Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ghost of Tsushima

Eilen kun olin lopettelemassa, niin huomasin parin viimeisen taistelun aikana, että viholliset otti mielestäni hittiä vaikka en ollut vielä edes lyönyt niitä. Eikä ollut mitään rosvoja ja Mongoleita sekaisin.

Powerpyxin guidessa todettiin, että kannattaa muutenkin manuaalisesti tallentaa suht usein. Etenemisen rikkovia bugeja kun on.
 
Vaikka GoT on yksi sukupolven upeimmista peleistä se on saanut aika ison downgraden verrattuna siihen mitä näytettiin, myöskin pelin paljon realistisempi luukki 2018 olisi ollut enemmän omaan makuuni mutta en silti valita siitä miltä se julkaisussa näyttää. Voidaanko PS5 päivityksessä odottaa lähempänä tuota julkistusta vai joudutaanko odottamaan jatko osaa siihen.

Videolla siis esitellään yhtä tehtävää joka on lähes identtinen lopullisessa versiossa joten älä katso jos et halua spoilereita. Mutta jos olet sen 2018 esittely gameplayn nähnyt niin ei ole mitään uutta.

 
Nyt on vajaa kymmenen tuntia pelattu ja väistämättä tästä tulee itselle ensimmäisenä mieleen AC-pelisarja. Siis sellainen AC-sarjan peli, joka on saanut sellaisen addrenaliinipistoksen reisilihakseen, jollaisen kys. pelisarja todella tarvitsisi.

Alkuun jopa vähän ahdisti kun ei tiennyt minne mennä, koska peli jätti niin 'kylmästi' oman onnen nojaan, pelinäkymässä ei karttaa, ei ohjeistavia nuolia, ei mitään. Tosin edellinen peli oli Xenoblade Chronicle 1, jossa sivutehtävissäkin opastettiin kirjaimellisesti kädestä pitäen perille saakka, mutta kun pääsi vähän juoneen ja pelin tarjoamaan vapauteen kiinni niin menohan on yhtä luontevaa kun Zeldassa BOTW konsanaan. En ole vielä missään aiemmassa PS4 pelissä nähnyt hyödynnettävän tuota säätimen paneelia siten, että sitä ei tarvitse painaa vaan pelkällä hipaisulla voidaan määrittää erilaisia toimintoja.

Taistelusta löytyy yllättävän kivasti syvyyttä kiitos noiden ninja-gadgettien, sekä tuon stänssin vaihdon ansiosta. Itsellä ei ole kuin kaksi asentoa vasta, mutta jo se tuo kivasti vaihtelua, jota pitää myös osata hyödyntää tai kuolema korjaa hyvin nopeasti. Yllättävän luonnollisesti tulee väistettyä kun jouskari-ampuja varottaa omiaan, tosin välillä mietin, että mitähän hän huutelee kun on ainoana kaverina pystyssä :D
Saako tota 'tahtoa' (resolve) palautettua mitenkään muuten kun lahtaamalla porukkaa?

Pelaan normaali vaikeusasteella ja se on sopiva, tarjoaa ajoittain haastetta, mutta ei vie pelinautintoa vaikka kuolema toisinaan korjaakin. Välillä vihollislaumat on niin suuria, että peli pakottaa sopivassa suhteessa tekemään side-missioneja, jotta saat expaa kokemuspisteisiin jne.

Ainoa varsinainen valituksen aihe on se, että taistelussa ei saa lukittua tiettyyn tyyppiin, jonka vuoksi Jin stabbailee ilmaa kaverin sijasta, koska kamera on vähän väärässä kulmassa. Tätä tapahtuu todella usein, etenkin jos olet jossain rakennuksen lähellä, jolloin kamera jää ns. jumiin rakennuksen seinän vuoksi.

Myöskään mongolialaiset eivät ole todistetusti ihan penaalinterävimpiä kyniä, tämä tulee helpoiten huomiona hiippaillessa. Tähän osa-alueeseen olisi toivonut ihan pientä lisäsatsausta, rikkoo muuten kertakaikkisen loistavan pelin immersiota. Esim. Kaksi kaveria vierekkäin, salamurhaat toisen, toinen huutaa henkensä edestä hetken vuotaessaan kuiviin ja vieressä oleva kaveri ei tajua/huomaa mitään. Onko muuten tapaa miten saisi vaihdettua sen ison jouskarin pieneen huomaamattomasti? Itsellä on useasti käynyt siten, että kauempaa tiputtanut pari vihua pois, hiippaillut lähelle ja jouskarin vaihdon vuoksi Jin rupeaa seisomaan hetkellisesti ja vihut bongaa. :D

Vaatteiden vaihdossa saisi olla mahdollisuus luoda pari vapaa-valintaista asukokonaisuutta, jotta niiden vaihtaminen olisi helpompaa. Nyt tulee vedettyä matka-asulla kaiken aikaa, koska ei jaksa kikkailla edestakaisin.

EDIT: Kettu kaverin silitys 5/5!
 
Viimeksi muokattu:
Ghost of Tsushima Photo Mode - How To Take The Perfect Shot
*Ghost of Tsushima is a stunning game with a wonderful photo mode. Here, Rob talks us through how to set up your shots for that perfect photo mode snap
 
Eikö tosiaan täällä kellään muulla ole tuota ongelmaa, että Jin vain kävelee vaikka vasen tatti olisi ääriasennossa? Tiedän, että joissain kohissa peliä on pakotettu kävely mutta minulle käy tätä tämän tästä ihan tuolla maailmassa samoillessa. Tuon saa korjattua käynnistämällä pelin uudestaan mutta aina välillä tuo kuitenkin tulee takaisin. Useampaa ohjaintakin tullut kokeiltua ja kaikilla sama homma. Missään muussa pelissä ei ole tullut mitään vastaavaa eteen.
No, nyt se alkoi tekemään tota myös mulla ja on muuten hemmetin ärsyttävää, jonkun aikaa saa veivata tattia, että alkaa taas hölkkäämään, mutta nyt toi ukko tärisee hieman hölkkäyksen aikana :confused:

Toivottavasti korjaavat pian, niin ei tarvitse olla jatkuvasti käynnistelemässä uudelleen.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
En tiedä miten suuria ja eeppisiä taisteluita tässä vielä on edessä, mutta vaikka pelaan hardilla ja päällä matkustajan rätti, saanut ukkelia parannettua niin ei ole kyllä mitään vaikeuksia ollut taisteluiden kanssa kunhan pitää sen rytmin, jopa muutamia iskuja on varaa ottaa vastaan. Niin sitä suuremmalla syyllä en kyllä näe syytä vaihtaa mitään muita rättejä päälle, kun se matkustajan rätti kuitenkin on noin yleisesti se paras kun mitä tulee kerättäviin jne. Tietenkin jos tulee joku 1VS.1000 taisteluja niin ehkä saattaa tulla vaikeuksia.
 
No, nyt se alkoi tekemään tota myös mulla ja on muuten hemmetin ärsyttävää, jonkun aikaa saa veivata tattia, että alkaa taas hölkkäämään, mutta nyt toi ukko tärisee hieman hölkkäyksen aikana :confused:

Toivottavasti korjaavat pian, niin ei tarvitse olla jatkuvasti käynnistelemässä uudelleen.

Tuo käveleminen ei itseäni niinkään haittaa, mulla vähän kun liikuttaa tattia jommallekummalle sivulle niin Jin lähtee hölkkään, mutta tuo "tärinä" hölkätessä on kyllä aika rasittavan näköstä, etenkin tälläsessä fiilistely-pelissä. Pelaamista ei toki haittaa millään tavallla :D
Tekee sitä siis silloin kun hölkkäilee ja siinä samalla hieman korjailee Jinin asentoa vasemmalla tatilla.
 
No, nyt se alkoi tekemään tota myös mulla ja on muuten hemmetin ärsyttävää, jonkun aikaa saa veivata tattia, että alkaa taas hölkkäämään, mutta nyt toi ukko tärisee hieman hölkkäyksen aikana :confused:

Toivottavasti korjaavat pian, niin ei tarvitse olla jatkuvasti käynnistelemässä uudelleen.
Tuo käveleminen ei itseäni niinkään haittaa, mulla vähän kun liikuttaa tattia jommallekummalle sivulle niin Jin lähtee hölkkään, mutta tuo "tärinä" hölkätessä on kyllä aika rasittavan näköstä, etenkin tälläsessä fiilistely-pelissä. Pelaamista ei toki haittaa millään tavallla :D
Tekee sitä siis silloin kun hölkkäilee ja siinä samalla hieman korjailee Jinin asentoa vasemmalla tatilla.

Kokeilkaapa auttaako teillä tuo pelin uudelleen käynnistys? Itellä aina sen jälkeen toimii jonku aikaa oikein. Vielä en ole keksinyt mikä tuon tilanteen sitten saa uudelleen päälle mutta tolleen sen on saanut pois. Mutta todella ärsyttävä bugi kyllä. :)
 
En tiedä miten suuria ja eeppisiä taisteluita tässä vielä on edessä, mutta vaikka pelaan hardilla ja päällä matkustajan rätti, saanut ukkelia parannettua niin ei ole kyllä mitään vaikeuksia ollut taisteluiden kanssa kunhan pitää sen rytmin, jopa muutamia iskuja on varaa ottaa vastaan.

Pelaan sillä vaikeimmalla tasolla ja kesyähän tämä silti on ollut tähän asti. Ainoa suurempi haaste ovat nämä pomotaistelut suljetuilla areenoilla. Liikkuvat mongolipartiot voi jo ottaa rennommin, jopa härskisti tyylitellä upeilla kyvyillä. Tarinaan liittyvät suojaustehtävät ovat olleet vauhdikkaita ja niissä on ollut tekemisen meininkiä.

Eilen tuli vastaan ensimmäisen kerran (tai sitten en ole aiemmin huomannut) ilmoitus alueen olevan liian vaarallinen hahmolleni. Joku sattumalta löytynyt mongolien vahva linnoitus. Teki kyllä mieli käydä kokeilemassa onko todella näin. :D
 
Jokusen tunnin nyt ehtinyt pelamaan ja onhan tämä suurimmaksi osaksi ok peli, joskin käy äkkiä itseään toistavaksi kuten monet muutkin avoimen maailman pelit. Tutkimisesta katoaa alun fiilistelytuntien jälkeen tietynlainen tunne, kun eipä siellä hirveästi muuta löydy kuin ketunpesää ja niitä amulettipyhäkköjä. Sitten sadan metrein välein on joku mongolipartio joko tappelemassa karhun kanssa tai sitten ovat sitoneet/tappaneet maanviljelijät. Jotain pikkuvariaatioita noista on vielä joo, toki.

Tuon tuulen merkitys on kanssa vähän hukassa, toki kiva ettei ruudulla ole mitään kompassihudia, mutta kun optionsista saa kartan päälle josta näkee Jinin suunnan ja kohteen niin eipä tuulta oikeastaan ole hirveästi tarvinnut käyttää. Samaten niiden keltaisten lintujen funktio jäänyt myös vähän keskeneräiseksi? Yleensä olen ottanut jonkun suunnan, okei 350m itään niin siellä on joku mielenkiintoinen kohde, sinne. Sitten viimeisellä 30 metrillä tulee lintu, joka opastaa minut kohteelle "kädestä pitäen".. ööh kiitos? Oisin voinut mennä ohi ilman sinua, pieni ystäväni, varsinkin kun matkustin jo sen 350m ja kohde on näköetäisyydellä.. Eikö näiden pitänyt opastaa sellaisiin paikkoihin jotka olisivat enemmän piilossa? Näin ainakin ymmärsin E3 yms. videoista.

Mutta joo, kyllä tätä pelaa. Kaunis maailma täynnä itseään toistavaa filleriä kuten näissä peleissä yleensä on. Tarinatehtävät ovat olleet vähän hitti tai huti -luokkaa so far. Sivutehtävät pääpiirteittäin "Tutki jälkiä, seuraa jälkiä, tapa mongoli/rosvot jälkien päässä". Hienoja screenshotteja on kyllä saanut otettua. Hyvää esimakua graafiseen ilmeeseen kun ootellaan PS5:sta. Tarina varmasti tulee pelattua läpi mutta tokkopa jaksan grindaa noita miljoonia ketunpesiä yms.
 
Jokusen tunnin nyt ehtinyt pelamaan ja onhan tämä suurimmaksi osaksi ok peli, joskin käy äkkiä itseään toistavaksi kuten monet muutkin avoimen maailman pelit. Tutkimisesta katoaa alun fiilistelytuntien jälkeen tietynlainen tunne, kun eipä siellä hirveästi muuta löydy kuin ketunpesää ja niitä amulettipyhäkköjä. Sitten sadan metrein välein on joku mongolipartio joko tappelemassa karhun kanssa tai sitten ovat sitoneet/tappaneet maanviljelijät. Jotain pikkuvariaatioita noista on vielä joo, toki.

Tuon tuulen merkitys on kanssa vähän hukassa, toki kiva ettei ruudulla ole mitään kompassihudia, mutta kun optionsista saa kartan päälle josta näkee Jinin suunnan ja kohteen niin eipä tuulta oikeastaan ole hirveästi tarvinnut käyttää. Samaten niiden keltaisten lintujen funktio jäänyt myös vähän keskeneräiseksi? Yleensä olen ottanut jonkun suunnan, okei 350m itään niin siellä on joku mielenkiintoinen kohde, sinne. Sitten viimeisellä 30 metrillä tulee lintu, joka opastaa minut kohteelle "kädestä pitäen".. ööh kiitos? Oisin voinut mennä ohi ilman sinua, pieni ystäväni, varsinkin kun matkustin jo sen 350m ja kohde on näköetäisyydellä.. Eikö näiden pitänyt opastaa sellaisiin paikkoihin jotka olisivat enemmän piilossa? Näin ainakin ymmärsin E3 yms. videoista.

Mutta joo, kyllä tätä pelaa. Kaunis maailma täynnä itseään toistavaa filleriä kuten näissä peleissä yleensä on. Tarinatehtävät ovat olleet vähän hitti tai huti -luokkaa so far. Sivutehtävät pääpiirteittäin "Tutki jälkiä, seuraa jälkiä, tapa mongoli/rosvot jälkien päässä". Hienoja screenshotteja on kyllä saanut otettua. Hyvää esimakua graafiseen ilmeeseen kun ootellaan PS5:sta. Tarina varmasti tulee pelattua läpi mutta tokkopa jaksan grindaa noita miljoonia ketunpesiä yms.
Tämä on juuri se mitä tarkoitin kun joku aikaisemmin kysyi kannattaako peli ostaa vai ei.
peli noudattaa täysin open world peleille tuttuja rutiineja, mutta itse pelaan tätä samurai leffana kokoajan. Kertaakaan ei ole iskenyt minkään sortin kyllästyminen, vaikka periaatteessa tehdään samaa. Mulle kylän/oman kansan pelastaminen on osa pääjuonta ja pitää otteessaan.
Sen lisäksi juuri kun olisi alkamassa tunne, että nyt toistaa liikaa, niin tapahtuukin muutoksia juuri sen verran että pitää taas otteessaan.

Ja nuo ketunpesät, liput, pyhäköt, haiku runot, kuumat lähteet jne etsittävät asiat kun on vielä kaikki sellasia jotka vaikuttaa sun hahmon kehitykseen, joten matkan varrella ne kannattaa jokainen käydä hakemassa.

Ja tosiaan jos pelaa ”vain open world peliä”, niin ei taatusti pidä otteessaan. Eli tämä on aikalailla keskinkertainen, tai 10/10 peli ihmisille.
 
Samoilla tunnelmilla Ompun kanssa, tulee pitkälti pelattua fiilistely-mielellä tätä ja ehkä vähän roolipelaten hahmoa siinä sivussa. Yllättävän paljon iloa on ollut kun on vain samoillut maastossa ja ihmetellyt miten kaunis se on, tai miten upeat värit on ja rantakallioilla tutkaillut rantaviivan jatkumista horisonttiin. Tekemistä ei niinkään ole ja tää on vähän sellaine ristiriitainen tunne itellä. Toisaalta kaipaisi enemmän tapahtumaa, mutta en kyllä juuri kaipaa mitään AC:n tapaista 90 juoksupojan hommaa aktiiviseksi kartalle.

Balanssi on sikäli siis ihan hyvä mielestäni, ja ne jotka eivät halua maastossa pyöriä, niin sekään ei pakollista onneksi ole. Tietentahtoisesti en oo kaikkea yrittänyt vielä kerätä, vaan mennyt sinne mitä matkalla tulee vastaan. Miusta kaikki nuo Haikut ym on tosi tunnelmallisia ja tietynlainen elokuvamaisuus eri tilanteissa puskee hyvin läpi. Avoimen maailman peleihin on aina niin kova odotukset ja ennakkoluulot, niin tässä niitä kannattaa niiltä osin madaltaa ja nauttia muusta hyvästä sisällöstä mitä peli tarjoaa.

Juoni on myös mielestäni mielenkiintoinen ja sivutehtävät on olleet omaan mieleen oivaa viihdettä. Taistelut ovat muuttuneet hyvin helpoiksi nyt kun lisävempaimia on auennut ja kyvyt ja varusteet päivittyneet. Toivon mukaan myöhemmin aukeavat alueet tuovat lisähaastetta.
 
Kyllähän tuollainen fiilistely kantaa todella pitkälle, itselle esim. armottomana länkkäreiden ja gangsterileffojen ystävänä RDR ja Mafia II oli ihan koko geninsä parhaita pelejä, mutta helppo noistakin kuvitella että menee aika tylsäksi jos se tunnelma ei kummemmin kolahda.
 
Juu siis kyllähän tässä on paljon hyvää, nuo nyt oli vain tuollaista narinaa minulta. Välillä kiinnittyy huomio liikaa epäolennaisiin asioihin ja jää se tärkein taustalle :D

Tuossa eilen oli kyllä niin päräyttävä taistelu perus mongolimobin kanssa. Kaikki parryt ja vastaiskut menivät juuri oikein, jolloin taistelusta tuli lähes tanssia. Lopun kruunas viimeinen isku vihuun jonka tein sillä erikoisiskulla, taivaallinen isku tjs. Se loppu on aina niin siisti kun Jin jää hetkeksi paikoilleen ja vihu lyhistyy maahan, ihan kuin leffoissa. Iskusta johtuva tuuli puhaltaa vielä lehdet liikkeelle, niin siisti!
 
Kokeilkaapa auttaako teillä tuo pelin uudelleen käynnistys? Itellä aina sen jälkeen toimii jonku aikaa oikein. Vielä en ole keksinyt mikä tuon tilanteen sitten saa uudelleen päälle mutta tolleen sen on saanut pois. Mutta todella ärsyttävä bugi kyllä. :)
Uudelleen käynnistys tosiaan auttaa tuohon bugiin. Vielä ei ole tuota esiintynyt uudelleen, mutta pitää nyt yrittää tarkkailla, että mistä tuo voisi johtua.
 
Tuossa eilen oli kyllä niin päräyttävä taistelu perus mongolimobin kanssa. Kaikki parryt ja vastaiskut menivät juuri oikein, jolloin taistelusta tuli lähes tanssia. Lopun kruunas viimeinen isku vihuun jonka tein sillä erikoisiskulla, taivaallinen isku tjs. Se loppu on aina niin siisti kun Jin jää hetkeksi paikoilleen ja vihu lyhistyy maahan, ihan kuin leffoissa. Iskusta johtuva tuuli puhaltaa vielä lehdet liikkeelle, niin siisti!

Nää on kyllä komeita hetkiä, ja näitä tulee jatkuvasti!

Itellä oli pelin kanssa tosi hidas startti ja alkuun tuntui vähän puuduttavalta kun ei meinannut lähteä hommat liikkeelle, kontrollit ja taistot oli hapuilua ym. Sitten kun maailma avautui niin ekassa sivu/päätehtävässä karhu hyökkäsi niskaan aivan yllättäen ihan alkutaipaleella ja mukiloi/söi Jinin hengiltä, meinasi siinä vaiheessa mennä peli kiinni :D

Eläimistä puheen ollen, edelleen huvittaa kun kolme murhanhimoista possua tähyilee aina vähän väliä aavoilla alueilla.
 
Juu siis kyllähän tässä on paljon hyvää, nuo nyt oli vain tuollaista narinaa minulta. Välillä kiinnittyy huomio liikaa epäolennaisiin asioihin ja jää se tärkein taustalle :D
Ei ne mitään narinaa ollut. Kyllä se on ihan fakta, että open world pelien täytyisi mennä ihan uuteen suuntaan jo. Ja olisi pitänyt jo mennä muutama vuosi sitten. Ja melkein jokainen open world vaatii sen aihepiirin tarpeeksi ison kiinnostavuuden itselle, jotta pystyt sivuuttamaan nuo perus kaavat.

Kuten @PuppetMaster sanoikin niin itselläkin RDR, Mafia 2 ja Ghost of Tsushima on koko vuosikymmenen ajalta ne pelit jotka pelaan aivan huumassa fiiliksen vuoksi läpi. Mafia 2 on tyhjin open world ikinä, mutta pelasin sen suoraviivaisena mafia leffana läpi ja on yksi kaikkien aikojen pelejä. Toisille se ei tarjonnut mitään.

Itse olen nyt saanut tyhjennettyä koko alaosan kartasta vihujen osalta. Sivutehtäviä vielä on, mutta ehkä nyt on aika siirtyä keski osaan.

Takana on noin 40h peliä ja alaosasta vapautettu 20/24, keskeltä 0/17 ja ylhäältä 0/15.
Eli kyllä pelattavaa riittää.
 
Itse olen nyt jo keskiosassa menossa, ajattelin että keskityn nyt vain tarinaan,legenda tehtäviin ja niihin keskeisten hahmojen tarinoihin. Ne varsinaiset sivutehtävät jätän nyt tekemätä, kaikkea muuta sivuaktiviteettiä tulee tehtyä fiiliksen ja sen mukaan mitä tulee vastaan matkalla.

Vähän on alun jälkeen fiilikset laskeneet koska peli on vaan niin perinteinen että tämä on nähty jo sata kertaa. Onneksi vielä ei ole mitään tylsistymisen tunnetta tullut vastaan kiitos pelin upean maailman ja mielenkiintoisten tarinoiden. Kettuja on kiva seurata aina kun tulee vastaan ja välillä ne jää odottamaan että silität niitä ja hyppelehtii iloisena pois paikalta. Ei hajuakaan paljon peliin on tunteja uponnut, mutta on niitä varmaan sen 10-15h.
 
Saaren keskiosassa menen itsekin, ja onhan tämä maistunut. Pelattavuus toimii ja grafiikat ovat karkkia silmille. Erityis mainintana pelin valaistus, joka on mielestäni hyvin toteutettu. Taisteluihin olisin ehkä vähän kaivannut Souls-pelien armottomuutta, mutta menee se näinkin.

Suurimpana miinuksena tulee sitten ne perinteiset open world-kliseet, jotka täällä on jo mainittu. Onneksi Samurai-teeman takia mielenkiinto on vielä pysynyt yllä. Nyt voiskin keskittyä pelkästään päätarinaan, ennen kuin mitään lopullista kyllästymistä iskee.
 
Ylös Bottom