Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

GAMESTOP - Yleinen keskustelu (Lue aina aloitusviesti ennen kysymistä!)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Doctor Pepper
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: GAMESTOP - Yleinen keskustelu (Lue aina aloitusviesti ennen kysymistä!)

Pystyt.

-Aki / GameStop Asematunneli

Aijaaa, en tiennyt, että voi :D. Mut miten sitten toi toinen kampanja, ett kun tuot vaihdossa 2 peliä +1 €, niin voiko noita enää vaihtaa???
 
Vastaus: GAMESTOP - Yleinen keskustelu (Lue aina aloitusviesti ennen kysymistä!)

Aijaaa, en tiennyt, että voi :D. Mut miten sitten toi toinen kampanja, ett kun tuot vaihdossa 2 peliä +1 €, niin voiko noita enää vaihtaa???
Onnistuu sekin.

-Aki / GameStop Asematunneli
 
Vastaus: GAMESTOP - Yleinen keskustelu (Lue aina aloitusviesti ennen kysymistä!)

Moi. Onkohan vielä joku tarjous nhl11 että jos vie 2 peliä + 1e/19.90e. julkasuhan oli pari päivää sitten.
 
Vastaus: GAMESTOP - Yleinen keskustelu (Lue aina aloitusviesti ennen kysymistä!)

Moi. Onkohan vielä joku tarjous nhl11 että jos vie 2 peliä + 1e/19.90e. julkasuhan oli pari päivää sitten.
Tarjous on loppuu sillon kun peli julkaistaan, eli jos peli on julkaistu niin ei onnistu enään.

PS. Tiedenkin voit viedä pelejä vaihtoon + x määrä rahaa.

Voi korjata, jos olen väärässä.
 
Vastaus: GAMESTOP - Yleinen keskustelu (Lue aina aloitusviesti ennen kysymistä!)

Niin vähän ajattelinki. Mutta eihän noista xboxin peleistä kovin paljon saa jos ne vie sinne. vai saako onko jollain kokemusta?
 
Vastaus: GAMESTOP - Yleinen keskustelu (Lue aina aloitusviesti ennen kysymistä!)

Niin vähän ajattelinki. Mutta eihän noista xboxin peleistä kovin paljon saa jos ne vie sinne. vai saako onko jollain kokemusta?
jos ihan tavallisia xbox pelejä, arvelen 5-10€ jos sitäkään ja x360 ehkä 10-20€ tiennoilla riippuen kuinka vanha peli on kyseessä. Uusimmista ja kysyttyimmistä peleistä ehkä 20-30€. Ehdotan kovasti että soitat huomenna lähimpään Gs kauppaan ja kysyt pelien vaihtoarvoa (muutama kappale) jos on iso määrä peliä, niin suoraan kaupan tiskille.

Ps. Yllä kirjoitettu hinnat ovat pelkkiä arvauksia kokemuksen pohjalta.
 
Vastaus: GAMESTOP - Yleinen keskustelu (Lue aina aloitusviesti ennen kysymistä!)

jos ihan tavallisia xbox pelejä, arvelen alle 10€ jos sitäkään ja x360 ehkä 10-20€ tiennoilla riippuen kuinka vanha peli on kyseessä. Uusimmista ja kysyttyimmistä peleistä ehkä 20-30€. Ehdotan kovasti että soitat huomenna lähimpään Gs kauppaan ja kysyt pelien vaihtoarvoa (muutama kappale) jos on iso määrä peliä, niin suoraan kaupan tiskille.

Ps. Yllä kirjoitettu hinnat ovat pelkkiä arvauksia kokemuksen pohjalta.

Taitaa orkkisboksin peleistä saada euron pari jos sitäkään.
Ja Xbox360 peleistä 20-30€ saadakseen täytyy kyllä viedä jo todella haluttua peliä. Todennäköinen hyvitysarvo on jotain 0,5-15€ välillä ja pääosin sieltä asteikon alapäästä. Jos jotain juuri julkaistua megapeliä vie vaihtoon niin voi saada tuon 15€ tai vähän yli.

Surkeasti hyvittävät, ennemmin kannattaa viedä oikeisiin peliliikkeisiin jos sellaisia lähistöllä on.
 
Vastaus: GAMESTOP - Yleinen keskustelu (Lue aina aloitusviesti ennen kysymistä!)

Vanhan Xboxin peleistä saa nykyisellään enää 10snt/kpl, niitä ei juuri taideta hyllyyn kaipailla. Joistakin taisi tulla peräti 50snt/kpl.

360 pelien vaihtoarvot liikkuvat 50snt/kpl - 38€/kpl välillä.

-Aki / GameStop Asematunneli
 
Vastaus: GAMESTOP - Yleinen keskustelu (Lue aina aloitusviesti ennen kysymistä!)

Mitämieltä olette onko forza 3 , Grid , nhl 10 enään suosittuja.? onko edes mahdollista saada se 20 e ? :confused:
 
Vastaus: GAMESTOP - Yleinen keskustelu (Lue aina aloitusviesti ennen kysymistä!)

Mitämieltä olette onko forza 3 , Grid , nhl 10 enään suosittuja.? onko edes mahdollista saada se 20 e ? :confused:
epäilen kovasti ettei saa. Soita lähimpään GS ja selvitä ;)
 
Vastaus: GAMESTOP - Yleinen keskustelu (Lue aina aloitusviesti ennen kysymistä!)

Surkeasti hyvittävät, ennemmin kannattaa viedä oikeisiin peliliikkeisiin jos sellaisia lähistöllä on.

Oisko tälle mitään käytännön esimerkkejä?

Omien kokemusten perusteella kun Gamestopin hyvitykset on aikapitkälti ihan samassa linjassa mitä muissa alan liikkeissä vaihtopeleistä hyvitetään.
Parhaat vaihtohyvitykset olen saanut eräästä liikkeestä joka ottaa videopelejä vaihtoon "siinä sivussa". Esim Street Fighter 4 15€. Tätähän ei mikään liike enää edes tunnu huolivan.

Paljon parjatut kaksi peliä +1€ uutuuspelistä on pelikauppojen vaihtomarkkinoilla yhä parasta vastinetta omille pelatuille peleille.

Se taas että onko pelikaupan kanssa tehty vaihtokauppa paras tapa hankkiutua eroon käytetyistä peleistään, onkin tietysti asia erikseen. Mutta jos pysytään tämän aiheen sisällä niin ei se Gamestop ole ainakaan muita huonompi vaihtaja.
 
Vastaus: GAMESTOP - Yleinen keskustelu (Lue aina aloitusviesti ennen kysymistä!)

Moro.

Ketju on niin pitkä, että en jaksa lukea kokonaan läpi. Siispä pari kysymystä, vastauksista olisin kiitollinen.

Mistä löydän GameStop Finlandin "pääkonttorin" yhteystiedot? Nettisivuilta ei ainakaan tunnu löytyvän.

Toinen kysymys koskee sitten GameStopin "virallsta" linjaa pelien hajoamisen suhteen.

Oma Skete3 pelini, noin 4-5 kuukautta vanha, lakkasi toimimasta yht'äkkiä. Pelasin peliä aamulla, otin pelilevyn pois koneesta, ja seuraavan kerran kun laitoin levyn pleikkariin, niin peli ei käynnisty enää. Levyn tiedot ilmeisesti vioittuneet jotenkin. -tai jotakin.

Ostin pelin uutena GameStopista. Koetin nyt käydä vaihtamassa rikkinäisen pelin uuteen toimivaan, mutta GameStop ei suostu vaihtamaan. Ainoastaan vaihdossa hyvittäisi 14€, tästä rikkinäisestä pelistä. Onko tämä GameStopin virallinen linja?

Pelilevyssä ei ole halkeamia, eikä naarmuja. -tai kaksi pienenpientä naarmua, jotka tuskin silmällä havaitsee.

GameStopin linja, olla vaihtamatta peli kyrsii suuresti. Kyrsii niin paljon, että aion katsoa tämän selkkauksen loppuun saakka, vaikka sitten kuluttaja-asiamiehen kanssa.

En nyt ole ihan varma keneen tässä pitäisi ottaa yhteyttä. Pelin myyjään, vai julkaisijaan (EA), vai kehen?

Ensiksi kuitenkin tarvisin gamestopin pääkonttorin yhteystiedot, koska paikallisen GameStopin kanssa yhteistyö ei onnistunut.

Kiitos vastauksista jo etukäteen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: GAMESTOP - Yleinen keskustelu (Lue aina aloitusviesti ennen kysymistä!)

Moro.

Mistä löydän GameStop Finlandin "pääkonttorin" yhteystiedot? Nettisivuilta ei ainakaan tunnu löytyvän.
Pääkonttori lienee Helsingissä, mutta en tiedä tuon tarkemmin.Täällä kasa puhelinnumeroita. Soita ja tiedustele pääkonttorin numeroa, ellei joku täällä tiedä paremmin.

Toinen kysymys koskee sitten GameStopin "virallsta" linjaa pelien hajoamisen suhteen.
Tämmöistä tietoa tarjoaa Gamestop:

VAIHTO- JA PALAUTUSOIKEUDET?
GameStopilla on voimassa kaikissa tuotteissa 10 päivän vaihto- ja palautusoikein tarkoin säännöin. Uusien pelien kohdalla vaihto- ja palautusoikeus koskee avaamattomia/sinetöityjä pelejä, joissa kuitin kera pelin voi vaihtaa toiseen, mikäli osti esimerkiksi lahjaksi väärän pelin. Tai rahat saa takaisin, mikäli peli on viallinen. Käytettyjen pelien kohdalla pätevät samat säännöt muuten, mutta luonnollisestikaan käytetty peli ei voi olla avaamaton, jolloin palautusoikeus on astetta joustavampi.
Siinäpä tuo seisoo. Pelilevyt kuuluvat kulutushyödykkeisiin, joille annetaan tavallisesti yllämainitun kaltainen tai lyhyempi toimintatakuu. Omasi oli hankittu 4-5 kuukautta sitten, joten toimintatakuu ei ole enää voimassa. Ikäviä tapauksia, mutta mikäli peliliike ei halua joustaa, niin asialle ei voi oikein mitään.

Ongelmaa vastaan Gamestop on tarjonnut lisämaksua vastaan vaihtotakuuta vuoden ajalle, mikäli heiltä hankittu pelilevy jostain syystä ottaa iskua. Tiedote liikkeen vuodelta 2009:

Tänä syksynä GameStop lanseerasi palveluihinsa nimellä Game Protection kulkevan järjestelmän, jonka avulla tarjoamme pienellä lisähinnalla vuoden takuun (tai vakuutuksen, mitä sanaa halutaankaan käyttää) ostamallesi pelille.

Jos peli maksaa 29,80€ tai vähemmän, maksaa takuu 1€. Jos peli maksaa 29,90€ tai enemmän, maksaa takuu 3€.

Game Protectionin pelillesi ottamalla voit vaihtaa vuoden sisällä pelin kerran toiseen vastaavaan peliin (tai jos tuote on loppu, toiseen samanarvoiseen), olipa peli sitten konsolin naarmuttama, peli levy haljennut keskeltä, koira pureskellut levyn kelvottomaksi, pikkusisarus hakannut sen leluvasaralla osiin tai olipa käynyt mitä tahansa. Kun Game Protection on hankittu, ei peliä vaihdettaessa kysellä syitä pelin hajoamiselle kuin korkeintaan uteliaisuudesta. Vaihto onnistuu joka tapauksessa
Tämän käyttöönottoa voipi harkita, jos pelilevyjä alkaa enemmän mennä ruttuun. Itse en ole hankkinut, eli omalla vastuulla ostetaan ja pelataan. Lapsiperheellisille tai muuten lisäturvaa kaipaaville sopinee suojatakuu parhaiten.

PS. Lisäksi kannattaa tarkistaa myös konsolin käyttökunto, jos pelilevyssä ei näy mainittavia vaurioita. Jos useampi peli oireilee pleikkarissasi, vikaa on silloin enemmän laitteessa kuin pelilevyssä.
 
Vastaus: GAMESTOP - Yleinen keskustelu (Lue aina aloitusviesti ennen kysymistä!)

Vastaan ilman lainauksia, koska en jaksa lähteä kikkailemaan.

GameStopilla ei ole minkäänlaista Suomen pääkonttoria. Ainoastaan myymälät, niiden myymäläpäälliköt ja aluepäälliköt. Suomen GameStopit ovat osa Skandinavian haaraa, jonka ainoa pääkonttori sijaitsee Ruotsissa. Sinne ollaan tekemisissä kaikissa asioissa oikeastaan, mitkä eivät ole hoidettavissa myymälien ja aluepäälliköiden kesken.

Mitä tulee hajonneeseen peliin, on tilanne minusta ihan yksinkertainen. Peli on ostettu myymälästä 4-5 kuukautta sitten, tuolloin siinä oli kaupan puolesta se 10 päivän takuu (jonka ohella pelille voi ostaa GameProtectionin vuodeksi, mikä kattaa kaiken) ja tuon jälkeen kauppa ei ole vastuussa asioista. Jos levy sattuu olemaan jokin sunnuntaikappale tai ei kestä normaalia kulutusta tarpeeksi pitkään, on vastuussa ennemmin akseli valmistaja-jakelija-paino ja niin edelleen. Tässä vaiheessa loppuu oma tietoisuuteni siitä, mihin on oltava yhteydessä.

Suoraan sanoen en ymmärrä, millä perusteella tästä voisi alkaa kauppaa tai myyjiä syyttelemään, koska jos tuo vaihto- ja palautuspolitiikka olisi lepsumpi, käytettäisiin sitä hyväksi häikäilemättömästi. Samat säännöt on oltava kaikilla ja tuo 4-5 kuukautta on jo niin pitkä aika, ettei se liikkeelle kuulu. Homman nimihän on kuitenkin se, että loppupeleissä kaupatkin ovat vain välikäsiä, jotka välittävät tuotetta valmistajilta eteenpäin.

Niin, ja kun noita yhteystietoja kysyttiin, niin voit kyllä jättää minulle vaikka puhelinnumeron pikaviestillä, jos haluat keskustella asiasta jomman kumman aluepäällikön kanssa. Heidän tai varsinkaan pääkonttorin yhteystietoja ei ole sopivaa jaella asiakkaille.

-Aki / GameStop Asematunneli
 
Vastaus: GAMESTOP - Yleinen keskustelu (Lue aina aloitusviesti ennen kysymistä!)

Corca, Akiman, Kiitoksia vastauksistanne.

GameStopilla ei ole minkäänlaista Suomen pääkonttoria. Ainoastaan myymälät, niiden myymäläpäälliköt ja aluepäälliköt. Suomen GameStopit ovat osa Skandinavian haaraa, jonka ainoa pääkonttori sijaitsee Ruotsissa. Sinne ollaan tekemisissä kaikissa asioissa oikeastaan, mitkä eivät ole hoidettavissa myymälien ja aluepäälliköiden kesken.

Mitä tulee hajonneeseen peliin, on tilanne minusta ihan yksinkertainen. Peli on ostettu myymälästä 4-5 kuukautta sitten, tuolloin siinä oli kaupan puolesta se 10 päivän takuu (jonka ohella pelille voi ostaa GameProtectionin vuodeksi, mikä kattaa kaiken) ja tuon jälkeen kauppa ei ole vastuussa asioista. Jos levy sattuu olemaan jokin sunnuntaikappale tai ei kestä normaalia kulutusta tarpeeksi pitkään, on vastuussa ennemmin akseli valmistaja-jakelija-paino ja niin edelleen. Tässä vaiheessa loppuu oma tietoisuuteni siitä, mihin on oltava yhteydessä.

Suoraan sanoen en ymmärrä, millä perusteella tästä voisi alkaa kauppaa tai myyjiä syyttelemään, koska jos tuo vaihto- ja palautuspolitiikka olisi lepsumpi, käytettäisiin sitä hyväksi häikäilemättömästi. Samat säännöt on oltava kaikilla ja tuo 4-5 kuukautta on jo niin pitkä aika, ettei se liikkeelle kuulu. Homman nimihän on kuitenkin se, että loppupeleissä kaupatkin ovat vain välikäsiä, jotka välittävät tuotetta valmistajilta eteenpäin.

Niin, ja kun noita yhteystietoja kysyttiin, niin voit kyllä jättää minulle vaikka puhelinnumeron pikaviestillä, jos haluat keskustella asiasta jomman kumman aluepäällikön kanssa. Heidän tai varsinkaan pääkonttorin yhteystietoja ei ole sopivaa jaella asiakkaille.

-Aki / GameStop Asematunneli

-ja Akille vielä sen verran, että ei tässä ole ollut tarkoitus alkaa kauppaa tai myyjää syyttelemään.

Perustan vain käsitykseni tuotteen virheestä seuraavaan:

"Tavaran ominaisuudet ja virhe
12 § (5.1.1994/16)
Yleinen virhesäännös

5) kestävyydeltään ja muuten vastata sitä, mitä kuluttajalla yleensä on sellaisen tavaran kaupassa perusteltua aihetta olettaa." (Finlex:stä lainattua).

-lisäksi kun edelliseen lisätään GameStopin tarjoama "GameProtection", niin voidaan ilmeisesti olettaa, että pelilevyn tulisi kestää vähintään se vuosi.

Käsittääksen jälleenmyyjä, "GameStop", on muutakin kuin pelkkä välittäjä. Välittäjä voi olla ns. yksityishenkilö, joka välittää toiselle yksityishenkilölle jotakin. Kauppiaalla, joka myy jotakin tuotetta, on enemmän vastuuta, ja tällainen kauppa kuuluu kuluttajansuojalain piiriin. Kuvailemasi "sunnuntaikappaleen" vastuu ehkä kuuluu "levyn valmistajalle, jakelijalle, tai painolle", mutta kuluttajan tehtävänä ei ole ryhtyä jäljittämään sunnuntaikappaleen alkuperää. Alkuperän jäljittäminen on myyjän tehtävä, tai jakelijan tehtävä. Tässä tapauksessa jakelija on siis GameStop.

Toivottavasti saan Gamestopilta vielä virallisen kannan tällaisen tuotevirheen käsittelyyn liittyen. GameStopin Suomen pääpaikka on siis ilmeiseti tuo Kamppi, Urhokekkosenkatu? Ainakin ytj.fi antaisi tällaisen tiedon.

Jokatapauksessa turha tästä on varmaankaan enempää jauhaa täällä foorumilla.

Akiman, laitatko minulle yksityisviestinä sitten vaikka aluepäälliköiden tai vastaavien yhteystietoja. Laitan sitten edustajani ottamaan yhteyttä GameStopin suuntaan.

Kiitokset

yst terv.

kuluttaja
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: GAMESTOP - Yleinen keskustelu (Lue aina aloitusviesti ennen kysymistä!)

Kampin myymälä on ensimmäinen Suomen liikkeistä ja varmaan siksi merkattu ns. päämajaksi tuollaisissa lähteissä. Toinen syy lienee se, että yksi entisistä aluepäälliköistä oli siellä hommissa ennen. Noin muuten se on ihan samanlainen myymälä kuin kaikki muutkin, eikä siellä ole sen enempää toimivaltaa käsissään kenelläkään kuin muuallakaan.

Kuten totesin, en ala aluepäälliköiden tai kenenkään muunkaan yhteystietoja viljelemään, en edes yksityisviesteinä. Numeron voin ottaa vastaan, välittää sen ja jättää soittopyynnön. Esimerkiksi aluepäälliköiden firman sisäiset sähköpostit ja varsinkin puhelinnumerot ovat sellaisia juttuja, mitkä levitessään voivat johtaa mukavaan tulvaan asiattomuuksia.

-Aki / GameStop Asematunneli
 
Vastaus: GAMESTOP - Yleinen keskustelu (Lue aina aloitusviesti ennen kysymistä!)

Perustan vain käsitykseni tuotteen virheestä seuraavaan:

"Tavaran ominaisuudet ja virhe
12 § (5.1.1994/16)
Yleinen virhesäännös

5) kestävyydeltään ja muuten vastata sitä, mitä kuluttajalla yleensä on sellaisen tavaran kaupassa perusteltua aihetta olettaa." (Finlex:stä lainattua).

-lisäksi kun edelliseen lisätään GameStopin tarjoama "GameProtection", niin voidaan ilmeisesti olettaa, että pelilevyn tulisi kestää vähintään se vuosi.
Tähän vielä huomio:

Eri liikkeiden tarjoamien lisäpalveluiden ja takuiden pohjalta ei voida olettaa mitään laitteen/tavaran todellisesta kestävyydestä tahi toimivuudesta. Ne ovat maksullisia lisäpalveluja, jotka tuovat tavaralle vaihto/takuuturvan sille ajalle. Sen pidempiä johtopäätöksiä niistä ei voi vetää.

Vähän sama kun ostaapi pesukoneen tunnetusta kodinkoneliikkeestä, jossa on parin vuoden normitakuu ja liike tarjoaa sille kahden vuoden lisätakuuta päälle x-summaa vastaan. Tällöin lisätakuu on vaihtoehtoisesti tarjottava tuoteturva laitteelle, ei oletus että laitteen pitää tuon perusteella kestää yhteensä sen 4 vuotta. Voi mennä laitos rikki jo kuukauden sisään (kuten äipälleni kävi hiljattain) tai kestää 12 vuotta kuten hänen entinen pesukoneensa. Tutkimattomat ovat värkkien kondikset siis.

Harmillinen juttu tietysti kyseessä. Normaalitilanteessa pelilevyjen pitäisi kestää hamaan tulevaisuuteen normaalilla huolellisella käytöllä. Toisaalta emme voi olettaa että monen kuukauden päästä ostosta pelin/DVD:n/CD:n voisi noin vain palauttaa takaisin ja pyytää uutta. Rikki tahi ei. Käytetty tavara kun on jo kyseessä.

EDIT: Pesukonevertauksessani tarkoitin tarjotun lisätakuun ja tavaran odotetun käyttöiän välistä yhteyttä (jota ei siis ole), johon ruler ylempänä viittasi Gamestopin Game Protection -suojalla. Kodinkoneet ja pelit ovat kulutushyödykkeinä luonnollisesti eri kastissa mm. takuun ja odotetun käyttöiän osalta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: GAMESTOP - Yleinen keskustelu (Lue aina aloitusviesti ennen kysymistä!)

@Corca. Äitisi pesukoneen rikkoutuminen on valitettavaa. Toivottasti äitisi sai uuden koneen, tai ainakin apua kuluttajaneuvojalta.

Seuraavassa lyhyehkö lainaus Kuluttajaviraston sivuilta.

"Kuluttajan oikeudet

Takuu on myyjäliikkeen, maahantuojan tai valmistajan antama vapaaehtoinen lisäetu

Laki ei määrää antamaan takuuta. Jo kuluttajansuojalaki turvaa kuluttajalle tietyt perusoikeudet virhetilanteissa. Takuun antaminen on vapaaehtoista ja sitä käytetään myyntivalttina yleisesti kodinkoneiden ja elektroniikan kaupassa.

Myyjäliike on vastuussa takuusta, jollei liike ole siitä erikseen ennen kaupantekoa irtisanoutunut.
Näyttövelvollisuus myyjällä

Laiteviat korjataan takuuaikana yleensä kyselemättä alkusyytä. Jos myyjäliike takuuaikana epäilee, että vika johtuu kuluttajan käyttövirheestä, myyjäliikkeen velvollisuutena on myös näyttää se toteen. Tämä käänteinen näyttövelvollisuus on yksi takuiden lisäetu. Muulloin näyttövelvollisuus virheestä on kuluttajalla.
Takuuaika ei päätä virhevastuuta

Takuuaika ei ole sama kuin yrityksen vastuuaika virheestä. Kuluttajansuojalaissa ei ole määritelty tuotevirheiden tarkkoja vastuuaikoja.

Jos takuun päättymisestä on kulunut lyhyehkö aika, myyjäliike ei voi kieltäytyä mahdollisesta virhevastuustaan vain perustelulla "Emme korjaa koska takuu on päättynyt". Sen täytyy esittää muitakin perusteluja sille, miksi liike ei ole vastuussa laitteen vikaantumisesta.
Myyjällä ensisijainen vastuu virheestä

Kodinkoneiden takuuehdoissa ilmoitetaan yleensä huoltoliikkeet, jotka tekevät takuukorjauksia. On luontevaa asioida niiden kanssa, jos laitteeseen tulee vika. Jos tällaista menettelyä ei ole, ota yhteys myyjään.

Myyjäliike ei voi automaattisesti käännyttää kuluttajaa asioimaan maahantuojan tai valmistajan kanssa. Myyjän on hoidettava korjaustoimet takuunantajan kanssa.

Kuluttajan kotivakuutustakaan ei saa panna myyjän vastuulla olevan virheen maksajaksi. Silloin asiakas joutuu kuitenkin maksamaan vakuutuksen omavastuuosuuden, joka sekin kuuluisi selkeässä virhetilanteessa myyjäliikkeen vastuulle.
Takuu pysyy omistajanvaihdoksessa

Takuu annetaan tuotteelle ja se pysyy voimassa, vaikka tuote vaihtaisi omistajaa. Takuuta ei siis voi rajoittaa tavaran ensimmäiseen omistajaan. Takuunantaja vastaa sitoumuksestaan koko takuuajan tavaran omistajasta riippumatta. Tavaran käyttötarkoitus ei saa kuitenkaan olennaisesti muuttua esimerkiksi yksityiskäytöstä ammattikäyttöön.
Kestoikä

Kuluttajalla on oikeus odottaa laitteen kestävän normaalikäytössä realistisen kestoikänsä ajan. Laitetta saatetaan elinkaarensa aikana joutua huoltamaan ja korjaamaankin kuluttajan laskuun. Kuitenkin kodinkoneen elinkaaren alkupuolella ja heti takuuajan jälkeen myyjäliikkeen vastuu on suuri. Vastuu pienenee kun laite ikääntyy.

Kodinkoneiden takuuaika on usein 1-2 vuotta. Niiden odotettavissa oleva kestoikä - laitteesta riippuen - on kuitenkin yleensä huomattavasti pidempi. Jos laite rikkoutuu heti takuuajan jälkeen, korjauskustannukset eivät ole vähäiset ja kuluttaja ei ole toiminut käyttöohjeiden vastaisesti, hän voi vedota kestoikään." (LÄHDE: Kuluttajavirasto.fi)


Yhteenvetona edellisestä lainauksestani:

Pelilevyille ei ehkä ole määritelty oletettua käyttöikää, mutta
a) Kuluttajalla on oikeus odottaa laitteen kestävän normaalikäytössä realistisen kestoikänsä ajan. Tämä siis tarkoittanee tällaisissa "ns. jatkosarja peleissä (skate 1, skate 2, fifa3) vähintään sitä, että voidaan olettaa pelin kestävän edes seuraavan pelin ilmestymiseen saakka. Kokemukseni mukaan pelit kestävät huomattavasti pidempään kuin vuoden, siis ilman tuotevirhettä. Olen pelannut esim. huomattavasti paljon enemmän Cod4:sta, ja monia muita pelejä, jotka ovat vanhempia kuin Skate3.

b) Takuu siis on ennemminkin vakuutus esim. markkinointi mielessä, kuin suoja tuotevirhettä vastaan. Myyjä ei voi irtisanoutua tuotevirheestä.

Lisäksi kun ajatellaan talouden realiteetteja, niin yritykset eivät tee mitään pyyteettömästi. Yrityksen tärkein tehtävä on tuottaa voittoa omistajilleen. Vakuutusyhtiöt ovat kannattavia laitoksia. Annettavan vakuutuksen hintaan sisällytetään mm. mahdollinen tapaturma-alttius henkilölle tai esineelle joutua onnettomuuteen tai vastaavaan. GameStopin GameProtection on markkinointi toimenpide, jonka on laskettu tuottavan voittoa? Voidaan siis perustellusti olettaa, että pelilevyn tulee kestään ainakin vuoden päivät.

-Ja edelleen, tässä pelilevyn rikkoutumisessa on kyse tuotteen virheestä, ei tapaturmaisesta levyn hajoamisesta.


Tiedän muita pelien vähittäismyyntiliikkeitä/tukkureita jotka suostuvat tuotevirheen ilmetessä korjaamaan pelilevyn, tai antamaan uuden tilalle ilman veloitusta. GameStop ei ilmeisesti sitä tee.

Jos ei muuta, niin koetetaan sitten jotenkin tässä saada määritettyä pelilevylle kestävyysoletusaika. Sellainen varmasti palvelee monia pelaajia/pellilevyjen ostajia joilta pelilevy on hajonnut, ja jota vähittäismyyjäliike koettaa pompottaa nielemään tuottevirhe omana tappionaan.

-pelaajien puolesta,

Kuulemiin.
 
Vastaus: GAMESTOP - Yleinen keskustelu (Lue aina aloitusviesti ennen kysymistä!)

Pelilevyssä ei ole halkeamia, eikä naarmuja. -tai kaksi pienenpientä naarmua, jotka tuskin silmällä havaitsee.
Voi kuitenkin olla että noista johtuu tuo pelin toimimattomuus. Blu-Ray kun tuntuu olevan todella herkkä naarmuille ja lialle. Ainakin elokuvapuolella pienetkin sormenjäljet tai likahiukkaset voivat estää levyä toimimasta.
 
Vastaus: GAMESTOP - Yleinen keskustelu (Lue aina aloitusviesti ennen kysymistä!)

Pelilevy ei minusta ole mikään laite, joten siinä mielessä laitteita koskevat takuu- ja virhevastuukäytännöt eivät sitä koske. On kuitenkin totta, että pelilevyn kaltaisen tuotteen pitäisi kestää useita (kymmeniä) vuosia ihan normaalia käyttöä ja säilytystä. Jos/kun levy päällisin puolin näyttää ehjältä, naarmuttomalta ja virheettömältä, voi kyseessä olla esim. ns. levyrutto. (Tosin se kyllä todennäköisesti näkyisi päällepäin...)

Minusta tällaisessa tapauksessa vastuu kuuluu kuitenkin pelin julkaisijalle, ei GameStopille.
 
Ylös Bottom