Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Formula 1

Vastaus: Formula 1

Sarja ei kuole, mikäli kulukaton toteutus on realistinen. Tuo FIA:n nykyinen linjaus on täysin idioottimainen. Useat tallit joutuisivat siirtymään ~300 miljoonan budjeteista muutamassa kuukaudessa 45 miljoonaan? Eihän tuo ole ensinnäkään käytännön tasolla edes toteutettavissa, ja toisekseen se on erittäin epäreilua niitä talleja kohtaan, jotka ovat pumpanneet valtavat massat rahaa viime vuosina lajin eteen.

Jos FIA kuitenkin päättää pitäytyä suunnitelmissaan, ovat Ferrari, Renault, McLaren ja Red Bull matkalla kohti omaa sarjaansa. Vetonaulojen lähdetty FIA:lle jää täysin F1-luu käteen, joten varmasti tuota budjettikattoakin järkeistetään. Nykyinen zydeemi kun ei ole eduksi kenellekään.
Saisivathan nuo isot tallit edelleen tuhlata... No joo, oikeasti pitäisi keksiä joku hyvä taso. Jos ensi vuodeksi ei tehdä mitään niin veikkaanpa, että yksi-kaksi tallia joutuu taloustilanteen takia lopettamaan. Samalla suunnitellut tallit lyödään jäihin kun käytännössä ei olisi mitään mahdollisuutta menestyä.
 
Vastaus: Formula 1

Jeps. Kulujen karsiminen on tarpeellista ja hyvä juttu kaikissa moottoriurheiluluokissa, kunhan sen toteutus on järkevä ja kaikkia osapuolia kuunnellaan. FIA ihan omaa tyhmyyttään ja hätäpäisyyttään teki tilanteesta näin tulehtuneen ääliömäisellä sanelupolitiikallaan. Harvoin näitä tilanteita uhkailemalla (erivapauksia kulukattoa noudattaville talleille) ratkotaan.
 
Vastaus: Formula 1

Tää vastakkain asettelu voi johtaa vain hyviin asioihin jos tallit voittaa tai lähtee f1:sestä niin f1 sarjan taso paranee tai jos lähtevät ja perustavat uuden formula sarjan tai alkavat kilpailla muissa sarjoissa niin niiden taso paranee. Jos taas fia/mosley voittaa eli tallit jää ja kulukatto asttuu voimaan niin f1:set on entistä helpompi unohtaa.
 
Vastaus: Formula 1

MTV3/F1 sanoi:
Ferrari-pomon kirje faneille
13.05.2009 20:30


Ferrarin pääjohtaja Luca di Montezemolo kirjoitti tallin sivuilla avoimen kirjeen Maranellon punaisten faneille, jotka ovat lähestyneet tallia sen mahdollisen F1-sarjasta vetäytymisen johdosta.

Rakkaat ystävät,

Haluan kiittää teitä henkilökohtaisesti niistä lukuisista kannustavista viesteistä, mitä olemme saaneet teiltä joka puolelta maapalloa viimeisten tuntien aikana. On tärkeää tietää, että voimme luottaa faniemme tukeen ja että fanimme jakavat meidän motivaatiomme, joka toi meidät tähän ratkaisuun. Jos olemme pakotettuja vetäytymään formula ykkösten MM-sarjasta, jota edustimme viimeiset 60 vuotta ja jonka kaikki voittoennätykset teimme, se tapahtuu, koska lajin alkuperäisiä arvoja halutaan muuttaa.

Jos meidän täytyy vetäytyä, lupaan, että automme tulevat ajamaan muissa kisoissa, joissa - ja olen tästä täysin varma - tulemme jakamaan miljoonien faniemme intohimot ja innostuksen. Kilpa-ajo on osa Ferrarin DNA:ta ja se ei tule koskaan muuttumaan.

Luca di Montezemolo

(MTV3)

Joten nyt voin olla 95% varma siitä, että toi kulukaton summa nousee tai poistuu kokonaan! Eiköhän toi kirje oo viimenen niitti FIA:lle, että se on pistetty nyt selkä seinää vasten :)
Tai toisaalta, kulukatto todellakin saa tulla, sitten vain autonvalmistajat ja muut tallit tekevät oman sarjansa jossa ite päättävät kaikista säännöistä sun muista asioista ilman Mäks Möysliä ja Bööni Eklestonea. Meinaa noi kaks herraa ku sais koko F1:sistä pois ni laji ois todellakin pelastettu :)
 
Vastaus: Formula 1

The Times -lehden mukaan Ecclestone on jo luvannut ratkaisun kahteen Ferraria hiertävään asiaan. Ecclestone ei aio sallia sitä, että F1-sarjan autoja rakennettaisiin ensi kaudella kaksilla erilaisilla säännöillä. Lisäksi Ecclestone järjestelee budjettikattoon liittyvät tilintarkastukset siten, ettei kukaan ulkopuolinen FIA:n tarkastaja pääse tutkimaan Ferrarin kuitteja, vaan asian hoitavat Ferrarin omat tilintarkastajat.

Tosi urheilullinen laji kun yhdelle ollaan luvattu erityis sananvaltaa tulevista säänöistä nyt sille yhdelle oltais järjestämässä erillaista menettelyä tilien tarkastamisessa.

gpwc:hän kaatui pitkälti sen ansiosta että ferrari ei enää ollut siinä mukana kun sille luvattiin etuoikeuksia f1:ssä taas yrittää ecclestone samaa kikkaa saa nähdä.

itsellä ei ole kyllä mitään odotuksia et muut tallit sais viimein tarpeekseen ferrarin erityis kohtelusta koska ei ne ennenkään ole saaneet mut voishan ne vaikka yllättää tällä kertaa positiivisesti varsinkin kun hiipuva auto myyntikin kannustaa lopettamaan.

muita vaihtoehtoja kannattais katsella esim. audi on 2000 luvun lemans menestyksen johdosta parantanut asemiaan mersua ja bemaria vastaan jotka keikkuvat f1:ssä eivätkä tunnu saavan sijoituksiinsa nähden kilpailumenestystä osittain syynä on varmansti ferrairin suosiminen joka 2000 luvun alkupoliskolla vaikutti mersun ja bmw:n menestykseen nyt jatkuvat sääntömuutokset uhkaavat menestystä ja tuleva budjetti katto jolla yritetään nostaa pienet nobody tallitkin uhaksi menestykselle.
 
Vastaus: Formula 1

muita vaihtoehtoja kannattais katsella esim. audi on 2000 luvun lemans menestyksen johdosta parantanut asemiaan mersua ja bemaria vastaan jotka keikkuvat f1:ssä eivätkä tunnu saavan sijoituksiinsa nähden kilpailumenestystä osittain syynä on varmansti ferrairin suosiminen joka 2000 luvun alkupoliskolla vaikutti mersun ja bmw:n menestykseen nyt jatkuvat sääntömuutokset uhkaavat menestystä ja tuleva budjetti katto jolla yritetään nostaa pienet nobody tallitkin uhaksi menestykselle.

Ihan välihuomautuksena vain; kannattaisko käyttää pisteitä, kun muutaman rivin pituinen lause ei ole mitään helpointa luettavaa. :rolleyes:
 
Vastaus: Formula 1

Onhan tämä uusi sarja tavallaan hieno asia.

Parasta olisi jos samalla palattaisiin vanhoihin V10 moottoreihin ja aerodynamiikan rajoitukset poistettaaisiin.
Silloin taas nähtäisiin kuka on oikeasti paras, niin talleista kuin kuskeistakin.
 
Vastaus: Formula 1

Tavallaan hyvä, tavallaan huono. Nyt päästään eroon Natsi-Maxista ja Seniili-Berniestä. Mutta samalla menetetään kaksi hyvin tärkeää kirjainta. F ja 1. Liekö suuri yleisö tarpeeksi kiinnostunut vaihtamaan sarjaa kaiken tämän soopaamisen jälkeen? Vai lopettavatko he autourheilun katsomisen kokonaan? Ja MTV3 tuskin tulee näyttämään kumpaakin sarjaa.

Sarjassa tulisi olla myös selvä FIA:n tapainen päättävä elin, mutta se ei todellakaan voi olla mikään talleista. Tässä ehkä suurin ongelma uudella sarjalla: Kuka johtaa ja tekee säännöt?
 
Vastaus: Formula 1

Tavallaan hyvä, tavallaan huono. Nyt päästään eroon Natsi-Maxista ja Seniili-Berniestä. Mutta samalla menetetään kaksi hyvin tärkeää kirjainta. F ja 1. Liekö suuri yleisö tarpeeksi kiinnostunut vaihtamaan sarjaa kaiken tämän soopaamisen jälkeen? Vai lopettavatko he autourheilun katsomisen kokonaan? Ja MTV3 tuskin tulee näyttämään kumpaakin sarjaa.

Sarjassa tulisi olla myös selvä FIA:n tapainen päättävä elin, mutta se ei todellakaan voi olla mikään talleista. Tässä ehkä suurin ongelma uudella sarjalla: Kuka johtaa ja tekee säännöt?

eipä tossa F1 ole paljoo kattomista jos nämä tekee oman sirkuksen
 
Vastaus: Formula 1

Tavallaan hyvä, tavallaan huono. Nyt päästään eroon Natsi-Maxista ja Seniili-Berniestä. Mutta samalla menetetään kaksi hyvin tärkeää kirjainta. F ja 1. Liekö suuri yleisö tarpeeksi kiinnostunut vaihtamaan sarjaa kaiken tämän soopaamisen jälkeen? Vai lopettavatko he autourheilun katsomisen kokonaan? Ja MTV3 tuskin tulee näyttämään kumpaakin sarjaa.

Sarjassa tulisi olla myös selvä FIA:n tapainen päättävä elin, mutta se ei todellakaan voi olla mikään talleista. Tässä ehkä suurin ongelma uudella sarjalla: Kuka johtaa ja tekee säännöt?

MTV3 on jo aikaisemmin ilmoittanut, että mikäli syntyy kaksi kilpailevaa sarjaa, niin MTV3 hankkii oikeudet suomalaisten kannalta kiinnostavampaan sarjaan. Eikä varmaan ole vaikea arvata kummasta sarjasta tulee olemaan kyse.
 
Vastaus: Formula 1

Hieno homma tosiaan! Nyt kun Yle vielä nappaisi uuden sarjan televisiointioikeudet, niin voisi heivata mokomat MTV MAXuteevet :D

...aerodynamiikan rajoitukset poistettaaisiin...

Toivottavasti rajoituksia ei poisteta ihan kokonaan. Tämä kauden aero-uudistuksethan ovat olleet ihan positiivinen ilmiö, joka on mahdollistanut toisen perässä ns. likaisessa ilmassa ajamisen paremmin helpottaen ohittamista.

Jos rajoitukset poistetaan kokonaan, vaarana on, että autoista tulee sellaisia aerodynamiikan mestariteoksia, että ne toimivat hienosti rataa yksin kiertäessään, mutta ohittaminen käy mahdottomaksi, kun edellä on toinen auto sekoittamassa ilmavirtauksia...
 
Vastaus: Formula 1

eipä tossa F1 ole paljoo kattomista jos nämä tekee oman sirkuksen

Voi, kyllä mua kiinnostas. Ainaki pari ekaa kisaa kattoo miten uudet tallit pärjää. Tyhjiä katsomoita ja silleen :p

Hieno homma tosiaan! Nyt kun Yle vielä nappaisi uuden sarjan televisiointioikeudet...
Joo, ja Mertaranta selostamaan :D

MTV3 on jo aikaisemmin ilmoittanut, että mikäli syntyy kaksi kilpailevaa sarjaa, niin MTV3 hankkii oikeudet suomalaisten kannalta kiinnostavampaan sarjaan. Eikä varmaan ole vaikea arvata kummasta sarjasta tulee olemaan kyse.
Joo, mutta en kyllä usko että uusi sarja lähtee heti ekana mitään hirveitä TV-oikeusmaksuja pyytämään. Vaikka nimet olisikin tuttuja niin sarja on uusi. Ekaks pitäs pestä F1 viihdyttävyydessä, ja sit nostaa hintoja. Voihan ne Fykköset sit aina katsoa netistä streamina.
 
Vastaus: Formula 1

Pelien puolella F1-lisenssin arvo taitaa kokea nyt kovia. No, vaihtaa sen Maranellon punaisen vaikka omenan vihreäksi ForceIndian myötä :D
 
Vastaus: Formula 1

Hieno homma tosiaan! Nyt kun Yle vielä nappaisi uuden sarjan televisiointioikeudet, niin voisi heivata mokomat MTV MAXuteevet :D

Itse kyllä toivon et mtv3 hankkii tuon uuden sarjan oikeudet :) Todella hyvin ovat homman hoitaneet omasta mielestäni. Vaikka Mosley sanoi ettei haittaa vaikka Ferrari ja muut isot tallit lähtevät pois sarjasta niin F1 pärjää ilman niitäkin hyvin niin vahvasti uskon, että vaikeaa tulee.

Itse ainakin odotan uutta sarjaa innolla

edit: Kunhan Kyllönen ei pääse ääneen suoraan lähetykseen
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Formula 1

Onhan F1 lisenssi edelleen arvossaan jos aikoo tehdä F1 pelin aiemmista kausista.

Esim. F1 peli jossa olis kaudet 1950-2009 eli kaikki autot, radat ja kuskit joita formula ykkösissä on ikinä ollut olis aivan mahtava.
 
Vastaus: Formula 1

Äärimmäisen mielenkiintoinen päätös. Saa nähdä ajavatko vanhaa F1:stä ollenkaan ensi kaudella. Aika erikoistahan tuo olisi huomioiden sen tosiasian, että sarjassa ajaisi 2 vanhaa tallia, sekä mahdollisesti(/enintään?) kolme uutta tallia. Autojahan tuo tekisi rivistöön 10 kipaletta, joka ei taida oikein etenkään Bernietä innostaa. Eikös Bernien ratasopimuksissa ole määritelty autojen minimimäärä (muistaakseni 20), vai muistanko aivan väärin?

Toinen mielenkiintoinen asia on etenkin Williamsin kohtalo. Onko sillä kiinnostusta ajaa tynkä-F1:ssä, ja toisaalta otettaisiinko sitä edes mukaan uuteen sarjaan sen "rintamakarkuruuden" jälkeen? Mikäli Williams jää, niin mitenköhän on Rosbergin kohtalo? Eikös jossakin kohtaa puhuttu uuden sarjan osalta 3 auton käytöstä per talli? Eiköhän työpaikka aukeaisi uudestakin sarjasta. Tosin jos vanhaan sarjaan jäisi niin eipähän tarvitsisi enää väitellä siitä onko sarjassa kaksi vai kolme suomalaista.... :o

Toisaalta hienoa että "kuningasluokkaan" tulee uusia/vanhoja ratoja takaisin, mutta onko se perkeleen Monaco pakko sinne änkeä? Ottaisivat mielummin radan jossa ohittaminen olisi fyysisesti mahdollista muuallakin kuin varikkopysähdyksen aikana.
 
Vastaus: Formula 1

128x128_Max-Mosley-F1.jpg


Mosleyta vituttaa!


mutta onko se perkeleen Monaco pakko sinne änkeä?

Hei, ei Monacosta voi luopua.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Formula 1

Hei, ei Monacosta voi luopua.

No ei siitä varmaan luovutakaan, mutta Monacon GP on semmonen kisa mitä ei kyllä televisiosta tarvi katsoa! Siinä järjestyksessähän ne maaliin tulee mistä lähtevät, paitsi sitten varikon aikana/avullahan se tilanne muuttuu. Törmäilyautoilla ajoaki on jännempi kahtoa ku jotain prkln Monacon kisaa... Tää on nyt tosin vaan mun oma mielipide, jotku tykkää jotku ei.

Tämän uuden kilpailevan sarjan tulo on itselle ainakin positiivinen yllätys. En oo yhtään kisaa katsonut suorana tai edes koosteena tällä kaudella. Sen mitä urheilu/tulosruudussa näytetään on riittänyt vallan mainiosti.

Voi olla että käppänää ja natsi maxia potuttaa tällä hetkellä. Tuskin aattelivat että asiat näin kuitenkaan menevät. Ja F1 moottoriurheilun kuninkuusluokkana nimikkeen voi nakata menemään tämän jälkeen. Ei tarvi kahesti kysyä kumpaa sarjaa alan seuraamaan.. :)
 
Ylös Bottom