Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Final Fantasy XV

Omenanraato: Rohkenisin väittää että yksi iso syy FF sarjan suosioon on seiskan supermenestys, se oli monelle myös ensi kosketus japanilaiseen ropetyyliin, jossa pääpaino on tarinalla ja usein päähenkilöiden kasvamisella (teiniangstisesta juniorista maailman pelastajaksi).

Kun näihin on jo totuttu (FF9 oli minusta ehkä paras) niin länsimaiset ropet ovat menneet MINUSTA ohi, etenkin elder scrolls, fallout ja witcherit. Makuasia toki, ei tästä tarvi kiistellä sen kummemin.

Mutta mikään ei estä final fantasyista nauttimasta tässä vaiheessakin. Etenkin jos et ole vielä ropeja isommin pelannut, tämä on kohtuullisen tarinavetoinen, tai aiemmat ainakin ovat olleet, ffxv odottaa minulla vielä alennusmyyntiä.
 
Vastaus: Final Fantasy XV

Haastetta kaipaaville peli voi vähän tuntua helpolta koska niin kauan kun taskut on täynnä itemeitä voi niillä pitää itsensä hengissä oli vihollinen kuinka vahva tahansa, toki jos leveli ero on siinä 30 luokkaa niin ne itemit kuluu sen verta nopeasti ettei niistä paljon iloa ole. Pian tulevalla level rajoittimella voi luoda haastetta laittamalla level katon niin alas että perus monsutkin pyyhkii lattiaa tai olla käyttämättä niitä itemeitä kun ne on sen verran OP. Mutta jos itse ei luo sitä haastetta niin kovin vaikea peli ei tosiaankaan ole, joka omasta mielestäni on vaan positiivistä.
 
Vastaus: Final Fantasy XV

Haastetta kaipaaville peli voi vähän tuntua helpolta koska niin kauan kun taskut on täynnä itemeitä voi niillä pitää itsensä hengissä oli vihollinen kuinka vahva tahansa, toki jos leveli ero on siinä 30 luokkaa niin ne itemit kuluu sen verta nopeasti ettei niistä paljon iloa ole. Mutta jos itse ei luo sitä haastetta niin kovin vaikea peli ei tosiaankaan ole, joka omasta mielestäni on vaan positiivistä.

Haastetta pelistä tosiaan löytyy tasan 0%, tarinan tappelut täysin irrelevantteja jos vähänkään "eksyy" tekemään muutamia sivuhommia ja vaikka ei tekisi niin kuoleminen on käytännössä mahdotonta kiitos tuon "tyhmän" juokse pari metriä niin olet turvassa. Main questiin olisi pitänyt laittaa jokin skaalaus pelaajan levelin mukaan tiettyyn pisteeseen asti.

Itselle tuo haasteen puuttuminen ylipäätänsä ei missään nimessä sovi Final Fantasyyn, muistan todella elävästi vielä FFX:n haastavat Seymour tappelut ja vaikka Yunalescan "mega death" yms. Game over ruutu näkyi varmaan ainakin kymmeniä kertoja ja aina tuli siitä opittua jotain. Jopa FF13 eka bossi avoimen osuuden jälkeen antoi enemmen haastetta kuin mikään tässä toistaiseksi vastaan tullut. 20+ korkeamman levelin omaavien monsujen ei pitäisi kaatua näin helposti missään pelissä.

Myös taikasysteemin rajoittaminen ei mene millään kaaliin, käytännössä pakotetaan hack n slash pelityyli kaikille (ja sitten annetaan tarinan sivuhahmoille hienoimmat skillit! wtf). Magia on kuitenkin aina ollut läsnä sarjassa. Ainoa hyvä asia summoneissakin on että ne näyttävät upeilta, muuten arpapelillä saatava "apu" on aivan pöhkö systeemi varsinkaan kun sitä ei pysty itse mitenkään aktivoimaan juuri silloin kuin haluaisi.

Ei missään nimessä mikään GOTY ole ja vielä vähemmän hyvä Final Fantasy (story, story ja story :mad:). Ihan ok peli jos ei joutuisi vertailemaan sarjan aikaisempiin osiin, spinoffina (tai xv-2 yms) olisi ollut aivan loistava.

Hyvin erilaisen kuvan saavat ensikertalaiset Final Fantasystä pelisarjana tämän perusteella kuin he ketkä aloittivat vaikka ennen XIII:tä.
 
Vastaus: Final Fantasy XV

Angry Joen mietteitä pelistä.

[video=youtube;P9etDALRc54]https://www.youtube.com/watch?v=P9etDALRc54&feature=push-u-sub&attr_tag=XsbTtB3RNUU-6[/video]
 
Vastaus: Final Fantasy XV

Minusta FF VII-X oli ihan sama homma haastavuuden kanssa. Ainakin itsellä tuli koluttua niin paljon paikkoja, että levelit nousivat siinä sivussa, mikä teki tarinan pomoista kakun paloja. Ne haasteet oli sitten erikseen weaponeiden, guardian forcejen, dark aeoneiden ym. muodossa. Toki ongelma korostuu XV:ssä avoimen maailma myötä
 
Vastaus: Final Fantasy XV

Minusta FF VII-X oli ihan sama homma haastavuuden kanssa. Ainakin itsellä tuli koluttua niin paljon paikkoja, että levelit nousivat siinä sivussa, mikä teki tarinan pomoista kakun paloja. Ne haasteet oli sitten erikseen weaponeiden, guardian forcejen, dark aeoneiden ym. muodossa. Toki ongelma korostuu XV:ssä avoimen maailma myötä

Joo samoilla linjoilla ollaan. Esimerkiksi FF X viimeinen pomo taisi mennä yhdellä iskulla, jos oikein muistan :) Ylipäätään ne haasteet tulevat päätarinan ulkopuolelta.
 
Vastaus: Final Fantasy XV

Kyllä minä muistan FF X kun seymor battlet pyyhki meikäläisellä lattiaa ennenko oppi pelaamaan ja kunnon taktiikat. Mutta loppubossia lukuunottamatta ei pahemmin edes itemeitä tarvitse tässä pelissä kuluttaa, joten kyllä se haaste on aika vähäistä verrattuna sarjan aikaisempiin peleihin. Mutta on tämä tosin myös hyvin erillainen peli. Ehkä joku hard mode missä itemeiden käyttö olis rajoitettu tai olis jotkut ajastimet kuinka usein voi käyttää vois olla paikallaan niille jotka kaipaa haastetta.
 
Vastaus: Final Fantasy XV

Pääsekö maailmaa koluamaan vielä lopussa? Nyt alkaa Chapter 14 joten aika lopussa jo ollaan. Eli uskallanko pelata Chapterit 14 ja 15?
 
Vastaus: Final Fantasy XV

Minusta FF VII-X oli ihan sama homma haastavuuden kanssa. Ainakin itsellä tuli koluttua niin paljon paikkoja, että levelit nousivat siinä sivussa, mikä teki tarinan pomoista kakun paloja. Ne haasteet oli sitten erikseen weaponeiden, guardian forcejen, dark aeoneiden ym. muodossa. Toki ongelma korostuu XV:ssä avoimen maailma myötä
Tämä on ihan totta. En usko että kukaan on ikinä Final Fantasyjä pitänyt haasteellisina peleinä. Varsinkaan vuoropohjaisia, joissa ei juuri refleksejä tai ajoitusta tarvitse. Ainoastaan valmisteluja ja tietoa. Toki esim. FFX Seymour matsit ovat haastavempia tarinan aikana tulleita tasteluita mutta nekin lähinnä vain yllättäviä, jos on kertaalleen game over -ruudun nähnyt niin ensi kerralla tietää jo paremmin miten kannattaa toimia. Pätee aikalailla kaikkiin roolipeleihin, mitä enemmän tietoa, sitä helpommin pärjää. Poislukien tietty action rpg:t tyyliin Soulsit, joissa vaatii jo oikeasti nopeita refleksejä ja oikeita ajoituksia.

FFXV on vielä kesken, chapter 8 ja 40 tuntia mennyt. Harmittaa ettei kiireiltä ole päässyt enemmän pelaamaan. Täytyy vain hyväksyä ettei nykypäivänä pysty vetämään tämän koko luokan pelejä läpi viikossa. :rolleyes:

Tarkempaa selkkausta voisi kirjoittaa kun peli on läpi. Tähän mennessä se on ollut hyvin nautittava matka. Keskityin varsinkin alkupuolella liikaa sivutehtävien tekoon, nyt niiden yksitoikkoisuus alkoi tulla korvista ulos, joten pyrin keskittymään tarinaan. Spoilereita olen välttänyt mutta arvosteluita en, joten tarinan parjaus hiukan huolestuttaa. Tässä voi käydä juuri niin kuten oletinkin että avoin maailma vaatii veronsa eli tarinasta. Klassinen tilanne. Toisaalta mitään yltiö odotuksia minulla ei koskaan ollutkaan FFXV:ää kohtaan. Erinomainen 8-9/10 peli tällä hetkellä sanoisin, ihan kuten arvailinkin. Monet ihmiset tietenkin hypen kourissa ovat jo menettäneet malttinsa ja pettyneet, joka ei ole millään tavalla yllättävää. Hype on syöpää.
 
Vastaus: Final Fantasy XV

Ensimmäinen Game Over ruutu tuli Chapter 14 alussa, Noct yksin partyssä ja joku teki 9999 damaa ja suoraan game over.

Mutta ei tämä peli tosissaan ole kovin haastava, mutta ei minusta kyllä tarvitsekaan. Silti, vaikka game overeilta oli tähän mennessä vältytty, niin kyllä tässä oli mielestäni montakin taistelua, missä tavallaan joutui ihan tosissaan taistelemaan (Olen lvl37 ja kohta tod.näk pelin lopussa että tuhottomasti en ole sivutehtäviä tehnyt). Monia taisteluita on ollut, missä joutuu vähän kokoajan imemään potionia, elixiriä ja phoenix downia. Mutta samalla, tavallaan kunhan pidät consumableja riittävästi taskuissa niin game overeita ei oikein voi edes tulla ja ihan viimeiseksi yleensä pääset vielä juoksemaan karkuun. Ehdottomasti peliä helpottaa paljon se, että pääset danger tilaan otettuasi paljon damaa ja vähänkuin saat ns. uuden mahdollisuuden healata - ja olet oikeastaan kuolematon kunhan painat R2+heal tarpeeksi nopeasti.

Mutta toisaalta, eihän FF-sarja koskaan ole ollut erityisen vaikea. Kyllä kuolemat jossain FF7/FF8 voi laskea aika yhden käden sormilla. Ja niissäkin oli vähän sama, pidä niitä itemeitä tarpeeksi käsillä niin käytännössä party on melko kuolematon ja noh, pääsihän niissäkin juoksemaan monista taisteluista karkuun. Yleensä kuolemat näissä peleissä oli juurikin jotain hyvin yllättävää, Marlboron bad breath väärään aikaan kun et osaa varautua ym saattoi koitua kohtaloksi, mutta kunhan näitä osasi joko vältettä tai counterata niin toisella kertaa suuria ongelmia ei enää ollutkaan.
 
Vastaus: Final Fantasy XV

Pääsekö maailmaa koluamaan vielä lopussa? Nyt alkaa Chapter 14 joten aika lopussa jo ollaan. Eli uskallanko pelata Chapterit 14 ja 15?

Pääset takaisin open worldiin tallennus paikoista, joskus se on tosin lukittu riippuen missä olet, pelin läpäistyäsi pääset takaisin samalla tavalla eli peli lataa viimeisen tallenuspaikan josta vaan warppaat.
 
Vastaus: Final Fantasy XV

Tarina on nyt saatu päätökseen. Paljon mieleenpainuvia hetkiä. Hahmot olivat kyllä hyvin tehtyjä ja helposti pääsi sisään tämän nelikon kommelluksiin. Pelikellossa 29h ja Noctis level 49. Nyt on siis aika tehdä sivutehtäviä ja koluta maailmaa.
 
Vastaus: Final Fantasy XV

Mullakin nyt läpi, pelikellossa 23h ja lvl40. En halua spoilata mitään, mutta suosittelen, ettette tee viimeisiä/viimeistä tehtäviä "nopeasti juuri ennen nukkumaanmenoa", siinä saattaa yhtäkkiä 2h vierähtää.. :D Puutteistaan huolimatta eihän tästä pelistä voi oikein olla tykkäämättä ja antamatta todella hyvää arvosanaa - tietenkin ne, joiden odotukset olivat täysin toisesta ulottuvuudesta olisivat halunneet enemmän.
 
Vastaus: Final Fantasy XV

Platina trophy napsahti eilen, pelikellossa jotain 60h+ ja level 78. Suurin osa peliajasta tuli siinä kun ukot juoksivat ympyrää kuminauhan avustuksella, että sai Gladion survival tason kympille.

Ainoan haasteen peli tarjosi bugien muodossa (spoilaa luolaston nimen ja hirviöjahdin):
Costlemark Tower dungeonin lattian läpi tippuminen kesken taistelun puzzlen sokkelossa. Kiva aloittaa alusta puzzle ja lähteä taistelemaan tietänsä kohti loppu monsteria.

Sekä yli tunnin taistelun jälkeen Adamantoise lähetti Noctuksen ilmalennolle, ukko tipahti Hammerheadin parkkipaikan viereen ja taistelu resetoitui. :( Otus ei hyökännyt eikä tehnyt mitään kummallista, Noctus vain lensi hevonkuuseen. Oli hermot herkässä yli tunnin warp iskujen jälkeen! :mad::mad:
 
Vastaus: Final Fantasy XV

Meikäläinen on tehnyt Gladio grindauksen ihan pelatessa, juoksee joka paikkaan joka questin luokse, aikaa se vie ja on turhauttavaa mutta onneksi on radio missä voi kuunnella satoja vanhoja ff biisejä [emoji16]
 
Vastaus: Final Fantasy XV

Vajaa 50h takana, level 52 ja chapter 12. Olen tykästynyt tähän aivan täysin, mitään muuta ole yli viikkoon pelannut. Tulee kyllä hinkattua ihan kaikki mahdollinen tehtävä mitä vastaan tulee.

Claudio on nyt level 8, muut 10:ssä. Viime vkl kalastelin level 10 ja katselin mäkihyppyä samalla Powerpyx kertoo että kestää 30h juosta ympyrää, saadakseen level 10 Claudiolle.

Tänä vkl pelata läpi, sitten uskaltaa katsoa tropheja tarkemmin ja metsästää platinaa.
 
Vastaus: Final Fantasy XV

Pakko oli liittyä konsolifinin keskusteluihin, koska täältä olen hakenut pääsääntöisesti lurkkaamalla käyttäjäkokemuksia peleistä jne.

Ff ensikokemus oli ff7 ja Iitä ff8 joka alkuun oli pettymys, mutta toisella peluukerralla hyvinkin antoisa kokemus. 9 oli mielestäni loistqva ja siitä eteenpäin aina laimeita, makunsa kullakin.

Ff15 ihan ok, graafinen puoli toimii vaikka välillä pieniä fiboja, mutta pääsääntöisesti nättiä ja sulavaa menoa. Tarina jättää aika kylmäksi välillä kun on edellisiin versioihin verrattuna aika mitäänsaamaton ilman brotherhood jaksoja tai kingsclaive elokuvaa tuntematta. Muutenkin aika jämätarjonta tarinassa, itse pidin ryhmästä ja heidän välisitä suhteista, mutta ymmärrän vastalauseet.

Taikojen suhteen en ymmärrä itkua, ettei tullut käytettyä tai että olivat turhia, itse käytin reippaasti niitä ja tulivat hyödyksi, mutta makuasiat näissäkin ratkaisee. Esim. Yllätyin omista taikojen voimakkuudesta kun 12kpl. Vihuja ja laitoin perustaikaa tyjymmän laakin näiden keskelle ja samantien alkoi exp mittari vilkkumaan ja matsi ohi.

Anyhoo loppujen lopuksi ehkä menisi arvosanana 7 tai 8.

Tykkään kyllä ja vanha (kirjaimellisesti) ff fanina tuo luku on itselle ok. Odotin paljon heikompaa tarjo taa, mutta edelleen n.60h pelanneena jatkan kuitenkin. Witcheriin vertailu turhaa, w3 loistava ja tämä vähintäänkin tyydyttävä. Tulevan ff7 remaken toivon olevan tämän kanssa graafisesti samaa luokkaa vaikka pientä nurinaa voi hetkittäin kuulua.
 
Vastaus: Final Fantasy XV

Meni just hetki sitten päätarina läpi pelikellon näyttäen 26 tuntia, ei ollenkaan ollut hullumpi peli. En juuri odottanut peliltä mitään, siitä huolimatta oli postiivinen yllätys.

Tämmöiset pitkäkestoiset JRPGt ei ole koskaan napannut, oli aika yllätys itelle että tämä tekele jaksoi pitään otteessaan loppun asti. Ei puuduttanut missään vaiheessa.
Suurin positiivinen asia tässä oli jatkuva "vaihtelu/pacing" (vai mikä onkaan oikea termi): autolla ajelua, kalastamista, kuvien ottamista, alueiden tutkimista jne. ei ollut pelkästää jatkuvaa grindiä tai taistelua.

Hiukan asiaa lopusta:
KyHidA2h.jpg

Lopussa kun piti valita kuva, oli lähinnä ainoastaan Cindystä tai Iriksestä tallenteita. Hyvä etten valinnu Cindyn kuvaa loppuun, ois varmaan ollut kiusallinen hetki :D

Oli aika katkera päätös tarinalle, ehkäpä se oli jopa onnellinen loppu jossain mielessä, kun miettii että pari pääsikin yhteen. Sekä lopun nuotio hetki oli hieno silaus.
Tarina päättyi omasta mielestä hyvin.

Itselle tämä olisi ollut GOTY, ellei Uncharted 4 ja Witcher 3: Blood and Wine olisi tapahtunut.
Kyllä oli huikea peli kaiken kaikkiaan. :)
 
Ylös Bottom