Vastaus: GAMESTOP - Yleinen keskustelu (Lue aina aloitusviesti ennen kysymistä!)
Moi,
Samaa mieltä, pelilevyä ei helposti laitteeksi miellä. Kuluttajansuojalaki 20.1.1978/38 on kuitenkin eri mieltä. Kuluttajansuojalaki ilmeisesti voittaa sen, mitä joku yksityishenkilö mieltää vierhevastuun piiriin.
" 3 § (5.1.1994/16)
Kulutushyödykkeellä tarkoitetaan tässä laissa tavaroita, palveluksia sekä muita hyödykkeitä ja etuuksia, joita tarjotaan luonnollisille henkilöille tai joita tällaiset henkilöt olennaisessa määrässä hankkivat yksityistä talouttaan varten." (FINLEX).
Lisäksi: Jos mulla sattuisikin hajoamaan pleikkarista blue ray asema, niin olisinko velvollinen ottamaan yhteyttä; blue ray aseman valmistajaan, sonyyn, maahantuojaan, vai jälleenmyyjäliikkeeseen joka pleikkarin minulle on myynyt??
Pelilevy ei minusta ole mikään laite, joten siinä mielessä laitteita koskevat takuu- ja virhevastuukäytännöt eivät sitä koske. On kuitenkin totta, että pelilevyn kaltaisen tuotteen pitäisi kestää useita (kymmeniä) vuosia ihan normaalia käyttöä ja säilytystä.
Minusta tällaisessa tapauksessa vastuu kuuluu kuitenkin pelin julkaisijalle, ei GameStopille.
Moi,
Samaa mieltä, pelilevyä ei helposti laitteeksi miellä. Kuluttajansuojalaki 20.1.1978/38 on kuitenkin eri mieltä. Kuluttajansuojalaki ilmeisesti voittaa sen, mitä joku yksityishenkilö mieltää vierhevastuun piiriin.
" 3 § (5.1.1994/16)
Kulutushyödykkeellä tarkoitetaan tässä laissa tavaroita, palveluksia sekä muita hyödykkeitä ja etuuksia, joita tarjotaan luonnollisille henkilöille tai joita tällaiset henkilöt olennaisessa määrässä hankkivat yksityistä talouttaan varten." (FINLEX).
Lisäksi: Jos mulla sattuisikin hajoamaan pleikkarista blue ray asema, niin olisinko velvollinen ottamaan yhteyttä; blue ray aseman valmistajaan, sonyyn, maahantuojaan, vai jälleenmyyjäliikkeeseen joka pleikkarin minulle on myynyt??