Vastaus: GAMESTOP - Yleinen keskustelu (Lue aina aloitusviesti ennen kysymistä!)
Corca, Akiman, Kiitoksia vastauksistanne.
GameStopilla ei ole minkäänlaista Suomen pääkonttoria. Ainoastaan myymälät, niiden myymäläpäälliköt ja aluepäälliköt. Suomen GameStopit ovat osa Skandinavian haaraa, jonka ainoa pääkonttori sijaitsee Ruotsissa. Sinne ollaan tekemisissä kaikissa asioissa oikeastaan, mitkä eivät ole hoidettavissa myymälien ja aluepäälliköiden kesken.
Mitä tulee hajonneeseen peliin, on tilanne minusta ihan yksinkertainen. Peli on ostettu myymälästä 4-5 kuukautta sitten, tuolloin siinä oli kaupan puolesta se 10 päivän takuu (jonka ohella pelille voi ostaa GameProtectionin vuodeksi, mikä kattaa kaiken) ja tuon jälkeen kauppa ei ole vastuussa asioista. Jos levy sattuu olemaan jokin sunnuntaikappale tai ei kestä normaalia kulutusta tarpeeksi pitkään, on vastuussa ennemmin akseli valmistaja-jakelija-paino ja niin edelleen. Tässä vaiheessa loppuu oma tietoisuuteni siitä, mihin on oltava yhteydessä.
Suoraan sanoen en ymmärrä, millä perusteella tästä voisi alkaa kauppaa tai myyjiä syyttelemään, koska jos tuo vaihto- ja palautuspolitiikka olisi lepsumpi, käytettäisiin sitä hyväksi häikäilemättömästi. Samat säännöt on oltava kaikilla ja tuo 4-5 kuukautta on jo niin pitkä aika, ettei se liikkeelle kuulu. Homman nimihän on kuitenkin se, että loppupeleissä kaupatkin ovat vain välikäsiä, jotka välittävät tuotetta valmistajilta eteenpäin.
Niin, ja kun noita yhteystietoja kysyttiin, niin voit kyllä jättää minulle vaikka puhelinnumeron pikaviestillä, jos haluat keskustella asiasta jomman kumman aluepäällikön kanssa. Heidän tai varsinkaan pääkonttorin yhteystietoja ei ole sopivaa jaella asiakkaille.
-Aki / GameStop Asematunneli
-ja Akille vielä sen verran, että ei tässä ole ollut tarkoitus alkaa
kauppaa tai myyjää syyttelemään.
Perustan vain käsitykseni tuotteen virheestä seuraavaan:
"Tavaran ominaisuudet ja virhe
12 § (5.1.1994/16)
Yleinen virhesäännös
5) kestävyydeltään ja muuten vastata sitä, mitä kuluttajalla yleensä on sellaisen tavaran kaupassa perusteltua aihetta olettaa." (Finlex:stä lainattua).
-lisäksi kun edelliseen lisätään
GameStopin tarjoama "GameProtection", niin voidaan ilmeisesti olettaa, että pelilevyn tulisi kestää vähintään se vuosi.
Käsittääksen jälleenmyyjä, "GameStop", on muutakin kuin pelkkä välittäjä. Välittäjä voi olla ns. yksityishenkilö, joka välittää toiselle yksityishenkilölle jotakin. Kauppiaalla, joka myy jotakin tuotetta, on enemmän vastuuta, ja tällainen kauppa kuuluu kuluttajansuojalain piiriin. Kuvailemasi "sunnuntaikappaleen" vastuu ehkä kuuluu "levyn valmistajalle, jakelijalle, tai painolle", mutta kuluttajan tehtävänä ei ole ryhtyä jäljittämään sunnuntaikappaleen alkuperää. Alkuperän jäljittäminen on myyjän tehtävä, tai jakelijan tehtävä. Tässä tapauksessa jakelija on siis GameStop.
Toivottavasti saan Gamestopilta vielä virallisen kannan tällaisen tuotevirheen käsittelyyn liittyen. GameStopin Suomen pääpaikka on siis ilmeiseti tuo Kamppi, Urhokekkosenkatu? Ainakin ytj.fi antaisi tällaisen tiedon.
Jokatapauksessa turha tästä on varmaankaan enempää jauhaa täällä foorumilla.
Akiman, laitatko minulle yksityisviestinä sitten vaikka aluepäälliköiden tai vastaavien yhteystietoja. Laitan sitten edustajani ottamaan yhteyttä GameStopin suuntaan.
Kiitokset
yst terv.
kuluttaja