Vastaus: Final Fantasy XII (12)
Ei kannata huolehtia taistelusysteemin yksinkertaisuudesta, jos on vasta pari tuntia alla. Sen syvällisimmät kolkat alkavat avautua vasta reilun kymmenen tunnin pelaamisen jälkeen.
Final Fantasy pelejä VI osasta lähtien pelaanneenna arvostan kyseisessä sarjassa montaakin asiaa, joista tärkeimmät ovat ehdottomasti:
1. Juoni
2. Persoonalliset & syvälliset hahmot
3. Musiikki
4. Pelisysteemin kiinnostavuus
Tämä uusin osa on selvästi hylännyt kaiken tuon yllämainitun.
Toisaalta onhan se mukavaa, että kone hoitelee taistelut niin samalla kerkeää tekemään muuta yleishyödyllistä esim. siivota, laittaa ruokaa yms.
Harmi etteivät hahmot sentää ohjaudu itsestään, mutta ehkäpä XIII osa korjaa tämän antamalla mahdollisuuden sunnitella hahmojen kulkureitit Rainbow six tyyliin
Juoni on sori vaan huippuluokkaa FFXII:ssä. Toki, samoin kuin koko muukin peli, myös juoni on täysin erilainen aikaisempiin verrattuna. Se ei toki välttämättä iske kaikkiin, mutta ainakin minusta FFXII:n sodan ja poliittisten kiemuroiden täyttämä juoni on vähintään yhtä hyvä kuin mitkä tahansa parhaimmat viritykset aikaisemmissa Finaaleissa. Sinuun se ei ilmeisesti iskenyt, mikä on sääli, mutta huono FFXII:n juoni ei kyllä missään tapauksessa ole. Toki sillä on ongelmansa (juonen eteneminen laahaa välillä turhan paljon), mutta kokonaisuutena on täynnä yllätyksiä ja jänniä hetkiä. Jos nyt vaikka sanotaan, että aikaisempien Final Fantasyjen juonet ovat lähempänä jotain Dragonlancea ynnä muuta "perusfantasiaa" japanilaiseen tyyliin, kun taas FFXII on ehkäpä lähempänä George R. R. Martinin Tulen Ja Jään Laulun tyyliä (eli vähemmän taikamiekkoja ja lohikäärmeitä, enemmän juonittelua ja epätoivoista aherrusta rauhan eteen ylivoimaiselta vaikuttavaa kokonaista kuningaskuntaa vastaan).
Hahmoista taasen sen verran, että heistä kyllä löytyy syvällisyyttä, jopa Vaanista. Ehkä kaikkea ei vain huomaa, jos ei pidä juonta mielenkiintoisena eikä siksi jaksa välttämättä olla ihan sataprosenttisesti mukana.
Musiikistakaan en nyt hirveästi löydä valittamisen aihetta. Toki soundtrackissa, jossa on reilusti yli sata sävellystä, on myös omat heikot hetkensä, mutta samoin sillä on myös monia huippuhetkiä. Puhumattakaan siitä, että jokainen sävellys sopii ympäristöön ja tunnelmaan täydellisesti.
Ja pelisysteemissä nyt ainakaan ole mitään vikaa. XII:ssä on tähänastisten Final Fantasyiden paras taistelusysteemi. En sitten tiedä mikä sinulla meni vikaan, mutta taistelusysteemin nerokkuus piilee siinä, että siitä saa niin automaattisen tai manuaalisen ja Wait moodimaisen tai Active moodimaisen kuin haluaa. Parasta on tietysti satunnaistaisteluiden totaalinen häviäminen. Hallelujah for that. Toki taistelusysteemikään ei ole täydellinen. Etenkin visuaalisesti taistelut eivät ole (normaalisti) niin näyttäviä kuin aikaisemmissa Fantasioissa. Taiat ovat suht vaisuja, mutta toisaalta sekin sopii FFXII:n maailman realistisempaan ilmeeseen, kun Firaga ei räjäytä jättimäistä kraateria kartalle. Summonit taas ovat kyllä aivan yhtä ylitselyötyjä kuin ennenkin (tai niiden superliikkeet ovat). Taistelusysteemiä voi parhaiten kuvata sujuvaksi, hauskaksi ja nopeatempoiseksi ajanvietteeksi. Se käy harvoin tylsäksi, oikeastaan lähinnä pidempien pelisessioiden aikana.