Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Formula 1

Vastaus: F1-kausi alkanut!

Dr Evil sanoi:
Taitaa olla asia pikemminkin päinvastoin...
Äläkä mussuta vaan sano, että mikä on se kohta jossa FIAn olisi pitänyt antaa periksi, kun kerta niin hyvin asian tiedät. Käsittääkseni ainut asia jonka FIA tyrmäsi oli shikaanin rakentaminen ja se päätös oli täysin oikea.

Oho, tais osia heikkoon ku noin vakavaksi meni :p
Hyvä herra paha voisi ihan ensi töikseen lukea toisten viestit kokonaan ja sen jälkeen perehtyä tähän Formula-asiaan hieman perusteellisemmin.

Lue nyt tällä kertaa tuo alla oleva lause. Jooko?

"Valitettavasti kaikki ehdotukset hylättiin FIA:n toimesta."

Valitettavasti minä en ole Bernie Ecclestone, en FIA:n jäsen, enkä F1-tallipäällikkö. Tästä johtuen en pysty sanomaan mitä ehdotuksia sielä kokouksessa ehdotettiin. Mutta tuosta lauseesta käy mun mielestä aika hyvin ilmi että niitä ehdotuksia oli useampia. Shikaanin rakentaminen ei ollut ainoa ehdotus.

Nyt ennen ku lauot ilmoille lisää typeryyksiä niin mieti ny tota koko asiaa, sen jälkeen mieti mitä kirjotat jos kirjotat ollenkaan. Mikään täälä käyty keskustelu ei tota sotkua auta, mutta kyllähän siitä keskustella voi. Kunhan vaan tietää mistä puhuu.

Jos et sitten vieläkään ymmärrä tota asiaa niin anna olla. Ei kovin monella viestillä jaksaisi tätä yrittää kertoa jos se ottaa noin lujaan. Muita jäseniäkin ajatellen. Pistä ennemmin sitte vaikka YV niin ei muiden tartte lukea näitä taistoviestejä.
 
Vastaus: F1-kausi alkanut!

Dr Evil sanoi:
Homma kaatui lopulta siihen, että FIA ei suostunut pika-aikataululla rakentamaan radalle ylimääräistä shikaania, voiko joku tosissaan väittää, että se olisi sinne pitänyt rakentaa? kusta saa olla päässä jos niin väittää.
Väitätkö tosiaan, että tämä oli ainoa ja paras vaihtoehto? Mielestäni tällaisissa tapauksissa sääntöjä pitää pystyä soveltamaan. Olisivat sitten vaikka hitto vie rakentaneet sen shikaanin, jos asia oli niin, ettei Michelin pystynyt takaamaan Espanjan GP:n renkaiden turvallisuutta. Sellaiset asiat kuin sarjan uskottavuus ja tulevaisuus on pystyttävä asettamaan sääntöpykälien edelle. Säännöt on laadittu kilpailua varten, eikä toisin päin.

On totta, että Michelin on alkuperäinen syypää koko skandaaliin. Ilman sen töppäilyjä, ei koko fiaskoa olisi syntynyt. Mutta mitä itsekin olen kuullut, niin FIA systemaattisesti hylkäsi jokaisen tallien antaman ehdotuksen. Esimerkiksi ehdotettiin, että Michelin-tallit olisivat lähteneet lähtöruudukossa Bridgestonesien perästä tai Micheliniä käyttävät olisivat saaneet 10 sekunnin stop 'n go -rangaistuksen tai että Michelin-tallit olisivat ajaneet kierroksen muita enemmän. Tallit antoivat ymmärtää, että he olisivat halunneet ajaa kunnon show'n takia, mutta tällä kertaa byrokratia voitti.
 
Vastaus: F1-kausi alkanut!

Luckyman sanoi:
Ferraria ei suosita. Right.

Mites Brasilia 2003? Bridgestone tuo paikalla välikelin renkaan ja Michelin monsuunit. Vettä tulee kuin esterin perseestä. Mitä tapahtuu? Kisaan lähdetään monen hitaan kierroksen jälkeen turva-auton perästä "turvallisuussyistä". Ei näin.

Eihän se ole Michelinin ongelma jos Bridgestone tuo paikalla väärät renkaat. :D

Hieman etsiskelin tuosta tietoa ja haluaisin jonkin linkin tuosta, koska itse törmäsin sellaiseen tietoon, että molemmilla rengasvalmistajilla olisi ollut välikelin renkaat, ja tohon ekaan lauseeseen, niin sanoin kyllä itsekin, että Ferraria on suosittu, mutta nyt oli vaan kyse siitä, että ketään ei suosittu.

Tulikettu sanoi:
Oho, tais osia heikkoon ku noin vakavaksi meni :p
Hyvä herra paha voisi ihan ensi töikseen lukea toisten viestit kokonaan ja sen jälkeen perehtyä tähän Formula-asiaan hieman perusteellisemmin.

Lue nyt tällä kertaa tuo alla oleva lause. Jooko?

"Valitettavasti kaikki ehdotukset hylättiin FIA:n toimesta."

Valitettavasti minä en ole Bernie Ecclestone, en FIA:n jäsen, enkä F1-tallipäällikkö. Tästä johtuen en pysty sanomaan mitä ehdotuksia sielä kokouksessa ehdotettiin. Mutta tuosta lauseesta käy mun mielestä aika hyvin ilmi että niitä ehdotuksia oli useampia. Shikaanin rakentaminen ei ollut ainoa ehdotus.

Nyt ennen ku lauot ilmoille lisää typeryyksiä niin mieti ny tota koko asiaa, sen jälkeen mieti mitä kirjotat jos kirjotat ollenkaan. Mikään täälä käyty keskustelu ei tota sotkua auta, mutta kyllähän siitä keskustella voi. Kunhan vaan tietää mistä puhuu.

Jeps no tuosta tekstistäsi tulee hyvin selväksi ettet tiedä tästä asiasta kovinkaan paljoa. Fakta on että Michelinillä ei ollut sellaisia renkaita josta he olisivat voineet mennä takuuseen, jopa ne jotka ne kovalla kiireellä toivat eivät lopulta saaneet Micheliniltä suostumusta kisaan, joten ainoaksi vaihtoehdoksi jää radan muuttaminen, joka olisi ollut mielipuolista. Osaatko laskea yhteen?. Jos ongelma on nimenomaan se että renkaat eivät olisi kestäneet radan nopeimmassa kohdassa niin kaikkien ehdotuksien pitäisi jotenkin liittyä siihen, että siinä ei ajettaisi niin kovaa. Toistaiseksi emme ainakaan ole kuulleet mitään järkeviä ehdotuksia, luulisin, että ne olisivat jo tulleet esille tässä vaiheessa, no selvästikin tosiasioiden ymmärtäminen ei ole vahvin ominaisuutesi. Jes jos sinua kiinnostaa aloitaa priva-keskustelu niin tee se.
 
Vastaus: F1-kausi alkanut!

Kanis sanoi:
Väitätkö tosiaan, että tämä oli ainoa ja paras vaihtoehto? Mielestäni tällaisissa tapauksissa sääntöjä pitää pystyä soveltamaan. Olisivat sitten vaikka hitto vie rakentaneet sen shikaanin, jos asia oli niin, ettei Michelin pystynyt takaamaan Espanjan GP:n renkaiden turvallisuutta. Sellaiset asiat kuin sarjan uskottavuus ja tulevaisuus on pystyttävä asettamaan sääntöpykälien edelle. Säännöt on laadittu kilpailua varten, eikä toisin päin.

On totta, että Michelin on alkuperäinen syypää koko skandaaliin. Ilman sen töppäilyjä, ei koko fiaskoa olisi syntynyt. Mutta mitä itsekin olen kuullut, niin FIA systemaattisesti hylkäsi jokaisen tallien antaman ehdotuksen. Esimerkiksi ehdotettiin, että Michelin-tallit olisivat lähteneet lähtöruudukossa Bridgestonesien perästä tai Micheliniä käyttävät olisivat saaneet 10 sekunnin stop 'n go -rangaistuksen tai että Michelin-tallit olisivat ajaneet kierroksen muita enemmän. Tallit antoivat ymmärtää, että he olisivat halunneet ajaa kunnon show'n takia, mutta tällä kertaa byrokratia voitti.

Ei asiat ole noin yksinkertaisia, että jotain shikaania ruvettaisin noin vain rakentamaan, eikä se olisi reilua kilpailua, Michelin on syypää, on turha etsiä muita syyllisiä.

Ton jälkimmäisen kappaleen ehdotukset sisältävät shikaanin rakennuksen, joten ne menee samaan shikaani soppaan. Ratoja ei mennä muuttamaan vain hetki ennen kisaa.
 
Vastaus: F1-kausi alkanut!

Dr Evil sanoi:
Ei asiat ole noin yksinkertaisia, että jotain shikaania ruvettaisin noin vain rakentamaan, eikä se olisi reilua kilpailua, Michelin on syypää, on turha etsiä muita syyllisiä.

Ton jälkimmäisen kappaleen ehdotukset sisältävät shikaanin rakennuksen, joten ne menee samaan shikaani soppaan. Ratoja ei mennä muuttamaan vain hetki ennen kisaa.
Ongelma oli tiedossa jo perjantaista lähtien ja tietääkseni lauantaina ehdotettiin shikaanin rakentamista. Se kertoo aika paljon päättäjien koneiston kankeudesta, että asiaa yritettiin ratkoa 1½ tuntia ennen kisaa järjestetyssä kokouksessa.

Itse olen kyllä edelleen sitä mieltä, että ei kisaa olisi saanut tuollaisenaan vetää läpi. Mitään kisaahan ei käytännössä ollut. Oletko Dr Evil sitä mieltä, että kisa meni niin kuin sen piti? Ratkesiko asia parhaalla mahdollisella tavalla?
 
Vastaus: F1-kausi alkanut!

Dr Evil sanoi:
Hieman etsiskelin tuosta tietoa ja haluaisin jonkin linkin tuosta, koska itse törmäsin sellaiseen tietoon, että molemmilla rengasvalmistajilla olisi ollut välikelin renkaat, ja tohon ekaan lauseeseen, niin sanoin kyllä itsekin, että Ferraria on suosittu, mutta nyt oli vaan kyse siitä, että ketään ei suosittu.

http://www.planetf1.com/features/race_features/story_19992.shtml

Taisi ne Misukatkin olla ns. välikelin renkaat mutta toimivat paremmin kuin siltakivet kun oli enemmän vettä radalla.
 
Vastaus: F1-kausi alkanut!

Jotkut ei vaan ymmärrä ja minä en sille mitään voi, valitan. Päätit sitte itsestäs oikein pelleäkin alkaa tekemään ja vielä omin avuin :rolleyes:
Jos sä tosiaan oot niin sokea ettet sä nää täs asias mitään muuta ku sen shikaanin, niin itse en lähtisi kovin suureen kertomaan omia mielipiteitäni.

Itseäsi vielä lainaten vaikkei se varmasti menekkään perille. Vieläkään.....

"Michelin on syypää, on turha etsiä muita syyllisiä."
"Ei asiat ole noin yksinkertaisia."

Jään innolla odottamaan seuraavaa viestiä jossa nolaat itsesi. Tämähän alkaa olla jo melkein hauskaakin :)

Pitäis varmaan tosissaan hommata jotain kesätöitä kohta. Ei jaksa kovin kauaa kiusata ymmärryskyvyltään rajoittunutta keravalaista :p
 
Vastaus: F1-kausi alkanut!

Yritetään nyt kuitenkin vältellä tuota henkilökohtaisuuksiin menemistä.
 
Vastaus: F1-kausi alkanut!

Uusi mielenkiintoinen käänne, MTV3 uutisoi:

FIA esitti Michelineille nopeusrajoitusta 20.06.2005 16:46

Kansainvälinen autoliitto FIA julkaisi maanantaina tiedotteen, jossa se arvosteli Micheliniä ja ranskalaisvalmistajan renkaita käyttäneitä F1-talleja USA:n GP:n pilaamisesta. Seitsemän tallia kutsui autonsa varikolle lämmittelykierroksen jälkeen, koska Michelinin renkaiden kestävyyttä Indianapolisin radalla ei pystytty takaamaan.

Michelin-tallit vaativat ennen kilpailua, että radan viimeiseen mutkaan olisi pitänyt rakentaa shikaani hidastamaan autojen vauhtia. Rengasvalmistajan mukaan ongelmat johtuivat nopean ovaalikaarteen renkaille aiheuttamasta rasituksesta.

- Formula 1 on urheilua, jossa on toimittava selkeiden sääntöjen mukaan. Säännöistä ei voida neuvotella joka kerta, kun joku kilpailija tuo vääränlaisia osia radalle, tiedotteessa todettiin.

FIA:n mukaan Michelin-tallien olisi pitänyt tyytyä ajamaan viimeinen mutka hitaammin läpi. Kattojärjestö olisi ollut valmis jopa asettamaan kyseeseen kaarteeseen nopeusrajoituksen Michelinin renkaita käyttäville kuljettajille.

- Indianapolisissa Michelin kertoi meille, että heidän renkaansa eivät olisi turvallisia, ellei heidän autojensa vauhtia hidasteta viimeisessä mutkassa. Ymmärsimme tilanteen ja ehdotimme mm. sitä, että voisimme auttaa heitä valvomalla nopeuksia ja rankaisemalla nopeusrajoitusten ylittämisestä. Michelin-tallit kieltäytyivät kuitenkin ajamasta, ellei myös Bridgestonen renkaita käyttäviä talleja hidasteta samalla tavalla. He ehdottivat shikaania, tiedote kertoi.

FIA:n mielestä shikaanin rakentaminen olisi kuitenkin ollut epäreilua Bridgestonen renkaita käyttäviä kuljettajia kohtaan. Shikaani olisi myös muuttanut täysin radan luonteen, ja kattojärjestö olisi saattanut joutua oikeustoimien kohteeksi, mikäli muutetulla radalla olisi tapahtunut onnettomuus.

- Kilpailun boikotoimisen sijaan Michelin-tallien olisi pitänyt suostua ajamaan mutka 13 rajoitetulla nopeudella. Sääntöjä olisi noudatettu, tallit olisivat saaneet MM-pisteitä ja faneille olisi tarjottu kilpailu. Tallit aiheuttivat vahinkoa itselleen ja lajille kieltäytymällä ajamasta, mikäli FIA ei toimi vastoin omia sääntöjään ja aiheuta vahinkoa Bridgestone-kuljettajille, FIA katsoi.

FIA arvosteli Micheliniä myös siitä, ettei talleilla ollut käytössä Indianapolisissa kuin yksi rengasseos. Sääntöjen mukaan tallit saavat tuoda kilpailuihin kahdenlaisia renkaita, joista toisten on oltava ehdottoman luotettavia.

(MTV3)
 
Vastaus: F1-kausi alkanut!

Kanis sanoi:
Itse olen kyllä edelleen sitä mieltä, että ei kisaa olisi saanut tuollaisenaan vetää läpi. Mitään kisaahan ei käytännössä ollut. Oletko Dr Evil sitä mieltä, että kisa meni niin kuin sen piti? Ratkesiko asia parhaalla mahdollisella tavalla?

Aika vaikea kysymys. Fanina ja katsojana olisin halunnut että kisa ajetaan, ja olisin varmaan sulattanut shikaanin rakentamisenkin, mutta jos olisin ollut päättämässä, että rakennetaanko shikaani, niin todennäköisesti olisin vastannut kieltävästi. Pointti on, että tuollaista valintaa ei olisi pitänyt ikinä edes joutua tekemään, vaan Michelinin kaltaisen yrityksen kokemuksella olisi pitänyt pystyä tuomaan hyvä rengas ilman mitään komplikaatioita.

edit: Tuliketulle vielä, että jos oikeassa oleminen on itsensä nolaamista, niin mikäs siinä, oli kiva nolata taas itsensä :) . Ja Kerava on oikeasti ihan mukava paikka.
 
Vastaus: F1-kausi alkanut!

Samapa tuo ketä FIA-Michelin-Ecclestone -akselilla syytellään, sillä kaikki ovat fiaskosta loppupeleissä vastuussa. Jos pato murtuu, täytyy sen paikkaamiseen olla keinot. Eilen niitä ei ollut. Ainoat, joilla ei ollut asiaan osaa eikä arpaa olivat itse tallit ja kuljettajat.

Ferraritkin olisivat voineet jättää kisan ajamatta, jolloin edessä odottaneen katastrofin estämiseksi olisi varmasti jouduttu parin tunnin palaveerauksen jälkeen tekemään jotain, ja varmasti paljon urheilullisempaa. No, turha jossitella, kurat on jo housussa...
 
Vastaus: F1-kausi alkanut!

Sami Turunen sanoi:
Jos pato murtuu, täytyy sen paikkaamiseen olla keinot. Eilen niitä ei ollut. Ainoat, joilla ei ollut asiaan osaa eikä arpaa olivat itse tallit ja kuljettajat.

Aina aika ja mahdollisuudet eivät vaan riitä. On helppo sanoa, että keinot pitää keksiä, mutta se keksiminenhän on juuri se vaikea paikka. Nyt kävi niin että jokainen vaihtoehdo oli huono ja mielestäni on lajin kannalta parempi että näin räikeissä tapauksissa ei ruveta muuttamaan sääntöjä amatöörimäisen virheen vuoksi, jonka tällä kertaa teki Michelin. Todennäköisesti shikaania ei olisi rakennettu vaikka Ferrari olisi vaatinut sitä.
 
Vastaus: F1-kausi alkanut!

Lastsoul sanoi:
Hmm, sinänsä mielenkiintosta että Ferrarin vika olis. Kerrankin selostajat (tai no selostaja, Salo on ihan ok, se vakiotumpelo ei) olivat oikeassa korostaessaan, että Ferraria turha syyttää. Miksi he antaisivat myönnytyksiä kun heistä riippumattomat tahot mokailevat. Varsinkin kun tämä kausi on italialaisilta mennyt niin penkin alle, että varmaan pisteet kelpaavat.

Itse kisa oli kyllä tavallaan aika mielenkiintoinen, mutta käytännössä sitä itseään. Kivat rahat olisi saanut varmaan, jos tämän olisi osannut veikata. Saa nähdä onko ensi vuonna Indianapolisin F1-kisaa ollenkaan?
Rahat palautetaan.
Mutta miettikää jos michelin olisi päästänyt kilpailijat ajamaan ja olisi sattunut tapaturma ja joku olisi kuollut, minkälaiset korvaukset he olisivat joutuneet maksamaan. Itse Michelinen johtajana olisin tehnyt samanpäätöksen, taikka pistänyt kuljettajat/tallit ajamaan omalla vastuullaan. Mutta toisaalta Michelinin moka, mutta olisi voinut FIA vähän suostua ehdotuksiin. Tekee hyvää usan Gp:lle tämä kisa, arvatkaas kuin moni on menossa ens vuonna.. Fia:n ois kannattanut suostua johonkin ehtoon, että oltaisiin saatu show pystyyn
 
Vastaus: F1-kausi alkanut!

Lisää mtv3:lta napattua infoa:
Rengasvalmistaja Michelinin edustajat vakuuttivat maanantaina, että Michelin aikoo jatkaa rata-autoilun F1-sarjassa Yhdysvaltain GP:n tapahtumista huolimatta. Michelin ei pystynyt takaamaan tuotteitaan käyttäville talleille renkaidensa turvallisuutta Indianapolisissa ja lopulta itse kilpailussa ajoivat vain ne kuusi kuskia, joiden autojen alla pyörivät japanilaisvalmistaja Bridgestonen renkaat.

Sekä tämänlainen mielenkiintoinen uutinen:
MTV3:n F1-kommentaattori Mika Salo kertoi sunnuntaina USA:n GP-lähetyksen yhteydessä, että hänen keuhkoistaan oli hiljattain löydetty runsaita määriä F1-autojen jarruista peräisin olevaa hiilikuitupölyä. Samanlainen mahdollinen terveysriski saattaa vaania muitakin F1-kuljettajia. enemmän tietoa
 
Vastaus: F1-kausi alkanut!

Täytyy kyllä sanoa, että Max Mosley on viimeistään nyt todistanut olevansa täysi aasi: lykätään syyt tallien niskoille, vaikka Michelin on jo ottanut vastuun Indianapolisin tapahtumista ja luvannut maksaa korvaukset. Varsinaista pelleilyä, kun siirretään päätöksiä loppukauteen, jätetään asiat avoimiksi ja pönkitetään siinä sivussa hieman omaa diktaattorin asemaa.

Mosley ei muutenkaan tunnu tietävän F1:stä juuri mitään, sillä viime vuosina tulleet sammakot uudistuksista ovat olleet pikkulasten lego-tasolla.
 
Vastaus: F1-kausi alkanut!

Oliver sanoi:

Ihan oikein. Vituttaa kun jokaiseen suosikkiohjelmaan/urheilulajiin pitää nykyisin olla tonnin edestä kanavapaketteja. Toista se oli ennen prkl. Digi Tv:stä ole ollut muuta kuin haittaa rahan menon puolesta, joten hyvä että formulat näkee ilmaiseksi en aio nimittäin rahoja haaskata noihin MTV3:n paskapaketteihin.
 
Vastaus: F1-kausi alkanut!

Minua puolestaan tässä FIA:n pelleilyssä on lähtenyt harmittamaan se, että moottorikehitys on sarjassa puoliksi jäädytetty (käsittääkseni 19000 rpm max?). Laji on aina ollut moottoriurheilun ja autoilun edelläkävijä etenkin tuolla saralla, ja kauden 2005 saavutus (n. 320 hv / litra vapaasti hengittävästä moottorista, olkoonkin sylinterejä 10) puhuu jo puolestaan siitä huipputeknologiasta, jota lajin moottoripuoli edustaa.

FIA:lla olisi ollut vaihtoehtoina esim:

- vaihtaa moottorityyppiä pienempiin ahdettuihin
- suunnitella vaihtoa kokonaan tosenlaisiin moottoreihin (vety, metanoli ym.), ilmastonmuutoksen ollessa yksi nykypäivän suurimpia aiheita
- jatkaa nykymoottoreiden kehittämistä entistä tehokkaampaan ja edistyksellisempään suuntaan

FIA:n päätavoitteena tuntuu olevan tänä päivänä, että F1:n tulisi olla erityisen kustannustehokas moottoriurheilun muoto, ja lajin suunta näyttää olevan menossa siihen, että kohta kaikki auton osat ovat standardoituja.

Miltä ihmisistä tuntuisi, jos esim. vedyn fuusioreaktion tutkimus lopetettaisiin, toteamuksella "liian kallista" höystettynä? Moottoriurheilu ei missään nimessä ole lähelläkään samaa kaliiperia yhteiskunnallisessa kehityksessä, mutta siitä huolimatta se on monen eri tieteenalan edelläkävijä ja tuntuu, että päättävänä elimenä FIA:lla on velvollisuus kehittää sitä edelleen. Sen sijaan he jättivät edellisen listan vaihtoehdoista kaikki käyttämättä, tekemättä oikeastaan mitään kunnollista ratkaisua.
 
Ylös Bottom