Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Final Fantasy X

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TeaR
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan J-KloW
Törkeyden huippu: Pleikkari2 lehti antoi tälle pelille 84%

mun mielesta ihan oikeet pisteen koska pelissa ei oo mitaan uutta muihin samallaisiin peleihin verrattuna etta pitais saada huippu pisteet
 
Tuntuu jo hieman naurettavalta kun sama arvostelija antaa Fifa World cup2002:lle 83p ja FFX:lle 84p, mitään muuta järkevää selitystä en keksi kuin että kyseinen Thomas ei pidä niinkään rpg-peleistä

En myöskään ymmärrä miksi haukutaan esim summittaisia taisteluita, FFX:n tyyppisessä pelissä se ei ainakaan näin äkkiseltään olisi mahdollista tai kovin järkevää, tarvittaisiin laajat ja yleensä tylsät maisemat ja sitten vain väisteltäis hirviöitä ja mentäis eteenpäin, mitä uutta Fifa sitten tuo? monta kertaa vähemmän kuin FFX, itseasiassa Fifa WC2002 on suora kopio Fifa2002:sta, paitsi siinä on pelkästään WC, ne jotka sanoo ettei FFX:ssä ole uutta niin sanotaan vaikka näin alkuun että:

-3D taustat, elävämpi maailma, suoraan taisteluihin hyppääminen+nopeempi..
-uusitty taistelusysteemi, huomattavasti nopeampi ja monipuolisempi kuin edellisissä
-hahmonkehitys, pienen opettelun jälkeen selkeä, mielenkiintoinen ja laaja, yksi parhaista FF saagassa koskaan(mielipide)
-Ääninäyttely, mikä ainakin minun mielestä on hoidettu aika mallikkaasti, pelissä puhutaankin roimasti yli sen mitä odotin

Siihen kun lisätään FF tunnelma, juoni, henkilöt ja musiikki niin paketti alkaa olemaan kasassa..
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan WoPe
Tuntuu jo hieman naurettavalta kun sama arvostelija antaa Fifa World cup2002:lle 83p ja FFX:lle 84p, mitään muuta järkevää selitystä en keksi kuin että kyseinen Thomas ei pidä niinkään rpg-peleistä

Vähän off-topic, mutta jos pelit ovat ihan eri genreistä, niin ei niitä pisteitä voi suoraan verrata toisiinsa.

Ja vielä: herrajumala älkää itkekö jos joku ei pidä aivan yhtä paljon kuin te Messias-pelistänne, jokainen pelatkoon sitä mistä tykkää.
 
hmm..ne jotka on menny läpi, niin minkälaisia peli aikoja saitte?
mä on pelannu vasta 20h ja kokoajan tuntuu että peli loppuis ihan kohta
 
Ei tosiaan voi suoraan verrata mutta kyllä noissa laatuerot huomaa, mitä järkeä laittaa sitten arvostelemaan semmoinen henkilö joka ei alkuunkaan pidä pelistä(FFX), se antaa vain väärän kuvan peliä odotteleville faneille..

eikä tässä tarvi mitään itkeä jos peli on omasta mielestä hyvä, perustellut mielipiteet kunniaan..
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan zacharia
hmm..ne jotka on menny läpi, niin minkälaisia peli aikoja saitte?
mä on pelannu vasta 20h ja kokoajan tuntuu että peli loppuis ihan kohta
Pyöreästi 50h kesti, joten en usko että olet lähellä loppua, ellet sitten ole pelannut poikkeuksellisen vauhdikkaasti. Ainahan automaattikartan voi kääntää pois, jos haluaa pelille lisää elinikää...

Nyt on mittarissa 75 tuntia, joista viimeiset 25 olen vain kierrellyt maailmaa ja kehittänyt hahmoja. Tuntuu että jokaisen nurkan takana löytyy jotain uutta tekemistä, minkä lisäksi järkyttävän vaikeita piilobosseja (Pal-version extroja?) tulee vastaan jatkuvasti. Tekemistä siis riittää läpäisynkin jälkeen, joten sitä ei tarvitse murehtia. ;)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan WoPe

...taisteluihin hyppääminen+nopeempi..
-uusitty taistelusysteemi, huomattavasti nopeampi ja monipuolisempi kuin edellisissä
-hahmonkehitys, pienen opettelun jälkeen selkeä, mielenkiintoinen ja laaja, yksi parhaista FF saagassa koskaan(mielipide)
-Ääninäyttely, mikä ainakin minun mielestä on hoidettu aika mallikkaasti, pelissä puhutaankin roimasti yli sen mitä odotin

Siihen kun lisätään FF tunnelma, juoni, henkilöt ja musiikki niin paketti alkaa olemaan kasassa..

yhdyn mielipiteeseen...Final Fantasyksi taitaa numero X tarjota eniten muutoksia vanhaan kaavaan. Mielestäni FF sarja kulkee hyvään suuntaan. Minä nautin ainakin täydellä sydämellä, niin paljon kuin hyvästä pelistä voi vain nauttia. Ääninäyttelyssä on kyllä mielestäni huomattavia ongelmia. Tiduksen näyttelijän luulisi olevan täysi amatööri, mitä hän ei kyllä ole.

jokatapauksessa X tekee aikaisemmista Fantasioista auttamattoman vanhanaikaisia ja kömpelöitä. Laadullisessa vertailussa niihin X vetää pidemmän korren. Arvostelijoiden mielipiteet taas on heidän asiansa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan GrandAlf

Pyöreästi 50h kesti, joten en usko että olet lähellä loppua, ellet sitten ole pelannut poikkeuksellisen vauhdikkaasti. Ainahan automaattikartan voi kääntää pois, jos haluaa pelille lisää elinikää...

Nyt on mittarissa 75 tuntia, joista viimeiset 25 olen vain kierrellyt maailmaa ja kehittänyt hahmoja. Tuntuu että jokaisen nurkan takana löytyy jotain uutta tekemistä, minkä lisäksi järkyttävän vaikeita piilobosseja (Pal-version extroja?) tulee vastaan jatkuvasti. Tekemistä siis riittää läpäisynkin jälkeen, joten sitä ei tarvitse murehtia. ;)

paljonko olet nauttinut Blitzballista? Minä olen pelannut jonkin verran ja on 30 tuntia mittarissa PIENI SPOILERI.....................
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

ja olen juuri Bevellessä ensimmäistä (ja ehkä viimeistä) kertaa:cool:
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan krl85


paljonko olet nauttinut Blitzballista? Minä olen pelannut jonkin verran ja on 30 tuntia mittarissa PIENI SPOILERI.....................
.
....
En ole pelannut sitä muutamaa matsia enempää. Vaikka pidänkin siitä, muut hommat pelissä tuntuvat tällä hetkellä vetävämmältä. Paneudun palloiluun kunnolla varmaan vasta sitten, kun en enää löydä muuta tekemistä. Se on sen verran aikaavievää puuhaa.
 
Joo-o, kyllä FFX on PS2:n paras peli tähän mennessä, aivan loistava. Peli imaisi mukaansa heti alkuhetkistä lähtien, loistavan tunnelmansa ja kiinnostavan tarinansa ja hahmojen takia. Blitzballia pelatessa tuli nostalginen fiilis, sillä pelihän on melkein suora kopio legendaarisesta Tecmo Cupista NES:sillä. ;)
 
Arrgh! Kun lukee kommentteja täältä niin on hirveä himo pelata. Yritän kuitenkin vielä sinnitellä kesäloman alkuun.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan krl85


yhdyn mielipiteeseen...Final Fantasyksi taitaa numero X tarjota eniten muutoksia vanhaan kaavaan. Mielestäni FF sarja kulkee hyvään suuntaan. Minä nautin ainakin täydellä sydämellä, niin paljon kuin hyvästä pelistä voi vain nauttia. Ääninäyttelyssä on kyllä mielestäni huomattavia ongelmia. Tiduksen näyttelijän luulisi olevan täysi amatööri, mitä hän ei kyllä ole.

jokatapauksessa X tekee aikaisemmista Fantasioista auttamattoman vanhanaikaisia ja kömpelöitä. Laadullisessa vertailussa niihin X vetää pidemmän korren. Arvostelijoiden mielipiteet taas on heidän asiansa.

paitsi minun mielestäni peli on naurettavan lineaarinen...kun pelissä ei ole enää samanlaista maailmankarttaa kuin edellisissä niin tuntuu väkisinkin että peli kulkee kuin junanraiteilla ja niinhän se onkin...aikaisemmista osista tuttu maailmankartta ainakin loi kuvitelman jonkunlaisesta vapaudesta vaikka sitäkään ei todellisuudessa kauheasti ollut mutta sen tajusi vasta lopuksi...tässä pelissä luolastotkin/metsät jne. on enemmän kuin naurettavia tai ainakin ne mitä minä olen kohdannut, käytännössä ei ole edes mahdollista eksyä tai vaikeaa löytää perille...muutenkin kolmessa viimeisessä osassa on jokaisessa juostu jonkun tytön perässä ja kahdessa viimeisessä on ollut myös summonit pääosassa, alkaa suorastaan jo tympimään kun on pakko tehdä pelistä juuri ns. teini niinkuin joku aikaisemmin mainitsikin...peliin on myös lisätty naurettavia uusia systeemejä jotta pelissä olisi edes jotain uutta, kuten aseet...tämä parillisten FF-pelien tiimi teki jo kasissakin saman eli sivuutti aseet ja pahasti no ainakin ne toivat aseet takaisin kauppoihin, mutta silti ehdottomasti paras ase-systeemi on mielestäni se että jokaisella aseella on omat arvonsa eli kuinka tehokkaita ne ovat...hahmokehityksestä voisi sanoa että parasta olisi palata vanhaan kunnon ennalta määrättyyn jossa todella hahmot tukivat toisiaan kunnolla eli hahmot oppivat tietyt taidot kun leveleitä kertyy eikä niihin voi vaikuttaa...sphere grid on kyllä hyvä idea mutta todellisuudessa sillä ei voi vaikuttaa hahmon kehitykseen, monet sanoivat että nyt katoaa leveleiden paukutus viimeinkin mutta tilalle tulikin entistä pahempi urakka jos aikoo ottaa hahmoista niiden täyden potentiaalin irti...sphere grid olisi toimiva jos se käyttäisi poissulkevaa systeemiä eli saisit aina välillä risteyksiä eteesi ja kun yhteen menet niin paluuta ei ole, tällä tavalla hahmoista todella tulisi erilaisia lopullisesti...pelisarjassa voisi muutenkin jättää niitä pelattavia hahmoja hieman pidemmälle peliin toisin kuin viimeisissä osissa on hahmot saanut melkein heti käyttöönsä...hahmoja voisi kuolla ja vierailla hetkellisesti ja vasta pelin loppupäässä olisi lopullinen kokoonpano valmis...pelisarja alkaa todellakin näyttää jo pahasti kaupalliselta ellei se jo sitä ole jos tästä jotain hyviä puolia haluaa etsiä niin ainakin se on huomattavasti parempi kuin tiimin edellinen osa eli VIII, mutta tulevaisuutta ajatellen seuraava perinteinen FF tulee taas olemaan saman tiimin tekele kuin tämäkin, joten ei kauheita odotuksia paremmasta ole...täytyy kuitenkin myöntää että onhan tämäkin FF loistava ja mahtava viihdepaketti eikä sitä kannata jättää väliin, mutta se ei kuitenkaan ole mielestäni lähellekään paras FF-peli...ihmettelen myös suuresti miten tämä tiimi on saanut aikaan niinkin suuret mestariteokset kuin FFIV ja FFVI...
 
hmm...

Eikö siis FFX tarjoa maailmankarttaa ollenkaan? Sepä harmi jos nimittäin on näin. Itellä on Finalissa lukemat 23h tällä hetkellä, mutta pelattua on tullut todellisuusdessa vasta about 20h. Oon nyt vasta siinä kohassa kun SIN yritetään ekan kerran tuhota, mutta huonolla menestyksellä. Aika hitaasti oon edenny, mutta saloja oon käynyt läpi, blitzballia aika saatanasti, ja tiimi alkaa olemaan aika kehittynyt kun en oo tarvinnut esim. pheonix downia kertaakaan ja vastustajat putoavat aika nopeaan. Mut toi todellakin harmittaa jos ei maailmankarttaa ole, tai tarkoitan et itse voi vapaasti liikkua, nimittäin olen täs kokoajan ootellu et millon sinne pääsee..

Tähän mennessä FFX tuntuu kyllä pitkästä aikaa hyvältä Finalilta, vrt. FF9/FF8, jotka oli ainakin omalla kohalla lieviä pettymyksiä, mutta hyviä silti. Perinteestä sitä on piettävä kiinni eli FFX ainakin 3x läpi. Joka kerralla löytyy aina jotain uutta..(Hope so)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Neidhart


sphere grid on kyllä hyvä idea mutta todellisuudessa sillä ei voi vaikuttaa hahmon kehitykseen
no johan pomppas! sphere grid on kautta aikojen paras juttu Final Fantasyissä. Mikään ei ole niin tylsää kuin nostaa vain hahmon leveleitä ilman että hahmoon saa vaikuttaa millään lailla. FF7 oli mullistava,mutta jälkeenjäänyt taistelu systeemissä, vihdoinkin siitä päästin. Ja mitä tulee FFX: helppouteen, niin otappa se kartta pois päältä.................................................
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Leo Stenbuck
Joo-o, kyllä FFX on PS2:n paras peli tähän mennessä, aivan loistava. Peli imaisi mukaansa heti alkuhetkistä lähtien, loistavan tunnelmansa ja kiinnostavan tarinansa ja hahmojen takia. Blitzballia pelatessa tuli nostalginen fiilis, sillä pelihän on melkein suora kopio legendaarisesta Tecmo Cupista NES:sillä. ;)

aah että minä rakastin tecmo cuppia. nyt tiedän ettei se ollut unta. JOKU MUUKIN ON PELANNUT SITÄ

PI PO LAALTUTAAA!
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Neidhart


paitsi minun mielestäni peli on naurettavan lineaarinen...kun pelissä ei ole enää samanlaista maailmankarttaa kuin edellisissä niin tuntuu väkisinkin että peli kulkee kuin junanraiteilla ja niinhän se onkin...aikaisemmista osista tuttu maailmankartta ainakin loi kuvitelman jonkunlaisesta vapaudesta vaikka sitäkään ei todellisuudessa kauheasti ollut mutta sen tajusi vasta lopuksi...tässä pelissä luolastotkin/metsät jne. on enemmän kuin naurettavia tai ainakin ne mitä minä olen kohdannut, käytännössä ei ole edes mahdollista eksyä tai vaikeaa löytää perille...muutenkin kolmessa viimeisessä osassa on jokaisessa juostu jonkun tytön perässä ja kahdessa viimeisessä on ollut myös summonit pääosassa, alkaa suorastaan jo tympimään kun on pakko tehdä pelistä juuri ns. teini niinkuin joku aikaisemmin mainitsikin...peliin on myös lisätty naurettavia uusia systeemejä jotta pelissä olisi edes jotain uutta, kuten aseet...tämä parillisten FF-pelien tiimi teki jo kasissakin saman eli sivuutti aseet ja pahasti no ainakin ne toivat aseet takaisin kauppoihin, mutta silti ehdottomasti paras ase-systeemi on mielestäni se että jokaisella aseella on omat arvonsa eli kuinka tehokkaita ne ovat...hahmokehityksestä voisi sanoa että parasta olisi palata vanhaan kunnon ennalta määrättyyn jossa todella hahmot tukivat toisiaan kunnolla eli hahmot oppivat tietyt taidot kun leveleitä kertyy eikä niihin voi vaikuttaa...sphere grid on kyllä hyvä idea mutta todellisuudessa sillä ei voi vaikuttaa hahmon kehitykseen, monet sanoivat että nyt katoaa leveleiden paukutus viimeinkin mutta tilalle tulikin entistä pahempi urakka jos aikoo ottaa hahmoista niiden täyden potentiaalin irti...sphere grid olisi toimiva jos se käyttäisi poissulkevaa systeemiä eli saisit aina välillä risteyksiä eteesi ja kun yhteen menet niin paluuta ei ole, tällä tavalla hahmoista todella tulisi erilaisia lopullisesti...pelisarjassa voisi muutenkin jättää niitä pelattavia hahmoja hieman pidemmälle peliin toisin kuin viimeisissä osissa on hahmot saanut melkein heti käyttöönsä...hahmoja voisi kuolla ja vierailla hetkellisesti ja vasta pelin loppupäässä olisi lopullinen kokoonpano valmis...pelisarja alkaa todellakin näyttää jo pahasti kaupalliselta ellei se jo sitä ole jos tästä jotain hyviä puolia haluaa etsiä niin ainakin se on huomattavasti parempi kuin tiimin edellinen osa eli VIII, mutta tulevaisuutta ajatellen seuraava perinteinen FF tulee taas olemaan saman tiimin tekele kuin tämäkin, joten ei kauheita odotuksia paremmasta ole...täytyy kuitenkin myöntää että onhan tämäkin FF loistava ja mahtava viihdepaketti eikä sitä kannata jättää väliin, mutta se ei kuitenkaan ole mielestäni lähellekään paras FF-peli...ihmettelen myös suuresti miten tämä tiimi on saanut aikaan niinkin suuret mestariteokset kuin FFIV ja FFVI...

mielestäni tuo on kauhean konservatiivinen mielipide, ilman sen enempää perusteluja minulta, mutta muistutan kuitenkin että FF sarja on suunnannut rankasti kaupallisuuteen jo SNES ajoilta saakka. Minusta kaikki uudistukset ovat hyvästä se on minun mielipide. Mitä teinimenoon tulee tai romanssiin minä en näe siinä mitään pahaa. Minun on mahdoton yhdistää sitä esim johonkin nuorisosarjaan fantasia-asetelman vuoksi.

Ja mielipide erot jaksavat yllättää: Minusta VIII oli PSone fantasioista paras!
 
Varsinkin jos alussa valitsee sen toisen sphere gridin joka ei ole tarkoitettu aloittelijoille, niin hahmoaan voi kehittää melkoisen vapaasti mihin suuntaan haluaa.
Siinä kaikki hahmot aloittavat laudan keskivaiheilta ja jo alussa hahmonkehitykselle on monia vaihtoehtoja, voi esim alkaa kehittää Tiduksesta black magea.

Myös perusgridi mahdollistaa vapaan hahmonkehityksen, mutta vasta pelin edettyä hyvän matkaa, silloin kun alkaa saamaan avain- ja teleporttauspalloja. Itse suosittelen aloittamaan perusgridillä, koska systeemin omaksuminen on sinä paljon helpompaa, ja jostain luin että perusversiossa olisi hieman enemmän aktivoitavia pallukoita.

Aseitakin voi kustomoida pelin edettyä Auto Ability ominaisuuksilla.

Pelin alussa todella saa vaikutelman että hahmon kehitys on täysin lineaarista, mutta jos on pelannut vähänkään pidemmälle niin sphere gridin hienous alkaa valjeta. Perusgridikin on toteutettu niin nerokkaasti että alussa se itse opettaa pelaajaa ja loppupuolella kun taidot on karttuneet avautu lisää mahdollisuuksia.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Todellakin. Tuo Sphere Grid on paras tähän astisista hahmonkehitys systeemeistä. Ei tarvitse enää vain katsella kun xperience numerot nousevat ja hahmo kehittyy itsenäisesti. Nyt siihen voi vaikuttaa. Ja mikä parasta, ei enää ns. "lukkoabilityäijiä" a la FF9 vaan voi itse päättää millaisen haluat kenestäkin.

Ja mikä tulee tuohon pelin lineaarisuuteen, onhan se vähän sellaista käsi kädestä eteenpäin viemistä, mutta mun mielestä se juoni on niin hemmetin kiinnostava ettei sillä väliä vaikka mentäisiin loppuun nopeasti :D . Ja sitäpaitsi, ne taistelut on nykyään vähintään 1000 kertaa siistimpiä kuin aikasemmissa, vaikka pal-käännös on jenkkiä hitaampi niin silti ne vaikuttavat vauhdikkailta eikä sellaista bullet-time meininkiä niinkuin FF8:ssa ja 9:ssä.
 
Ylös Bottom