Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Formula 1

Oli kyllä ihan hyvä kisa, paljon tapahtumia ja draamaa aivan lopussa. Hienoa että Ferrari on taas mukana kahinoissa ja Mersu ei ole niin vahva, myös Tsunodan vahva esitys oli positiivista. Iso pettymys sen sijaan että loistavan edelliskauden jälkeen Mclaren on sarjan huonoimpia autoja, ei näköjään anna vauhtia vaikka on hienoin auto. Niin mahtava piristysruiske aina kun se oli ruudussa.

No toisaalta se oli eka kisa, katotaan miten se siitä lähtee muuttumaan, varmasti paljon opittavaa vielä kun uutta paljon.
 
Hyvä kisa. Voimasuhteet muuttuivat ja tasoittuvat. Todella hyvä juttu.

-Ferrari 1-2 = aivan mahtavaa
-Redbull Hondan moottorin luotettavuus ongelmat. 3/4 autosta hajosi moottori.
-Mersu yllättävän hidas. Tämä on hyvä juttu, että saadaan tasainen kausi valmistajien välillä, koska sen voi melkein vannoa, että Mersun auto kehittyy kauden aikana huimasti.
-Bottaksen (6.) ja Magnussenin (5.) sijoitukset ilahduttivat.
 
Mahtavaa kilvanajoa nähtiin Leclercin ja Verstappenin välillä. Mukavaa ja virkistävää vaihtelua ns. normaaliin. Uskon kyllä, että Mersukin tulee vielä mukaan maailmanmestaruustaistoon.

Bottaskin yllätti positiivisesti kisan alun ongelmista huolimatta. Kytkimen kanssa jotain häikkää ilmeisesti. Liekö sama ongelma vaivannut jo Mersun aikoina kun liikkeelle lähteminen sujui lähes poikkeuksetta aika heikosti? =)
 
Saudi-Arabiassa oli ohjusisku eilen,mutta kisaviikonloppu meinataan käydä normaalisti läpi..

Leclerc jälleen nopein..saa nähä tämän päivän aika-ajo?

Bottas ekoissa harjoituksissa peräti kolmas! Toisissa 9:s..
 
Aikamoinen pommi, Hamiltonilla ei riittnyt vauhti Q2. Onhan noita nähty ennenkin että isot nimet jää pois mutta 99% ajasta se johtuu arviointi virheestä kun ei uskota että muut tulee ohitse. Hamilton oli yrittämässä viimeiselle sekunnille asti eikä vauhti vaan riittänyt.
 
Aikamoinen pommi, Hamiltonilla ei riittnyt vauhti Q2. Onhan noita nähty ennenkin että isot nimet jää pois mutta 99% ajasta se johtuu arviointi virheestä kun ei uskota että muut tulee ohitse. Hamilton oli yrittämässä viimeiselle sekunnille asti eikä vauhti vaan riittänyt.
Taisi olla ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2009, kun Hamilton jää ulos Q2:sta ilman mitään oikeaa vikaa. Ei vaan ollut tarpeeksi nopea. Tavallaan hienoa siksi, että muut autot on myös nopeita. Kärkikolmikon ulkopuolella käydään tiukkaa taistelua.
 
Taisi olla ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2009, kun Hamilton jää ulos Q2:sta ilman mitään oikeaa vikaa. Ei vaan ollut tarpeeksi nopea. Tavallaan hienoa siksi, että muut autot on myös nopeita. Kärkikolmikon ulkopuolella käydään tiukkaa taistelua.
Mitään asiantuntemusta en omaa kommentoidakseni nyky-formuloita, mutta näinhän se usein on että kun teknisellä sääntöpuolella pistetään ns. kaikki uusiksi, niin varsinkin alkukaudesta voimasuhteet muuttuvat hyvinkin arvaamattomiksi. Edellisen kerran yhtä suuria muutoksia autoihin tehtiin juurikin mainituksi kaudeksi 2009, jolloin mestaruudet veikin tasan yhden kauden mukana ollut Brawn GP, eli nykyinen Mercedes. Mukavaa että pakka sekoittuu taas monen vuoden jälkeen, nyt tekisikin vähän jo mieli alkaa taas lajia seuraamaan.
 
Ehkäpä sen Hamiltonin olisi vaan kannattanut lopettaa 'vähin äänin' sen viime kauden jälkeen. Sitähän huhuttiin, kun mies piti niin pitkään hiljaiseloa ja kaikenlaisia teorioita oli keltaisessa lehdistössä siitä, mitä kaikkea Hamilton Mersulta vaatii, että 'palaa vielä ajamaan' tai 'tekee jatkosopimuksen'. Kyllähän tuo meno sellaista rämpimistä on ollut alkukaudesta ja vaikka meno varmasti kauden aikana paranee, niin mestaruustaistoon taitaa olla tekemättömän pitkä matka.

Ei käy toki kieltäminen, etteikö vahingonilo olisi paras ilo. Sellaista ylimielistä menoa Hamiltonin ja Mersun meno oli niin monta vuotta, että ansaitsevat kyllä ihan kaiken p*skan, minkä läpi joutuvat tarpomaan. Ylpeys käy lankeemuksen edellä, kuten sanotaan ja lopulta jokainen saa näpeilleen. Nykymeno alleviivannee sitä, että ne puheet kaikkien aikojen parhaasta voidaan Hamiltonin kohdalla todellakin lopettaa tähän paikkaan. Ei ole hänestä Sennaa haastamaan. Senna vei pikkutalli Tolemanin korokkeelle, teki Lotuksesta mestaruustaisteluauton ja ajoi vielä McLaren-mestaruuksiensa jälkeen alitehoisen McLaren Ford V8:n sarjan kakkoseksi.
 
Mitään asiantuntemusta en omaa kommentoidakseni nyky-formuloita, mutta näinhän se usein on että kun teknisellä sääntöpuolella pistetään ns. kaikki uusiksi, niin varsinkin alkukaudesta voimasuhteet muuttuvat hyvinkin arvaamattomiksi. Edellisen kerran yhtä suuria muutoksia autoihin tehtiin juurikin mainituksi kaudeksi 2009, jolloin mestaruudet veikin tasan yhden kauden mukana ollut Brawn GP, eli nykyinen Mercedes. Mukavaa että pakka sekoittuu taas monen vuoden jälkeen, nyt tekisikin vähän jo mieli alkaa taas lajia seuraamaan.
Tämä tekee lajille niin hyvää. Ensinnäkin mahtavaa nähdä muut tallit taistelemassa voitosta kuin vain Mersun ykköskuski vastaan Mersun kakkoskuski. Sen lisäksi aivan mahtavaa nähdä Ferrari takaisin voittavassa formissa. Pikkutallien kuten Alfa Romeon ja Haasin onnistumiset ilahduttavat. Ei voi kuin suositella lajia. Tuntuu että se on nyt parhaimmillaan lähes kymmeneen vuoteen.

Nyt ei oo Hamiltonilla enää ylivoimaista autoa! Ei tainnu tosin olla viime vuonnakaan..
Viime vuoden Mersu oli kauden alun jälkeen paras auto. Verstappen onneksi pystyi omalla taidollaan edelleen haastamaan, mutta kyllä Mersulla paras auto koko viime kauden mittapuulla oli.
 
Tämä tekee lajille niin hyvää. Ensinnäkin mahtavaa nähdä muut tallit taistelemassa voitosta kuin vain Mersun ykköskuski vastaan Mersun kakkoskuski. Sen lisäksi aivan mahtavaa nähdä Ferrari takaisin voittavassa formissa. Pikkutallien kuten Alfa Romeon ja Haasin onnistumiset ilahduttavat. Ei voi kuin suositella lajia. Tuntuu että se on nyt parhaimmillaan lähes kymmeneen vuoteen.


Viime vuoden Mersu oli kauden alun jälkeen paras auto. Verstappen onneksi pystyi omalla taidollaan edelleen haastamaan, mutta kyllä Mersulla paras auto koko viime kauden mittapuulla oli.

No nyt ei ainakaan ole..ellei sitten kauden mittaan Mersu ota kunnon harppauksia!

Hamiltonhan on ennakoinu kaudesta vaikeeta..
 
No nyt ei ainakaan ole..ellei sitten kauden mittaan Mersu ota kunnon harppauksia!

Hamiltonhan on ennakoinu kaudesta vaikeeta..
No joo, nyt ei ole paras auto. :) Tuntuu että Mersun moottori aika tehoton verrattuna kilpailijoihin. Kaikki Q1:ssä tippuneet ajan saaneet kuskit ajoivat Mersun moottorilla. Ferrarilla sen sijaan on aikamoinen tehopaketti. Eikä Hondan/Redbullin myllykään huonolta vaikuta.
 
No joo, nyt ei ole paras auto. :) Tuntuu että Mersun moottori aika tehoton verrattuna kilpailijoihin. Kaikki Q1:ssä tippuneet ajan saaneet kuskit ajoivat Mersun moottorilla. Ferrarilla sen sijaan on aikamoinen tehopaketti. Eikä Hondan/Redbullin myllykään huonolta vaikuta.

Onko Leclerc riittävän hyvä haastamaan Verstappenin??
 
Tämä iänkaikkinen ”kuski X ei enää pärjää, koska auto ei ole ylivoimainen” -keskustelu saa kerta toisensa jälkeen haaveilemaan F1-sarjasta, jossa jokaisella olisi sama auto. Sen jälkeen auton säädöt ja kuskin taidot ratkaisisivat paremmuuden.
 
Tämä iänkaikkinen ”kuski X ei enää pärjää, koska auto ei ole ylivoimainen” -keskustelu saa kerta toisensa jälkeen haaveilemaan F1-sarjasta, jossa jokaisella olisi sama auto. Sen jälkeen auton säädöt ja kuskin taidot ratkaisisivat paremmuuden.
Tästä olen 'haaveillut' itsekin toistuvasti silloin ja tällöin, mutta ei tuo tule koskaan tapahtumaan. F1 on kuitenkin ensisijaisesti markkinointikoneisto suurille (auto)brändeille. Viimevuosina tämä on vain vahvistunut, kun Alfa Romeo ja Aston Martin ovat tulleet mukaan tukemaan ja brändäämään talleja. Toinen syy on siinä, että tallithan saavat palkintorahansa nimenomaan valmistajien sijoitusten perusteella. Vaikka suuri yleisö onkin enemmän kiinnostunut kuljettajien kisasta, niin rahat jaetaan kuitenkin merkkipisteiden perusteella.

Tuotekehitys on myös yksi syy, miksi 'sama auto kaikilla' ei olisi ollut niin hyödyllinen vaihtoehto. Autojen aerodynamiikka on erittäin isossa osassa näkypäivänä ja jokainen talli kehittää sitä suurin piirtein itsenäisesti, joka tuo uusia ideoita ja kehityssuuntia. Jos kaikilla olisi olla sama auto, niin aerodynamiikan kohdalla tuskin oltaisiin nähty sellaisia innovaatioita, joita ollaan oikeassa elämässä nähty. Aerodynamiikan kehitys näkyy kuitenkin jollain ajanjaksolla myös tavallisessa autoilussa, joka vaikuttaa päästöihin. Parempi aerodynamiikka uusissa tuotanto-/perheautoissa => pienempi ilmanvastus => pienempi kulutus normaaliajossa => vähemmän päästöjä/saasteia ja niin edelleen. Lisäksi formulat ovat otollisia testausalustoja kaikenlaisille sähköisille apu- ja mukavuusjärjestelmille, joita sitten myöhemmin nähdään tuotantoautoissa.

Vaikka se kuskien sarjaa 'vääristääkin', niin tallien käymä tuotekehitystaistelu keskenään kuitenkin sataa yleisen kehityksen ja sitä kautta tavallisen autoilijankin laariin.
 
Kylläpäs on eeppisiä taisteluita Verstappenin ja Leclairin välillä. Upea loppu taas hienolle kisalle. Hyvää draamaa saatiin taas myös lopussa.
 
Checolla huonoa tuuria turva-auton kanssa. Se jäi vähän harmittamaan, kun hän kuitenkin kisasi ihan täysillä kisan voitosta. Eipä siinä, Verstappenin ja Leclercin melkein kymmenen kierroksen lopun taistelu korvasi aika hyvin tätä näin katsojan näkökulmasta. Silti, Checolle olisi suonut vähintään podium sijoituksen.
 
Mukava nähdä että Valtterilla kulkee noin hyvin, maiseman vaihto oli varmasti uralle virkistävä juttu.

Mutta muuten ei kyllä vaan jotenkin enää nappaa. Ihan kivaa kilvanajoa oli lopussa, mutta jotenkin silti niin vaisua koko meininki nykyään. Melkein meni lähetys kiinni kun Valtteri keskeytti. Kuitenkin tullut katsottua kaikki kisat kaudesta 98 lähtien.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom