Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Final Fantasy XIII

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Oliver
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Final Fantasy XIII (13) [PS3 Hype]

Itseasiassa vaikein 3D Final Fantasy joten siinä kohtaa puhut palturia. Toki pelin saa nopeasti helpoksi, jossain auto-skelu grindauksessa, mutta siis eihän esim PS1-Final Fantasyissa edes voi kuolla kuin muutamissa harvoissa ylläripomoissa. XII:ssä taasen kuolo saattaa korjata täysin yllättäen perusmonsujenkin keskellä varsinkin jos pelaa activella. Puhumattakaan sitten örkeistä, jotka on tarkoituksella laitettu vartioimaan jotain ruukkua/salaria, jotka hilpaisevat hahmot kerrasta kumoon.

Totta. FF:t on jo pitkään olleet interaktiivista elokuvaa ja FFXII:ssä tosiaan saattoi ottaa lepoa yllättävän helposti. Ehkä tuon pelaamisen vaivattomuuden takia tuli sanottua kuinka helppo se on, vaikka kuitenkin tuli tilanteita joissa täytyi muuttaa strategiaa ja ottaa ns. ohjat käsiin.

Tuo Epicorin mainitsema yksilöttymyys taistelusysteemin yhteydessä oli tosiaan helvetin masentavaa. Taitolauta oli hyvä ajatus mutta se, että kaikki hahmot saavat kaikki skillit pilasi sen melkein kokonaan, eikä siinäkään ollut mitään järkeä että skillit oli piilotettu. Väkinäistä "sisällön" lisäämistä. Ehdottomasti parasta olisi ollut että skillit olisi ollut edes jossain määrin näkyvissä eikä hahmot tosiaan saisi niitä kaikkia, jolloin jouduttaisiin miettimään hahmojen roolitusta.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII (13) [PS3 Hype]

FFXIII:n taisteluissa tulee olemaan yksi asia, joka joko pilaa ne tai tekee niistä oikeasti parhaita koko sarjassa. Eli HP:t palautuu joka taistelun jälkeen. Tämä mahdollistaa oikeastaan sen, että jokainen taistelu voisi olla suht haastava sen sijaan, että perusviholliset saisi tapettua pelkällä attack-komennon toistamisella ja vain osa pomovastuksista tarjoaisi haastetta. Toisaalta tuo vaatii melko tarkkaa vaikeustasolla tasapainottelemista. Menee helposti liian helpoksi tai jopa turhauttavan vaikeaksikin. Demo on käsittääkseni tehty vähän normaalia helpommaksi, mutta kehittäjät ovat sanoneet, että lopullisessa pelissä jokaisesta taistelusta olisi tarkoitus tehdä niin haastava, että pelaajat ovat oikeastaan ihan iloisia siitä, että HP palautuu jokaisen taistelun jälkeen.


Ja tosiaan, sekin on jo jossain määrin varmistettu, että FFXIII:ssä kaikista ei voi tulla täysin samanlaisia. Ainakin yksi suuri ero on se, etteivät aivan kaikki hahmot voi oppia missään vaiheessa peliä taikojen käyttöä, vaan siihen pysyvät vain nämä ns. "fal'ciet". Varmaan taiattomat hahmot sitten korvaavat tuota puutetta muilla taidoilla.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII (13) [PS3 Hype]

Palautuuko HP:n lisäksi myös MP:t taisteluiden jälkeen? Meinaan, taikojen tekeminen on ollu meikäläisen mielestä koko tuon sarjan paras juttu :D Välillä rassas X:ssä kun ei ollut tarpeeks ethereitä ja sitten tulikin vastaan joku "pikku pahis" jonka olis voinut voittaa Summon taioilla mutta kappas. MP:t loppu. :p Ja tavan attacki oli yhtä hyödyllinen kuin että olis sanonut: "Terska! Mitä jäbä? Voisitko siirtyä muualle kun mä en nyt ole tarpeeks vahvoilla voidakseni antaa sulle kunnon turpasaunaa?"

Toisaalta tämä kyllä lisäsi haastetta, joka oli oikeastaan ihan hyvä juttu mutta silti tuo MP:n palaaminen taisteluiden jälkeen olisi kova sana :D
 
Vastaus: Final Fantasy XIII (13) [PS3 Hype]

Onhan se vähän typerä, että hahmot erottaa vain limitit ja sun muut erikoisiskut. FFVII:ssä limitit oli ainoa ero hahmojen välillä. FFVIII:ssä sama homma. FFIX on ainoa missä on kunnolla tehty eri hahmojen erot. Vähän kuin FFV:n Jobit, mutta lukittuna. Oikeastaan tuon takia FFX-2 on helvetin hyvä peli, koska hahmot on pakko roolittaa, joten healerilla ei vedetä 99999 damagea attackilla kuten FFX:ssä. Tosin FFX:ssä homma toimii tiettyyn pisteeseen asti samanlailla kuin FFIX. Siihen asti kun hahmon "oma tie" on käyty loppuun asti. Eli kun pääsee Zanarkandista pihalle. Sen jälkeen kaikki hahmot on samoja. Toivottavasti FFXIII:ssä olisi edes hieman eroavaisuuksia hahmojen välillä tai sitten jobin voisi valita kullekin. En tiedä miten muut tykkäävät, mutta ite haluaisin, että hahmoilla olis omat roolit valmiina, niin että kaikki hahmot olisivat hyviä vain parilla osa-alueella. Myös suotavaa olisi, että kaikille ei voisi opettaa kaikkia kykyjä.

Joo samoilla linjoilla mennään. Jokaiselle hahmolle oma lukittu classi. Suurin ongelma FFXII:sta oli just toi että kaikille sai opetettua samat kyvyt ja lopulta ainoa ero hahmojen välillä oli ulkonäkö ja aseistus (FF-sarja ei ole ainoa joka kärsii tästä. Sama ongelma on esim. Oblivionissa). FFX:ssä ei ainakaan mulla ollu tätä ongelmaa koska hahmojen kehitys vei paljon enemmän aikaa. FFX-2 saa pisteet myös multa ton dressphere systeemin ja myös tarinan takia...

Epicor et ole ainoa joka haluu random encounterit takas ja lisää vuoropohjaista taistelua roolipeleihin. Mun mielestä random encounterit antaa lisää haastetta peliin ku et voi paeta taistelua yhtä helposti ku FFXII:sta. Ja just vuoropohjaisen ja strategisen taistelun ja tottakai tarinan takia ihastuin aikoinaan FFX:iin ja koko FF-sarjaan...
 
Vastaus: Final Fantasy XIII (13) [PS3 Hype]

FFXIII:n taisteluissa tulee olemaan yksi asia, joka joko pilaa ne tai tekee niistä oikeasti parhaita koko sarjassa. Eli HP:t palautuu joka taistelun jälkeen. Tämä mahdollistaa oikeastaan sen, että jokainen taistelu voisi olla suht haastava sen sijaan, että perusviholliset saisi tapettua pelkällä attack-komennon toistamisella ja vain osa pomovastuksista tarjoaisi haastetta. Toisaalta tuo vaatii melko tarkkaa vaikeustasolla tasapainottelemista. Menee helposti liian helpoksi tai jopa turhauttavan vaikeaksikin. Demo on käsittääkseni tehty vähän normaalia helpommaksi, mutta kehittäjät ovat sanoneet, että lopullisessa pelissä jokaisesta taistelusta olisi tarkoitus tehdä niin haastava, että pelaajat ovat oikeastaan ihan iloisia siitä, että HP palautuu jokaisen taistelun jälkeen.

Ainakin Last Remnantissa tuo oli IMO aika railakkaasti mokattu, normivihut kuoli muutamasta attackista mutta bossit olikin sitten varsinaisia kusipäitä. Eli jos tuo ominaisuus mukaan tulee, niin mieluiten vähän sitten haastetta niihin taistoihin. Ei liikaa, tosin, en jaksa jos tulee normitaistoistakin yhtä pitkiä kuin mitä Lost Odysseyssä oli.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII (13) [PS3 Hype]

Ainakin Last Remnantissa tuo oli IMO aika railakkaasti mokattu, normivihut kuoli muutamasta attackista mutta bossit olikin sitten varsinaisia kusipäitä. Eli jos tuo ominaisuus mukaan tulee, niin mieluiten vähän sitten haastetta niihin taistoihin. Ei liikaa, tosin, en jaksa jos tulee normitaistoistakin yhtä pitkiä kuin mitä Lost Odysseyssä oli.

Tossa "hp:t palautuu taistelun jälkeen" -ominaisuudessa piilee kyllä selkeä ongelma: perusvihut pitää tosiaan olla suht haastavia, jos aina on täydet hp:t, mutta kyllähän niiden pomojen pitää olla aina paljon vaikeempia kuin perusvihujen. Ja ainakin itse olen jokaisessa finaalissa pyrkinyt ennen pomotaisteluja pistää muutenkin hp:t täysille joka hahmolle, joten tästä hp:n palautumisesta ei ole pomotaistelun kannalta samanlaista hyötyä kuin perusvihuja vastaan. Toivottavasti joku tajuaa mitä tarkoitan. Siis kun hp:t palautuu -> viholliset vaikeutuu...myös siis pomoviholliset (pomovihollisia vastaan olen kuitenkin joka tapauksessa aina taistellut täysillä hp:eilla, joten nyt voi olla sitten aika reippaasti haastetta).
 
Vastaus: Final Fantasy XIII (13) [PS3 Hype]

Joo, se eittämättä päätyis joko niin, että pomotaisteluiden taso vaikeutuis huomattavasti tai sitten perusvihut olis melkeen samalla tasolla pomojen kanssa, eikä kumpikaan suunta ole IMO kovin hyvä. Liian vaikea peli ei saa olla, mutta jälkimmäinen vaihtoehto taas tekee sen, että pomotaisteluista lähtee se oma maailmanloppufiiliksensä jos ne on samaa tasoa kuin perusvihut joita tulee tapettua 573 potenssiin n pelin kuluessa.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII (13) [PS3 Hype]

Jotenkin tuntuu siltä että taitaa tulla kaikkein vaikein Final Fantasy peli ulos mitä ikinä on nähty. :D

Mutta mikäpäs siinä. Eipähän peliä vedä läpi kovinkaan nopeasti sitten ja jo tavallisen vihun voittamisessa on todella paljon iloitsemista!
 
Vastaus: Final Fantasy XIII (13) [PS3 Hype]

Minun on hyvin vaikea uskoa XIII:stä vaikeaa peliä. XII oli outolintu ja muutenkin poissa tästä teinidraama-kaanonista niin tarinallisesti kuin pelillisestikin. Ja vaikka XII haastava paikoitellen olikin, on se silti FF-tyyliin useimpia JRPG-sarjoja helpompi peli.

Tuo HP:iden palautuminen kuulostaa typerältä. Eivät kehittäjät todellakaan voi jokaisesta taistelusta saada haastavia ja pieni grindaus tappaakin sitten kaiken haasteen. Luolastoistakaan ei oikein enää voida puhua kun parantavien esineiden määrällä ei ole oikein väliä ja sitä viimeisen mutkan pomoa ei tarvitse enää pelätä... tosin jotenkin luulen, että mitenkään erityisen suuria luolastoja tässä pelissä ei nähdä, vaan homma etenee FFX:n putkityyliin.

Kunhan salarien ja vaihtoehtopomojen määrä on korkealla niin se pelastaa jo paljon.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII (13) [PS3 Hype]

Mielestäni on aika tärkeää haasteellisuuden kannalta myös sitten painottaa noita taisteluiden määriä. Jos jokaikinen taistelu on siinä mielessä "vaikea", että ne kestävät vihollisten hp:n määrän vuoksi pitkään, niin itseäni alkaisi vit***** jo noiden demon 10 ensimmäisen minuutin aikana, jossa niitä vastustajia joutui lahtaamaan jatkuvalla syötöllä. Taistele 5 min-->juokse 1 min-->taistele 7 min-->juokse 2 min jne. Toki tilanne on varmasti eri sitten vapaammissa ympäristöissä, joissa ei tarvitse juosta tuollaisilla tien pätkillä. Toki niitä expojakin on kerättävä...

Eri taitojen/taikojen/vihollisen ruumiinosien/ vihollisten hyökkäysten jne. tuntemusta voisi painottaa enemmän, jolloin perusvihukin voisi alkuun tarjota tarpeeksi haastetta, koska olisi kokeiltava eri ratkaisuja. Jotkut viholliset voisivat olla esimerkiksi niin hyviä puolustautumaan, ettei niitä saisi kunnolla hengiltä, ellei laskisi niiden puolustusta taialla, tai vaikkapa sleepilla. Tai jotkut olisivat niin kovia hyökkäämään, että pelaajan olisi oltava jatkuvasti varpaillaan ja käyettävä jotain väistöliikettä tms.. Riittävästi sitten erilaisia vihollisia(haastavaa toki luoda), niin taistelut pysyisivät virkeänä.

En sitten ole pelannut viimeisintä julkaistua Finalia, joten ei ole pahemmin hajua, miten niissä tuo taistelu toimii...Ilmeisesti haastetta kuitenkin riittää...
 
Vastaus: Final Fantasy XIII (13) [PS3 Hype]

Tämä kuvaus taisteluista ja HP:n palautumisesta saa miettimään, että ehkä varsinaisia satunnaistaisteluja ei nähdä pelissä paljoa, vaan taisteluita olisi harvemmassa, ja merkittävä osa niistä olisi ennalta määrättyjä set piece -taisteluja, jotka tapahtuvat tietyssä paikassa tietynlaisia vihollisia vastaan, jotta voi paremmin hyödyntää ympäristöä ja luoda yksilöllisempiä taisteluita haastavuuden lisäksi. Tämä voisi olla mielenkiintoista, ja set piece -taisteluiden lisäksi voi silti yhä olla myös satunnaistaisteluita.

Mieleen tulee Chrono Cross, jossa kaikista taisteluista pystyi pakenemaan, myös pomotaisteluista joita oli tiuhaan tahtiin ja haastavina, ja taistelussa kertynyttä taikavoimaa käytettiin HP:n palauttamiseen automaattisesti. Jos siis tuonkaltainen setpiece-mentaliteetti toteutuisi, Chrono Cross voisi olla sen esiaste.

En tykkää tästä kehityssuunnasta ropejen osalta, jossa vuoropohjaisuudesta siirrytään reaaliaikaisuuteen, ei ole erillistä taisteluruutua ja random encounterit loistaa poissaolollaan (tosin tiedän, että olen varmaan ainoa, joka toivoo random kohtaamisia). Yksi asia mikä minua myös on viime aikoina vaivannut finaaleissa (FFXII ja FFX) on hahmojen kehittämisen rajoittamattomuus. Tällä tarkoitan sitä, että jokainen hahmo oppii lopulta ne kaikki samat taidot -> Jokaisesta hahmosta tulee todella samantyylinen -> Attack on ainoo komento, jota kannattaa juuri käyttää. Eli siis tommonen grid-tyylinen kehityskaavio on mielestäni surkea!! Haluan pelihahmoista yksilöllisiä, jolloin jokaisella hahmolla olisi oma rooli taistelussa. FFIX:ssä tuntui oikeasti siltä, että jokaisella hahmolla oli tarkoituksensa: Vivi teki mustaa magiaa, Eiko (vai mikä olikaan) teki valkoista magiaa (myös Holy!), Steiner teki attackia (ja Vivin kanssa taikamiekkaa), Zidane oli jokapaikan perusjamppa (steal, attack, muistaakseni tehokas trancessa?) jne....

Näihin kaikkiin vastaus löytyy Lost Odysseysta.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII (13) [PS3 Hype]

Onko joku saanut jo käsiinsä leffa/demo-paketin. Kiinnostaisi tilata, mutta onko BD-elokuva tosiaan A-alueelle koodattu? Play-Asia sanoo alueen A:ksi, mutta toisaalta jossain päin nettiä sanotaan leffaa region freeksi, vaikka siinä A seisookin.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII (13) [PS3 Hype]

Onko joku saanut jo käsiinsä leffa/demo-paketin. Kiinnostaisi tilata, mutta onko BD-elokuva tosiaan A-alueelle koodattu? Play-Asia sanoo alueen A:ksi, mutta toisaalta jossain päin nettiä sanotaan leffaa region freeksi, vaikka siinä A seisookin.
Jos nyt muistista jotakin vetäsen, niin melkein kaikki Japsileffat on aluevapaita, vaikka takakannessa lukisikin A. Tämä näin mutumuistista.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII (13) [PS3 Hype]

Final Fantasy Versus13 English Subs by sephiroth21

Versuksen traileri subattu, jumankaude kun vaikuttaa hyvältä! Todellakin odotuslistan ykkönen vaikka julkkari noin kaukana onkin.

Ja toisekseen, PS3Forums - View Single Post - Final Fantasy XIII Demo Thread [Out Now!]

"Oh and Advent Children *does* play on PAL PS3's, I have tried it and it runs fine. Not sure if that has already been stated or not, but originally I was under the impression that it wouldn't work."
 
Vastaus: Final Fantasy XIII (13) [PS3 Hype]

Aika outo oli toi FF Versus XIII-traileri. Ensinnäki miks tossa oli jotain ***** autoja:mad:. Toiseks miks toi miljöö muistutti aika paljon tätä maailmaa:mad: ja eikö tän Versuksen pitäny sijottua samaan maailmaan ku "normi" XIII. Kumminki kiinnostaa tämä Versus onhan se sentään FF ja poikkeuksellisen synkän olonen FF.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII (13) [PS3 Hype]

"This is fantasy based on reality" tms oli heti debyyttitrailerin alussa, eli eiköhän sen olisi pitänyt tehdä jo se selväksi, että peli sijoittuu ns oikeaan maailmaan. Ja totta helevetissä kelpaa mulle, äärimmäisen kiinnostava idea IMO, ja kun vielä KH-tiimi tekemässä, ei tästä voi olla kuin ylihypettynyt.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII (13) [PS3 Hype]

"This is fantasy based on reality" tms oli heti debyyttitrailerin alussa, eli eiköhän sen olisi pitänyt tehdä jo se selväksi, että peli sijoittuu ns oikeaan maailmaan. Ja totta helevetissä kelpaa mulle, äärimmäisen kiinnostava idea IMO, ja kun vielä KH-tiimi tekemässä, ei tästä voi olla kuin ylihypettynyt.

Sama täällä. :D Asiallinen peli varmasti tulossa kummastakin! Ja tuleepahan vaihtelua kun ensin hyppää FF13 fantasiamaailmaan seikkailemaan, jonka jälkeen sitten voi lähteä hurjastelemaan Versuksen toden tuntuisempaan universumiin. Oijoi! Toivottavasti ilmestyisivät samaan aikaan, niin voisi molemmat käydä noutamassa sitten samalla kertaa kaupasta :D

Harmittavan vähän ilmestynyt materiaalia tuosta Versuksesta. Kutkuttaisi niin kovasti nähdä lisää settiä tästä pleikan yksinoikeudesta(Kaikki tähän asti ilmestyneet Gametrailers pätkät katsottu). Ehkä peli ei sitten ole niin valmis vielä että tekijät siitä kehtaisivat näytellä enemmän, tai sitten ne kehvelit haluavat muuten vain pysytellä hissukseen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Final Fantasy XIII (13) [PS3 Hype]

"This is fantasy based on reality" tms oli heti debyyttitrailerin alussa, eli eiköhän sen olisi pitänyt tehdä jo se selväksi, että peli sijoittuu ns oikeaan maailmaan. Ja totta helevetissä kelpaa mulle, äärimmäisen kiinnostava idea IMO, ja kun vielä KH-tiimi tekemässä, ei tästä voi olla kuin ylihypettynyt.

Enpä miettiny ton "This is fantasy based on reality" tarkotusta. Jossain puhuttiin että Versus XIII sijottus samaan maailmaan ku XIII. Rupesin jo kauhulla:)miettimään että uudessa FF-maailmassa ois noinki tavanomaisia autoja sun muuta. Mielenkiinnolla ja helpottuneena odotan tätä ja musiikin perusteella kuulostas siltä että on jälleen kerran elämää suurempi FF-seikkailu tulossa.:D
 
Vastaus: Final Fantasy XIII (13) [PS3 Hype]

Onko tämä versus nyt normi FF vai sellanen suht lyhyt FF kuten x-2 vai onkl tää nyt joku tappelu peli kuten se psp dissid vai dissad, miten kirjotettiinkaan??
 
Ylös Bottom