Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Final Fantasy XVI

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HideoMiyamoto
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    ps5
Mikäköhän idea tuossa on että pakotetaan pelaamaan helpolla ekaks läpi ennen kuin pääsee kunnolla peliin käsiksi ? Itteäni ärsyttää tuo erityisen paljon koska yleensä pelaan pelit Hardilla.

Laittaisi vaan reilusti variaatiota vaikeustasoihin ja niihin "rewardit" että saa jotain tunnetta että on saavuttanut jotakin. Näin saisi mielestäni olla siis useammassakin pelissä.

sama homma että itsekkin pelaan pelit aina vaikeimalla tasolla, tosin tässä se hardin puute ei haitannut oikeastaan kun niin story driven/elokuvamainen peli, että nautin oikeastaan siitä että sain keskittyä tarinaan ja opetella siinä samalla pelin taistelusysteemiä lisää, joten toimiva ratkaisu tässä tapauksessa, ei niin sanotusti takki tyhjentynyt ja jäi sopiva nälkä sitten aloittaa suoriltaan tuo new game+ ja uusi vaikeusaste, tosiaan tuo on new game+ vaikeusaste. eli sillä ei voi aloittaa peliä alusta.
 
Oon niin kyllästynyt tällä hetkellä avoimen maailman peleihin, että tää kyllä iskee siinä mielessä aika lujaa. Todennäköisyydet pelin läpäisyynkin kasvaa moninkertaiseksi, kun pääsee vähän enemmän putkessa juoksemaan tarinaa eteenpäin :D Muutamia tunteja vasta takana ettei kovin paljoa voi vielä mistään sanoa, mutta tässä nyt jotain listaa kuitenkin. Hetki sitten tuli taputeltua se toinen Eikon vs Eikon tappelu.

  • FF on perinteisesti ollut kuitenkin tarinavetoisia enemmän tai vähemmän putkessa juostavia ja sellaisena ne kyllä mielellään pidänkin. Aina voi toki kokeilla pelien viemistä uuteen suuntaan, mutta itselle FF15 ei vaan oikein iskenyt.
  • Nuo Eikonien väliset tappelut voisin kyllä ihan hyvin katsoa vain videoina, mutta muuten isompien vihollisten kohdalla satunnaiset "cinematic" nappien painallukset on tuonut jotenkin fiilistä lisää. En sit tiedä millaisiksi nämä muodostuvat loppua kohti.
  • Kaikki tappelut pärjää tyyliin neliötä hakkaamalla, hiukan voi nopeuttaa niitä Eikonien tuomilla taidoilla.
  • Tarinallisesti ehkä hiukan tahmean alun jälkeen nyt alkaa kyllä löytymään se halu vain jatkaa koko ajan eteenpäin. Mutta toki edelleenkin tarinan puolesta ollaan varmasti erittäin alussa vielä.
  • Vihollisten yksipuolisuus paistaa silmiin eikä niissä ole vielä oikein ollut final fantasy -tunnelmaa, mutta ehkä tämäkin tästä vielä muuttuu.
  • Ymmärrän kritiikin myös varusteiden/statsien yksipuolisuudesta, mutta varsinaisesti ei kuitenkaan itseä häiritse.
  • Ei tässä ihan samaan FF -tunnelmaan päästä kuin X ja siitä vanhempien kohdalla, mutta maistuu kyllä hyvältä.

Monet näistä ellei jopa kaikki ovat täälläkin jo sanottuja asioita (en ihan joka viestiä jaksa aina lukea, jos paljon on lukemattomia) ja toki niistä voi aina olla montaa mieltä.
 
Nuo sivutehtävät muuttuvat kyllä paljon paremmiksi pelin edetessä. Osa niistä on käsittääkseni myös pidempiä ketjuja, eli kannattaa tehdä ne alkupäänkin tylsemmät sivutehtävät, ettei jää ne hyvät sitten saamatta sen takia.
 
Kyllähän tämä peli maistuu hyvin, mutta ei tämä täydellinen tekele ole.

Tässä omia plussia ja miinuksia, miinukset ensin:

- Frame rate mode on ihan perseestä. FPS seilaa todella paljon, etenkin avoimilla alueilla. Aina kun taistelu käynnistyy niin resoluutio ottaa ison dipin, jonka kyllä näkee. Valitsin lopulta silti frame rate moden ihan vain siitä syystä että taistelut kuitenkin pyörivät pääsääntöisesti 60fps.

- Monilla tavoin peli tuntuu vähän menneisyyteen jämähtäneeltä, eritoten tämä semi-open world lähestymistapa, jossa "taikaporttien" kautta kuljetaan uusille alueille ala early 2000's. Olisi sitten menty ihan all in old school lähestymistavan kanssa ja tehty se vanhanaikainen maailmankartta, jossa pyöriä ympyrää ja mennä sitten luoliin, kaupunkeihin ym.

- Itseäni hieman häiritsee NPC hahmojen pökkelömäisyys vrt. todella detaljeihin tärkeisiin hahmoihin. Toki ihan perussettiä näin laajassa pelissä, mutta tässä erityisesti iskee silmään, kun grafiikka on muuten niin nättiä.

- Minkä helvetin takia hahmolla ei vain voi olla omaa sprint-nappia, todella ärsyttävä tämä systeemi, jossa Clive lähtee spurttiin eka vähän aikaa hitaammin juostuaan. Tämäkin tuntuu jäänteeltä jostain menneisyydestä.

Plussat:

+ Musiikit. Todella hienoja melodioita ja sävelmiä, joita varmasti tulee kuunneltua vielä pitkään kun itse peli on taputeltu.

+ Ääninäyttely on pääsääntöisesti todella korkeatasoista.

+ Todella, todella eeppiset bossfightit. Vaikkakin taistelut ovat ylipäätänsä liian helppoja omaan makuun. Mielellään olisin suoraan ottanut sen vaikeimman tason mikä aukeaa kuulemma läpäisyn jälkeen.

+++ Tarina, hahmot, lore. Ehdottomasti pelin vahvin osa-alue. Peli ei ole teinihelvetti, kuten suurin osa JRPG-peleistä. Hahmot vaikuttavat oikeilta ihmisiltä kaikkine heikkouksineen ja pelin ympärille rakennettu lore on todella mielenkiintoinen. Tosin mainittakoon, että en ole peliä vielä läpäissyt, joten toivottavasti taso pysyy loppuun asti yllä.
 
Nyt on 35 tuntia kellossa ja oli taas niin huikea Eikon taistelu, että huhhuh. Tuntuu, että nuo menee vain kokoajan eeppisemmiksi. FF14 pelanneet tietää kyllä miten eeppistä settiä tämä tiimi osaa tehdä ja se kyllä näkyy.

Uskon, että loppu alkaa pikku hiljaa häämöttää, joskin vielä varmasti useampi tunti vain päätarinaakin jäljellä. Pleikkarin mukaan 75 % päätarinasta suoritettu, en tiedä pitääkö paikkaansa.

On kyllä ollut huikea matka ja pelin tarina on kyllä hitaan alun (demon jälkeinen osuus) parantunut roimasti. Tarinankerronta ja jotkut kohtaukset ovat aivan jotain Game of Thronesin tasoista parasta A-laatua. Aivan silmät naulittuna vain tuijottaa televisiota.
 
Eikon-matsit vaikuttavat animetyylisiltä slugfesteilta! Itellä jää kauppaan odottamaan päivitystä, jossa vaikeustason saa valita. En voi sietää pelejä, joissa taisteluissa ei ole mitään haastetta. Tässä se taistelustsydeemi näyttäisi vielä olevan hyvin tehty, joten erityisen turhauttavaa.
 
Eikon-matsit vaikuttavat animetyylisiltä slugfesteilta! Itellä jää kauppaan odottamaan päivitystä, jossa vaikeustason saa valita. En voi sietää pelejä, joissa taisteluissa ei ole mitään haastetta. Tässä se taistelustsydeemi näyttäisi vielä olevan hyvin tehty, joten erityisen turhauttavaa.

Ottaen huomioon miten vaikeustasot tässä pelissä on tehty niin sellaista päivitystä tuskin on tulossa.
 
Ottaen huomioon miten vaikeustasot tässä pelissä on tehty niin sellaista päivitystä tuskin on tulossa.
Täytyy toivoa. Pitäisi vielä saada seuravat pelit läpi ennen finalia, joten aikaa on riittävästi:D
Elden Rings
Returnal
Gow: ragnarok
Horizon
Re4 remake
Dead Space remake
 
Täytyy toivoa. Pitäisi vielä saada seuravat pelit läpi ennen finalia, joten aikaa on riittävästi:D
Elden Rings
Returnal
Gow: ragnarok
Horizon
Re4 remake
Dead Space remake

Toki onhan se aina mahdollista että lisäävät tarina modiin vielä hard moden missä vihut tekee enemmän damagea, jos tapreeksi ihmiset valittaa siitä. Itselle on ihan ok että peli ei ole ekalla kerralla super vaikea. Toki tässä nyt ei ole mitään haastetta kun en ole kuollut kun 2 kertaa 25h aikana ja nekin vain one hit kill mekaniikoille.
 
jep peli on täysin eri meininki tuolla Final Fantasy new game+ vaikeusasteella, myöskin eikons fightit on paljon, paljon intensiivisempiä ja pitää olla kokoajan skarppina tai kuolo korjaa, esim yhdessä fightissä kun pitää väistellä eräitä asioita niin jos niihin törmää Final Fantasy vaikeusasteella niin jos epäonnistunut kahdessa putkeen niin se on varma kuolema, (jos ei full hp niin kuolet jo ekaan sellaiseen) ja tosiaan sun pitää tarkkailla eikonssien movementtiä että millon on väistön vuoro ja millon on sitten aika iskeä, koska tosiaan ku FF modella peli ei enää näytä mitä nappulaa pitää painaa ja missä vaiheessa.

tosiaan olen jo yli puolen välin tuolla FF new game modella sanoisin (65-70%), nyt kun olen skipannut kaikki cutscenet niin mennyt aika jouhevasti, koska pelissähän on +20h cutscnejeä ja tosiaan ku tietää mitä tekee niin menee muutenkin nopeasti, jotain tosiaan klikkasi nyt kohilleen ja tuntuu että olen nyt jollain tasolla pystynyt "masteroimaan" tuon taistelusysteemin, alku fightit meni tarkkailulla ja boss fightit parhaimillaan kesti 15-20 minuttiin, sitten opettelinkin huomattavasti agressiivisemman pelityyliin ja nyt bossfightit menee 5-10 minuttiin. sanoisin että tuo taistelusysteemi on varmaan yksi lempi taistelusysteemejä koskaan, siinä on ihan sairaasti syvyyttä jos sen haluaa masteroida ja opetella kunnolla.

Ainiin jätin yli 15 sidequestiä tekemättä action playtroughtlla ja noin puolet monster hunt monstereista tappamatta ja kohta olen jo siinä vaiheessa missä pääsen tekemään niitä vapaasti niin tämä oli täysin oikea ratkaisu eli platina on tarkoitus nyt hommata tällä FF modella. eli saan myös haasteen puolesta täydellisen pelikokemuksen hyvä ku 4 monster hunt oli jo levelillä 81 ja itse sillon vasta lvl 62 nyt olen lvl 67 niin periaatteessa nuo monster huntit täållä FF modella on myös hyvää end game contenttia.

Enemies will be much tougher, some of them appear to have learned a few new tricks and some enemies and bosses have been shuffled around to keep it fresh. If you're familiar with the optional difficulty modes of the Devil May Cry franchise such as Dante Must Die and Heaven and Hell you should feel right at home.

Tuossa myös tekijöiden näkemys vaikeusasteesta ja se toimii.

“Basically, what we’ve done with [Final Fantasy] Mode is give players controlling Clive the sense that they’re always in danger, that death is around the corner, and that you’ll need to really, really pay attention to be able to clear the content.”

“[These modes were] pretty much created solely for the hardcore players, those players that pride themselves on their skills in action games,” Suzuki says, noting that the only exclusive reward players can earn from these modes is pride. “[It’s] a challenge that, even for them, is going to be very difficult to complete.”

edit

Ainiin platina on todellakin haaste tällä kertaa, tosin tuo no damage homman pystyy todennäköisesti tekemään myös helpommalla vaikeusasteella. tosiaan tuo boss fight tarkoittaa eikons fighttia eli kun vedät eikons fightin no damage niin saat siitä sellaisen Eikons Valors amuletin palkinnoksi. per Eikons, joten siinäkin mukava challenge. itse varmaan ainakin yritän ekan eikonsin vetää no damage FF modella ja sitä kautta hommata sen. tosin teen sen vasta varmaan sillon ku hahmo on max lvl, tai vasta sitten kun olen saanut erään FF mode exclusive aseen.



Fantasy, Finally

Complete the game on "Final Fantasy" mode.



You're Not the Boss of Me

Defeat a boss without taking damage.
 
Viimeksi muokattu:
Hyi ku oli liian pitkän Eikon-matsi, ihan liian pitkä, nimittäin Ifrit vs. Titan

Matsi oli muutenkin ihan silkkaa neliön hakkaamista niin oli suorastaan kidutusta että koko tappelu kestää kolme pitkää erää, jokaisella iskulla lähtee bossilta pieni liru healttia palkista pois, urgh. Jotenkin siihen meni 40min noin..
 
jep peli on täysin eri meininki tuolla Final Fantasy new game+ vaikeusasteella, myöskin eikons fightit on paljon, paljon intensiivisempiä ja pitää olla kokoajan skarppina tai kuolo korjaa, esim yhdessä fightissä kun pitää väistellä eräitä asioita niin jos niihin törmää Final Fantasy vaikeusasteella niin jos epäonnistunut kahdessa putkeen niin se on varma kuolema, (jos ei full hp niin kuolet jo ekaan sellaiseen) ja tosiaan sun pitää tarkkailla eikonssien movementtiä että millon on väistön vuoro ja millon on sitten aika iskeä, koska tosiaan ku FF modella peli ei enää näytä mitä nappulaa pitää painaa ja missä vaiheessa.

Tämä kuulostaa juuri siltä, mistä itse pidän. On nykyään vain niin vähän aikaa ja liikaa hyviä pelejä, jotta viitsisi pelata peliä kerran läpi, ennenkuin pääsee tiukempaan vaikeustasoon käsiksi.
 
Hyi ku oli liian pitkän Eikon-matsi, ihan liian pitkä, nimittäin Ifrit vs. Titan

Matsi oli muutenkin ihan silkkaa neliön hakkaamista niin oli suorastaan kidutusta että koko tappelu kestää kolme pitkää erää, jokaisella iskulla lähtee bossilta pieni liru healttia palkista pois, urgh. Jotenkin siihen meni 40min noin..
Ja hyi helvetti, mitä tuossa joku aikaisemmin kirjoitti, että jollain vaikeammalla tasolla vihuilla on 10 kertaa enemmän healthia! Siis mitä vittua?! Vedetäänkö silloin pahimmillaan useiden tuntien bossitaisteluita, vai mitähän helsvettiä? Tuohan on se typerin tapa ”vaikeuttaa” pelejä, että lisätään vaan ihan helvetisti niille hp:tä normaalitasoon nähden. Jaksaako noin ihan oikeasti sitten kukaan enää pelata?
 
Viimeksi muokattu:
Ja hyi helvetti, mitä tuossa joku aikaisemmin kirjoitti, että jollain vaikeammalla tasolla vihuilla on 10 kertaa enemmän healthia! Siis mitä vittua?! Vedetäänkö silloin pahimmillaan useiden tuntien bossitaisteluita, vai mitähän helsvettiä? Tuohan on se typerin tapa ”vaikeuttaa” pelejä, että lisätään vaan ihan helvetisti niille hp:tä normaalitason nähden. Jaksaako noin ihan oikeasti sitten kukaan enää pelata?
Kaikista pahin on vielä semmonen vastus missä joudut keskittymään koko ajan ihan huolella että saat pidettyä jonkun helpon ja tylsän rytmin ja sit lopulta yksi väärä liike ja koko paska alusta. Puhumattakaan siitä että sormet huutaa spämmäämisestä leipää.

Hadesissa oli erittäin ärsyttävä se tupla vastus siellä areenassa. Yksi harvoista peleistä missä oikeesti kädet menny paskaksi. Tyyli olikin kyllä aika juustomainen ku spämmää dodgea ja ampumisnappia samaa aikaa ihan kokoajan, ei olis ees varmaan pitänyt tutustua koko aseeseen vaan mennä niillä melee aseilla vaan.
 
kyseessä on new game+ vaikeusaste johon carry over everything, levelit, eikonsit, gillit, eikonssit skillit yms, tottakai sä teet myös paljon enemmän damagea new game+:lla jos osaat taistelusysteemin itse paukutan sellaista 150k-250k stagger damagea tuolla FF modessa, joten joo olen overal paljon voimakkaampi kun action modessa, kun on kaikki mahdolliset abilityt ja jutut käytössä. taisi mennä 15-20 minuuttia tuohon hutun mainitsemaan fightiin FF modessa. eli vaikka vihollisilla on HP:ta paljon enemmän niin enemmän se näkyy sitten siinä että miten hyvin osaat combot ja ajoittaa cooldownit ja varsinkin siinä että miten hyvin osaat väistellä iskuja. ettei kuolo korjaa, mutta joo se riippuu miten pelaa jos pelaa sellaista yksinkertaisen varovaisesti niin se kyllä nostaa fighttien kestoa.

Pelin taistelusysteemissä on paljon samaa kun Xenobladessa, löytyy Topple, Launch, Break, Smash yms, joten itse olen suhteellisen helpostikkin omaksunut tuon taistelusysteemin kun xenoblade käyttää periaatteessa samaa kaavaa, tai ainakin sitä kaavaa millä tehdään siinä eniten damagea. niinku aiemmin sanoin niin taistelusysteemissä on ihan hemmetin paljon syvyyttä jos siihen paneutuu enemmän, lähes jokaiselle iskulle löytyy omat counterit yms.
 
Viimeksi muokattu:
Jos haluaa tarinan seurannan niin se pitää olla todella helppo,ei tunnu tässä siltä,
haluaisin iskeä isot möröt iskulla tai kahdella..
 
En kyllä kirveelläkään aio mihkään ff tasoon koskea jos näiden vastusten hp:ta vielä lisätään, nyt sais melkee square enix lähettää kaikkien ohjaimiin uuden neliö painikkeen koska se mätetään ohjaimesta läpi tän pelin takia, nautin silti pelistä tällä action tasolla.
 
isoin juttu ja miksi tuota kutsutaan FF modeksi on se että se sisältää huomattavasti enemmän Final Fantasyistä tuttuja monstereita, sen olen huomannut että kohtaan niitä huomattavasti enemmän ja todennäköisesti se on syy miksi sen nimi on FF mode, ja pakko sanoa että se tekee pelistä vielä paljon paljon paremman, sidequestit ja monsterit ja kaikki on paljon palkisevampia, tosiaan monster level huitelee siellä 85-90:ssä, itse olen (74) joten jos tapat tuollaisen porukan niin saat aivan järjettömän paljon xp:tä että tämä FF mode on tuonut tähä nyt myös tuon farming aspectin, tuon verran tulee XP:tä sidequestistä xp:tä, ja tuon verran on kertynyt paljon on gil:lejä paljon on ability poitnseja yms, johtuen siitä että monster level scailee kokoajan ylemmäs ja ylemmäs. ja tietenkin se kaikki haaste ja muut, no silti olen iloinen että pelasin tarinan sillä Action modella koska nyt pystyn keskittymään kaikkeen muuhun :) Gil:ejä tosin kohta alkaa mennä kun alan ostelemaan kaikki pelin musiikit että, pääsen fiilistelemään niitä.

Olen tosiaan jo siinä vaiheessa myöskin FF modella että loppubossi jäljellä ja nyt tosiaan tutustun enemmän noihin sidequesteihin ja muihin, ja pakko sanoa että on kyllä ollut kovia sidequestejä, osa voisi olla myös osa mainquestiä, mukava että säästin ne nyt tälle modelle joka palkitsee ja antaa mukavasti haastetta niihin, muutenkin tää FF mode tuo juuri sen old school FF fiiliksen että menet zonelle jossa on 10-20 leveliä korkeampia monstereita ja alat grindamaan. tosin en ole grindannut yhtään kun ei ole tarvinnut mut olettaisin että sidequestien jälkeen sitä on level 80 niin varmaan sen jälkeen on pakko alkaa grindailemaan myös jos meinaa 100 levelin saavuttaa, no huomenna jatkuu sidequestit niin katsotaan sitten, saa nähdä saako huomenna jo platinan kun siinä on aika paljonki hommaa.


sidequest bonarit.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom