Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

GameStop / EB Games (vanha ketju / suljettu)

Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: GameStop / EB Games (Lue ensimmäinen viesti ennen kuin kysyt mitään)

Tieto on valtaa, sanoi joskus joku. Mietin pitkään keskustelua seuranneena pitäisikö oma näkemys laittaa näkyville ja pitkällisen tylsistymisen seurauksena päädyin tähän tulokseen. Sen kummemmin GameStopin tarjoukseen itseensä menemättä, ajattelin tehdä uusavuttomien oppaan jonka soisi löytävän silmäparin jos toisenkin. Pahoittelen jos tunnistit itsesi tästä luovasta negatiivissävytteisestä kuvauksesta, mutta kuten myös joku joskus sanoi; niin makaa kuin petaa.

Ensimmäisenä tuorein eipäsjuupas-kädenvääntö; http://www.vet.fi/pelit.php

Se ei todellakaan ole tuon vaikeampaa hakea tietoa ja nyt juhapetterikin voi vain yhdellä hiirenpainalluksella katsoa mistä kuhistaan. Niille joiden ranne on liian väsynyt tarjouksen uskomattomuudelle vapisemisesta, lyhyt selonteko; PEGI (Pan European Game Information) on VET:n (Valtion Elokuvatarkastamo) hyväksymä ikäjärjestelmä peliviihdeteollisuuden kulutustuotteisiin, myös tunnettu sanalla "pelit". Näin ollen koska VET on delegoinut PEGIn omasta aloitteesta tämän järjestelmän heidän vastuulleen, on olemassa erinäisiä sääntöjä. Ja siellä missä on sääntöjä, on poikkeuksia jotka niitä vahvistaa.

1. PEGI 3+, 7+, 12+, 16+ ovat suosituksia joiden mukaisesti myyjä valitsee asiakkaansa. Yleinen käytäntö on monella eri taholla että hällä väliä, mutta ikäsuosituksien noudattaminen ei ole mitenkäänpäin väärintekoa.

2. Jos PEGI ei ole merkinnyt peliä syystä tai toisesta, siitä saattaa löytyä VET:n leima, se vihreä/oranssi/punapohjainen neliö/ympyrä. Tämä ei ole suositus, vaan sama kuin elokuvissa käytetty ikäraja jonka vastaan toimiminen on rangaistava teko rikoslain mukaan.

3. 18+ PEGI ja 18 VET ovat rikoslain mukaisia sitovia pykäliä joita vastaan ei yhdelläkään myyjällä ole oikeutta haroa. Ei ole "reilu tyyppi" sen enempää tai vähempää kyseessä jos puhutaan lainmukaisuudesta. Kuten VET:n sivuilta voi todeta, harva myyjä riskeeraa maksimissaan 6kk vankeustuomiota (ja siitä seuraavia potkuja) vain jotta saisi myydä sen GTA IV:n 13vee esamatille.

Toivottavasti se asia selkisi sillä. Sitten jatketaan tällä objektiivisuuden hopeareunaisella tiellä ja pidetään vielä hetki jalat maassa. Törmäsin tuohon yhteen linkkiin kuluttajaviraston sivuille toimitusajoista tai vastaavista. Tekstin luettuaan vähemmilläkin tiedonjyvillä varustettu itiö ymmärtää että kyseessä on toimitusala. Minulle EB tai nykyisemmin GameStop ei ole koskaan "toimittanut" yhtään mitään joten toimituksen on hieman hankala myöhästyä näillä puitteilla. Toki kaupan purkuun kuuluu olla oikeus mutta kuka haluaa sitten ne kolme peliään ja sen euron takaisin ennemmin kuin odottaa viikon lisää orange boxia tai skatea? En minä ainakaan.

Tarjouksesta väännetään enemmän porua kuin mistään ja olin itse yllättynyt monistakin realiteeteista erinäisten puheiden jälkeen. Tarjous ei siis kirjaimellisesti edes koske 74,90 ylittäviä pelejä, sitä ei voi hyödyntää muihin kuin uusiin tuotteisiin, ja niistäkin vain peleihin. Silti lähes puolet porukasta kenen kanssa olen jutellut ja myyjien kanssa turissut ovat olleet sitä mieltä että noiden säädösten kanssa joustetaan hyvin reippaasti. Seuraavaksi kysynkin että milläköhän perusteilla tämä alelaarikansa joka natisee tietyistä epäkelvoista kiekoista, perustelee sen että heitä on kohdeltu jotenkin kaltoin? Liikkeellä on oikeus valita asiakkaansa kunhan se ei perustu uskontoon, ihonväriin, tuloluokkaan tai muuhun luokkasyrjintään viittaavaan. Liike ostaa meiltä pelejä vaihtoon, sillä on myös ostajan veto-oikeus kieltäytyä maksamasta mistä tahansa tuotteesta mikä ei miellytä. Uskon että jos alunperinkin tämä olisi otettu reilummin meidän puolelta vastaan, EB/GS olisi ollut paljon johdonmukaisempi mm. eri paikkakunnilla. Paljon turhalta huutamiselta olisi säästytty.

Se faktoista, nyt vielä pari mielipidettä. Hyllyt ovat liian tyhjiä suuressa osassa pääkaupunkiseutua ainakin, joskin ymmärrän ennen vastaavalla alalla työskennelleenä sen. Jos pelejä tulee liikkeelle sisään siihen tahtiin mitä siellä sanotaan, en ihmettele ettei valmistaja/jakelija/gamestop ole edes alun alkujaan ollut varautunut noin isoon menekkiin. Myyjää on tuskin turha vetäistä päin näköä kun se ei lentokoneeksi osaa muuttua ja hakea niitä pelejä suoraan EA:lta/microsoftilta/mistävain. Kuljetusten venyminen ja pituus voi olla toki laskelmoituakin, mistä sen tietää, mutta en ymmärrä kuka siitä hyötyisi millään tavalla. Sen kanssa on vain elettävä ja varattava tulevaisuudessa pelit ajoissa.

Se siitä marinasta. Kuten huomata saattaa, kyse oli enemmänkin keskusteluketjun epäkohtiin puuttumisesta kuin itse tarjouksesta. Ehkä tämä avitti jotakuta, ehkä ei. Nyt informaatio on ainakin saatavilla.

Ennenkuin unohtuu, kysyin varauksien soittelusta asematunnelista ja heillä ei vieläkään ole puhelinta kyseiseen liikkeeseen jonkin puhelinjohtojutun takia. Pahoittelivat etteivät kerkeä välttämättä heti soittamaan kun tuote saapuu koska soittolista täyttyy jatkuvasti ja muutakin pitäisi keretä tekemään. Toivotaan että saavat pian kuntoon. Jatkan tästä Folkloren pariin, hyvät yöt. :)
 
Vastaus: GameStop / EB Games (Lue ensimmäinen viesti ennen kuin kysyt mitään)

melankolia sanoi:
*todella pitkä teksti*
Oho! :eek:

Pitkästä aikaa jotain järkevää tekstiä, joka pitää myös paikkansa. Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki ;)

Käyn joku päivä vähän kyselemässä Tampereen liikkeestä, että minkälainen tilanne on tämän tarjouksen kannalta. Ilmoitan sitten tänne.
 
Vastaus: GameStop / EB Games (Lue ensimmäinen viesti ennen kuin kysyt mitään)

Esimerkillinen aloituspostaus melankolialta. Näinkin ajatuksella ja kypsästi kirjoittavalle ensitulijalle pitää ihan antaa lämpimät tervetulotoivotukset. Mykäksi veti.
 
Vastaus: GameStop / EB Games (Lue ensimmäinen viesti ennen kuin kysyt mitään)

Corca sanoi:
Esimerkillinen aloituspostaus melankolialta. Näinkin ajatuksella ja kypsästi kirjoittavalle ensitulijalle pitää ihan antaa lämpimät tervetulotoivotukset. Mykäksi veti.
samat sanat siinä vasta on teksti aloittelijoille :cool:

PS. Että hiljaseksi jäi kun luki tekstiä :p
 
Vastaus: GameStop / EB Games (Lue ensimmäinen viesti ennen kuin kysyt mitään)

Kiitos aleksi0 vastauksistasi. Eilisestä asti olen kärsinyt huonosta omastatunnosta, sillä kaikki se aika jonka uhrasit vastataksesi minun hölyn pöly viestiin on pois tehokkaasta peliajasta. Pahoitteluni. Kyseinen toiminta ei tule toistumaan... Toivottavasti viikonloppu tarjoaa sinulle hyviä pelihetkiä korvaukseksi.

Ps. Melankolialle iso -. Nyt en enää voi esittää tyhmiä kysymyksiä tai haukkua tarjousta, sillä vastauksesi ansiosta olen täysin sanaton. Kivat sulle siitä! :D
 
Vastaus: GameStop / EB Games (Lue ensimmäinen viesti ennen kuin kysyt mitään)

pate79 sanoi:
Kiitos aleksi0 vastauksistasi. Eilisestä asti olen kärsinyt huonosta omastatunnosta, sillä kaikki se aika jonka uhrasit vastataksesi minun hölyn pöly viestiin on pois tehokkaasta peliajasta. Pahoitteluni. Kyseinen toiminta ei tule toistumaan... Toivottavasti viikonloppu tarjoaa sinulle hyviä pelihetkiä korvaukseksi.

Ps. Melankolialle iso -. Nyt en enää voi esittää tyhmiä kysymyksiä tai haukkua tarjousta, sillä vastauksesi ansiosta olen täysin sanaton. Kivat sulle siitä! :D
Jaa, eihä siinä mennyt vain 20min :rolleyes: , mutta saat toki anteeksi :p
 
Vastaus: GameStop / EB Games (Lue ensimmäinen viesti ennen kuin kysyt mitään)

Seuraavaksi kysynkin että milläköhän perusteilla tämä alelaarikansa joka natisee tietyistä epäkelvoista kiekoista, perustelee sen että heitä on kohdeltu jotenkin kaltoin?

Kun lakipykälistä ja muista puhuttiin.

Pakko jatkaa keskustelua. Mainoksessahan ei rajata muuta kun että PS2, Xbox ja GC pelejä otetaan (Ei samoja pelejä)
Tämän mukaanhan vanhat PESsit ja muut mitä on tyrmätty pitäisi kelvata?
http://img406.imageshack.us/img406/8316/mainoses6.jpg



Sovelletaanko tähän sit jotain lakia Markkinoinnista/mainonnasta?
Luulis että meren toiselta puolen tulevan firman mainoksissa olisi pienellä präntättyä :rolleyes:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: GameStop / EB Games (Lue ensimmäinen viesti ennen kuin kysyt mitään)

Osaako kukaan kertoa löytyykö asematunnelin liikkeestä Folklorea hyllystä suoraan, vai pitääkö se varata?
 
Vastaus: GameStop / EB Games (Lue ensimmäinen viesti ennen kuin kysyt mitään)

Onko turun liikkeessä ollut mitään ongelmia tuon vaihtotarjouksen kanssa, jossaihan nuo ovat ilmoittaneet jonkun pelien kelpaamattomuuden jne. Pitäisi viedä GC pelejä veke kun toi MP: Corruption olis pakko saada haettua heti ilmestymispäivänä.
 
Vastaus: GameStop / EB Games (Lue ensimmäinen viesti ennen kuin kysyt mitään)

kauppari sanoi:
Tänään kävin Tampereen liikkeessä varaamassa SMG joka ilmestyy 16.11. Taisi sitten käydä tuuri sillä kello oli tuolloin noin 17.00.

Mitä ihmettä?
Itse olin EB:ssa joskus neljän aikaan ja kun olin varaamassa CoD4:ää, sanoi setä ettei onnaa, koska se uusi sääntö tuli justiin voimaan.

Hitto, ei sillä, ettäkö tuollainen sääntö kovasti haittaisi, varsinkin kun on ~20 tulevaa peliä varattuna joista osa ensi kevään kamaa, mutta olisihan se kiva jos säännöt olisivat kaikille samat.

Hyvä lafka kyllä muuten. Käytetyistä varsinkin löytyy kaikkia herkkuja, pirun halvallakin jälleenmyytäväksi, jollei sitten kokoelmiin.
 
Vastaus: GameStop / EB Games (Lue ensimmäinen viesti ennen kuin kysyt mitään)

Tampereen toimipisteessä eivät ottaneet tänään varauksia vastaan. Ja vaihtokin onnistuu kuulemma vain hyllyssä oleviin peleihin, joista parhaat on kyllä viety jo pois.
 
Vastaus: GameStop / EB Games (Lue ensimmäinen viesti ennen kuin kysyt mitään)

T-aneli sanoi:
Sovelletaanko tähän sit jotain lakia Markkinoinnista/mainonnasta?
Luulis että meren toiselta puolen tulevan firman mainoksissa olisi pienellä präntättyä :rolleyes:

Jos Gamestop tuomittaisiin vaikka harhaanjohtavasta markkinoinnista, todennäköisesti se tarkoittaisi vain sitä, ettei vastaavia tarjouksia enää tulisi.
 
Vastaus: GameStop / EB Games (Lue ensimmäinen viesti ennen kuin kysyt mitään)

kyllä mä suosittelen ottamaan yhteyttä kuluttajaasiamieheen jos kovasti häiritsee tuo toiminta. Siitä tulee ainakin kiva haloo jos käytäntö muuttuu lennossa.....
 
Vastaus: GameStop / EB Games (Lue ensimmäinen viesti ennen kuin kysyt mitään)

Näyttää aikalailla jo siltä ettei tällaista tarjousta tulla enää koskaan näkemään. Varsinkin jos porukka rupeaa vielä haastelemaan lafkaa. Tarjouksessa alunperinkä puhuttu mitään vielä ilmestymättömien pelien varaamisesta tuohon euron hintaan. Tosin onhan se hieman hölmöä vaihtaa käytäntöä kesken tarjouksen. Ahneella on pahkanen loppu, niihän se menee.
 
Vastaus: GameStop / EB Games (Lue ensimmäinen viesti ennen kuin kysyt mitään)

Doctor Pepper sanoi:
Jos Gamestop tuomittaisiin vaikka harhaanjohtavasta markkinoinnista, todennäköisesti se tarkoittaisi vain sitä, ettei vastaavia tarjouksia enää tulisi.

Eiköhän se tarkoittaisi, että vastaavien kampanjoiden säännöt olisivat jatkossa hieman tarkemmin mietittyjä ja käytännöt yhtenäisempiä, sen verran keskeinen Gamestop-ketjun toimintamalli nuo vaihtokampanjat ovat.

Aiempien viestien perusteella näyttäisi siltä, että suurin osa kohusta olisi lähtöisin yhdestä Tampereen-myymälän työntekijästä, joka olisi omalla toiminnallaan antanut koko ketjulle epäluotettavan huijarimaineen. (Ehkä esmes naapurikorttelin Gamelife on pistänyt kilpailijan leipiin ns. oman miehen? ;) )
 
Vastaus: GameStop / EB Games (Lue ensimmäinen viesti ennen kuin kysyt mitään)

Xbugs sanoi:
Eiköhän se tarkoittaisi, että vastaavien kampanjoiden säännöt olisivat jatkossa hieman tarkemmin mietittyjä ja käytännöt yhtenäisempiä, sen verran keskeinen Gamestop-ketjun toimintamalli nuo vaihtokampanjat ovat.

Aiempien viestien perusteella näyttäisi siltä, että suurin osa kohusta olisi lähtöisin yhdestä Tampereen-myymälän työntekijästä, joka olisi omalla toiminnallaan antanut koko ketjulle epäluotettavan huijarimaineen. (Ehkä esim. naapurikorttelin Gamelife on pistänyt asialle ns. oman miehen? ;) )

mä itse kans tampereella asioin toissa päivänä ja sain ihan hyvää palvelua ja tilattua tulevia pelejä, mutta ilmeisesti käytäntö on vasta nyt muuttunut..... pelisäännöt pitäisi olla jo markkinoin aloitukset selvillä, sen sanoo jo kuluttajansuojalaki!
 
Vastaus: GameStop / EB Games (Lue ensimmäinen viesti ennen kuin kysyt mitään)

Doctor Pepper sanoi:
Jos Gamestop tuomittaisiin vaikka harhaanjohtavasta markkinoinnista, todennäköisesti se tarkoittaisi vain sitä, ettei vastaavia tarjouksia enää tulisi.

Herättelin keskustelua vain. Erittäin hyvä tarjous tämä kuluttajalle on. Sellastakin olen kuullut että asiakas on ostanut Gamestopista 3-6 kpl halpis pelejä 2-10/kpl ja vaihtanut seuraavana päivänä uutuuspeleihin, voi olla tappiollinen kampanja EB:lle, taitaa mennä kylläkin markkinointibudjetista tämä lasku.
 
Vastaus: GameStop / EB Games (Lue ensimmäinen viesti ennen kuin kysyt mitään)

T-aneli sanoi:
Herättelin keskustelua vain. Erittäin hyvä tarjous tämä kuluttajalle on. Sellastakin olen kuullut että asiakas on ostanut Gamestopista 3-6 kpl halpis pelejä 2-10/kpl ja vaihtanut seuraavana päivänä uutuuspeleihin, voi olla tappiollinen kampanja EB:lle, taitaa mennä kylläkin markkinointibudjetista tämä lasku.


Jjoo, asiakkaathan ton on kussu tolla.. Kaveri puhu samaa et osti sieltä pari peliä ja vei takas seuraavana päivänä, tai sit jostai cittarin alelaatikosta..
 
Vastaus: GameStop / EB Games (Lue ensimmäinen viesti ennen kuin kysyt mitään)

Ihmettelen vielä kyllä miksi vain Tampere Gamestop kauppa on tullut tämä uusi sääntö, kun täällä Vantaa jumbon Pete myyjä sanoi kyllä, että "hmmm olen kyllä saanut erilaista informaatiota, että kyllä pystyy vielä varaamaan julkaisevia pelejä." Ja hän sanoi ottaavansa yhdeyttä Tampereen Gamestoppiin.:rolleyes:

PS. Ensi viikolla pitää kai sitten varata se Time Crisis 4 ps3:lle, ettei vaan se sääntö ylety tänne asti :D
 
Vastaus: GameStop / EB Games (Lue ensimmäinen viesti ennen kuin kysyt mitään)

Soitin juuri Turun Gamestoppiin. Kysäsin: "Pystyykö teiltä varaamaan esimerkiksi ensi kuussa tulevia pelejä tämän vaihtotarjous-kampanjan avulla?"

Myyjän vastaus: "Ei enää pysty, se ratkesi juuri ja koska me ollaan jo tämän kampanjan niin loppuvaiheilla. Eli pystyt ostamaan/varaamaan jo julkaistuja pelejä."

Näin siis Turussa. Menkää hyvät ihmiset varaamaan nyt niitä tulevia pelejä sieltä paskahelsinkivantaa-alueelta. :p Mulle saa sitte privassa tarjota Time Crisista! :D
 
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom