Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Final Fantasy XIII

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Oliver
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Final Fantasy XIII (13) [PS3 Hype]

Valikkojen plärääminen > hahmojen ohjaaminen keskelle vihollisia...


Ja kyllä niitä "oikeita" kirjoittajia oltaisiin palkattu jo vuosia sitten jos niitä oikeasti haluttaisiin. Näiden pelien tarinallinen tenho on tähdätty ikäluokkaan varhaisteinit. Eivät ne tekijät pelejään kypsytä sitä mukaan kun truufanit vanhenevat.

Versus näyttäisi uuden trailerin perusteella heittävän jo miljöönkin ja asusteet sinne kauniisiin ja rohkeisiin. Mikäs siinä kun juonikin on jo siellä jonkin aikaa asustellut.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII (13) [PS3 Hype]

Valikkojen plärääminen > hahmojen ohjaaminen keskelle vihollisia...

Kuten sigussasi lukee suurin punaisin kirjaimin, "IMO" =P

Ja joo, ikävä kyllä noi tarinat tuosta tuskin mihinkään suuntaan paranevat. Sen verran tutuiksi jo tulleet, että tarvii olla jo todella hyvää kirjoitusta jos haluan kiinnostua. Persona 4 oli viimeks, sitä edellistä en edes muista, on siitä jo jonkin aikaa. Toivottavasti nyt molempien XIII:den tarinoissa olisi sitä mystiikkaa, mustia aukkoja ja mysteereitä jotka mua yleensä kiehtoo, ei niinkään sitä "selitetään kaikki kädestä pitäen ja sata kertaa minuutissa".

e: kiinnostua kunnolla, siis.. Ei niissä tarinoissa mitään vikaa ole, mutta että superhyperaddiktoitumiseen tarvitaan enemmän.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Final Fantasy XIII (13) [PS3 Hype]

En kyllä osaa tajuta että mikseivät palkkaa oikeasti hyviä kirjoittajia ja dramaturgeja luomaan peleihinsä miljööt, hahmot ja tarinat. Jotenkin helvetin orpoa kun meriitteihin tuntuu piisaavan se että on ollut töissä puoli vuosisataa ja on iskenyt hyvää tarinaa NES-peleihin. Ehkä peleihin yleisesti saadaan oikeasti tarinoita kun tämän pelibisneksen luonut tekijäsukupolvi kirjaimellisesti kuolee pois.

Mihin tämä nyt viittaa? FF13:llahan on ongelmana, että tekijäporukka on kokematonta tarinankerronnan alalla, Nomuralta en ainakaan mitään huimaa fantasiaeeposta odottaisi eikä tyypin hahmodesigneissa ole ollenkaan samaa vaikuttavuutta kuin Amanon eteerisemmissä tyylittelyissä.

Lost Odysseyssa Hironobu Sakaguchi näyttää erinomaisesti, millainen meriitti se "ollut töissä puoli vuosisataa" ja "iskenyt hyvää tarinaa NES-peleihin" on. Lisäksi Lost Odysseyhin tosiaankin otettiin palkittu japanilainen novelisti syventämään taustatarinaa, elikä väistämättä ihmetyttää aika kovasti jos tuo kommentti on suunnattu Hironobu Sakaguchin suuntaan. Ja jos se on suunnattu jonnekin muualle niin ihmetyttää kovasti että minne, Kojimaan?
 
Vastaus: Final Fantasy XIII (13) [PS3 Hype]

Kun nyt LO:sta tuli puhe, niin ite en digannut siitä. Tarinan perusasetelma oli todella hyvä, ja unet oli äärimmäisen kiinnostavia luettavia ottaen huomioon visuaalisen annin vähyyden, mutta IMO hahmot olivat pelissä aivan kauheita. Kaim oli ainoa, joka oli edes perusasetelmiltaan kiinnostavalta vaikuttava, mutta ikävä kyllä hän ei kovinkaan kiinnostava itse pelissä ollut, unissa tietysti eri asia. Se piraattinainen oli ärsyttävä kimittäjä, kuten oli myös se pikkutyttö, veljensä Mack oli muuten vaan tylsä hahmo, pääpahis ei synnyttänyt minkään sortin tuntemuksia muuta kuin "lol kun on juntin näkönen kaveri". Eipä siinä naistennielijässäkään IMO mitään varsinaista superia ollut.
Mitä muita pelejä (tarinoita) LO:n tarinan kirjoittanut on skriivaillut?
 
Vastaus: Final Fantasy XIII (13) [PS3 Hype]

Valikkojen plärääminen > hahmojen ohjaaminen keskelle vihollisia...
Kuten jo sanottu, pelkkä attack-attack-attack komennon valitseminen on pidemmän päälle tylsää. FFXII poistaa turhan tuollaisen ja jos löytyy osaamista ja halua, FFXII:n taisteluista voi kyllä tehdä jännittävimpiä mitä missään japsiroolipelissä ikinä. Jos on idiootti, niin voihan pelin laittaa pelaamaan itseään (ainakin normaaleja vihollisia vastaan), mutta kukapa sitä haluaisi?

Näiden pelien tarinallinen tenho on tähdätty ikäluokkaan varhaisteinit. Eivät ne tekijät pelejään kypsytä sitä mukaan kun truufanit vanhenevat.
Nuorillekin suunnatut tarinat voivat olla viihdyttäviä, ja näin FF:ien tarinat myös ovat. Ne eivät ehkä täytä jotain Oscar-tason tekotaiteellisuustasoa, mutta on niissä silti aivan tarpeeksi sisältöä viihdyttämään ja herättämään tunteita. Olettaen ettei ole peleihin kyllästynyt kyyninen elitisti.

Versus näyttäisi uuden trailerin perusteella heittävän jo miljöönkin ja asusteet sinne kauniisiin ja rohkeisiin. Mikäs siinä kun juonikin on jo siellä jonkin aikaa asustellut.
Heh, hyvä kun edes tiedät yhtään mitä trailerissa puhuttiin. Muutenkin peli sijoittuu moderniin maailmaan, joten kyllähän nyt juhliin pukeudutaan kuten nykymaailmassa pukeudutaan.




FF13:llahan on ongelmana, että tekijäporukka on kokematonta tarinankerronnan alalla
FFXIII:n tarinasta vastaa samat henkilöt, jotka kynäilivät mm. FFVII:n ja muutenkin melkoisia FF-veteraaneja. Että mistään kokemattomuudesta tuskin voidaan puhua.

Ja Nomurallahan ei ole yhtään mitään tekemistä FFXIII:n tarinan kanssa.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII (13) [PS3 Hype]

Jos on idiootti, niin voihan pelin laittaa pelaamaan itseään (ainakin normaaleja vihollisia vastaan), mutta kukapa sitä haluaisi?

Olen ilmeisesti sitten oikein megalomaaninen idiootti, koska pelasin koko pelin läpi pelkillä gambiteilla eli en itse tehnyt taisteluissa mitään, oli pomoja tai normaaleja vihollisia. Ja ehkä vielä suurempi idiootti siksi, että suureksi osaksi gambitien vuoksi peli tuntui parhaalta FF:ltä sitten VII:n. :D
 
Vastaus: Final Fantasy XIII (13) [PS3 Hype]

Kuten jo sanottu, pelkkä attack-attack-attack komennon valitseminen on pidemmän päälle tylsää. FFXII poistaa turhan tuollaisen ja jos löytyy osaamista ja halua, FFXII:n taisteluista voi kyllä tehdä jännittävimpiä mitä missään japsiroolipelissä ikinä. Jos on idiootti, niin voihan pelin laittaa pelaamaan itseään (ainakin normaaleja vihollisia vastaan), mutta kukapa sitä haluaisi?

Sori mulla tahtoo olla vaan semmonen tyyli, että pelaan pelejä niin hyvin kuin mahdollista. Silloin jos itse pitää luoda haaste ja mielekkyys miljoonbudjetin peliin, on vika ehkä jossain muualla kuin pelaajissa.

Nuorillekin suunnatut tarinat voivat olla viihdyttäviä, ja näin FF:ien tarinat myös ovat. Ne eivät ehkä täytä jotain Oscar-tason tekotaiteellisuustasoa, mutta on niissä silti aivan tarpeeksi sisältöä viihdyttämään ja herättämään tunteita. Olettaen ettei ole peleihin kyllästynyt kyyninen elitisti.

Tekotaiteellisuuustaso? Mitä ihmettä sä höpäjät? Pitääkö ihmisen olla kyyninen ja elitisti jos teinidraama ei pane kyyneliä nieleskelemään :rolleyes:

Heh, hyvä kun edes tiedät yhtään mitä trailerissa puhuttiin. Muutenkin peli sijoittuu moderniin maailmaan, joten kyllähän nyt juhliin pukeudutaan kuten nykymaailmassa pukeudutaan.

Traileri on subitettu jo aikaa sitten. Ja viittasin nyt lähinnä AC/CC jatkumoon tuolla K&R heitolla.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII (13) [PS3 Hype]

PS. Jos pelistä löytyy Steal-komento niin boikotoin sitä ihan jo siitä periaatteesta että mitä ****** niillä vihollisilla muka taistelussa on mitä ei niiden kuolleilta ruhoilta löytyisi. Tämmöiset kuuluu osastoon "90-luvun pelit".


Nyt on kyse Final Fantasy sarjasta eikä mistään Elders Scrollista... Ja itse ainakin olen aina ajatellut että ne viholliset "liukenevat" ilmaan maagisesti ja siirtyvät johonkin planeetan elämän virtaan / jtn. :D
Ja suosittelen rosvouksen yrittämistä ainakin Bosseja vastaan. Niiltä saattaa irrota jotain kovaa kamaa mitä saat vasta pelin myöhemmässä vaiheessa. ;)
 
Vastaus: Final Fantasy XIII (13) [PS3 Hype]

Hylianilla on joo todella mahtava syy boikotoida yhtä kenties kaikkien aikojen mahtavimmista peleistä ;)

FFXIII vaikuttaa kyllä niiiiiin paljon lupaavammalta, mitä sarjan edellinen osa mielestäni oli. Voin rehellisesti sanoa, että olin todella pettynyt FFXII-peliin (odotukset oli liian korkealla). Nyt luojan kiitos näyttää siltä, että palataan vuoropohjaisuuteen ja erilliseen battle-ruutuun. Mahtavaa! Tästä on final fantasyssa kysymys. Vielä jos saataisiin ne ah niin ihanat random encounterit peliin mukaan. Minä oikeasti tykkäsin niistä, vaikka luolastoissa kävikin hermoille. Yksi tärkeä elementti final fantasyissa on ollut minulle myös maailmankartta, jolla pystyy liikkumaan (tiedättehän: siten, että hahmo on aivan luonnottoman suuri suhteessa ympäröivään maastoon). Tämä poistui FFX:ssä ja tästä asti finaalit eivät ole olleet minulle samanlaisia. Sarjan osat 6-9 ovat mielestäni ehdottomasti parhaita. Joskin kasi ei ollut ihan niin hyvä...se oli oikeastaan aika samaa tasoa kympin kanssa.

Mutta joo, kaikilla on mielipiteensä. Ja se, että haluaisin uuden "old-school" fantasyn, ei tarkoita että olisin mikään elitistinen kyynikko tms (mistä tässä ketjussa nyt on ollutkaan puhe). Aina yhtä hauskaa nähdä, kun lapset täällä foorumeilla haukkuu muut elitisteiksi tms. jos mielipide eroaa omasta. heheh...

Mutta FFXIII näyttää siis todella lupaavalta noiden demo-videoiden perusteella.

+ Grafiikka
+ Musiikki (toisin kuin FFXII:sta, jonka musiikki häpeää muiden fantasijoiden rinnalla)
+ Vuoropohjaisuus FTW (vaikka tämä nyt ei varmaan täysin vuoropohjainen tule olemaankaan)
+ Erillinen taisteluruutu
+ Pitkästä aikaa naishahmo, jossa on oikeasti "munaa" (edellinen oli varmaan Tifa)
+ Afro-chocobo ;)

- Voisi olla vielä old-schoolimpi (mm. ei-noin-ihmismäiset hahmot. Vivi oli hyvä, ja Amarant)
 
Vastaus: Final Fantasy XIII (13) [PS3 Hype]

Olen ilmeisesti sitten oikein megalomaaninen idiootti, koska pelasin koko pelin läpi pelkillä gambiteilla eli en itse tehnyt taisteluissa mitään, oli pomoja tai normaaleja vihollisia. Ja ehkä vielä suurempi idiootti siksi, että suureksi osaksi gambitien vuoksi peli tuntui parhaalta FF:ltä sitten VII:n. :D
Täältä löytyy kans yks. Itse ainakin nautin ihan taivaallisesti gambitien säätämisestä. Muutenkin kaikki FF:t menty semmosella attack, attack, attack, attack, limit, attack, attack, attack, attack, limit, että ihan hyvä, ettei FFXII:ssä tarvinnu sitä ainaista naputtamista vetää.

Aina olen kaikissa FF-peleissä välttänyt mp:n tuhlaamista, oikeastaan se on yks semmonen asia mitä ite poistaisin koko sarjasta. FFXII oli niitä harvoja pelejä, missä taikojen teko ei tuhlannut mitään, kun oli oikeat skillit avattuna. Tais olla ensimmäinen FF jossa kunnolla jakso tehdä taikoja. FFVII:ssä ei jaksanu taikoa, (attack, attack, attack, limit). FFVIII täysin sama. Tosin vielä pelkistetympi. Ite käytin miltei pelkästään attackeja ja limitejä. FFIX:ssä Vivi oli ainoa joka osas hyökkäystaikoja(+Steinerin Vivin yhteistyö magic sword tjsp), joten niitä tuli joskus käytettyä, jos tiesi, että matkaa seuraavaan save pointiin on sen verran vähän, ettei tarvi mitään ethereitä tuhlata. FFX:ssä ei hirveemmin kanssa taikoja tullu käytettyä, joskus hieman "läpipeluun" aikana. Eli ennen kuin saa ilma-aluksen. FFX-2 oli kans semmosta attack, attack meininkiä. Oikein välillä piti laittaa berserk päälle, ettei tarvinnu painella mitään. Saa nähä millanen FFXIII on lopulta. Ite kyllä toivon, että kaikkia luovia taikoja sun muita vois käyttää ilman, että ne tuhlaa mitään. Jotenkin rasittavaa, jos potentiaalia olis vetää vaikka minkälaisia kikkailuja. FFVIII:ssäkin hitosti kaikenlaisia hauskoja taikoja, muttei siinä niitä kehdannu käyttää, kun ne oli juncitioitu hahmoille.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII (13) [PS3 Hype]

Täältä löytyy kans yks. Itse ainakin nautin ihan taivaallisesti gambitien säätämisestä. Muutenkin kaikki FF:t menty semmosella attack, attack, attack, attack, limit, attack, attack, attack, attack, limit, että ihan hyvä, ettei FFXII:ssä tarvinnu sitä ainaista naputtamista vetää.

Selvyyden vuoksi nyt totean vielä, että komppaan. Diggasin helevetisti, pitää tässä kesän alussa alottaa XII uudestaan alusta, ei tarinan mutta pelattavuuden ja pelaamisen yleisen hauskuuden vuoksi. Tai miksei vaikka nyt hetikohta =P

Ja XII:ssähän taikojen tekoa helpotti myös se, että mp palautui kentällä juostessa. Eli periaatteessa yksi taktiikka oli pistää kaverit puskemaan attackia ja itse juoksennella ympäriinsä taikoja heitellen.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII (13) [PS3 Hype]

Tovottavasti saa ainakin valita ohjaako itse kaikkia hahmoja taistelussa vai käyttääkö gambitteja
Sillon sais kaikki pelata miten tykkää.

En ole pelannut XII, mutta muut FF:t, paits III, läpi tahkonneena hirvittää ajatus että ei itte saa valita mitä tekee.. voi olla että homma toimii hyvin, mutta ennakio luulot on VALTAVAN negatiiviset.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII (13) [PS3 Hype]

Tovottavasti saa ainakin valita ohjaako itse kaikkia hahmoja taistelussa vai käyttääkö gambitteja
Sillon sais kaikki pelata miten tykkää.

En ole pelannut XII, mutta muut FF:t, paits III, läpi tahkonneena hirvittää ajatus että ei itte saa valita mitä tekee.. voi olla että homma toimii hyvin, mutta ennakio luulot on VALTAVAN negatiiviset.

Pelaa se XII. On se vähintään XIII:n esiaste visuaalisesti ja halpakin ostaa nykyään. Näet että pääasiassa hahmot tekevät sitä mitä ne laitat tekemään, mutta jos ei käsitä gambit-systeemiä ja kuinka sitä voi parhaiten hyödyntää, niin voihan tuo tietysti tuntua aika löysältä. Peli on kuitenkin niin älyttömän helppo ettei tarvita oikeastaan muuta kuin sitä ättäk ättäk ättäk -kuviota. Loitsut sun muut summonit ja superliikkeet jää auttamattomasti taka-alalle. Kummallisen epätasapainossa pelin taisteleminen.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII (13) [PS3 Hype]

Joo kyllähän se XII nyt läpi kannattaa pelata, onhan se sentään Final Fantasy ja mainio peli, vaikkei sarjan kärkikastiin mielestäni kuulukaan! Noi gambitit toimii oikeesti ihan hyvin ja pelissä on vieläkin sellainen ff:mäinen taktinen puoli. Itse kuitenkin kuulutan vuoropohjaisuuden nimeen. FFXII:sta ei ollut semmonen samanlainen pelaamisen fiilis, kun ei ohjannut kaikkia hahmoja itse...peli tuntui jotenkin liian passiiviselta.

En tykkää tästä kehityssuunnasta ropejen osalta, jossa vuoropohjaisuudesta siirrytään reaaliaikaisuuteen, ei ole erillistä taisteluruutua ja random encounterit loistaa poissaolollaan (tosin tiedän, että olen varmaan ainoa, joka toivoo random kohtaamisia). Yksi asia mikä minua myös on viime aikoina vaivannut finaaleissa (FFXII ja FFX) on hahmojen kehittämisen rajoittamattomuus. Tällä tarkoitan sitä, että jokainen hahmo oppii lopulta ne kaikki samat taidot -> Jokaisesta hahmosta tulee todella samantyylinen -> Attack on ainoo komento, jota kannattaa juuri käyttää. Eli siis tommonen grid-tyylinen kehityskaavio on mielestäni surkea!! Haluan pelihahmoista yksilöllisiä, jolloin jokaisella hahmolla olisi oma rooli taistelussa. FFIX:ssä tuntui oikeasti siltä, että jokaisella hahmolla oli tarkoituksensa: Vivi teki mustaa magiaa, Eiko (vai mikä olikaan) teki valkoista magiaa (myös Holy!), Steiner teki attackia (ja Vivin kanssa taikamiekkaa), Zidane oli jokapaikan perusjamppa (steal, attack, muistaakseni tehokas trancessa?) jne....

Mielestäni parhaat final fantasyt:
1. IX
2. VII
3.VI
4. VIII/X (jaettu sija)
5. XII
6. X-2 (tämä on mielestäni oikeesti lähes yhtä hyvä kuin XII! Ne dress-spheret toimi yllättävän hyvin kehitytyökaluina...ainakin paremmin kuin nämä nykyiset "taitolaudat")

Sori nyt vaan, että meni off-topicics (kysehän oli kuitenkin nyt sarjan 13:sta osasta). Sitä vaan helposti innostuu muistelemaan vanhoja, mahtavia final fantasyja.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII (13) [PS3 Hype]

Pelaa se XII. On se vähintään XIII:n esiaste visuaalisesti ja halpakin ostaa nykyään. Näet että pääasiassa hahmot tekevät sitä mitä ne laitat tekemään, mutta jos ei käsitä gambit-systeemiä ja kuinka sitä voi parhaiten hyödyntää, niin voihan tuo tietysti tuntua aika löysältä. Peli on kuitenkin niin älyttömän helppo ettei tarvita oikeastaan muuta kuin sitä ättäk ättäk ättäk -kuviota. Loitsut sun muut summonit ja superliikkeet jää auttamattomasti taka-alalle. Kummallisen epätasapainossa pelin taisteleminen.

Itseasiassa vaikein 3D Final Fantasy joten siinä kohtaa puhut palturia. Toki pelin saa nopeasti helpoksi, jossain auto-skelu grindauksessa, mutta siis eihän esim PS1-Final Fantasyissa edes voi kuolla kuin muutamissa harvoissa ylläripomoissa. XII:ssä taasen kuolo saattaa korjata täysin yllättäen perusmonsujenkin keskellä varsinkin jos pelaa activella. Puhumattakaan sitten örkeistä, jotka on tarkoituksella laitettu vartioimaan jotain ruukkua/salaria, jotka hilpaisevat hahmot kerrasta kumoon.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII (13) [PS3 Hype]

Itseasiassa vaikein 3D Final Fantasy joten siinä kohtaa puhut palturia. Toki pelin saa nopeasti helpoksi, jossain auto-skelu grindauksessa, mutta siis eihän esim PS1-Final Fantasyissa edes voi kuolla kuin muutamissa harvoissa ylläripomoissa. XII:ssä taasen kuolo saattaa korjata täysin yllättäen perusmonsujenkin keskellä varsinkin jos pelaa activella. Puhumattakaan sitten örkeistä, jotka on tarkoituksella laitettu vartioimaan jotain ruukkua/salaria, jotka hilpaisevat hahmot kerrasta kumoon.

Tr00 dat, FF XII taitaa tosiaan olla railakkaasti vaikein FF vaikka se nopeatempoisuutensa takia ehkä helpolta saattaa vaikuttaakin.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII (13) [PS3 Hype]

Onhan se vähän typerä, että hahmot erottaa vain limitit ja sun muut erikoisiskut. FFVII:ssä limitit oli ainoa ero hahmojen välillä. FFVIII:ssä sama homma. FFIX on ainoa missä on kunnolla tehty eri hahmojen erot. Vähän kuin FFV:n Jobit, mutta lukittuna. Oikeastaan tuon takia FFX-2 on helvetin hyvä peli, koska hahmot on pakko roolittaa, joten healerilla ei vedetä 99999 damagea attackilla kuten FFX:ssä. Tosin FFX:ssä homma toimii tiettyyn pisteeseen asti samanlailla kuin FFIX. Siihen asti kun hahmon "oma tie" on käyty loppuun asti. Eli kun pääsee Zanarkandista pihalle. Sen jälkeen kaikki hahmot on samoja. Toivottavasti FFXIII:ssä olisi edes hieman eroavaisuuksia hahmojen välillä tai sitten jobin voisi valita kullekin. En tiedä miten muut tykkäävät, mutta ite haluaisin, että hahmoilla olis omat roolit valmiina, niin että kaikki hahmot olisivat hyviä vain parilla osa-alueella. Myös suotavaa olisi, että kaikille ei voisi opettaa kaikkia kykyjä.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII (13) [PS3 Hype]

Onhan se vähän typerä, että hahmot erottaa vain limitit ja sun muut erikoisiskut. FFVII:ssä limitit oli ainoa ero hahmojen välillä. FFVIII:ssä sama homma. FFIX on ainoa missä on kunnolla tehty eri hahmojen erot. Vähän kuin FFV:n Jobit, mutta lukittuna. Oikeastaan tuon takia FFX-2 on helvetin hyvä peli, koska hahmot on pakko roolittaa, joten healerilla ei vedetä 99999 damagea attackilla kuten FFX:ssä. Tosin FFX:ssä homma toimii tiettyyn pisteeseen asti samanlailla kuin FFIX. Siihen asti kun hahmon "oma tie" on käyty loppuun asti. Eli kun pääsee Zanarkandista pihalle. Sen jälkeen kaikki hahmot on samoja. Toivottavasti FFXIII:ssä olisi edes hieman eroavaisuuksia hahmojen välillä tai sitten jobin voisi valita kullekin. En tiedä miten muut tykkäävät, mutta ite haluaisin, että hahmoilla olis omat roolit valmiina, niin että kaikki hahmot olisivat hyviä vain parilla osa-alueella. Myös suotavaa olisi, että kaikille ei voisi opettaa kaikkia kykyjä.

meikäläinen agree täysin! Jos unohtaa sen "tyttömäisyyden", lyhyyden ja kevyen juonen, niin FFX-2 on oikeasti loistava peli! Pelillisestihän se on yksi finaaleiden parhaista juuri tuon roolituksen takia. Ja tosiaan hyvä kun muistutit, FFX:ssä tosiaan aluksi hahmoilla oli roolit, mutta kun oma polku oli käyty loppuun, niin asiat muuttuivat.

Ehkäpä tuo selkeä roolitus on juuri se seikka, miksi pidän FFIX:sää sarjan parhaana osana (muistaakseni myös sarjan luonut Hironobu Sakaguchi pitää tätä parhaana osana). Toki ysissä hahmot olivat muutenkin mielenkiintoisempia kuin useimmissa (ellei kaikissa) fantasioissa ja kaikki kunnon old-school elementit olivat paikallaan! Parin vuoden välein vieläkin pelaan ysin läpi ja joka kerta se on yhtä mahtava.
 
Ylös Bottom