Nyt on vajaa kymmenen tuntia pelattu ja väistämättä tästä tulee itselle ensimmäisenä mieleen AC-pelisarja. Siis sellainen AC-sarjan peli, joka on saanut sellaisen addrenaliinipistoksen reisilihakseen, jollaisen kys. pelisarja todella tarvitsisi.
Alkuun jopa vähän ahdisti kun ei tiennyt minne mennä, koska peli jätti niin 'kylmästi' oman onnen nojaan, pelinäkymässä ei karttaa, ei ohjeistavia nuolia, ei mitään. Tosin edellinen peli oli Xenoblade Chronicle 1, jossa sivutehtävissäkin opastettiin kirjaimellisesti kädestä pitäen perille saakka, mutta kun pääsi vähän juoneen ja pelin tarjoamaan vapauteen kiinni niin menohan on yhtä luontevaa kun Zeldassa BOTW konsanaan. En ole vielä missään aiemmassa PS4 pelissä nähnyt hyödynnettävän tuota säätimen paneelia siten, että sitä ei tarvitse painaa vaan pelkällä hipaisulla voidaan määrittää erilaisia toimintoja.
Taistelusta löytyy yllättävän kivasti syvyyttä kiitos noiden ninja-gadgettien, sekä tuon stänssin vaihdon ansiosta. Itsellä ei ole kuin kaksi asentoa vasta, mutta jo se tuo kivasti vaihtelua, jota pitää myös osata hyödyntää tai kuolema korjaa hyvin nopeasti. Yllättävän luonnollisesti tulee väistettyä kun jouskari-ampuja varottaa omiaan, tosin välillä mietin, että mitähän hän huutelee kun on ainoana kaverina pystyssä
Saako tota 'tahtoa' (resolve) palautettua mitenkään muuten kun lahtaamalla porukkaa?
Pelaan normaali vaikeusasteella ja se on sopiva, tarjoaa ajoittain haastetta, mutta ei vie pelinautintoa vaikka kuolema toisinaan korjaakin. Välillä vihollislaumat on niin suuria, että peli pakottaa sopivassa suhteessa tekemään side-missioneja, jotta saat expaa kokemuspisteisiin jne.
Ainoa varsinainen valituksen aihe on se, että taistelussa ei saa lukittua tiettyyn tyyppiin, jonka vuoksi Jin stabbailee ilmaa kaverin sijasta, koska kamera on vähän väärässä kulmassa. Tätä tapahtuu todella usein, etenkin jos olet jossain rakennuksen lähellä, jolloin kamera jää ns. jumiin rakennuksen seinän vuoksi.
Myöskään mongolialaiset eivät ole todistetusti ihan penaalinterävimpiä kyniä, tämä tulee helpoiten huomiona hiippaillessa. Tähän osa-alueeseen olisi toivonut ihan pientä lisäsatsausta, rikkoo muuten kertakaikkisen loistavan pelin immersiota. Esim. Kaksi kaveria vierekkäin, salamurhaat toisen, toinen huutaa henkensä edestä hetken vuotaessaan kuiviin ja vieressä oleva kaveri ei tajua/huomaa mitään. Onko muuten tapaa miten saisi vaihdettua sen ison jouskarin pieneen huomaamattomasti? Itsellä on useasti käynyt siten, että kauempaa tiputtanut pari vihua pois, hiippaillut lähelle ja jouskarin vaihdon vuoksi Jin rupeaa seisomaan hetkellisesti ja vihut bongaa.
Vaatteiden vaihdossa saisi olla mahdollisuus luoda pari vapaa-valintaista asukokonaisuutta, jotta niiden vaihtaminen olisi helpompaa. Nyt tulee vedettyä matka-asulla kaiken aikaa, koska ei jaksa kikkailla edestakaisin.
EDIT: Kettu kaverin silitys 5/5!