Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ghost of Tsushima

Kaiken hehkutuksen ohella mua vaivaa pari asiaa. Toinen ehkä enemmän henkisesti ja toinen sit pelillisesti.

Paljon on valiteltu vihujen kanssa taistellessa ettei kameraa voi lukita ja toisaalta et kamera on muutoin liian lähellä.
Kamera on kävellessä liian lähellä juu, mutta toisaalta se on juuri sitä samurai leffahenkeä, eikä sitä alun jälkeen enää edes ole huomannut.
Nyt kun olen myös tottunut tuohon taisteluun, niin olen alkanut nauttimaan siitä, että kamera pysyy paikallaan ja voin liikkua mihin suuntaan vaan, ettei lukitusta ole. Toki se olisi järkevää olla asetuksissa vaihtoehtona.

Mutta sen sijaan edelleen ihmettelen, miten ketään muuta ei tunnu häiritsevän se, ettei asukokonaisuuksille ole mitään pikavalintaa.

Kartassa kulkiessa täytyy olla matkalaisen asu ja tietyt amuletit. Kypärä/maski ei ole oleellisia, mutta omaan silmään nekin on aina pakko vaihtaa. Sit tulee metsässä joukko vihuja ni täytyy vaihtaa.
Kylissä voit ensin ampua kauempaa (jousimiehen puku), sit lähdet alueelle (se hiiviskely asu) ja sit viimeiset vihut/pomot sillä samurai haarniskalla.

Parhaimmillaan vaihdat kolme asuun liittyvää ja 5 amuletteihin liittyvää juttua, joten ei tossa ole mitään järkeä.

Ja sit toinen mikä mua ahdistaa henkisesti. Kaikki tarvikkeet mitä keräät, keräät ne siviilien asunnoista. Muutenkin kaikki ruoka, tarvikkeet jne on lopussa sun omalta kansalta ja varastat kaiken?? Miksi.
 
En ole kyllä nähnyt mitään syytä vaihdella asuja. Vedän tappiin päivitetyllä samuraiklaanin haarniskalla. Värejä vaihtelen siinäpä se.
Matkalaisen asu avaa karttaa ihan älyttömän paljon enemmän, minkä lisäksi se esim ilmoittaa kun artefakteja on lähistöllä jne. Sit taas amuletilla saat enemmän tarvikkeita jne.
 
Vaikuttaa parin tunnin testailun perusteella ihan hyvältä. Sen verran ehdin avointa maailmaa tutkimaan, että löysin jonkun pienen leirin jossa oli kauppias ja jonkun dojon jonka mongolit olivat vallanneet.

Pari häiritsevää juttua tosin tuli heti eteen:

-Vihollisten tekoäly, onko niillä sitä lainkaan? Seisoin yhden jousiampuman vieressä ja kaveri luuli että olen kymmenen metrin päässä olevan laatikon takana.
-Enkö pysty tosiaan lukitsemaan viholliseen? Vaikka yritän parhaani mukaan tattia kääntää vihun suuntaan, Jin lyö välillä minne sattuu.
-Onnistuuko tässä reagointi muiden vihujen iskuyrityksiin kesken taistelun vrt. esim Batman-pelit. Nyt monesti käynyt niin että yritän taistella yhtä vastaan ja kaksi muuta tulee huitomaan ja en pysty tekemään mitään muuta kuin kuolemaan.

Välillä taisteluissa myös tuntuu, että se on melkoista reaktiotestiä alusta loppuun. Minulla on joku millisekunti aikaa reagoida tulevaan iskuun normaalilta miekkamieheltä, keihäs kaverit sentään antaa sen punaisen merkin millon väistää. Tuolla dojossa tuli joku bossi vastaan joka huitoi niin älyttömästi, että se meni sitten itseltäkin pelkäksi kaaottiseksi huitomiseksi.

Eli vois tiivistää näin, kaikki muu tällä hetken tosi hyvää paitsi taistelu. Ehkä siihen tottuu/oppii vielä.
 
Vaikuttaa parin tunnin testailun perusteella ihan hyvältä. Sen verran ehdin avointa maailmaa tutkimaan, että löysin jonkun pienen leirin jossa oli kauppias ja jonkun dojon jonka mongolit olivat vallanneet.

Pari häiritsevää juttua tosin tuli heti eteen:

-Vihollisten tekoäly, onko niillä sitä lainkaan? Seisoin yhden jousiampuman vieressä ja kaveri luuli että olen kymmenen metrin päässä olevan laatikon takana.
-Enkö pysty tosiaan lukitsemaan viholliseen? Vaikka yritän parhaani mukaan tattia kääntää vihun suuntaan, Jin lyö välillä minne sattuu.
-Onnistuuko tässä reagointi muiden vihujen iskuyrityksiin kesken taistelun vrt. esim Batman-pelit. Nyt monesti käynyt niin että yritän taistella yhtä vastaan ja kaksi muuta tulee huitomaan ja en pysty tekemään mitään muuta kuin kuolemaan.

Välillä taisteluissa myös tuntuu, että se on melkoista reaktiotestiä alusta loppuun. Minulla on joku millisekunti aikaa reagoida tulevaan iskuun normaalilta miekkamieheltä, keihäs kaverit sentään antaa sen punaisen merkin millon väistää. Tuolla dojossa tuli joku bossi vastaan joka huitoi niin älyttömästi, että se meni sitten itseltäkin pelkäksi kaaottiseksi huitomiseksi.

Eli vois tiivistää näin, kaikki muu tällä hetken tosi hyvää paitsi taistelu. Ehkä siihen tottuu/oppii vielä.
Tekoäly on aikalailla heikkoa, vihuihin ei lukita, siihen tottui aika nopeasti. Saat sen haarniskan aika alussa ni helpottaa kummasti.

Ja se lyö sitä vihua mihin suuntaan tattia osoitat. Eli voit vaihtaa kesken kaiken hyökkäyksen kohdetta täysin vapaasti.
Tuo torjuminen on lopulta aika simppeliä kun sen oppii. Taistelu muutenkin helpottuu todella paljon kun vähän saat sitä tahtoa (parannus pallot) ja kuntoa ja aseita paremmaksi ja tosiaan sen haarniskan suojaamaan iskuilta.
 
Itse olen pääsäänöisesti käyttänyt vain sitä matkalaisen asua, juurikin tuon kartan aukaisun takia + se näyttää paremmalta metsissä samoillessa. Sitten jos tulee isompia taisteluita ja saan turpiin niissä muutaman kerran, vedän samurai haarniskan päälle. Olisihan se toki ihan kiva jos tässä olisi joku custom loadout pikavalikko.

Ja varsinaista lukitusta ei tosiaan ole, mutta en kyllä ole tässä huomannut vielä isompaa ongelmaa. Se että käännät tattia tiettyyn viholliseen päin laittaa ainakin oman Jinin kohdistamaan miekan iskut siihen viholliseen päin.
 
Minäkin olen vetänyt ihan alusta asti sillä matkalaisen asulla niin seikkailut kun taistelut eikä mitään ongelmia vielä ole tullut, taistelut on muutenkin tarkoitus oppia täydellisiksi ja enimmäkseen se on reflekseillä leikkimistä niin samapa se mitä sul on päällä, toki ne samurai asut ym lisää damaa jne mut emmää ainakaa jaksa joka kohassa niitä vaihtaa. Silti loadoutit ei olis pahitteeks.

Pelistä olen kyllä tykännyt nyt kun on saanut parempaa kamaa päälle ja taistelut alkaa olemaan muuta kun känniläisen huitomista, kyllä tässä valittamista löytyy mut makuasioita nämäkin ovat, esim aika paljon tässä on näitä "fade to black" kohtauksia, että ruutu mustaks sit siinä hölötellään pimeessä ruudussa ja sit ollaankin eri mestassa, ehkä god of war ja TLOU2/RDR2 ym ovat sit hemmotelleet liikaa mutta tämmönen tuntuu jotenkin halvalta.

Tekoälystä on jo valitettu, välillä viholliset kirjaimellisesti pyörii vain ympyrää ja soittaa torvea vähää välii, sit taas pyöritää ympyrää ja ollaan pihalla kun päättömät kanat ja puhalletaan torveen, tämä siis kun on hiippailemassa, taistelut enimmäkseen kuitenkin toimii vallan mainiosti. Taisteluihin on myös erittäin helppoa kyllästyä mikäli et väkisin ala kokeilemaan jotain uutta, ei siis kannata tottua liikaa johonkin tiettyyn, eri vihollistyypit pitää siitä kuitenkin huolta ettei niin käy.

Vaikka pelimaailma on kauniimpi kun oikea elämä, tuntuu siitä silti puuttuvan se jonkinlainen loppusilaus, välillä tuntuu jotenkin elottomalta vaikka se tuuli siel puhaltaakin. Miten sen nyt sanois kauniisti, tuntuu jotenkin halvalta. Tarkoitan tällä lähinnä sitä että toivoisin enemmän tulevan vastaan jotain mystistä, eikä että juokset ketun tai linnun perässä, joku npc vois tulla huutelee apua rdr tyyliin tai että sun matka keskeytettäisiin jollain tapaa. Ehkä jotain luolia, puzzleja ym? Edelleen olen siis melko alussa, joten tähään asiaan voi tulla muutosta (toivottavasti) Olen kuitenkin tovin jo jolkotellut siinä ekalla mapilla eikä mitään ahaa elämystä vielä ole tullut vastaan. Shrinet tällä hetkellä ainoat jossa joutunut edes pikkasen miettimään.

Hudittomuus ja tuulihommasta plussaa, se luo sitä etsi itse ja seikkaile fiilistä, jos tässä vaan olisi enemmän sitä etsi itse meininkiä.

Myös kasvoanimaatiot ei ole ihan siitä parhaimmasta päästä, mutta annetaan sen asian olla. Tarina on perus samurai meininkiä ja siitä ei mitään valittamista, ite kun olen lapsena kasvanut katsomalla 80 luvun kung fu/samurai leffoja on tämä siltä osin kun mulle tehty.

Kaikesta huolimatta silti tykkään pelistä ja enemmän tässä on hyvää, hahmon kehitys on koukuttavaa ja siinä riittää tarpeeksi vaihtelua, pelaan hardilla ja toistaseksi se on tuonut sopivasti haastetta, hahmo kun kehittyy se tietenkin helpottaa mutta ei pahemmin ole varaa ottaa iskuja vastaa joka pakottaa keskittymään.

Eipä mitään, pelataan lisää.
 
Viimeksi muokattu:
jokun npc vois tulla huutelee apua rdr tyyliin tai että sun matka keskeytettäisiin jollain tapaa. Ehkä jotain luolia, puzzleja ym?
Mulla on tullut tilanne jossa yks tyyppi huuteli mua
, ja juttelin sille niin kävikin ilmi, että se oli kusettanut ja asettanut ansan, vihut hyökkäs puskista kimppuun

Minkä lisäksi menin kuuntelemaan erään parivaljakon juttua ja
nainen näytti mulle kukkulalta merelle ja kun jäin sitä katsomaan, se juoksi tappamaan sen toisen

Eli kyllä siellä tuollaisia saman tyyppisiä kyllä on.
 
Mulla on tullut tilanne jossa yks tyyppi huuteli mua
, ja juttelin sille niin kävikin ilmi, että se oli kusettanut ja asettanut ansan, vihut hyökkäs puskista kimppuun

Minkä lisäksi menin kuuntelemaan erään parivaljakon juttua ja
nainen näytti mulle kukkulalta merelle ja kun jäin sitä katsomaan, se juoksi tappamaan sen toisen

Eli kyllä siellä tuollaisia saman tyyppisiä kyllä on.

No toi on hyvää tietää, pitää nyt edetä pelissä ja vähentää sitä photomodessa istumista.
 
Taistelutekniikan valinta vastustajan mukaan noussut uuteen arvoon, kun saanut tänään taisteluasentoja avattua lisää. Niitä vaihdetaan kesken hakkeluksen jo aika rutiinilla. Katana heiluu ja punaväri roiskuu. :D

Muuten parasta antia ovat olleet nämä vähän suurempien leirien tuhoamiset. Siinä saa jo ihan hiki päässä touhuta hyvänkin aikaa. Reittejä ja tapoja on lukemattomia ja varmaan mielikuvitus lähinnää rajoittaa. Samurai vipeltää ja tuhoa tulee.

EdTlw11XsAYQzja


EdTmmdmWAAYSoSX
 
Viimeksi muokattu:
Kehittäjät joutuivat pidentämään latausaikoja, että pelaajat ehtivät lukea vinkkejä.

According to Lead Engine Programmer Adrian Bentley, the team noticed reloads were so fast that players were unable to read any of the information. During late development phases, Sucker Punch opted to extend the load times to “more than a fraction of a second.” Interestingly, Ian Walker, the Kotaku writer who spoke with Bentley, says there’s still only time enough to get through a tip or two.

 
On kyllä taas yksi typerimmistä ratkaisuista hetkeen, eikö niitä vinkkejä voinut laittaa vaikka johonkin valikkoon?

Latausruutu on ollut paras. Tulee ikään kuin vahingossa viisastuttua.

Tässä tuntuu olevan jo sitä mitä on tuleman PS5:lla. Nopeat lataukset, massiivinen photo mode (kertoo varmaan jo osin miksi ohjaimen Share-näppäin on vaihtumassa Create-näppäimeksi) sekä mahdollisuus valita resoluution ja ruudunpäivityksen väliltä. Grafiikoista puhumattakaan, jotka oikein kutsuvat ottamaan kuvakaappauksia.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on täälläkin muutama ilta jo takana, niin voi enemmän mietteitä avata.

Päätarinaa en ole vielä kovin paljoa edennyt, lähinnä muutamat ekat tehtävät pohjaamaan tarinaa. Muutoin on tullut samoiltua ja ihmeteltyä kaikkea näkyvää. Sivutehtäviä muutamia tehty myös, sekä noita pyhättöjä ratkaistu ja muuta piilotettua ja mystistä löydettyä.

Peli on kaunista kuin mikä. Kaikki näyttää ja kuulostaa upealta, vaikka edelleen pientä rosoa siellä täällä yksityiskohdissa (kasvon liikkeet, hahmon jalat välillä kalliosta läpi yms). Pääpiirteittäin kuitenkin kiehtovaa ja tyyliltään todella innostavaa. Fiilistely on varmasti se, mitä tulee paljon tehtyä.

Siinä missä maailma on kaunis ja upea, on se kuitenkin vähän ontto. Enemmän kaipaisi tapahtumaa sinne maastoon, vaikka satunnaisia juttuja jonkin verran on, ja mongooleja pyörii siellä täällä. Kylät ja kaupungit on aika tyhjän oloisia, eikä eläminen näy niissä mitenkään. Siltikin matkat venyvät pitkiksi kun koko ajan tulee vastaan vaikka ja mitä kiintoisaa katseltavaa. Jotenkin jää vain olo, että potentiaalia olisi ollut paljon enemmän sen maailman hyödyntämiseen.

Löytämisen ja tutkimisen riemu on korkealla ja mahdollisimman paljon menen oman nenän mukana, enkä todella halua netistä katsoa tässä mitään vinkkejä sijainneista ym piiloista. Tuuli on voimakas apuri ja sen saa valjastettua löytämään myös erilaisia piilossa olevia juttuja halutessaan.

Taistelut on tehty mielestäni hienosti. Tuntuma iskuissa ja taistelussa on valovuosia esimerkiksi Assassin's Creed -pelejä edellä ja nopea reaktiomiekkailu sopii mielestäni tähän vallan hyvin. Edelleen menen Hard-tasolla, joka ilmeisesti lisää lähinnä vihollisten aggressiivisuutta, eikä niinkään tehoa tai damagea. Tämä on tuntunut sopivalta itselleni. Pataan tulee edelleen ajoittain, lähinnä tosi suurten vihollislaumojen edessä, sekä joissain kaksintaistoissa, jotka ovat paikoin todella haastavia. Paikoin kontrollit tekevät temppuja, varsinkin noissa kaksintaistoissa kun isku ohjautuukin välillä eri suuntaan mihin itse yrität. Varmaan tässäkin vika enemmän käyttäjässä.

Hiiviskely on se heikoin osio pelissä, sillä vihollisten tekoäly on tosi tyhmä sen kanssa, ja juurikin nuo aiemmin mainitut seikat ovat vahvasti läsnä. Viholliset eivät ole viisaimmasta päästä valitettavasti. Esimerkiksi vihollisen nähtyä sinut voit huoletta kääntyä kulman taakse ja homma on melkeinpä sillä selvä.
 
Eikö tosiaan täällä kellään muulla ole tuota ongelmaa, että Jin vain kävelee vaikka vasen tatti olisi ääriasennossa? Tiedän, että joissain kohissa peliä on pakotettu kävely mutta minulle käy tätä tämän tästä ihan tuolla maailmassa samoillessa. Tuon saa korjattua käynnistämällä pelin uudestaan mutta aina välillä tuo kuitenkin tulee takaisin. Useampaa ohjaintakin tullut kokeiltua ja kaikilla sama homma. Missään muussa pelissä ei ole tullut mitään vastaavaa eteen.
 
Eikö tosiaan täällä kellään muulla ole tuota ongelmaa, että Jin vain kävelee vaikka vasen tatti olisi ääriasennossa? Tiedän, että joissain kohissa peliä on pakotettu kävely mutta minulle käy tätä tämän tästä ihan tuolla maailmassa samoillessa. Tuon saa korjattua käynnistämällä pelin uudestaan mutta aina välillä tuo kuitenkin tulee takaisin. Useampaa ohjaintakin tullut kokeiltua ja kaikilla sama homma. Missään muussa pelissä ei ole tullut mitään vastaavaa eteen.
Eipä ole ollut. Kevyttä hölkkää se vetää, kun tatti on ääriasennossa.

Vähän turhan äkäinen deadzone tässä kyllä on, kun pitää vain vähän hipaista tattia ja ukko liikkuu, niin sille olisi hyvä olla oma säätö asetuksissa.
 
Eikö tosiaan täällä kellään muulla ole tuota ongelmaa, että Jin vain kävelee vaikka vasen tatti olisi ääriasennossa? Tiedän, että joissain kohissa peliä on pakotettu kävely mutta minulle käy tätä tämän tästä ihan tuolla maailmassa samoillessa. Tuon saa korjattua käynnistämällä pelin uudestaan mutta aina välillä tuo kuitenkin tulee takaisin. Useampaa ohjaintakin tullut kokeiltua ja kaikilla sama homma. Missään muussa pelissä ei ole tullut mitään vastaavaa eteen.
Minulla tuo bugaa siten, että on pakko ensiksi kääntää tatti jompaan kumpaan laitaan, jonka jälkeen alkaa hölkkäilemään. Jos suoraan vääntää yläasentoon, niin ei tee muuta kuin kävele. Tätä samaa bugia on muutkin raportoineet pitkin interwebsiä.
 
Minulla tuo bugaa siten, että on pakko ensiksi kääntää tatti jompaan kumpaan laitaan, jonka jälkeen alkaa hölkkäilemään. Jos suoraan vääntää yläasentoon, niin ei tee muuta kuin kävele. Tätä samaa bugia on muutkin raportoineet pitkin interwebsiä.

Jeps, sama ollut välistä myös mulla mutta välistä ei lähde hölkkäämään vaikka miten kieputtaisi ohjausta. Toivottavasti tekijät ovat tietoisia tuosta ja tulis pian fiksiä.
 
Ylös Bottom