koko remaken ylle. Itseäni tämä remake ei kiinnosta tosiaankaan ennen kuin koko tarina on katettu kaikkinensa niin monella episodilla kuin tarvitaan. Tämä sitten herättää juuri nuo kysymykset, jotka arvostelija perustellusti toi esiin. Itse suoraan sanoen epäilen, että tämä jää kesken, eikä tarinaa päästä koskaan loppuun remaken osalta. Toivottavasti näin ei käy, mutta toistaiseksi uskon itse tämän olevan kuitenkin varsin todennäköistä.
 
Viimeksi muokattu:
Vuodenko tämä peli oli PS4 yksinoikeus ennenkuin pc versio tulee? Kiinnostaisi hankkia jo nyt kun alkuperäinen oli ikimuistoinen kokemus.
 
Joo vuoden on Sonyn yksinoikeus, se ei pois sulje sitä että PS5 tulisi aikaisemmin joku ehostettu 60 FPS versio.
Eikä se sulje myöskään pois Xbox One ja/tai Xbox Series X versioita sitten vuoden päästä. Olisi hienoa, että vuoden päästä olisi myöskin jo lisätietoja seuraavasti episodista.

Olisi kiva tietää jonkin näköistä suuntaa-antavaa aikataulua milloin koko tarina olisi kasassa.
 
Mutta sitten ne välit on täytetty putkimaisilla, loputtomilta tuntuvista luolastoista ja hölmöistä sivutehtävistä (pääosin keräilytehtäviä ja tapa joukko vihuja paikassa x).

Olen itse kanssa loppusuoralla, ja tämä on ollut se suurin kompastuskivi. Pelissä on pientä rytmitys ongelmaa. Eilenkin pelasin lähes pari tuntia, jonka aikana juoni ei kulkenut yhtään eteenpäin. Sen sijaan kuljettiin tiukasti putkessa vihollisia mätkien ja lisäksi mukana oli pari ylimääräistä pomotaistelua. Muistaakseni alkuperäisessä kyseinen kohta meni vartissa ohi. Vähän halpaa pelin pitkittämistä.

Muuten tämä edelleen maistuu, ja odotankin innolla, miten loppu on toteutettu.
 
Olen itse kanssa loppusuoralla, ja tämä on ollut se suurin kompastuskivi. Pelissä on pientä rytmitys ongelmaa. Eilenkin pelasin lähes pari tuntia, jonka aikana juoni ei kulkenut yhtään eteenpäin. Sen sijaan kuljettiin tiukasti putkessa vihollisia mätkien ja lisäksi mukana oli pari ylimääräistä pomotaistelua. Muistaakseni alkuperäisessä kyseinen kohta meni vartissa ohi. Vähän halpaa pelin pitkittämistä.

Muuten tämä edelleen maistuu, ja odotankin innolla, miten loppu on toteutettu.

Laitan spoilereihin, sikäli jos joku nyt tästä voi spoilaantua. Spoilerin alla siis bosseista juttua.
Joo näköjään muutama perusvihu alkuperäisestä on muunneltu bossiksi tässä. Esimerkiksi junien hautumaalla kummitukset ja se hevosvankkuri-vihu olivat bosseja kun alunperin olivat vain rivivihollisia. Ihan näyttäviä taistoja kaikki, mutta eivät hirveesti kuitenkaan eroa toisistaan.

Alkuperäistä on näköjään sen verran kuitenkin kunnioitettu, että samoilta vihuilta saa varastettua aseita ku alunperin. Esim juuri tuolta vankkurilta saa varastettua aseen, kuten sai myös originaalissa. Harmi ettei ollut steal-käytössä taistossa niin jäi nyt saamatta :D

Samoin Turksin kavereilta sai varastettua accessorya ym.
 
Onko kukaan muu samaa mieltä siitä, että Midgar on alkuperäisen pelin ylivoimaisesti tylsin osuus? Itselläni on jo huomattavasti viime peluusta aikaa, mutta mieleni syövereihin on ainoastaan jäänyt seuraavat kohtaukset (laitan spoilereihin varmuuden vuoksi):

1) Don Corneo-kohtaus
2) Aeris-hengailu
3)Shinra-rakennus

Lukemani perusteella Square on onnistunut säilyttämään alkuperäisen pelin taian lisäämällä siihen myös mielenkiintoisia nyansseja? Toisinsanoen, vaikka menivätkin keinotekoisesti pitkittämään Midgaria ja pilaamaan täten pelin rytmitystä, niin pohja aivan uskomattomalle kokemukselle on luotu kun päästään kunnolla vauhtiin maailmankartalla? Kultainen choco ja Highwind tuotuna tähän ja seuraavaan sukupolveen <3<3

Konsoleista ainoastaan pleikalla pääsee tästä nauttimaan kunnes toisin on vahvistettu.
 
Konsoleista ainoastaan pleikalla pääsee tästä nauttimaan kunnes toisin on vahvistettu.
Onko kukaan mitään muuta väittänytkään? Se on kuitenkin tiedossa, että tämä on vuoden yksinoikeus. Varmaan siis joillekin muille alustoille on vuoden päästä tulossa. Oli se sitten uuden sukupolven konsolit, PC, Xbox One tai vaikka Nintendo Switch.
 
Ja vuoden päästä kun pc tulee saamaan oman versionsa niin PS4+5 konsoleille odotetaan jo jatkoa pelattavaksi. Voisi sanoa, että lähes pakollista pelata pleikkarilla.
Aikamoinen ihme pitää tapahtua että tämä saisi vuoden päästä jatkoa. Toivottavasti saisi, että homma saataisiin jossain vaiheessa pakettiin. Kuitenkin jos miettii kauan tämän osan kehityksessä kesti, niin ihan heti en usko. Vaikka siellä nyt olisikin pelimoottori ynnä muut kunnossa, niin sopivasti konsolisukupolvi vaihtuu tähän väliin. Se tuskin ainakaan nopeuttaa kehitystä.
 
Aikamoinen ihme pitää tapahtua että tämä saisi vuoden päästä jatkoa. Toivottavasti saisi, että homma saataisiin jossain vaiheessa pakettiin. Kuitenkin jos miettii kauan tämän osan kehityksessä kesti, niin ihan heti en usko. Vaikka siellä nyt olisikin pelimoottori ynnä muut kunnossa, niin sopivasti konsolisukupolvi vaihtuu tähän väliin. Se tuskin ainakaan nopeuttaa kehitystä.
Veljelle sanoin, että eiköhän tämä peli saada kokonaan valmiiksi viimeistään vuonna 2025-2026 :D
 
Aikamoinen ihme pitää tapahtua että tämä saisi vuoden päästä jatkoa. Toivottavasti saisi, että homma saataisiin jossain vaiheessa pakettiin. Kuitenkin jos miettii kauan tämän osan kehityksessä kesti, niin ihan heti en usko. Vaikka siellä nyt olisikin pelimoottori ynnä muut kunnossa, niin sopivasti konsolisukupolvi vaihtuu tähän väliin. Se tuskin ainakaan nopeuttaa kehitystä.
Jatkoa on tehty jo kauan rinnalla joten vuoden päästä voi olla jo lähellä. Sukupolven vaihtuminen ei ole ongelma kun pelit tehdään lähtökohtaisesti PS4:lle ja PS5/PC saa grafiikka patchin. Hyvin vaikea uskoa, että PS4 ei saisi kaikkia osia.
 
Ylös Bottom