Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

FullHD-telkku PS3:n seuraksi

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja SilentFin
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

Asiasta puhutaan nyt PS3 aiheisella palstalla.
Tietääkseni vastasin "Miklulle" viestissäni ja kerroin saman asian?!? Eli täällä "vaaditaan" enemmän. "Miklu" itse teki tästä koko Suomen asian. :D Voisit itse mennä luetunymmärtämiskurssille ennenkuin ehdottelet tekniikoihin perehtymistä.

Ja huomiosi menisi oikeaan paikkaan jos olisit VAIN siteerannut tekstistäni loppukappaleen, missä suosittelen hd-ready telkkaria. Ymmärrän mielipiteesi, mutta itse siitä huolimatta että sanot järjettömäksi ostokseksi, niin en voi kuin suositella tuota. En itse oikein ymmärrä tätä telkkareiden piiriin rantautunutta speksien tuijottelua. Ei ne TM:n testien voittavat autotkaan yleensä ole niitä, jotka johtavat ostotilastoja. Jokainen katsokoon silmillään ja jos on tyytyväinen, niin maksakoot vaikka läjästä paskaa (teidän mielestä).

Ja jos joku ei oikeasti ymmärrä tarvitsevansa korkeaa resuluutiota, niin kyllä hän sitten varmaan pärjää hyvän kuvanlaadun tuottavan HD-ready television kanssa. Ja tuo skaalausasia PRKL. On itse katsottava kuinka se tapahtuu kyseisessä laitteessa. Ja ei taida kuin BD-levyiltä löytyä "natiivimatskua" - "käytännössä kaikki materiaali..." taitaa päteä full-HD-paneeleillakin. :D
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

Itse esim en BR leffoja katsele, ja ainoastaan pelaan/katon tv:tä. Kyllä olen vakaasti sitä mieltä että HD ready riittäis tuohon käyttöön. Sen vert tos pelaillutkin 42" HD-readyllä, ettei pelatessa kyllä eroa meikäläisen silmin huomaa normaali olohuone etäisyyksillä kun samaa peliä pelaa 55" full hd:sta.

Sen vert BR leffojakin kyl katsellut, että itselle riittäis siltinkin hd-ready telkkari. Itselle koko oli tärkeintä, ja siinä tuli sit kaupanpäälle full-hd joten en valita, mutta väitän minäkin, jotta suurimmalle osalle ois paljon järkevämpi ostaa perus hd-ready telkkari kohtuu hintaan, kuin maksaa järjettömiä summia siitä tarkemmasta resosta.
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

Itse esim en BR leffoja katsele, ja ainoastaan pelaan/katon tv:tä. Kyllä olen vakaasti sitä mieltä että HD ready riittäis tuohon käyttöön. Sen vert tos pelaillutkin 42" HD-readyllä, ettei pelatessa kyllä eroa meikäläisen silmin huomaa normaali olohuone etäisyyksillä kun samaa peliä pelaa 55" full hd:sta.

Sen vert BR leffojakin kyl katsellut, että itselle riittäis siltinkin hd-ready telkkari. Itselle koko oli tärkeintä, ja siinä tuli sit kaupanpäälle full-hd joten en valita, mutta väitän minäkin, jotta suurimmalle osalle ois paljon järkevämpi ostaa perus hd-ready telkkari kohtuu hintaan, kuin maksaa järjettömiä summia siitä tarkemmasta resosta.

- taitaa (suurin osa ainakin) ps3-peleistä olla natiivina sen 720p, et FULL-HD vaan skaalaa ne (siksi et eroa huomaa) :)
- tuon viimeiseen kappaleen yhteyteen on pakko sanoa vaan, että se on se kuvanlaatu, mikä itselläni merkkaa ja erityisesti elokuvakäytössä.

P.S. Ja mullakin on hyvä full-hd eli nämä eivät ole mitään oman laitteen "puolustamisjuttuja", mut silti en käsitä miksi jotkut näkevät sen ainoana vaihtoehtona. Kyllä markkinamiehet nauraa. :D

E: Voipi olla, en tiedä. Joku "viisaampi" vastatkoon.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

- taitaa (suurin osa ainakin) ps3-peleistä olla natiivina sen 720p, et FULL-HD vaan skaalaa ne (siksi et eroa huomaa) :)

Nimenomaan. Pointtinahan oli että tuo kiistakapula-tv oli resoluutioltaan 1024x768, eli ei natiivi HD-ready. Natiivi HD-ready resoluutio kun on sen 1280x720 niin ei tarvitse edes pitkää matematiikkaa että huomaa tuossa pienen epäkohdan.

Skaalaaminen ei ole missään tapauksessa mukavaa, aiheuttaa sotkuista kuvaa ja lagia, mutta varmaan sanomattakin selvää että se kuva näyttää vähän paremmalta kun skaalataan ylöspäin.

PS. Itsekin ostaisin natiiviresoisen HD-ready television jos käyttäisin sitä vain ja ainoastaan PS3-pelien pelaamiseen.
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

HD Ready -vaatimukset täyttyvät, kun pystyresoluutio on vähintään 720, ja 768 > 720. Myös näytön pitää olla 16:9-suhteella ulkoisesti, ts. 4:3-pikselisuhde kelpaa myös, kunhan fyysinen suhde on 16:9.
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

Nimenomaan. Pointtinahan oli että tuo kiistakapula-tv oli resoluutioltaan 1024x768, eli ei natiivi HD-ready. Natiivi HD-ready resoluutio kun on sen 1280x720 niin ei tarvitse edes pitkää matematiikkaa että huomaa tuossa pienen epäkohdan.
Ja ymmärsin kyllä tämän asian jo aiemmin. Ja sillä on helppo "perustella" paremmuus. Itse edelleen kehotan tutustumaan, kuinka skaalaus laitteessa tehdään, ja jos selkeästi näkee jotain huonontumista niin sitten voi siirtyä valikoimassa eteenpäin. Se on se minun pointti. Olen matematiikkaa sen verran paljon opiskellut TKK:lla, että osaan olla luottamatta siihen. :D
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

Voinko pyytää Miklu isolla alkukirjaimella ;)

Tosiaan siis suurin osa suomalaisita ei tarvi FullHD:ta.
Pleikkarimies tarvii. PAITSI jos pelaa vain 720p pelejä eikä muuten hyödynnä konsolin ominaisuuksia.

Mutta silti en suosittele taviksillekkaan pelkkää HD:ta! :D
Varsinkaan kun tuo hintaero ei ole suuri ja näyttäisi siltä, että muutenkin tulee paremmat panelit ja enemmän ominaisuuksia hyvin pienellä lisärahalla.
Insinööri ei kai sitte pääse spekseistään sitten millään... :)
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

Varsinkaan kun tuo hintaero ei ole suuri
Itse ostin Mäksän tavoin Full-HD:n kun "samalla" rahalla sai. Mutta siis jos HD-ready telkkarin saa paljon halvemmalla ja hyvällä paneelilla niin kyllä se kannattaa pois ostaa, varsinkaan jos ei kato niitä BD-levyjä "joka päivä".
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

HD Ready -vaatimukset täyttyvät, kun pystyresoluutio on vähintään 720, ja 768 > 720. Myös näytön pitää olla 16:9-suhteella ulkoisesti, ts. 4:3-pikselisuhde kelpaa myös, kunhan fyysinen suhde on 16:9.

Puhuin natiivista, tottakai tuo setti täyttää nimellisesti HD-ready vaatimukset sitä en kiistä.
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

Natiivi HD-ready resoluutio kun on sen 1280x720 niin ei tarvitse edes pitkää matematiikkaa että huomaa tuossa pienen epäkohdan.
Ei, vaan HD Ready on standardi, joka määrittää, millainen näyttö voi kutsua itseään HD Readyksi. Se ei ole mikään yksittäinen tarkkuus, vaan kokoelma vaatimuksia. 1280x720 ja 1920x1080 ovat ne varsinaiset HD-tarkkuudet, ja se FullHD:kin on lähinnä markkinanimi.

Mutta periaatteessa siis 1920x1080-telkkukin on HD Ready 1080p. Käytännössä tuota HD Ready -merkintää ovat käyttäneet nämä ei-virallisia HD-tarkkuuksia käyttävät laitteet, joiden ominaistarkkuus on ollut esim. 1366x768 tai 1024x768, ja kuvasuhde on ollut 16:9.
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

Toki "HD ready" on ns. käypä peli HD-materiaalin (Blu-ray, PS3/360-pelit, HDTV..) katsomiseen, mutta kannattaa tosiaan vähän vertailla hinta-laatu suhdetta näissä.

Plasma-puolesta en tiedä (en aio omaan talouteen plasmaa hankkia koskaan, enkä ole seurannut niiden hintojen kehitystä kovin tarkkaan), mutta ainakin LCD-puolella tuskin "säästää" sillä, että hankkii HD Ready -tv:n "Full HD" -tv:n sijaan.

Oikeastaan kyse on enemmänkin siitä, että mitä tuumakokoa hakee ja hakeeko hieman laadukkaampaa mallia. Tuossa 32-40" hintaluokassa tuskin kauheasti säästää sillä (LCD-puolella), että ostaa HD Ready -mallin, koska hinnat ovat kohtuu maltillisia nykyään muutenkin. Itse näen tv:n usean vuoden sijoituksena, josta olen valmis maksamaan "joitakin satoja euroja" lisää että saan laadukkaampaa kuvaa (vs halpismallit).

Itse katson sen verran paljon Blu-ray-leffoja, että 1080p on mulle aivan pakollinen juttu. Mua ei peleissä nämä pikselinviilaukset niin paljoa kiinnosta, mutta leffoissa (jos mahdollista - kaikkiahan ei ole BD-muodossa julkaistu) haluan katsoa 1080p-matskua natiivisti 1080p-tv:stä hyvällä laadulla. Miksi silloin ostaisin tv:n (HD Ready), jossa on selkeästi vähemmän resoluutiota vs ne Blu-ray-leffat joita on jo useampi sata hyllyssä?

Eipä silti, kaveri katsoo kaikki leffat ja pelaa pelinsä about 90" videotykin kautta.. Että vielä on matkaa itselläkin..

Tosiaan siis suurin osa suomalaisita ei tarvi FullHD:ta.

Vaikka heitit w "pilke silmäkulmassa", niin arvaapa montako kertaa vastaavanlaisia kommentteja olen vuosien varrella lukenut? Suomalaiset eivät tarvitse teräväpiirtoa, eivät Blu-raytä, eivät tallentavia digi-bokseja, eivät digi-bokseja ollenkaan, eivät maksukanavia, eivät älypuhelimia (ei ainakaan sitä Applen!), eivät HD-lähetyksiä, eivät HD-ääntä, eivät sitä ja eivät tätä.

Suomalaiset valittavat herkästi, ja jos jonkin valitsevat (Plasma vs Lcd, PS3 vs 360, PC vs Mac, iPhone vs Android/Nokia, x-automerkki vs x-automerkki, Guitar Hero vs Rock Band, mysli vs muro..) niin muita on sitten pakko arvostella ja yleensä haukkua.

Kannattaa vain miettiä mikä on itselle paras vaihtoehto ja mennä sen mukaan. Rakit kyllä räksyttävät pyytämättäkin.
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

Jos osaa 24p-toiston eli pelkästään Full-HD nimellä myytävä telkku ei täytä HD ready 1080p vaatimuksia, jos se ei tuota osaa. :)
Olet oikeassa. HD Ready 1080p -vaatimuksiin kuuluu tuon lisäksi 1:1-pikselimäppäys ja kyky käyttää myös korkeampia virkistystaajuuksia.

Mutta tää meni nyt ihan liikaa tekniseksi penistelyksi, ja koko alkuperäinen kysymys hukkui jonnekin speksien sekaan.

Eli kannattaa omin silmin käydä katsomassa, miltä sellainen 50 tuuman plasma näyttää 1024x768-resollaan ja unohtaa kaikki muu tekninen hölynpöly.
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

Eli kannattaa omin silmin käydä katsomassa, miltä sellainen 50 tuuman plasma näyttää 1024x768-resollaan ja unohtaa kaikki muu tekninen hölynpöly.

..kunhan muistaa, että se on oikeissa (siis ainakin edes "sinne päin" eli ei liian kirkas, värikylläinen, ylitarkka, yms) säädöissä ja muistaa sen, ettei pesukonekauppojen valaistus varmaan ole ihan olohuoneen tasoa.. ;)

Pointti siis se, että liikkeessä tapahtuvat vertailut (plasma, lcd, whatever visuaalinen juttu) kannattaa ottaa aidosti varauksella. Mallit voivat olla aivan eri säädöissä siinä hyllyillä.
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

Pointti siis se, että liikkeessä tapahtuvat vertailut (plasma, lcd, whatever visuaalinen juttu) kannattaa ottaa aidosti varauksella. Mallit voivat olla aivan eri säädöissä siinä hyllyillä.
Todellakin, mutta silloin ollaan jo pitkällä jos saat sen myyjän vaihtamaan siihen pleikkarin kuvalähteeksi. :)
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

Mallit voivat olla aivan eri säädöissä siinä hyllyillä.

Yleisesti ottaen, mitä halvempi malli, sitä huonommaksi on säädöt laitettu.

Gigantissa aikanaan 299e halpistelkkaria katseltiin, ja vieressä oli 699e telkkari. Käyttötarkoitus oli puhtaasti tv:n katselu, ehkä tunnin illassa.

Myyjä ei suostunut asetuksia näyttämään, kun väitin että halvemmassa on huonommat säädöt laitettu. Todettiin et antaa olla, mentiin katselemaan jotain muuta.

Kun myyjä poistui paikalta, menin takaisin, pistin nopeasti säädöt molemmista samoiksi, ja kas kummaa, ero ei niin iso ollutkaan, että olisi mitään järkeä ollut maksaa 400euroa tv käyttöön. Muutenkin taisi liitännöissä lähinnä olla eroa.
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

Myyjä ei suostunut asetuksia näyttämään, kun väitin että halvemmassa on huonommat säädöt laitettu. Todettiin et antaa olla, mentiin katselemaan jotain muuta.

Kohtuullisen huono myyjä sitten (hyviäkin meinaan löytyy). Itse olisin vaihtanut heti liikettä..

Jo sillä pääsee liikkeissä aika pitkälle, että on tehnyt hieman taustatyötä (arvostelut, hyvät forum-keskustelut, tuttujen/sukulaisten kokemukset, omat käyttötottumukset/tarpeet, haluaako lcd:n vai plasman?, ym ym) ja on JO miettinyt vaihtoehtoja kun myyjä saapuu paikalle. Silloin on helpompi antaa myyntipuheiden mennä toisesta sisään ja toisesta ulos, ja keskittyä niihin kysymyksiin jotka oikeasti itseä kiinnostaa. Ei ole mikään newsflash, että myyjät haluavat yleensä myydä niitä malleja joita hyllyssä on.. Ja yleensä puheet ovat ainakin sen 50% markkinointia.

En ole ikinä ymmärtänyt sitä, että mennään vain liikkeeseen "vertailemaan" tv-malleja ja jutskaamaan myyjän kanssa - ja sen mukaan tehdään isojakin päätöksiä. Kuitenkin joka toisessa alan lehdessä on jatkuvasti uusia tv-vertailuja yms. Ainakin niillä pääsee alkuun jos ei muuta (eihän niitä "totuuksina" voi tietenkään ottaa).
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

En ymmärrä miksi puheeseen tuli nämä "markkinamiesten jutut" ja muuta hinnoille naureskelua koska tuo tv johon vertasin oli(ei enää tarjous voimassa) satkun halvempi?
Alkaa olemaan jo valtaosa noista myydyistä töllöistä 1080p ja ei se hinta enää niin sikamainen ole, esimerkkitapauksessakin siis halvempi(!!!).

Toisekseen tuo 24p on pitkään ollut jo murheenkryyni, löytyy iso liuta telkkareita joissa sen pitäisi toimia nykimättä mutta todellisuus on ihan toinen, nimimerkillä kokemusta on.
 
Ylös Bottom