Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Final Fantasy XVI

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HideoMiyamoto
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    ps5
Ei kiinnosta mitkään xpeet ja ff modet mitä ammattilaiset puhelee ,ois kiva kattoo tarina ja välillä vähän rämpyttää ohjainta,sama ongelma monessa pelissä joutuu kattoo juutupesta loppuratkaisut….
 
Hyi ku oli liian pitkän Eikon-matsi, ihan liian pitkä, nimittäin Ifrit vs. Titan

Matsi oli muutenkin ihan silkkaa neliön hakkaamista niin oli suorastaan kidutusta että koko tappelu kestää kolme pitkää erää, jokaisella iskulla lähtee bossilta pieni liru healttia palkista pois, urgh. Jotenkin siihen meni 40min noin..
Joo tuossa Eikon matsissa tuli kyllä sellainen fiilis, että vähän vähempikin määrä HP:tä olisi riittänyt. Vähän söi sitä eeppisyyttäkin siitä, koska muutenhan taistelu oli varsin näyttävä, mutta kesti kyllä aivan turhan kauan.
 
Joo tuossa Eikon matsissa tuli kyllä sellainen fiilis, että vähän vähempikin määrä HP:tä olisi riittänyt. Vähän söi sitä eeppisyyttäkin siitä, koska muutenhan taistelu oli varsin näyttävä, mutta kesti kyllä aivan turhan kauan.
Joo, nyt tuli seuraava iso eikon matsi vastaan ja tuntuu olevan taas kestoltaan pitkä kuin nälkävuosi. Oli pakko jättää keske ekan erän jälkee ku muksu heräs, mahtaako tossa olla joku checkpoint? Ois sielua musertavaa vetää toi uusiks.

Ja jos ff-mode pitää sisällää niin paljon hienoja juttuja niin on ollu kyllä vuoden tyhmin päätös piilottaa ne kaikki ng+:aan.. ristus sentään.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on ekat puraisut täälläkin viimein takana. Lomamatka vähän viivytti pelin aloittamista, vaikka olikin ennakkovarattuna jo hyvän aikaa.

Hyvää pelissä on ehdottomasti tarina ja sen kerronta. Peli ei millään tunnu Final Fantasy -peliltä, mutta onko se sitten hyvä vai huono asia niin siitä en tiedä. Välivideot, kaikki kohtaukset, ääninäyttely, musiikit.. kaikki on täyttä priimaa ja liimaa kyllä hanurin pelituoliin kesähelteitäkin tehokkaammin. Myös taistelut ovat äärimmäisen viihdyttäviä, joskin melko helppoa kauraa kuten täällä olikin monen suusta kommentoitu. Onneksi isommat ja pahemmat örkit tarjoavat vähän enemmän vastusta. Eikon-taisteluja en vielä hirveästi ole kokenut, mutta ne ovat lähinnä olleet sellaista visuaalista tykitystä, että mieluummin vain katselisin ne välivideoina kuin naputtaisin jotain nappeja kymmeniä minuutteja.

Suorituskyky heittelee melkoisesti, mutta pelaan kuitenkin tuolla FPS-moodilla (en nyt nimeä tähän hätään muista), niin ainakin taistelut ovat sulavaa. Muutoin peli on kylläkin kaunis ja upea ilmestys. Putkimainen eteneminen ei hirveästi haittaa, vaikka olenkin suuri open world -fani. Hieman tulee sellainen Tales of Arise -fiilis tätä pelatessa, mikä ei ole ollenkaan huono asia.

Vaikka abilityja on monenmoisia, niin olisin silti toivonut hieman syvyyttä varusteisiin, aseisiin ym systeemeihin. Ja tuo puhetta nostattanut FF-mode ärsyttää itseänikin, että tuollainen on olemassa ja vaatii läpipeluun. Toisaalta varmasti hyvä jos haluaa seikkailun kokea uudelleen hieman eriävillä asioilla, mutta vähän epäilen että itse jaksaisin pelin uudestaan enää läpäisyn jälkeen hinkata läpi. Vaikeampi vaikeustaso alussa valintana olisi ollut paikallaan.
 
Joo perheelliselle tää on kyllä myrkkypeli, kokoajan cutscenee ja pitkät taistelut :D
Tosin aika iso juttu on mielestäni se, että sekä cutscenet että taistelut saa pauselle. Pystyy myös tallentamaan taisteluiden ulkopuolelle melkeinpä mihin tahansa kohtaan. Eli pystyy siinä mielessä toki jotenkin pelaamaan peheellisenäkin. Ei toki kovin pitkiä sessioita kerrallaan, jolloin pelaamisen rytmi saattaa kärsiä kolauksen.
 
Tosin aika iso juttu on mielestäni se, että sekä cutscenet että taistelut saa pauselle. Pystyy myös tallentamaan taisteluiden ulkopuolelle melkeinpä mihin tahansa kohtaan. Eli pystyy siinä mielessä toki jotenkin pelaamaan peheellisenäkin. Ei toki kovin pitkiä sessioita kerrallaan, jolloin pelaamisen rytmi saattaa kärsiä kolauksen.
Jep, ainoita ongelmia tän suhteen olleet noi Eikon taistelut niiden ollessa turhan pitkiä vaikka osittain hienoja ovatkin. Tässä olis hyvä jos voisi vaikka story moden valitessa saada noi pelkäksi välivideoksi, sitten ei haittaisi niin paljoa kun ne voisi tarvittaessa katsoa youtubesta.
 
70% tarinaa takana, lvl 35 ja lähes 30h pelattuna. Kokoajan muuttuu vaan paremmaksi kun alueet laajenee ja sivutekemisen määrä lisääntyy. Peli on ollut helppo tähän asti ja helpottuu vaan lisää kun tekee noita sivujuttuja. Ei pelkästään sen takia että olet ylilevelinen vaan myös hahmosi parantuu ja voimistuu. Saas nähdä miten loppu menee mutta alun jälkeen olen kyllä lämmennyt paljon ja sellainen tahtoo pelata kokoajan fiilis on löytynyt.
 
Vastaan itse itselleni, ei, Eikon-matseissa ei ole checkpointtia jos tulee pakko äkillisesti stopata. Harmillista kyllä mut kaipa sen ymmärtää. Toi oli taas 40 minuutin matsi välivideoineen niin varatkaa aikaa noihin! :D
 
Vastaan itse itselleni, ei, Eikon-matseissa ei ole checkpointtia jos tulee pakko äkillisesti stopata. Harmillista kyllä mut kaipa sen ymmärtää. Toi oli taas 40 minuutin matsi välivideoineen niin varatkaa aikaa noihin! :D
On vaan sormet ja kädet muualtakin hellänä tuosta jatkuvasta neliön, kolmion ja R1:n rämpyttämisestä. Ihan oikeasti näin fyysisesti rasittavaa peliä en ole varmaan koskaan ennen kokenut. Tai no, olihan nuo Track and Fieldit joskus kauan sitten varmaan yhtä rasittavia sormille. Mutta ei niissäkään 40 minuuttia yhtä soittoa tarvinnut näppäimiä hakata. :D
 
Viimeksi muokattu:
Nyt vielä enemmän arvosteluja ja k
On vaan sormet ja kädet muualtakin hellänä tuosta jatkuvasta neliön, kolmion ja R1:n rämpyttämisestä. Ihan oikeasti näin fyysisesti rasittavaa peliä en ole varmaan koskaan ennen kokenut. Tai no, olihan nuo Track and Fieldit joskus kauan sitten varmaan yhtä rasittavia sormille. Mutta ei niissäkään 40 minuuttia yhtä soittoa tarvinnut näppäimiä hakata. :D
Nää muistuttaa enemmän ja enemmän animemättöjä. Ovat varmaan tehneet liikaa japanilainen yleisö mielessä, jotka ovat koko elämänsä fiilistelleet 10 jaksoa pitkiä taistelukohtauksia, joten 40 minuuttia on ihan ok:p

Toivottavasti syntyy tarpeeksi älämölöä pelaajien puolelta ja korjaavat näitä päivityksillä. Itselle varmaan nämä eikon-matsit maistuu, mutta tuon liian helpon vaikeustason yli en pääse, josta vielä pahemman tekee se, että ilman ff-modea vihut ovat liian itseääntoistavia.
 
Nää muistuttaa enemmän ja enemmän animemättöjä. Ovat varmaan tehneet liikaa japanilainen yleisö mielessä, jotka ovat koko elämänsä fiilistelleet 10 jaksoa pitkiä taistelukohtauksia, joten 40 minuuttia on ihan ok:p
Nuo pitkät pomotaisteluthan ovat peruskauraa kaikissa SE:n peleissä. Kingdom Heartseissakin jokaisella pomolla on vähintään 5 eri phasea :D.

Noita QTE kohtauksia en kyllä käsitä, kun niissä on valovuosi aikaa painaa sitä oikeaa nappia. Ehkä niillä sitten on jotain immersiota haluttu hakea, että ei ihan vain välivideota tuijoteta.
 
Nuo pitkät pomotaisteluthan ovat peruskauraa kaikissa SE:n peleissä. Kingdom Heartseissakin jokaisella pomolla on vähintään 5 eri phasea :D.

Noita QTE kohtauksia en kyllä käsitä, kun niissä on valovuosi aikaa painaa sitä oikeaa nappia. Ehkä niillä sitten on jotain immersiota haluttu hakea, että ei ihan vain välivideota tuijoteta.
Jepa, mutta juuri tällä QTE-erotuksella. Oli se vaan niin hienoa aikoinaan voittaa Ruby-weapon kun palkintona oli vielä golden chocobo. Pelikello oli siinä vaiheessa tikittänyt 99:59 jo pitkään.

No joo, mutta en sen enempää asiasta enää jauha. Huikealta peliltä vaikuttaa, mutta pienillä muutoksilla saataisiin tästä vielä huomattavasti kokonaisvaltaisempi kokemus.
 
Noin 20 tuntia takana, ja alkaa kyllä tulla jo vähän ähky tähän. Tarina on ehkä ainoa asia mikä pitää otteessaan, mutta en edelleenkään ole innostunut tuosta jatkuvasta neliön hakkaamisesta. Taisteluissa ei oikeastaan muuta tehdäkään. Nyt jo vähän odottaa, että olisipa tämä jo ohi. Peli on kulkenut täysin samaa rataa alusta asti, ja nyt kaipaisi jotain uutta. New Game plussaa tuskin heti aloittaa, jos ja kun tämä tarina joskus päättyy.

Ja olen kyllä samaa mieltä, että nuo Eikon-matsit olisi kivempia jos ne olisi vaikka välivideoita. Turhan pitkitettyjä nämä ovat. Varsinkin tuo, mistä vähän ylempänä keskusteltiin.

Tarinaltaan tämä on hyvä, mutta omissa kirjoissa tämä ei kyllä valitettavasti pääse lemppari FF-peleihin.
 
Viimeksi muokattu:
pakko kyllä kehua noita loppu puolen sidequestejä ne on ihan älyttömän hyviä, olin sillai että tänään teen kaikki sidequestit mutta mitä vielä, koko päivän olen tehnyt sidequestejä ja silti niitä vielä riittää, että kun sanoin että jäi varmaan 15 sidequestiä tekemättä niin useassa niissä on 3-4 eli lineä joten sanoisin että reippaasti yli 30 sidequestiä tänään tullut tehtyä ja olen kyllä nauttinut niistä, antaa vielä enemmän taustoja tietyistä npc hahmoista, ja on siellä tippakin tullut linssiin pariinki otteeseen sidequestin aikana, joten hemmetin hyvää duunia myös sillä osa alueella. vaikka alkupuolen sidequestit olivatkin heikompia, mutta nuo missä on isot questlinet ovat järjestäen olleet hyviä.
 
Päälle viikon se otti että läpi meni ja olipahan huikea matka, peliaikaa en katsonut, mutta veikkaan 50h kohdille mentiin. Tuli tehtyä kaikki sivutehtävät mitä löytyi, viimeiset huntit jäi tekemättä koska tarinan päätös houkutti niin pahasti. Ja tarinahan on yksi parhaista mitä peleissä olen kokenut, aivan älyttömiä tapahtumia ja hahmoja pursuva teos. "Vuoristoradaksi" tätä mainostettiin ja se on todella kuvaava; Ensin mennään täyttä vauhtia eteenpäin, välillä rauhoitutaan sivutehtävien parissa kunnes taas lähdetään kaatamaan lisää jättimäisiä hirviöitä. Pidin kyllä ehkä alkupuolesta enemmän missä edettiin jatkuvasti eteenpäin kapeilla aluiella. Vaikka isommat alueet sivutehtävineen olivat ihan kivaa vaihtelua, mielestäni ne jopa rampautti peliä, kun itse pelihahmollakin oli kiire päästä eteenpäin, niin sitten tuleekin vastaan sivutehtävä missä pyydetään jotain kukkia mennä keräämään, niin se vähän tappoi immersiota. Varsinkin loppupuolella alkoi rasittaa, kun melkein joka tarina osuuden jälkeen peli lyö 5-10 sivutehtävää eteen, ja pakkohan ne oli tämmöisen jurtaanin pelata.

Graafiikat ja musiikki loistavat molemmat, mutta ääninäyttely on se mistä täytyy antaa erityismaininta; aivan uskomaton läpi koko pelin, varsinkin Cliven ääninäyttelijä Benn Starr loistaa brutaaliudellaan. Yleensä enkkudubeissa tuntuvat pidettelevän huutoja ja itkuja toisin kuin japanilaiset, mutta Clive karjuu todella todentuntuisesti, niin että itseäkin melkein sattuu (tämä on siis kehu).

Combatia tulikin jo aikaisemmin hehkutettua, ja se vain paranee pelin edetessä. Harmillisesti peli tosiaan on aivan liian helppo action modella, niin siinä pahasti voi altistua vain käyttämään yhtä tapaa mikä tappaa helposti vihut, mutta siinä samalla myös mielenkiinnon taisteluista. Itse jatkuvasti kokeilin uusia skillejä ja tapoja miten yhdistellä niitä, ja tämä piti combatin mielekkäänä aivan loppuun asti, mitä todella harvoin pelissä tapahtuu, yleensä puhti loppuu viimeisten tuntien kohdalla. Eikon taistelut ovat kyllä turhan venytettyjä ja simppeleitä vaikkakin todella näyttäviä.

Tarinankerronta on myös yllättävän selkeä Final Fantasy peliksi, tässä ymmärsi kaikkien hahmojen motiivit ja mitä päähahmo yrittää tehdä. Ja ATL systeemi avustaa jos joku asia/hahmo on epäselvä. Monesti näissä Fantasyissa itselle jää tuntuma, että party menee eteenpäin jonnekin mestaan toivoen löytävän jotain joka auttaa heitä ja samalla taustalla pahat tyypit tekevät häijyjä juttuja.

Sekalaisia miinuksia:
-Auto sprint on ärsyttävä, ja sprintin puute pienillä aluiella. Rasittavaa jatkuvasti hölkätä basessa noutamassa sivutehtäviä.
-Performance mode kyykkää ikävästi ja melko useinkin, onneksi combatissa ei.
-Crafting turhan simppeliä, olisi toivonut että aseisiin olisi jotain statsien boosteja laitettu.
-Ja uusien aseiden saanti ei tunnu missään, koska peli on niin helppo että niille ei tunnu edes olevan tarvetta. Voin kyllä myöntää että pari kertaa tuli jopa kuoltua, kun pelasi niin huolimattomasti tai vihollinen päätti tehdä yllättävän superhyökkäyksen.
-Rytmitys loppupuolella heittelee.
-Vihollisvariaatio on todella suppea.
-Isot alueet tuntuvat tyhjiltä.

Mutta näistä huolimatta itselleni tämä on 10/10 peli. Täytyy FF modea kokeilla jossakin kohtaa, mutta tällä hetkellä on aika tyhjä olo (=hyvän pelin merkki), veikkaan että tässä menee hetki ennenkuin tulee pelattua mitään.

Todella vaikea rankata FF pelejä kun osaavat olla erilaisia, mutta tämän hetkisellä fiiliksillä mennään näin:
FF7
FF16
FF7Remake
FF9
FF15
FF10
FF12
FF6
FF Pixel Remaster
FF7 Crisis Core Reunion
FF8

Sekalaisia ajatuksia tarinasta:
-Pidin miten trailerit (mitä näin) eivät juuri spoilanneet mitään "5 years later" osiosta, vaan keskittyivät enimmäkseen tuohon miten Second Eikon of Fire tappio Joshuan ja Clive on kosto retkellä, mutta nerokkaasti tämä olikin vain pelin ensimmäinen act.
-Harmitti että osa hahmoista (mm. Cid ja Beneditka) tapettiin nopeasti pois, mutta ajoivat asiansa loistavasti tarinan suhteen.
-Ja jos kuolemista puhutaan niin äidin ja velipuolen kuolema oli hämmentävä. Luulin kokoajan että se penska on pelin päävihollinen, mutta olikin vain yksi sätkynukeista. Iso miinus että äitiä ei saanut itse ottaa päiviltä, oli kyllä yksi inhottavammasti hahmoista mitä peleissä nähnyt.
-Eikon taistelut rankattu parhaasta huonoimpaan: Bahamut, Odin, Typhon, Ultima, Ifrit, Garuda, Titan, Phoenix. Pidin kaikista mutta alkupään matsit oli turhankin simppeleitä ja Titan oli vain aivan liian pitkä. Bahamut taas aivan älyttömän siisti missä mentiin kiertoradalle asti mätkimään.
-Yllätyin että Shivaa vastaan ei taisteltu, tuntuma oli että laivalla Kunkku Barnabas laittaa Jillin ragemodeen, joka täytyy pakko tappaa ja viedä voimat, mutta se kohtaus päättyikin vähän erillä tavalla.
-Samoin Leviathan puuttui harmillisesti kokonaan, vaikka siihen muraaliin olikin päässyt.
-Pääpahis onkin jumala oli turhan tyypillinen JRPG ratkaisu, mutta sitä rakennettiin ihan loogisesti. Ja lopputaistelu missä käytiin kaikki eikon voimat läpi oli upea.
-Lopetus oli inhottavan epäselvä. Jäin siihen ymmärrykseen että vaikka Cliven käsi alkoikin kivettyä, jäi hän henkiin. Loppupuolen sivutehtävässä missä Jill viedään treffeille, tämä kertoo miten aamunsarastaessa Clive palaa lopulta aina hänen luokseen, ja heti kun Jill näkee auringon nousevan, itku muuttuu hymyksi. Ja se punainen tähti mille rukoiltiin katosi eli Jillin toive toteutui vai oliko vain merkki että taika on nyt tuhottu?
-Samoin Clive sai Joshuankin vielä henkiin, kerta oli kirjan kirjoittanut?
-Mutta tuskinpa näihin saadaan mitään täyttä varmuutta, elleivät FFXVI-2 ala tekemään. Tekijät ovat halunneet jättää pelaajat spekuloimaan pelin loputtua, itse olisin mielelläni ottanut selkeämmän lopun.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta näistä huolimatta itselleni tämä on 10/10 peli. Täytyy FF modea kokeilla jossakin kohtaa, mutta tällä hetkellä on aika tyhjä olo (=hyvän pelin merkki), veikkaan että tässä menee hetki ennenkuin tulee pelattua mitään.

Hienosti kiteytetty Marauder! Täälläkin eilen illalla peli meni läpi, kaikki sivukustit ja huntit tehtynä ja pystyn komppaamaan samat ajatukset ilman että lähden toistamaan samoja asioita.

Ajatelkaa nyt jos pelisarjaa, jonka pääosia on tehty jo 16 kappaletta (ja muita sivupolkupelejä kymmeniä) ja kaikki noudattaisivat kiveen hakatttua, mystistä "Final Fantasy" -kaavaa. Tai "siinä pitäisi olla tätä ja tätä, jotta tämä olisi vanha kunnon Final Fantasy". Minusta se mikä tästä sarjasta tekee Final Fantasyn ja mitä minä haen tältä ja seuraavilta peleiltä, on uskallus tehdä uusia juttuja ja tehdä se tavalla jossa on muutamia yhtäläisyyksiä vanhoihin, oli se sitten Chocobot, summonit, Cidit, mooglet, niin tuodaan ne mukaan uudella tavalla.

Tarinassa tykkäsin että yleisesti nostettiin Eikonit suureen rooliin. Aiemmissa peleissä summonit ja eikonin ovat jääneet monesti statistin roolin; nähdään ehkä yksi taika ja se oli siinä. Nyt annettiin päänäyttämö eikontaisteluiden myötä. Itselle nuo eikonmatsit olivat tarinankerronnalta ne kohokohdat ja samankaltaista spektaakkelimaisuutta en ole kokenut sitten PS2 God of War aikojen. Eikonmatseissa mietin tuota QTE osallisuutta, olisiko tuossa voinut vähän kopioida vielä vanhoja God of Wareja ja lisätä vaikka muitakin nappeja ja sivuliikesarjoja? Mutta lopulta tuokin on pieni marinan aihe.

FF rankingissa tämä menee top 3, FF7R ja FF14 jälkeen.

Ja vielä loppukaneetti näillä neliön rämpyttäjille: Kun se peruscombo on 4 iskun sarja, niin ei sitä neliötä tarvitse painaa kuin 4 kertaa. :)
 
Ekat tunnit pelattu ja on ristiriitaiset tunnelmat. Pelihän on ihan perkeleen näyttävä, mutta jotenkin tää ritarimeininki, combat ja verisyys saa aikaan fiiliksen, että pelaan uutta Witcheriä enkä Final Fantasyä.
 
Ylös Bottom