Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Final Fantasy XVI

Veikkaan tuon lootin/gearin yksinkertaistamisen olleen ihan tietoinen valinta ja johtuvan juuri tuosta, minkä Cohh mainitsi, eli peli ollaan haluttu helpommin lähestyttäväksi ja tuoda sitä kautta suuremmalle yleisölle.

Tällä vaan menetettiin paljon mielenkiintoa ainakin itselle. Jos Strangers Paradise teki jotain oikein se oli se lootti systeemi. Ei sitä niin paljon olisi tarvinnut olla mutta edes jotain mielenkiintoista kerättävää. God of War joka on hyvin samanlainen kuin tämä sisälsi paremman lootti systeemin.
 
Tuli tehtyä kaikki sivutehtävät, eikä silti riittänyt pisteitä jotta saisi avattua ne viimeiset tavarat. Pienen googletuksen jälkeen selvisi, että pelissä on pari sivutehtäviä, jotka ovat tehtävissä vain tiettyyn tarinakohtaan saakka. Ai että mua ärsyttää tämmönen pelisuunnittelu!

Nuo sivutehtävät muutenkin on tosi meh. Montakohan kukkaa tuli poimittu matkan varrella? Aika monta. Ainoastaan ne päähahmojen väliset sivutehtävät oli ihan jees, mutta loput ehkä suurinta sontaa ikinä!

Vielä ois pari hunttia tekemättä. Nekin on ollut tähän asti aika helppoja. Behemoth King oli aika haastava, mutta todella hauska. Jos loman aikana jaksaisi nuo tehdä, niin pääsee tämäkin peli lomalle myös.
 
Tuli nyt demolla ekana testattua tätä ja onhan tässä tosiaan game of thrones vibat ja ihan kiinnostavalta tuntuu.

Aika pahasti performance modessa hyppii näkökään frame rate niin onko tässä koko versiossa tuo paremmalla mallilla vai sama homma kuin demossakin??? VRR päällä auttoi kyllä kovasti demossakin mutta ilman vrr aika karu oli kokemus.
 
Tuli nyt demolla ekana testattua tätä ja onhan tässä tosiaan game of thrones vibat ja ihan kiinnostavalta tuntuu.

Aika pahasti performance modessa hyppii näkökään frame rate niin onko tässä koko versiossa tuo paremmalla mallilla vai sama homma kuin demossakin??? VRR päällä auttoi kyllä kovasti demossakin mutta ilman vrr aika karu oli kokemus.

Eipä se siitä mihkään parane kokoversiossa.
 
jaa en ainakaa itse ole huomannyt mitään pätkemitä sulavasti on mennyt paras grafiika päällä
Tuo nyt ei kuitenkaan ole totuus pelistä. Et sitten ilmeisesti sitä jostain syystä huomaa, tai et halua huomata, mutta tippuuhan tuossa ruudunpäivitys pahastikin aika ajoin, vaikka pelaisi suorituskykymoodissa. Itse asiassa suorituskykymoodissa nuo putoamiset varmaankin huomaa sinänsä paremmin kuin tuolla grafiikkamoodilla, koska grafiikkamoodihan taitaa olla suhteellisen tasaiseen 30 FPS:ään pyrkivä. Joka tapauksessa kokeilin itsekin jonkin aikaa tuolla grafiikkamoodillakin pelata, ja kyllä siinäkin joissakin kohdissa ruudunpäivitys heitteli, vaikka ei toki niin pahasti kuin 60 FPS-moodissa pelatessa. Joka tapauksessa päädyin pelaamaan 60 FPS-moodissa, koska taisteluissa noita ruudunpäivityksen heittelyitä ei niinkään ole tullut, jolloin 60 FPS tuntuu kuitenkin sitten taisteluissa aivan hitosti paremmalta kuin 30 FPS.
 
Tuo nyt ei kuitenkaan ole totuus pelistä. Et sitten ilmeisesti sitä jostain syystä huomaa, tai et halua huomata, mutta tippuuhan tuossa ruudunpäivitys pahastikin aika ajoin, vaikka pelaisi suorituskykymoodissa. Itse asiassa suorituskykymoodissa nuo putoamiset varmaankin huomaa sinänsä paremmin kuin tuolla grafiikkamoodilla, koska grafiikkamoodihan taitaa olla suhteellisen tasaiseen 30 FPS:ään pyrkivä. Joka tapauksessa kokeilin itsekin jonkin aikaa tuolla grafiikkamoodillakin pelata, ja kyllä siinäkin joissakin kohdissa ruudunpäivitys heitteli, vaikka ei toki niin pahasti kuin 60 FPS-moodissa pelatessa. Joka tapauksessa päädyin pelaamaan 60 FPS-moodissa, koska taisteluissa noita ruudunpäivityksen heittelyitä ei niinkään ole tullut, jolloin 60 FPS tuntuu kuitenkin sitten taisteluissa aivan hitosti paremmalta kuin 30 FPS.
Joo on tässä ihan selkeitä ongelmia suorituskyvyssä, jopa munlainen puusilmä erottaa ne ja oon usein tosi huono näkemään niitä jostai syystä, esim Jedi Survivor jossa myös ongelmia oli muttei mun silmään niitä osunut. Varmaan joku kaihi tulossa.

Tässä kävi nyt niin hassusti että tuon monotonisen taistelun ja ylipitkien eikon matsien takia mun innostus peliä kohtaan lopahti iha totaalisesti ja päädyin toistaiseks poistamaan tän kovolta muiden pelien tieltä. Kattoo sit jos joskus palaa viimeisteleen tän.

Ei siinä, näyttävä peli ja ok tarina joskin loppua kohden seki menee vähä puuroks, ei vaan jaksa tota taistelua enää.
 
Joo on tässä ihan selkeitä ongelmia suorituskyvyssä, jopa munlainen puusilmä erottaa ne ja oon usein tosi huono näkemään niitä jostai syystä, esim Jedi Survivor jossa myös ongelmia oli muttei mun silmään niitä osunut. Varmaan joku kaihi tulossa.

Tässä kävi nyt niin hassusti että tuon monotonisen taistelun ja ylipitkien eikon matsien takia mun innostus peliä kohtaan lopahti iha totaalisesti ja päädyin toistaiseks poistamaan tän kovolta muiden pelien tieltä. Kattoo sit jos joskus palaa viimeisteleen tän.

Ei siinä, näyttävä peli ja ok tarina joskin loppua kohden seki menee vähä puuroks, ei vaan jaksa tota taistelua enää.
Ei ole itseänikään nyt viikon lomareissun jälkeen kiinnostanut tätä alkaa pelin loppupuolella enää jatkamaan, vaan olen pelannut nyt paljon mieluummin lomareissulla Switchillä aloittamaani Xenoblade Chronicles Definitive Editionia taas telkkarin kautta pelaamalla eteenpäin. Jotenkin vaan paljon nautittavampaa tällainen perinteisempi rope-pelaaminen, kuin tuo kovin suoraviivaistettu nappien hakkaaminen, jota FF XVI ainakin itselleni on. Näyttävä peli toki, mutta tietty sielu siitä vain itselleni puuttuu, ikävä kyllä.
 
tässä pelissä on jotakin tuttua onko tällä viitauksia final fantasy 12 saman nimisiä paikkoja osa on ja musiikki myös välillä muistuttaa sitä siitä pelistä ?
 
Juu ei kiitos. Sitä turhaa roinaa Paradisessa oli jatkuvasti inventaariot täynnä.

Tästä täysin samaa mieltä!

FF16 lootit ja tavarat ovat hiukan niukkoja mutta toinen ääripää eli juurikin Nioh/Diablo tyyppinen kunnon lootti huoraus ei mielestäni kuulu tähän pelihin, eikä mielellään oikeastaan mihinkään muuhunkaan, heh. Stranger of Paradise oli muuten loistava peli mutta älytön lootti määrä eri yksityiskohtineen oli täysin turhaa. Platinumiin asti pääsi pelaamaan täysin vaivattomasti kun laitto vaan automaattisesti kovimmat ilvl gearit päälle. Turhaa touhua suurimmaksi osin, illuusio että tavaraa olisi oikeasti paljon. Tiedän että joitain valtava rng lootti houkuttaa kuin hedelmäpelit konsanaan, mutta pidetään ne mielellään siellä Diabloissa eikä muissa rpg peleissä. Onneksi Stranger Of Paradise oli muuten tosi hauska peli. Off topiccina vielä että yksi syy miksi esim. Dark Souls on niin poikkeuksellinen on juurikin täysin erilainen lähestyminen geariin. Jokainen ase sellaisenaan on oikeasti erilainen, ja hyödyllinen, ja kertoo mahdollisesti jotain lorea, joten niiden löytäminen on palkitsevaa. Eikä vain niin että väri ja numerot vaihtuu mutta muuten samaa roskaa ja numeroiden tuijottelua pelkästään.
Ugh, olen puhunut, kiitos ja anteeksi.

Ei ole vielä FF16 läpi mutta suurin miinus tosiaan side questien toistavuus, hyvin perinteisellä mmo linjalla mennään eli todella köykäisiä. Osassa mielenkiintoista tarinaa mutta harvassa.
Tarina pitää otteessaan edelleen todella hyvin.
 
Off topiccina vielä että yksi syy miksi esim. Dark Souls on niin poikkeuksellinen on juurikin täysin erilainen lähestyminen geariin. Jokainen ase sellaisenaan on oikeasti erilainen, ja hyödyllinen, ja kertoo mahdollisesti jotain lorea, joten niiden löytäminen on palkitsevaa. Eikä vain niin että väri ja numerot vaihtuu mutta muuten samaa roskaa ja numeroiden tuijottelua pelkästään.
Nimenomaan! Soulsien "loottisysteemi" on se yksinkertaisesti paras. Toki vaihtelua saa olla mutta ahdistavin itselleni on juuri se että viiden sekunnin välein tulee uutta, eri väristä vehjettä, joka eroaa prosenteilla aiemmista kymmenestä samanlaisesta mutta eri värisestä vehkeestä.

Cyberpunk 2077:ssa oli juuri tuota värikoodattua juttua ja vaikka sen loottimäärä ei mikään älytön silti ollut niin suurin osa siitä kamasta meni aina myyntiin tai hajotukseen. Siinä vaiheessa kun aika menee vain kaman roudaamiseen kauppaan tai hajottamiseen niin loottisysteemi alkaa olemaan vähän ärsyttävä. Toivoisi automaatiota, joka hajottaa/myy kaiken tietyn speksin alapuolella olevan. Itse asiassa CP 2077:ssa oli jotain sellaista että hajottaa jotkin matskut automaattisesti mutta en usko että sitä oli kaikelle mahdollista saada.

Sitten olit "overburdened" jatkuvasti kun kamaa oli liikaa eikä pysty juoksemaan ja saa käydä jotain inventaariosirkusta kesken räiskeen tms.
 
Nimenomaan! Soulsien "loottisysteemi" on se yksinkertaisesti paras. Toki vaihtelua saa olla mutta ahdistavin itselleni on juuri se että viiden sekunnin välein tulee uutta, eri väristä vehjettä, joka eroaa prosenteilla aiemmista kymmenestä samanlaisesta mutta eri värisestä vehkeestä.

Cyberpunk 2077:ssa oli juuri tuota värikoodattua juttua ja vaikka sen loottimäärä ei mikään älytön silti ollut niin suurin osa siitä kamasta meni aina myyntiin tai hajotukseen. Siinä vaiheessa kun aika menee vain kaman roudaamiseen kauppaan tai hajottamiseen niin loottisysteemi alkaa olemaan vähän ärsyttävä. Toivoisi automaatiota, joka hajottaa/myy kaiken tietyn speksin alapuolella olevan. Itse asiassa CP 2077:ssa oli jotain sellaista että hajottaa jotkin matskut automaattisesti mutta en usko että sitä oli kaikelle mahdollista saada.

Sitten olit "overburdened" jatkuvasti kun kamaa oli liikaa eikä pysty juoksemaan ja saa käydä jotain inventaariosirkusta kesken räiskeen tms.
Liika on aina liikaa. Itemi ei edes tunnu enää *epiciltä* tai *uniikilta* kun koko ajan tippuu joku parempi *common/rare* kuitenkin.

Itseänikin ärsyttää suunnattomasti tämä tyyli.
 
Läpi meni täälläkin pelikellon näyttäessä 60 tuntia. Tein kaikki sivutehtävät, joitain huntteja jäi tekemättä. Aikalailla hyvin peliä onkin täällä kuvattu ja samoilla fiiliksillä myös meikäläinen. Todella hyvä peli, jossa on myös paljon heikkoja osa-alueita.

Peliä voi mielestäni kuvata hyvin sekoitukseksi Final Fantasya, Game of Thronesia ja Witcheriä. Pelin maailma ja varsinkin pelin alkupuoliskon poliittiset jännitteet ja niiden kehittyminen oli aivan ensiluokkaista tavaraa.

Itselleni pelin ehkä isoin ongelma oli tarinan rytmityksessä mistä täälläkin on paljon puhuttu. Päätarina pitää sisällään paljon tylsiä kohtia, jotka olisi voinut ehdottomasti siirtää sivutehtäviksi. Mikä tekee tästä vielä todella eriskummallista on se, että varsinkin osa loppupään sivutehtävistä puolestaan olisi ehdottomasti pitänyt olla osana päätarinaa. Cohh omassa videossaan kuvasi sitä hyvin, että pelaajalla tulisi olla vapaus valita, koska hän haluaa keskittyä siihen "hyvään tavaraan" eli päätarinaan ja koska ottaa hieman rennommin ja puuhastella esimerkiksi sivutehtäviä. Tässä matto vedettiin välillä tosi rajusti alta, kun todella eeppisen 30 minuutin Eikon taistelun jälkeen olet 5 minuuttia myöhemmin keräämässä jotain hiekkaa joen penkasta..

Maailma oli ajoittain todella kaunis ja yksityiskohtainen, sekä ennen kaikkea grafiikkojen puolesta näyttävä. Tätä kuitenkin varjosti se, että välillä maailma taas tuntui todella autiolta ja tylsältä. Maailman tutkiminen alkoi nopeasti myös kyllästyttää ja tuntua varsin turhalta, sillä mitään järkevää loottia/salaisuuksia et tule löytämään. Tämä linkittyy yhteen todella karvalakkimallin crafting systeemin ja ylipäätään RPG elementtien kanssa. Olisin ehdottomasti kaivannut enemmän syvyyttä pelin varusteisiin ja juuri tähän ylempänäkin mainittuun loottiin.

Clive oli mielestäni todella mielenkiintoinen hahmo ja hänen kehityskaarensa pelin aikana oikeastaan fantastinen. Tätä täydensi vähintäänkin yhtä erinomainen ääninäyttely. Uskaltaisin jo nyt povata hänelle vuoden ääninäyttelijän palkintoa joulukuun Game Awardseissa. Myös muut hahmot olivat hyviä ja vaikka tässä ei ehkä samalla tavalla ollut sellaista ryhmää mitä aiemmissa FF peleissä, niin yhteisöstä Cliven ympärillä kehittyi kyllä ainakin itselleni varsin merkityksellinen.

Taistelusysteemistä onkin jo puhuttu paljon, joten en siitä hirveästi sano. Hukattu mahdollisuus, joka pelin edetessä muuttui tylsäksi, kun vastustajat eivät tarjonneet mitään haastetta. Kuolin tosiaan pelin aikana yhden kerran, koska en jaksanut käydä ostamassa lisää potioneita kylästä. Pomotaistelut puolestaan olivat eeppisyydeltään aivan parasta A-luokkaa mitä videopeleissä on nähty. Mitään mekaanisesti mielenkiintoisia ne ei olleet jos vertaa esim. Souls peleihin, mutta audiovisuaalisesti jotakin aivan käsittämätöntä ja pelkästään tämän osa-alueen perusteella peliä voi suositella. Tähän kun lisätään Sokenin mestarilliset musiikit läpi pelin, niin on kyllä melkoinen paketti.

Suorituskykyongelmat olivat aika ärsyttäviä, varsinkin pidemmän päälle ne alkoivat syödä peli-iloa. Välillä ne tuntuivat pahemmilta ja välillä taas niitä ei juuri huomannut. Viimeisimmässä päivityksessä tullut motion blurin säätönappi auttoi myös itselläni asiaa. Harmillista kuitenkin, että nyt viimeisimmistä julkaisuista Jedi Survivor ja tämä ovat selkeästi olleet siltä osin keskeneräisiä, kun ne on jo lykätty uunista ulos.

Kaiken kaikkiaan sanoisin pelin hyvien osa-alueiden olevan niin hyviä, että se sai sietämään myös ne huonommat osa-alueet. Kyllä tässä yksi vuoden parhaimmista peleistä on, mutta sillä olisi ollut mahdollisuudet vielä johonkin suurempaankin.
 
Tämän piti olla hyväkin peli? Anteeksi nyt naurattaa, japailaiset ovat liikaa suunnitelleet tämän lännen mieliksi. Aasiassa on ollut tapana että miehet nähdään miehinä ja naiset naisina ja sitä ei piilotella. Sopivasti niin sanonut avut esiin esimerkiksi naisilla joiden tulee naisellisuudestaan nauttia.

Jill on kuin rupsahtanut maalaisemäntä 1000-luvun Hämeestä. Verratkaapa sitä pojat vaikka Tifaan tai Luluun niin ei voi kuin nauraa. Kuka mies enää lapsia haluaakaan lähteä tehtailemaan kun kaikki virike viedään piiloon kun cancel-kulttuuri pelottaa jopa Japanissa. En tuomitse jos joku on eri mieltä mutta minä olen tätä mieltä kiitos.
 
Okei, eli tissejä peleihin että saadaan miehet lapsia tekemään? :D

En myöskään ymmärrä että miten ne "virikkeet" siellä peleissä saa lapsentekotalkoisiin. En minä pelannut pelejä kun olen jälkikasvua hankkinut. Siinä oli ihan eri hommat millä se tapahtui. Enkä minä niihin hommiin eksynyt sen kautta että näin peleissä "virikkeitä". Paremminkin niitä lapsia voisi olla enemmänkin jos olisi pelannut vähemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Tämän piti olla hyväkin peli? Anteeksi nyt naurattaa, japailaiset ovat liikaa suunnitelleet tämän lännen mieliksi. Aasiassa on ollut tapana että miehet nähdään miehinä ja naiset naisina ja sitä ei piilotella. Sopivasti niin sanonut avut esiin esimerkiksi naisilla joiden tulee naisellisuudestaan nauttia.

Jill on kuin rupsahtanut maalaisemäntä 1000-luvun Hämeestä. Verratkaapa sitä pojat vaikka Tifaan tai Luluun niin ei voi kuin nauraa. Kuka mies enää lapsia haluaakaan lähteä tehtailemaan kun kaikki virike viedään piiloon kun cancel-kulttuuri pelottaa jopa Japanissa. En tuomitse jos joku on eri mieltä mutta minä olen tätä mieltä kiitos.
Eiköhän sullekkin vielä pelattavaa japanin suunnalta löydy jos tärkein aspekti on se et on tissit tiskissä ja perse heiluu ruudulla. Jos toi nyt kuitenkin on sun suurin ongelmas pelin kanssa, niin aika pieneltä ongelmalta kuitenkin kuulostaa.

En tiiä, mut itteä ei ainakaan kenenkään pukeutuminen haitannu tässä. Vastapään esimerkki löytyy sit esim Xenoblade Chronicles 2:sta jossa tosiaankin oli ne päätä isommat tissit tiskissä ihan vaan koska voitiin, ei ne nyt maailmaa kaatanu mut heräs vaan kysymys et tuoko ne nyt mitään lisäarvoakaan.

Toki tässä nyt tuli vastattua paskapostaukseen tosissaan, mut mennään nyt näillä.
 
Eiköhän sullekkin vielä pelattavaa japanin suunnalta löydy jos tärkein aspekti on se et on tissit tiskissä ja perse heiluu ruudulla. Jos toi nyt kuitenkin on sun suurin ongelmas pelin kanssa, niin aika pieneltä ongelmalta kuitenkin kuulostaa.

En tiiä, mut itteä ei ainakaan kenenkään pukeutuminen haitannu tässä. Vastapään esimerkki löytyy sit esim Xenoblade Chronicles 2:sta jossa tosiaankin oli ne päätä isommat tissit tiskissä ihan vaan koska voitiin, ei ne nyt maailmaa kaatanu mut heräs vaan kysymys et tuoko ne nyt mitään lisäarvoakaan.

Toki tässä nyt tuli vastattua paskapostaukseen tosissaan, mut mennään nyt näillä.
XC2 on liki täydellinen peli, ainoa puhdas miinus on yliampuvan seksistinen naiskuva. Onneksi tämä tilanne korjattiin jo XC3.

FF XVI on nyt arviolta 15h takana ja kyllä tästä puuttuu se sarjalle ominainen imu, joka ei saa päästämään ohjaimesta irti.

Lootti on ihan kun pelaisi jotain ikuisuuden vanhaa pleikkari ykkösen peliä, niin ajatusköyhää kun voi olla. Ennen vastusta portin vieressä arkku josta löytyy käytöstä olevaa tehokkaampi miekka. Kartalta löytyvät arkut ynm hilut on ihan turha päiväistä krääsää, en ainakaan vielä ole mitään tarpeellista löytänyt. Miekkoja tulee ja menee.

Kartat on melkoisia sokkeloita, toivoisi mini mappia, että ei tarttis kokoaikaa rumpata valikossa. Tähän vielä käsittämätön ratkaisu juoksun suhteen. Toimii pitkillä suorilla, mutta vähänkin sokkeloisemmalla tiellä ärsyttävän hidasta puurtamista.

Ja se suurin miinus on combat. Mä en nää tässä God Of Warin kaltaista monipuolisuutta. Olen kolme Eikonia saanut käyttöön, magic burst ja kombotus ilmassa onnistuu, mutta silti pidän järjestelmää liian yksinkertaisena. Mielestäni nuo kaksi iskua per Eikon ei tuo tarpeeksi syvyyttä tuohon kombattiin.

Suorituskyky ei ole niin onneton ja häiritsevä kuin star warsissa, mutta järjetöntä droppailua ajoittain kaupunkiin tullessa jne.

Juoni ja grafiikka on taas sitten aivan next level kamaa PS5 tähän asti nähtyihin verraten. Välianimaatiot on kuin katsoisi jotain laadukasta elokuvaa ja juoni on erittäin mielenkiintoinen. Näin rohkeaa ja riipaisevaa tarinaa ei ole FF ennen nähty. Tosin itse toivoisin että olisi joku filtteri jolla tota gore revittelyä saisi vähennettyä ja peliä voisi pelata päiväsaikaankin lapsiperheessä. Ylipäänsä kuulun siihen ryhmään, jolle kiven alle jääminen on ihan yhtä voimakas kokemus ilman sitä kolmen metrin halkaisijaltaan olevaa verilätäkköä ylikorostamaan asiaa.

Tarinankerronnallisesti lähinnä ärsyttää ja ihmetystä aiheuttaa se, että ensiksi kaadan kerrostalon kokoisen Eikon demonin ja seuraavaksi kuskaan päämajassa omenoita korillisen kaupungin toiselta laidalta toiselle, kun muut on olevinaan niin saatanan kiireisiä.

Edit: Tuo että skillpointeilla voi nollata taidon ja käyttää uudelleen toiseen, on erinomainen uudistus
 
Viimeksi muokattu:
yksi parhaista tarinoista kyllä se välillä laitaa kyyneleet tulemaan todella riipaiseva tarina ja hamoista mihin voi samaistua hyvin tuntee menee laidasta laitaan ja äänet näyttely sopii siihen hyvn varsinkin jill toivottavasti tulee lisäosia tuohon
 
Tuli abaut viikko takaperin pelattua peli läpi, ja muutama aukko jäi mietityttämään tarinasta.

Tietenkin ekaksi: kuoliko Clive ja Joshua? Kuka sen kirjan kirjoitti, vaikka siinä luki Joshua Rosfield? Clive kyllä antoi Joshualle sen feeniksin sulan, mutta Cliven tuhottua viimeinen mother crystal poisti kaikki taiat Valistheasta joten...

Mutta tästä päästään seuraavaan mysteeriin: Leviathan!

Kohdassa, jossa Joshua näkee sen muraalin kaikista Eikoneista, siinä näkyy myös Leviathan (tässä kohdassa soi muuten taustalla FF1:n karttamusiikki). Käsittääkseni Leviathan näkyy myös FF16 jonkun erikoispainoksen kannessa. Yoshi-P on ennenkin kiusotellut näiden kanssa. FF14 collectors editionin mukana tulleen taidekirja mukana paljastettiin eräs pomovastus mikä lisättiin peliin vasta myöhemmin.

Tätä piti ihan googlettaa. Pelissä kuulema näkee jonkun jäätyneen olennon meren pohjassa, mutta itse en kyllä tähän törmännyt. Mutta jos kerran pelissä on vielä piilotettu Eikon (huhuttu tuleva DLC), niin kuka sen dominant on? Huhujen mukaan se olisi sen raskaana olevan naisen, Eddan lapsi. Tai ehkä Gav? Toisaalta, voiko näitä dominantteja edes olla olemassa enää? Onko Valistheassa ehkä kuitenkin vielä yksi kristalli jäljellä?

Toivottavasti näihin tulisi joku selvyys. Tai voihan se olla, että nämä selitettiin pelissä, mutta minulta (ja vissiin aika monelta) nämä meni kyllä ohi.
 
Tuli abaut viikko takaperin pelattua peli läpi, ja muutama aukko jäi mietityttämään tarinasta.

Tietenkin ekaksi: kuoliko Clive ja Joshua? Kuka sen kirjan kirjoitti, vaikka siinä luki Joshua Rosfield? Clive kyllä antoi Joshualle sen feeniksin sulan, mutta Cliven tuhottua viimeinen mother crystal poisti kaikki taiat Valistheasta joten...

Mutta tästä päästään seuraavaan mysteeriin: Leviathan!

Kohdassa, jossa Joshua näkee sen muraalin kaikista Eikoneista, siinä näkyy myös Leviathan (tässä kohdassa soi muuten taustalla FF1:n karttamusiikki). Käsittääkseni Leviathan näkyy myös FF16 jonkun erikoispainoksen kannessa. Yoshi-P on ennenkin kiusotellut näiden kanssa. FF14 collectors editionin mukana tulleen taidekirja mukana paljastettiin eräs pomovastus mikä lisättiin peliin vasta myöhemmin.

Tätä piti ihan googlettaa. Pelissä kuulema näkee jonkun jäätyneen olennon meren pohjassa, mutta itse en kyllä tähän törmännyt. Mutta jos kerran pelissä on vielä piilotettu Eikon (huhuttu tuleva DLC), niin kuka sen dominant on? Huhujen mukaan se olisi sen raskaana olevan naisen, Eddan lapsi. Tai ehkä Gav? Toisaalta, voiko näitä dominantteja edes olla olemassa enää? Onko Valistheassa ehkä kuitenkin vielä yksi kristalli jäljellä?

Toivottavasti näihin tulisi joku selvyys. Tai voihan se olla, että nämä selitettiin pelissä, mutta minulta (ja vissiin aika monelta) nämä meni kyllä ohi.
Cliven kohtaloon porukka on netissä päätellyt kaikenlaisia teorioita. Yksi kirjaan liittyvä olisi se kuinka Clive sai Tomesilta viimeisissä sivutehtävissä kynän, ja kehotti Clivea laittamaan miekan sivuun ja kirjoittamaan kirjan. Ja pelihän alkaa ja päättyy Cliven sanoilla tämän toimien kertojana. Se miksi kirja on sitten Joshuan nimellä, niin Clive olisi käyttänyt veljensä nimeä tämän muistoksi, niinkuin Clive käytti myös Cidin nimeä. Jopa lopputekstien biisin sanoista (japanin kielinen) olisi päätelty että Clive palasi Jillin luo, mutta on jotkut noista teorioista vähän venytettyjä.

Leviathanin kanssa joko kehitysaika loppui kesken niin karsittiin pois mitä voitiin, tai sitten mahdolliseen DLC:n jätetty. Sanbrequen rannikolta ainakin näki että pohjoisen alueen rannikolla oli jokin jäätyneen näköinen muodostuma, itse oletin että kyseessä olisi ollut pohjoisen (eli Shivan) mothercrystallin jäänne, mutta kristallinhan olisi pitänyt kai kadota kokonaan sen tuhouduttua...

Mutta selvästihän ovat halunneet jättää auki asioita lopussa, ehkä juuri siksi että porukka janoaa lisää niin voidaan DLCtä tehdä. Mutta kyllähän tässä paljonkin lorea on millä lisäsisältöä voidaan tehdä.

Tuota ng+ FF modea on pikkuisen tullut kokeiltua ja valitettavasti sekään ei tunnu nostavan vaikeutta kun kaikki parhaimmat skillit on käytössä ja ehkä osaa pelata paremmin kuin ekalla läpipeluulla. Kuolemia kyllä voi tulla jos takki auki menee, mutta ei tuo mitään selkeää vaikeusastepiikkiä anna.
 
Ylös Bottom