Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Final Fantasy XIII

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Oliver
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3]

Aika ripeää tahtia ovat jotkut näköjään pelanneet, kun itselläni juuri alkoi chapter 5 ja kellossa 14 tuntia. Toisaalta itse pelaankin hitaasti ja varmasti, sekä luen kaikki mahdolliset asiat datalogista sitä mukaa kun niitä sinne tulee. Oikeastaan hieman pakkokin, koska uusia termejä ja ties mitä tuupataan ruudulle sitä tahtia, että ilman datalogia putoaisi kärryiltä saman tien. Myöskin graafinen hienous vaikuttaa etenemiseen.

Aika maltilla pelaa moni täällä, itsellä oli 20 tuntia pelattuna kun chapter 11 alkoi. Tuosta juonen sekavuudesta, josta itsekin ehdin valittaa pelin alussa, sen verran että vaikka ei datalogia aukaisisi kertaakaan pelin aikana niin aika hyvin SE on hoitanut tuon selittämisen. Ehkä tuon kärryiltä putoamisen/kyynisen luonteen takia on tullut eniten samaistuttua tuohon afropäähän, aina vähän ulalla ja ulkona teinien meiningistä :D

Niin se vain edetessä paranee paranemistaan jatkuvasti tämä peli.

Termit tosiaan menevät silloin tällöin yhäkin vähän sekaisin, mutta kuten jo monesti mainittu, Datalog auttaa.

Tänään tuli postissa Final Fantasy XIII The Complete Official Guide Collectors Edition.:)
Mistä tilasit ja milloin lähetettiin?

Little_big-MAD sanoi:
Ne ovat menneet raiskaamaan yhden tähän pelisarjaan ykkösestä asti kuuluneen mahtavuuden. Taisteluiden voittomusiikki on jotain aivan käsittämätöntä kuraa! Byää! Haluan takaisin mahtavan fanfaari-biisin, joka oli vielä kympissä(en tiedä onko tämä häpäisy tälle pelisarjalle jo tapahtunut osassa 12, jota en ole pelannut)!!
Suurin asia, jota peliin olen ehtinyt nyt noin 17 tunnin aikana kaivata, on juuri tuo tuttu Victory Fanfare. Uusi versiokin tosin on alkujärkytyksen jälkeen osoittautunut ihan menetteleväksi. Ehkäpä sitten ei sopinut säveltäjän kunnialle laittaa peliin häivähdystäkään jonkun muun tuotoksista, vaan kaikki piti tehdä alusta saakka itse. Ei taida Preludessakaan olla enää havaittavissa merkkiäkään alkuperäisistä sävelistä, mikä tosin ei minua haittaa.

Käytännössä alkuperäisestä luovuttiin kyllä jo XII:ssa, vaikka etäisesti silloin se vielä vanhaa kunnon Victory Fanfarea muistutti. Siinä koko fanfaari kuultiin muutenkin vain joidenkin bossitaisteluiden jälkeen, ei muulloin.

//Jaahas, Chocobo-musiikista löytyy vanhat tutut sävelet.

Viimeksi muokannut moderaattori:

Ehkä tuon kärryiltä putoamisen/kyynisen luonteen takia on tullut eniten samaistuttua tuohon afropäähän, aina vähän ulalla ja ulkona teinien meiningistä :D

Jep, hahmot ovat pääosin todella hyviä ja etenkin tuo mainitsemasi Sazh on ehdottomasti paras hahmoista tähän mennssä :D

Noniin, kerrottaneen omia kokemuksia noin 28 pelitunnin jälkeen.

Sisältää spoilereita chapter11+ joten tageihin:
Peli todellakin alkaa vasta Chapter 11, jolloin saa mahdollisuuden tehdä erilaisia metsästys -tehtäviä, tällöin maailma alkaa olemaan jo todella laaja, varsinkin siihenastiseen "putkeen" jo tottuneena, ja suht vapaasti tutkittavissa (no ainakin Grand Pulsen osalta).
Tässä vaiheessa viimeistään näkee pelin todellisen laajuuden, sillä chaptereita on kokonaisuudessaan 13, crystarium tasoja 5 ja jokaiselle 6 kehitettävää 'ammattia', joten varsinkin aftergame tulee olemaan melkoista grindausta.
Jotkut ei tästä välttämättä pidä ja lopettavatkin pelin tarinan loppuun, mutta perfektionistina melko varmasti tulee kaikki missionit hoidettua ja hahmot kehitettyä loppuun.

Vielä muistutuksena weapon upgrade guide, joka kaipaa päivitystä (varsinkin kehityskomponenttien nimien osalta, kun ovat saattaneet muuttua radikaalistikin):
FF13-WeaponUpgradeGuide

Jos sen 9:n läpäset tosta vaan

noniin, päästiinkin asian ytimeen tässä. Kyseinen chapteri juurikin työn alla, ja

Eeppisestä Destrudosta on tullut pataan jo monen monta mukavaa kertaa. Lightningillä on HP:tä 1195, joka just just hädin tuskin riittää Shellin kanssa, mutta sieltähän se Ruinga tai vastaava napsahtaa ja loppu hyvin kaikki hyvin. Kun kunnolla mätti ja Slown iski vihulaiselle niin tuota Destrudon tehoa näemmä pystyi heikentämään, mutta ei meinaa tytsyissä puhti riittää tarpeeksi kovaan iskuun, että tuossa joka kerta onnistuisi.

Samaan hengenvetoon on todettava, että vaikeustasoa kyllä nostettu reippahasti edellisosista.

No mihinkään ei vielä ole jääty sen suuremmin jumiin, mitä nyt eilodon-taisteluja joutunut jokusen kerran jankkaamaan, että on päässyt läpi, omasta mielestä melko tiukat aikarajat...Vai että sen verran tosiaan? Minusta tuo tuntuu melkoisen vähältä :(

Ite tykkään et on ne rajat niin tiukat nii joutuu välillä tykittämään ihan kunnolla ja ottamaan vähän riskiä.
Normi Bossit helppo pelata varman päälle ja ei ole oikeen haastetta.

Aseita pääsee parantelemaan Chapter 4ssä yhen bossin jälkeen... Niitä parannellaan lähinnä siten, että aseisiin tungetaan kaikki mahdollinen roju sisään. Rojujen laittaminen antaa Aseille/Accessoreille Expaa. Jotkin rojut antaa enemmän expaa kuin muut rojut.

Chp 5 lopusssa ollut bossi teki tiukkaa. Hope potkaisi tyhjää vähän väliä, kaikki phoenix downit tuli käytettyä. Piti vaihdella todella nopeasti Com/Rav, Med/Rav ja Com/Syn välillä. Kyllähän se bossi kaatui ensimmäisellä yrittämällä, mutta tiukkaa teki. Pelin ensimmäinen vaikea bossi.

Tarvitseeko noita Componentseja mihinkään muuhun kuin aseiden ja suojien paranteluun?

Tarvitseeko noita Componentseja mihinkään muuhun kuin aseiden ja suojien paranteluun?

Joistakin saa hyvin rahaa myymällä, mutta eiköhän komponenttien päätarkoitus ole kehittää aseita ja suojia. Ei niitä komponentteja kuitenkaan liikaa ole kertynyt :D

Chapter 9:ssä mennään ja ilmeisesti samaa grindauspaikkaa käytän ku pari muutaki täällä D: Tullu tähän asti lähinnä juostua enemmän ja vähemmän suoraan eteenpäin. Nyt pari tuntia vaa hakattu noita vihuja ja CP:tä ja rahaa satelee : )

Mihinkähän noita jotain komponentteja käytetään. Jotain uranium ym. nimeltään kun ei ainakaan aseeseen tainnut mennä? Kaupoissa on ainaki törkeen kalliita.

Vielä muistutuksena weapon upgrade guide, joka kaipaa päivitystä (varsinkin kehityskomponenttien nimien osalta, kun ovat saattaneet muuttua radikaalistikin):
FF13-WeaponUpgradeGuide
Tulkitsinko tuota nyt oikein, että esim. Lightningin ensimmäinen ase on kokonaisuutena ja loppuunkehitettynä yksi hänen parhaistaan? En oikein ole uskaltanut vielä aseita päivitellä, koska nurkan takana voi aina tulla vastaan seuraava ase.

Täällä on chapter 11 menossa ja aika lopussa varmaan.
Kuinka korkea se torni on, olen 5 kerroksessa nyt. ?
Tavalliset vihulaisetkin alkavat jo vaatia aikamoista ramboilua että niille pärjää, en kuitenkaan ole jäänyt farmaamaan kertaakan ja pahimmat vihut juoksen vaan ohi. Se viimeinen eidelon taistelu myös aiheutti aikamoista kiroilua :D
Gran pulsen jätti niitty tai mikä lie onkaan niin oli kyllä loistava paikka, malta odottaa et pääsee juonen läpi et pääsee tekemään sivutehtäviä, tuli ihan calm lands FF X:stä mieleen joka on hyvin positiivistä :)

Mihinkähän noita jotain komponentteja käytetään. Jotain uranium ym. nimeltään kun ei ainakaan aseeseen tainnut mennä? Kaupoissa on ainaki törkeen kalliita.

Taitaa olla siihen, kun ase saavuttaa tähti-levelin. Silloin tosiaan ei voi enää normikomponenteilla kehittää sitä paremmaksi, mutta noilla harvinaisemmilla siitä voi tehdä kokonaan uuden aseen, jota sitten voi itsessään kehittää eteenpäin.

Tulkitsinko tuota nyt oikein, että esim. Lightningin ensimmäinen ase on kokonaisuutena ja loppuunkehitettynä yksi hänen parhaistaan? En oikein ole uskaltanut vielä aseita päivitellä, koska nurkan takana voi aina tulla vastaan seuraava ase.

No se vähän riippuu jos meinaat siintä tehdä ultima aseen niin joo.. Mutta kun joka aseesta saa tehtyä ultiman niin kannattaa miettiä mitä ominaisuuksia aseelta haluaa ja sen mukaan upgreidaa. Niinkun joku jo tuolla sanoi että kohtalaisen tyyriitä ne osat aseisiin niin joku muistaaksen sanoi että yhden aseen upgreidaamiseen menisi 2 milj gil. Eli jos joka hahmolle haluaa ultima asen niin saa laittaa rahaa kiinni 12milj Gil. Ja tottahan toki halutaan ei muutaku säästelemään. Ite en oo upgreidannu yhtäkään asetta/varustetta enkä myöskään myynnyt mitään enkä ostanut edes potionia. Osiksi olen joitakin purkanut.

Ite tykkään et on ne rajat niin tiukat nii joutuu välillä tykittämään ihan kunnolla ja ottamaan vähän riskiä.
Olen samaa mieltä, eidolon-taistelut ovat tosiaan varsin hauskoja.

Vince019 sanoi:
Ite en oo upgreidannu yhtäkään asetta/varustetta enkä myöskään myynnyt mitään enkä ostanut edes potionia.
Olen nyt chapter 9:n alussa, ja itselläni on aika lailla sama tilanne sillä erolla, että pelin alussa ostin muutaman potionin. Voisi sitä varmaan kohta kokeilla tuota varusteiden parantelua.

Ite olen lyönyt vaikka kuinka aseisiin, suurimman osan rahoistakin olen käyttänyt komponenttien osteluun. Lightillä tähtitasoll yksi ase, parilla muulla hahmolla parin levelin päässä. Nyt tosiaan
Gran Pulsessa,
kiva paikka hankkia CP:tä mutta jumankauta kun vastustajat antavat huonoja komponentteja. Ja vähän. Menee hermo.

Tänään pääsin sitten itsekin viimein aloittelemaan tätä. Peliä on takana vasta noin kaksi tuntia, joten mitään kovin syväluotaavaa analyysiä ei vielä pysty ruveta tekemään. Peli kuitenkin tempaisi tiukasti mukaansa heti alusta lähtien. Olen pysytellyt tämän kanssa aikamoisessa hype pimennossa, joten ennakko-odotuksienkin suhteen lähdettiin liikenteeseen suhteellisen tyhjältä pöydältä. Toki meikäläiseltäkin löytyy vahva Final Fantasy tausta jo seitsemännestä osasta lähtien, joten siinä mielessä tietynlaisia mielikuvia ja odotuksia pelille oli olemassa jo valmiina.

Heti alkuun on sanottava se, että huh heijaa tämä peli näyttää hyvältä. En ollut tosiaan seurannut millään lailla tuota hype prosessia ja se tuntuu kannattaneen. Ensimmäisen kerran kun peli alkoi pyörimään komeine CGI- välianimaatioineen ja erittäin hienoine in-game grafiikoineen olin ihan haltioissani. Tälläistä jälkeä on ilo katsella ja se tulee varmasti tukemaan koko pelikokemusta erittäin hyvin. Tälläisessä muodossaan Final Fantasy alkaa olemaan jo todellista herkkua:).

Taistelusysteemi vaikutti ainakin näin alkuun kohtuullisen simppeliltä, mutta eiköhän se tuosta uusien kykyjen ja taitojen myötä ala hieman monipuolistumaan. Eli siinä mielessä en voi missään nimessä allekirjoittaa joidenkin sekaavuuskommentteja. Kokoajan tuossa oli ihan hyvin kärryillä, että mitä oli tekemässä. Pelissä liikutaan tosiaan aika vahvasti rajatuilla alueilla, mutta se ei ole ainakaan tähän mennessä päässyt meikäläisen kokemusta häiritsemään. Hahmokavalkaadi vaikuttaa sekin näin alun perusteella ihan mielenkiintoiselta. Olin myös positiivisesti yllättynyt siitä, että tuo englanninkielinen ääninäyttely on hoidettu loppupeleissä ihan mallikaalla tavalla. Toki alkuperäinen ääniraita olisi kuitenkin kaikesta huolimatta ollut ihan perusteltua jättää pelilevylle. Se ei kuitenkaan tilanpuutteestakaan jäänyt kiinni.

Pelkästään alun perusteella olen siis jo todella positiivisin fiiliksin liikenteessä. Uskoisin kuitenkin vahvasti niin, että kun peli pääsee vielä kunnolla liikenteeseen, niin meininki muuttunee tuosta vielä huomattavasti mielenkiintoisemmaksi.

Hah, raakaa grindaamista. On noi Flanit niint helppoja vastustajia, että äksää painellen tulee cp:tä. Tosiaan tuossa äskön grindasin niitä Flaneja 4 Simpsonit-jakson verran :D
Ruutuun ei tarvinnut katsoa kuin taistelun loppuessa, eikä sillonkaan kauaa kun ei nuo Flanit kaukana toisistaan ole. Yhden classin sain lvl4:llä jokaiselle jo, ajattelin moisen vievän paljon kauemmin, joten aion kyllä vetää kaikkien hahmojen kaikki kolme pääclassia ainakin lvl 4:llä ennenkuin jatkan mihinkään. Ne muut classit tulevat sitten jos tulevat.

Tosin overpowering of epic proportions nyt on taas tavoitteena, kuten aina JRPG:issä, joten tässähän peliaika varmaan tuplaantuu grindatessa ^^

JEpa! Grindaaminen tosiaan on aika metkaa puuhaa. Erityisesti meikä tykkää tästä uudesta systeemistä,
joka näyttää missä grindattavat vihulaiset on, jolloin tietää ainakin kun on vastassa hiukan ikävämpää porukkaa :D

Harmi vaan että nämä tämän hetkiset tyypit antavat hyvin niukasti noita kehityspinnoja.
Olen vasta kohdassa, jossa....

Minun on kukistettava Light typysen oma eka eidoloni ja se tuottaa hiukan ongelmia. Varmaan neljä tuntia jo grindannut, jonka aikana olen kokeillut kaiken laisia keinoja saada tuota eidolon-mittaria täyteen ennen kuin Doom iskee. Raaka voima ei ilmeisesti tehoa(grindasin lightninnig kakkos levelille asti Commandona) joten nyt koitan saada tuonne maagi-osastoon paljon kehitystä tapahtumaan. Loogista ainakin olisi, että vesi aiheuttaisi sähköroboa(jollainen se perhana näyttää olevan) vastaan ison määrän damagea. Katsoo nyt miten käy. Ei mikään maailman helpoin peli ja se on totta vie iso plussa!

Ylös Bottom