Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

FullHD-telkku PS3:n seuraksi

Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

Skaalaukset on myös paperitietoa. Jos joudutaan skaalaamaan yksikin pikseli niin se näyttö tuottaa automaattisesti olevinaan huonompaa kuvaa. Matematiikka on erehtymätöntä, mutta ihmissilmä ei onneksi ole laskukone :)

Tietokoneen jatkona aktiivisessa käytössä kannattaa suosia atk-näytöiksi alunpitäen tehtyjä mm. 27" ja 30" monitoreja. Saa reilusti enemmän resoluutiota, jota ei tunnu olevan koskaan liikaa tietokonekäytössä. (27": 2560x1440, 30": 2560x1600)

Itse näen tv:n usean vuoden sijoituksena, josta olen valmis maksamaan "joitakin satoja euroja" lisää että saan laadukkaampaa kuvaa (vs halpismallit).
TV on aika huono kohde sijoittamiseen... Plasmatelkuissa halpismalleja voisi oikeastaan kutsua normaalimalleiksi, kalliimmat on sitten premiumia. Halpoja Tomssoni ym.. LCD-rutkuja on vaikka millä mitalla ja ne on todellisia kiinanihmeitä. Plasma vs lcd suora vertailu ei tältä osin päde...

leffoissa (jos mahdollista - kaikkiahan ei ole BD-muodossa julkaistu) haluan katsoa 1080p-matskua natiivisti 1080p-tv:stä hyvällä laadulla. Miksi silloin ostaisin tv:n (HD Ready), jossa on selkeästi vähemmän resoluutiota
Hyvässä hengessä heitän, että oletko kokeillut testiolosuhteissa arvata kumpi on 720p ja kumpi 1080p? Saattaa mennä vaikeaksi ja käydä jopa niin, että nauttii molemmista yhtä paljon. :)
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

En ole ikinä ymmärtänyt sitä, että mennään vain liikkeeseen "vertailemaan" tv-malleja ja jutskaamaan myyjän kanssa - ja sen mukaan tehdään isojakin päätöksiä.
Television osto nyt tuskin on iso päätös. Ainakaan toivottavasti suurimmalle osalle ihmisistä ei ole, vaan pelkkää kulutustavaraa. Ja liikkeessä on hyvä vertailla eri mallien käyttömukavuutta ym. Toki speksit ja muutamat arvostelut kannattaa lukasta etukäteen, mutta enemmän luotan omiin silmiin kuin keskustelupalstan kommentteihin.
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

Television osto nyt tuskin on iso päätös. Ainakaan toivottavasti suurimmalle osalle ihmisistä ei ole, vaan pelkkää kulutustavaraa. Ja liikkeessä on hyvä vertailla eri mallien käyttömukavuutta ym. Toki speksit ja muutamat arvostelut kannattaa lukasta etukäteen, mutta enemmän luotan omiin silmiin kuin keskustelupalstan kommentteihin.

No joo, onhan se noinkin (kulutustavaraa) - ja varsinkin nyt kun vaihto-syklit ovat varmasti monella pienentyneet. Ehkä hiukan liioittelin..

Mutta en siis tarkoita että tv ostetaan "keskustelupalstan kommenttien" mukaan, sillä sehän vasta hassua olisikin (käytin muuten termiä "hyvät forum-keskustelut", mihin ei kuulu "lcd/plasma o iha paras muut p**kaa" -tyyliset oivallukset). Puhuin perustyöstä johon hyvät forum-kommentit voivat myös kuulua yhtenä osana. Mutta toki kaikki forumeilla kehuvat lähinnä sitä omaa valintaansa, näinhän se menee.

Mutta jos niitä telluja kaupassa enemmän tsiigailee ja varsinkin vierekkäisiä malleja vertailee, niin sitten kannattaa varmistaa että säädöt ovat edes jotenkin oikein ja "samanlaiset". Muuten voi mennä valinta metsään.

Suurin osa nappaa suoraan kaikki vivid ym asetukset kotona pois, vaikka ne saattavat hyvinkin olla kaupassa tai tehdasasetuksissa päällä (tosin ainakin Sonyn malleissa taitaa nykyään olla heti esivalintana "olohuone" tms kun tv:seen ekaa kertaa virrat ja asetukset laittaa). Harvan olohuone on myös valaistukseltaan samanlainen kuin Kirniän Expertti.

Mutta joo, kai tässä on monella sama juttu kuin auton hankkimisen kanssa: Se kiertely, vertailu ja fiilistely kuuluu tavallaan asiaan ja on hauskaa. Itse olen puhtaasti sitä koulukuntaa, että myyjän kanssa hoidetaan lähinnä vain raha-asiat ja kotiinkuljetus. Ehkä max. parit täsmäkysymykset. Perustyö on tehty muualla..

Tuohon "HD Ready vs Full HD" -vääntöön en sen kummemmin jaksa enää perehtyä. Been there - done that. Mulle merkkaa edelleen se, että katson 1080p-leffoja täysin natiivisti 1080p-tv:stä. Pelit tulevat visuaalisessa järjestyksessä vasta kakkosena, HDTV-kanavista ei tarvitse tässä vaiheessa maksaa (liikaa leffoja ym jo nyt) ja Suomen digi-tv:n laatu on mulle yksi hailee (se ei näytä edes DVD-tasoiselta parhaissakaan tv-malleissa - kiitos ylipakatun kuvan). DVD:n skaalauksen taas hoitaa yleensä joku muu kuin itse tv. Eli lyhyesti: Blu-ray on mun kotiteatterin sydän. Kaikki muu tulee lopulta (hyvänä) kakkosena.
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

Oon tässä miettinyt nyt telkkarin ostoa ja mielessä on käynyt nämä kaks Gigantin LG:n telkkaria.

LG 42" LCD Full HD

LG 42" Plasma HD Ready

Televisio tulis lähinnä vaan pelikäyttöön. Taitaa tuo plasman reso olla 1024x768 (vaikka Gigantin tiedot sanookin muuta) joka ei ymmärtääkseni oo suositeltava ja telkkari muutenkin olis vähän kalliimpi, tosin 100Hz mutta ei taida pelaamisessa olla näkyviä eroja vai?

Kumpaa suosittelisitte. Itse kallistuisin loppupeleissä kuitenkin tuohon LCD Full HD -malliin mutta silti tekisi mieli kuulla mielipiteitä ja suosituksia.
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

Sellainen tuli ihan yleisesti mieleen, että ainakin antennitalouksissa asuvien kannattaa ehkä jatkossa muistaa se, että "uuden standardin" teräväpiirtoviritin DVB-T2 on jo löytänyt tiensä osaan uusista tv-malleista.

Tässä Sonyn pressitiedote syyskuulta, jossa aiheesta jotain tietoa (! En juuri nyt osaa sanoa mikä tilanne on muilla valmistajilla, joten kannattaa selvittää..):
Sony tuo antenniverkon televisiot ensimmäisenä uuteen teräväpiirtoaikaan : Sony

*****

"Sony tuo markkinoille uudet antenniverkon teräväpiirtovirittimillä varustetut BRAVIA-televisiomallinsa. Ne ovat ensimmäiset uuden standardin virittimillä varustetut televisiot Suomessa. DVB-T2 on uusi teräväpiirtolähetysstandardi antenniverkkoon.

DVB-T2 tulee olemaan perusominaisuus antenniverkon digivirittimissä parin vuoden sisällä.

Nykyisin myynnissä olevat televisiomallit eivät voi vastaanottaa uusia antenniverkon teräväpiirtolähetyksiä, mutta uudella virittimellä varustetulla televisiolla voi katsoa antenniverkon kautta nykyisellä tekniikalla lähetettäviä digilähetyksiä (DVB-T).

DVB-T2 tekniikkaa käytetään tällä hetkellä Britanniassa, Suomi ja Ruotsi seuraavat perässä lähes samaa tahtia. Suomessa DVB-T2 lähetyksiä tulee tarjoamaan kaksi tai jopa kolme operaattoria. DNA aloittaa lähetyksensä ensimmäisenä vuoden 2010 lopulla, Anvia aloittaa omat lähetyksensä 2011 alussa. Näkyvyysaluetta laajennetaan asteittain.

DVB-T2 LYHYESTI:

T2 virittimellä varustetulla televisiolla voi katsoa antenniverkon kautta nykyisellä tekniikalla lähetettäviä digilähetyksiä (dvb-t)
Nykyisin myynnissä olevat televisiomallit eivät pysty vastaanottamaan uusia T2-lähetyksiä
T2 tekniikka ei tuo muutoksia kaapelitalouksiin
Sonyn T2 vastaanottimet täyttävät jo nyt Suomen DVB-T2 määritykset. (Paikallisesta hyväksynnästä ilmoitetaan myöhemmin)
T2 malleissa ei ole satelliitti (S2) viritintä, kuten myöskään S2 malleissa ei ole T2 viritintä."

*****

Selvennyksenä, että en ole vielä perehtynyt aiheeseen sen kummemmin (asun muutenkin kaapelitaloudessa), mutta ajattelin että saattaisi kiinnostaa jotain uusien televisioiden ostajia.
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

Olen päivittämässä televisiota uuteen ja vaihtoehtoja on kaksi: Sony 40" EX500 ja LG 42" LD450. Kumpikin vaikuttaa erinomaiselta valinnalta hinta-laatusuhde huomioon ottaen. Input lag on LG:ssä tiettävästi pienempi, muttei Sonyssakaan lukemani perusteella kai mikään häiritsevä. Sony on 100Hz, toisin kuin LG. Mietteitä?

Tällä hetkellä paatti on kallistunut jokseenkin Sonyn suuntaan...
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

Olen päivittämässä televisiota uuteen ja vaihtoehtoja on kaksi: Sony 40" EX500 ja LG 42" LD450. Kumpikin vaikuttaa erinomaiselta valinnalta hinta-laatusuhde huomioon ottaen. Input lag on LG:ssä tiettävästi pienempi, muttei Sonyssakaan lukemani perusteella kai mikään häiritsevä. Sony on 100Hz, toisin kuin LG. Mietteitä?

Tällä hetkellä paatti on kallistunut jokseenkin Sonyn suuntaan...

Sonyssa aina "maksaa" se, että se on laatumerkki. Eli karkeasti ajateltuna LG:ssä saat yleensä enemmän speksejä (juuri se pienempi inputlagi) samalla rahalla, mutta luultavasti Sony on myös kelpo televisio. Ja tosiaan tässä hintaluokassa ei oikein sitä suurta totuutta pääse löytymään. Toiset tykkää ajella Kialla ja toiset Toyotalla. Toivottavasti pääsisit näkemään telkkuja ennen päätöstä, niin voisit kiikuttaa kotiin sen milkä miellyttää enemmän.
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

Sonyssa aina "maksaa" se, että se on laatumerkki. Eli karkeasti ajateltuna LG:ssä saat yleensä enemmän speksejä (juuri se pienempi inputlagi) samalla rahalla, mutta luultavasti Sony on myös kelpo televisio. Ja tosiaan tässä hintaluokassa ei oikein sitä suurta totuutta pääse löytymään. Toiset tykkää ajella Kialla ja toiset Toyotalla. Toivottavasti pääsisit näkemään telkkuja ennen päätöstä, niin voisit kiikuttaa kotiin sen milkä miellyttää enemmän.
Joo, pitää ehdottomasti käydä Gigantissa katsomassa televisioita, kun kummatkin sieltä samaan hintaa saa (595€). Jos jollakin on kokemuksia televisioista (varsinkin Sony) esim. fps-pelien pelittämisen suhteen, niin mielellään kuulisin vielä niistä..?
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

Joo, pitää ehdottomasti käydä Gigantissa katsomassa televisioita, kun kummatkin sieltä samaan hintaa saa (595€). Jos jollakin on kokemuksia televisioista (varsinkin Sony) esim. fps-pelien pelittämisen suhteen, niin mielellään kuulisin vielä niistä..?

Tuota 40" versiota EX500:sta en ole kokeillut, mutta tuo 32" versio kärsii ainakin sen verran paljon input lagista etten sitä FPS-käyttöön kyllä mitenkään voi suositella.
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

Joo, pitää ehdottomasti käydä Gigantissa katsomassa televisioita, kun kummatkin sieltä samaan hintaa saa (595€). Jos jollakin on kokemuksia televisioista (varsinkin Sony) esim. fps-pelien pelittämisen suhteen, niin mielellään kuulisin vielä niistä..?

Ei valitettavasti ole omakohtaista kokemusta, mutta olin itse ostamassa tuota kyseistä sonyn mallia 55-tuumaisena ja lueskelin eri foorumeita, kuten dvdplaza ja avforums viikkotolkulla ja niiden perusteella kyseessä on pätevä laite fps-pelaamiseenkin. Joka siis itseni kaltaiselle codi-friikille oli olennainen asia. Lisäksi olen pelannut paljon(tosin en fps-pelejä) kaverini 40" EX700-mallilla ja hyvältähän tuo näytti. Foorumeita lueskellessani sain vieläpä sen käsityksen, että EX500 olisi parempi töllö esim. cloudingin puutteen vuoksi, kuin EX700. Mutta käy toki paikan päällä ottamassa irti se, mitä sieltä pystyt.

En siis itse töllöä ostanut, koska ajattelin vielä katsoa jonkun aikaa, että miten tuo 3D:n tilanne tulee kehittymään.
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

^

Melko erilaisia mielipiteitä. Kannattaa itse siis käydä kokeilemas ja kysyy viel pleikkaa siihen ohjelmalähteeksi. :)

E: Kuudessadas viesti - mitä ihmettä? Pitäiskö mennä hoitoon?!? --- Ja äsken laskuri näytti kuuttasataa. Kuka tuhos mun viestin jostain? Ei saa kiusata. :D
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

^

Melko erilaisia mielipiteitä. Kannattaa itse siis käydä kokeilemas ja kysyy viel pleikkaa siihen ohjelmalähteeksi. :)

Juu ja jostain vielä heavy uuzerin megatutkimuslaitteistolla esiin kaivamat huippusäädöt (per televisiomalli) paperilla ja sitten vain kauppaan säätämään kuva kohdilleen. Ikinä ei kannata aliarvioidan niitä kahta jolle tuon telkun lopulta ostaa. Nimittäin silmilleen sen ostaa, ei omille aivoituksilleen.

Erityisesti suosittelen perehtymään ensin siihen mitä ammattilaiset listaavat asioiksi jotka tekevät eroa telkkujen välille. Lisäksi siihen vielä tiukkaa tutkintaa haluamastaan teeveemallista netissä. Ja sitten kauppaan yrittämään löytää se yhteys netissä opitun ja todellisuudessa havaittavan välillä. Jos ei löydy, niin se ei merkitse mitään. Jos löytyy, niin sitten vasta voi aloittaa sen harkinnan löytyneen asian merkittävyydestä. Hyvän telkun voi ostaa vahingossakin, kuten myös huonon.

Ja vähän muutakin. Nopeasti muuten tippuu kärryiltä kun ei seuraa telkkumallien kehitystä. Moni luottomerkki näyttää luovuttaneen kärkipaikkansa ja muutama sinnikäskin malli tuntuu olevan. Mutta telkkujen osalta ei näemmä aina voi puhua eteenpäin menemisestä kun uusia malleja julkaistaan. Todella hankala operaatio tuo hyvän telkun metsästys tuntuu olevan. Siksi pohdinkin, että kuinkahan moni Xbox -pelaaja jää paitsi tästä mainiosta ketjusta? Olisikohan siinä mitään ideaa, että tämä ketju heivattaisiin yleiselle puolelle? On meinaan sen verta hyvä ketju, että on vääryys jos joltain jää tämä lukematta pelkkien aluerajojen vuoksi.
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

Sellainen tuli ihan yleisesti mieleen, että ainakin antennitalouksissa asuvien kannattaa ehkä jatkossa muistaa se, että "uuden standardin" teräväpiirtoviritin DVB-T2 on jo löytänyt tiensä osaan uusista tv-malleista.

On toki hyvä, jos T2-viritin uudesta telsusta löytyy, mutta itse en pitäisi sitä suurena kriteerinä. Syynä tähän lähinnä se, että teräväpiirtolähetykset alkavat todennäköisesti suurella laajuudella vasta vuonna 2012, enkä vielä tähän mennessä ole kuullut yhdestäkään ilmaisesta teräväpiirtokanavasta (jos näitä on tulossa muiltakin kuin YLElta vuonna 2015, niin mielelläni tulen korjatuksi). Itse en käytä maksullisia kanavia nyt enkä jatkossakaan, joten T2 on osaltani melko turha ominaisuus vielä seuraavan muutaman vuoden ajan.
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

Kokemusta kolmesta eri teeveestä 8kk aikana. ensin olohuoneeseen tuli LG 50pk760n joka ei soveltunu pelamiseen mitenkään pelatessa Killzone 2:sta nii sen huomas parhaiten ku siinä tempo on todella nopeeta et input lagi oli liikaa, sen sain myytyä kaverille kesällä sit tuli Sony kdl46 nx700 joka oli myös kauhee pelatessa Killzonea muita pelejä pystyy pelamaan kohtuullisesti mut ei nopeita reaktioita vaativaa peliä, sain sonynyn myytä pois noin 1kk:sitten ja ostin panasonic 50" TXP50G20E ja sitä voi sanoo peli teeveeks siinä ei ole input lagia tai en ainakaan ole huomannu siinä olevan. Nyt voi killzonea pelataa huoletta.

Et mun mielipide on et toi Panasonickin tv on paras pelamiseen ja hyvin se soveltuu tvee ohjelmien katseluun myös.
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

On toki hyvä, jos T2-viritin uudesta telsusta löytyy, mutta itse en pitäisi sitä suurena kriteerinä. Syynä tähän lähinnä se, että teräväpiirtolähetykset alkavat todennäköisesti suurella laajuudella vasta vuonna 2012, enkä vielä tähän mennessä ole kuullut yhdestäkään ilmaisesta teräväpiirtokanavasta (jos näitä on tulossa muiltakin kuin YLElta vuonna 2015, niin mielelläni tulen korjatuksi). Itse en käytä maksullisia kanavia nyt enkä jatkossakaan, joten T2 on osaltani melko turha ominaisuus vielä seuraavan muutaman vuoden ajan.

Onhan Nelosella ilmainen HD-kanava vaikka kunnon full HD-lähetyksiä ei taida tullakkaan ainakaan vielä.


Mites on mahdollista etten koskaan ole mitään input lagia huomannut missään? Ja mitä se tarkalleen ottaen edes on?
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

Onhan Nelosella ilmainen HD-kanava vaikka kunnon full HD-lähetyksiä ei taida tullakkaan ainakaan vielä.
Koskee vain kaapelia. Ei siis liity lainkaan DVB-T2:en, ainakaan vielä.

Mites on mahdollista etten koskaan ole mitään input lagia huomannut missään? Ja mitä se tarkalleen ottaen edes on?
Sivusta katsoen tuskin mitenkään huomaatkaan. Itse pelatessasi huomaat sen siitä että ruudun tapahtumat reagoivat enemmän tai vähemmän viiveellä näppäinpainalluksiisi. Jos englanti yhtään taipuu niin mm. Wikipediasta löytyy hieman tarkemmin selitettynä syistä sun muista.
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

Joo, pitää ehdottomasti käydä Gigantissa katsomassa televisioita, kun kummatkin sieltä samaan hintaa saa (595€). Jos jollakin on kokemuksia televisioista (varsinkin Sony) esim. fps-pelien pelittämisen suhteen, niin mielellään kuulisin vielä niistä..?

Itse pelailen Sonyn 55" EX500:llä Black Opsia ja Medal of Honoria eikä mitään ongelmia ole ollut.
 
Vastaus: Full HD-telkku PS3:n seuraksi

On toki hyvä, jos T2-viritin uudesta telsusta löytyy, mutta itse en pitäisi sitä suurena kriteerinä.

Arvasin, että joku sanoo näin. Viestini oli enemmänkin tuollaista yleistä infoa joka saattaa jollekin olla tarpeellista (monelle ei). Jos nyt ostat tv:n, niin se sama tv on varmaan toiminnassa myös "vuonna 2012" (jonka viestissä heität). Jos asuu antenniverkon alueella, niin kannattaa ainakin huomioida.
 
Ylös Bottom