Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Final Fantasy XIII [X360]

Vastaus: Final Fantasy XIII [X360 Hype]

8 tuntia takana ja peli on kyllä loistava! Hahmojen kehitys vaikuttaa äärimmäisen haastavalta ja mielenkiintoiselta, vaikka itse luokkaa kehittäessä ei hirveästi mahdollisuuksia ole. Aseiden ja varusteiden kehittäminen olisi myös mielenkiintoista, mutta ei uskalla käyttää/tuhlata komponentteja, kun ei niiden arvosta oikein tiedä mitään ja ei ole tietoa kuinka paljon aseita on. (Kehität yhden aseen todella hyväksi, ja sitten löydätkin parin kulman takaa paremman=komponentit hukkaan :D ). Vaikka melkoista putkijuoksua onkin ollut, niin pakko sanoa, että on sitten paras putki mitä olen nähnyt/kokenut. Hahmoista kaikki menee puhtailla papereilla, mutta en toivo että Hope kasvaisi johonkin isoon rooliin, sillä hänestä en oikein välitä. Ylipirteä Vanille korjaa ylipirteytensä... noh tiedätte kyllä ;)

Tähän asti selvästi vaikeinta on ollut: (mahdollinen spoileri, ei mikään maata mullistava kuitenkaan)

Eldeon taistelut. Niissä on saanu hetken miettiä että mitä ****** nyt taas.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [X360 Hype]

joo tää meni tänään pelaukseen ja ensivaikutelmat ekalta parilta tunnilta on sekavat. toisaalta kipeen hieno visuaalinen toteutus ja taistelumekaniikka on silkkaa rautaa, mutta dialogi on niin kankeaa kökköä välillä että just mass effect 2:n jälkeen aiheuttaa suorastaan myötähäpeää kuunnella. ei sentään FFX-kökköä mutta tuntuu lähinnä 13-vuotiaan fanfictionilta, sen verran mielikuvituksetonta settiä. harmi.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [X360 Hype]

No joo, itse en edes pidä 12:sta Final Fantasyna. Sen verran se raiskasi sarjaa järkyttävän huonolla hahmosuunnittelulla ...

Järkyttävän huonot suunnittelut on sulla housussas.

XII oli aikuisempaan makuun ja substanssia haettiin rakentamalla fantasiamiljöötä joka oli edes jollakin tavalla uskottava. Nomuran setti on lähes poikkeuksetta joko helvetin noloa tai sitten pelkästään tylsää. XII:ssä hahmot tuntuivat eläviltä olemuksensa puolesta koska ne ei olleet rajoitettuja johonkin ideaan tyyliin "koska tää tyyppi pukeutuu pelkästään mustaan on tää tyyppi angstaava kyynikko", tai että "koska tää henkilö on reipas ja äänekäs, pukeutuu hän räiskyvästi". Parempi suunnittelu ei kuitenkaan XII:tä pelastanut, mutta hahmoja katsoessasi et välittömästi tiennyt minkälaisia nämä ovat. Tällainen yksiulotteinen ajattelu ei tosin rajoitu pelkästään FF:iin vaan on koko jrpg-teollisuuden kulmakivi. Jos jonkun ulkomuoto tai käyttäytyminen antaa jonkun ensivaikutelman, se yleensä pitää loppuun saakka. Samalla olettamuksella kuin Zeldoista löytyy aina tulimaa.

XII uudisti roolipelaamisen mekaniikkaa hienosti, vaikka ei todellakaan kovin tyylipuhtaasti sillä lapsuksia oli läjä. Roolipelien lähestyttävyydelle tuo kuitenkin teki saman mitä RE4 teki RE-sarjalle - peliä pelataksesi nykyään ei tarvitse enää olla nostalgiatrippailija tai nihilisti. Perinteinen latausruututaisteleminen ei ole enää nykyään hyvää suunnittelua, sillä pahimmillaan se vain keskeyttää etenemistä kun kimppuun käy jatkuvasti vihollisia jotka eivät kestä edes puolikasta iskua. Itse näen latausruututaistelut halpoina teknisinä ratkaisuina jotka ei nykyään tarjoa periaatteessa mitään uutta verrattuna wanhoihin päiwiin. XII:ssä viholliset yleensä kuolivat ennen kuin pelaaja tajusi että kimpussa oli joku ja saattoi jatkaa eteenpäin. Auto-battle funktion tuleminen mukaan kuvioihin oli myönnytys sille, että kaikki taistelut eivät yksinkertaisesti ole perinteisten taistelukomentojen näppäilemisen väärtejä.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [X360 Hype]

Ainoa argumentti jota tämän suhteen olen kuullut on se, että jos FF-sarjan peli saa alle ysin, on kyseessä skeidaa.

Uskallanko melkein sanoa, että jos FF XIII:n nimi olisikin vaikka TALE OF KRYSTALS 666, täysin erillään FF-sarjasta, olisivat arvosanat paljon tasaisemmat

Juuri tällä tavalla Square voisi ehkä toimia. Kun sitä uudistushalukkuutta sieltä päästä löytyy niin paljon, olisi pelin voinut samantien irrottaa FF-yhteydestä. Jos kajotaan pelisarjan ytimeen, mutta kutsutaan sitä silti samalla nimellä, ei tule muuta mieleen kuin miksi?
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [X360 Hype]

Uskallanko melkein sanoa, että jos FF XIII:n nimi olisikin vaikka TALE OF KRYSTALS 666, täysin erillään FF-sarjasta, olisivat arvosanat paljon tasaisemmat, varmaan siinä kasin paikkeilla.

Olet varmasti oikeassa. Koska tähän peliin on kohdistunut niin suuret odotukset ja XIII:llä on aika raskas taakka koittaa seurata edellisiä menestystarinoita. Kai osaa arvostelijoitakin ketuttaa myös se, että peliä on moukaroitu aika rankalla kädellä, eikä kehitetty yhtään siihen suuntaan mihin he ovat toivoneet ja purkavat ärtymyksensä nyt heikkoina/kohtalaisina arvosanoina. Olen täysin varma, ettei kaikki ole peliä pystyneet objektiivisesti arvostelemaan.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [X360 Hype]

Tuli sit aika yllättäen tämä sairasloman viihdykkeeksi hankittua.
Edellinen Final Fantasy mitä olen omistanut on seiska. Pelannut olen kaikkia muita paitsi X-XII. JRPG:tä puoli laajalla skaalalla myös.

Maailma on mieleen. Hahmot pääosin kanssa. Tarina on käynnistynyt melko hitaasti kuten myös itse pelikin. Ensimmäiset 3 tuntia oli niin haasteetonta ja tylsää tyhjäkäyntiä että meinasi tulla itku. Nyttemmin haastetta ja mielenkiintoa on taisteluihinkin löytynyt ja putkikin on tuntunut hiukan laajenneen. Löytyipä jopa jo yksi luuppi -kohta, jossa viholliset ilmeisesti olisivat spawnanneet loputtomasti ja tarjonneet pienen grindaus tilaisuuden.

Jos peli nostaa päätään yhtä tasaiseen tahtiin ja saavuttaa täyden laajuutensa siellä 15-20 tunnin kohdalla, uskoisin että tämän kanssa päästään vielä pitkälle. Kyllä tästä se FF-hohto löytyy ja mukava tätä on pelata. Dialogista löytyy tottakai niitä päänpyöritykseen ja typeristyneeseen nauruun oikeuttavia läppiä, mutta eikö näistä JRPG:stä lähes aina?

Grafiikat on myös boxilla varsin hyvät. Tokkopa ne tollasesta putkitöllöstä ton paremmalta vois näyttääkkään.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [X360 Hype]

Tuossa PS-puolella jo avauduinkin tästä tapauksesta, mutta avaudutaan uudestaan. Jos tätä peliä pitäisi kuvata yhdellä adjektiivilla niin se olisi sekava.

Tarinankerronta alussa oli aivan uskomattoman sekavaa, oli Cocoonia, Pulsea, Purgea, Psicomia, miljoona l'Cietä jne. jne. Käsitteistöä oli uskomaton määrä, mutta missään kohtaa lähtöasetelmia ja taustoja ei käyty kovinkaan perusteellisesti. Niiden lukuisten välivideoiden anti oli nollan luokkaa ja minäkin wikistä sitten täydensin juonen aukot. Noinkin tarinakeskeisessä pelissä tuollainen sekava alkukerronta sotkee koko pelielämystä.

Uusi taistelujärjestelmä on sekava ja kavereiden toimintoihin on hankala vaikuttaa. Crystarium sitten vasta sekava onkin ja en ymmärrä miksi sen kontrolleistakin on pitänyt tehdä niin sekavat, ilmeisesti on haluttu pitää kiinni tästä pelin kantavasta teemasta eli sekavuudesta.

Putki on vielä tiiukempi kuin pelkäsinkään ja valitettavasti ei todellakaan näytä kovin lupaavalta.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [X360 Hype]

Olihan siinä ajottaiset, mitä hittoa tässä nyt tapahtuu hetkensä, mutta se datalogi tosiaan auttaa. Huvittavaahan on se että datalog kertoo tarkemmin tapahtuneet asiat kuin itse peli :).
Käyt niitä sieltä vähän lueskelemassa ja pelaat peliä eteenpäin niin alkaa seljetä ja ei sit kiukutakkaan enää niin pahasti.

Itsellä nyt melkein 15 tuntia nyt takana ja ei juurikaan mitään valittamista.

Plussat oikean kokoisista subtitleistä. Kerrankin näkee ihan sohvalta asti mitä siellä lukee.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [X360]

Olihan tuo ihan jees peli, nyt koluamaan muita juttuja. Hattua nostan kyllä sille joka vetää boossit suorilta kenttään jotku oli kyllä niin vaikeita ku olla ja voi.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [X360 Hype]

Jos kajotaan pelisarjan ytimeen, mutta kutsutaan sitä silti samalla nimellä, ei tule muuta mieleen kuin miksi?
Jos näin toimittaisiin niin olisiko olemassa mitään Final Fantasy sarjaa ? Pelisarjan mekaniikathan ovat kuitenkin aika rajusti muuttuneet eri osien välillä.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [X360]

Joo. Niin hassusti kävi että oli peli saapunu jo maanantaina paikalliseen Experttiin ja kaveri toi sit mulle sen ku siellä töissä. Yheltä istumalta se meni läpi.

Yheltä istumalta? Heh, aika hyvä suoritus. Paljonko meni aikaa, entä teitkö paljon qusteja tms.?

Itsellä takana suunnilleen 10h. Kyllä hyvältä vaikuttaa ja ihan mukavaa, että koko ajan tulee vähän jotain uutta ja peli saa syvyyttä. Toisaalta onhan toi alku aika putkijuoksua ollu, mutta ei mitää erikoisemmin haittaa. Ainakin hyvä taistelusysteemi pelastaa paljon. On kiva kikkailla niiden eri variaatioiden välillä jne.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [X360]

Yheltä istumalta se meni läpi.

Okei. Paljonko pelikello näytti lopputekstien rullatessa?

Itsehän olen vasta ihan alussa kaksi ja puoli tuntia peliä takana ja hahmonkehitys aukesi juuri. Eli oikeastaan peli siis alkaa vasta kahden ja puolen tunnin kohdalla :)

Joku täällä jo puhuikin tutoriaali osuuden kestävän sen 20 tuntia niin on JoniP saanut hetken istua ruudun ääressä, jos kertaheitolla on läpi mennyt.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [X360]

Mulla on pelikellossa joku 18 tuntia (sisältää kyllä jonku aikaa myös pelkkää pause/menua). Kolmas levy ei vielä ole itselläni alkanut, joten aika vakuuttava suoritus kyllä jos yheltä istumalta on vetäny tarinan läpi :D
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Final Fantasy XIII [X360]

Joo siis eilen illalla ku pistin ton viestin niin lopputekstit rullas meneen. :)
Pistän varulta jemmaan ton.

Ei sisällä mitään vakavaa ainoostaan pelin päättymis ajan.

44:27 näytti kello tosiaan, 3 Bossia oli sellasia jotka vei varmaan 8h peli ajasta aivan naurettavan rng:n takia. Sitte hitusen grindaamista, rupee imeen aivan sikana CP:tä noi loppu staget. Ja pari sidemissionia / guestia, muuten pysyin aivan juonessa kiinni.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Final Fantasy XIII [X360]

Joo siis eilen illalla ku pistin ton viestin niin lopputekstit rullas meneen. :)
Pistän varulta jemmaan ton.

44:27 näytti kello tosiaan, 3 Bossia oli sellasia jotka vei varmaan 8h peli ajasta aivan naurettavan rng:n takia. Sitte hitusen grindaamista, rupee imeen aivan sikana CP:tä noi loppu staget. Ja pari sidemissionia / guestia, muuten pysyin aivan juonessa kiinni.

No huh. Vaikuttava suoritus. Eipä ole itse tullut kertaakaan pelattua noin pitkään yhtä putkea.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [X360]

Alkuun juoni ja termit tuntu kyllä todella sekavalta, mutta noin 5 tunnin jälkeen siitä alkoi saamaan jo melko hyvän käsityksen. Kehityssysteemi tuntuu aika mukavalta ja erilaiselta. Maisemat taas vähän liian synkiltä mun makuun. Kaipaisin jotain värikkäämpää ja pirteempää :D Katsotaan mitä peli tuo tullessaan. Nyt vasta 8 tuntia takana. Niin ja tosiaan...

Kähy Odinia vastaan... :mad: Siinä lyötiin vähän turhan äkkiä turhan vaikee pomo naaman eteen, mutta kyllä sekin pienen tuskailen jälkeen meni. Ei tuntunu järkevältä kun medic + medic kokoonpanollakaan ei pysyny hengissä. Voiton toi ravager + ravager ja healaus pelkästään potioneilla.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [X360]

Kähy Odinia vastaan... :mad: Siinä lyötiin vähän turhan äkkiä turhan vaikee pomo naaman eteen, mutta kyllä sekin pienen tuskailen jälkeen meni. Ei tuntunu järkevältä kun medic + medic kokoonpanollakaan ei pysyny hengissä. Voiton toi ravager + ravager ja healaus pelkästään potioneilla.

Juu, tällä hetkellä tosiaan 25h peliä takana ja tähän mennessä reilusti vaikein bossi. Monet bossit kaatuvat alottamalla taistelun buffaamalla ja debuffaamalla, vaihtaen vaikka com + rav -jengiin aina välillä vaihdellen com + med -jengiin, mutta eipä hän. Niitä komboja mitä se pisti meneen.. Huhhuh, slaagista molemmilta hahmoilta vähintään puolet hp:sta.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [X360]

Mitenkäs noiden päivitysmateriaalien kanssa kannattaa toimia? Ovatko kaikki materiaalit samanlaisia, mutta antavat eri määrän expaa aseisiin/varusteisiin?
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom