Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ghost of Tsushima

Itselle yksi vuoden odotetuimpia pelejä ja kyllähän tuon trailerin tunnelma nosti ihokarvat pystyyn. Äänimaailma on suorastaan lumoava. Taistelumekaniikka ja etenkin hiipiminen jätti ehkä vähän kylmäksi, mieleen tuli monenkin muun mainitsema AC, eikä siinä toisaalta mitään pahaa ole. Toivottavasti sneekkailusta löytyy tarpeeksi monipuolisuutta, koska tämä samuraininja on valmis ansaitsemaan arvonimen ghost :cool:

Limited edition versio, jossa kasvomaski mukana on vieläkin harkinnassa (jos sitä vielä jostain saa)


EDIT: En ole pelannut peliä sekuntiakaan, mutta odotan silti jo kuin kuuta nousevaa, että tämän pääsisi kokemaan PS5 tason upgreidatuilla grafiikoilla, HIKI.
 
Viimeksi muokattu:
Wau! siinä on tämän vuoden kovin elämyspeli jossa vain haluat ihastella maisemia ja kuunnella luonnon ääniä ja samoilla menemään. Tämmösiä pelejä on todella harvassa sen takia esim Way of the Samurai 2 on itselleni se kaikkein rakkain samurai simulator, koska siinä juuri pystyt eläytymään siihen maailmaan ja voit pelata sitä monella eri tavalla.

Tämä vaikuttaa juuri sellaiselta Techu + Way of the samurai tyyppikseltä yhdistelmältä jota olen toivonut todella pitkään. Tykkään myös että niitä Point of interest palkkeja ei ole joka paikassa (Ac Odyssey) vaan on annettu pelaajalle tilaa ja aikaa hengittää. Myöski se että in-game kartassa ei näy kaikki salaisuudet vaan exploring palkitsee ja kaikki Hudit loistaa poissa oloillaan on todella tervetullut lisä, Vuoden musta hevonen ehdottomasti.
 
Ai jukopliuta, kun näytti komealta ja kiehtovalta! Tällaista japanilaistyylistä peliä ollaankin odotettu pitkään. Selviä vaikutteita otettu Witcheristä, Horizonista, ripaus Assassin's Creediä ja Tenchua, aivan aavistus Ninja Gaidenia ja tässä meillä onkin sitten peli, jonka voi jo nyt sanoa olevan sukupolven top 5-suoritus.

Peli näyttää kaikin puolin aivan mahtavalta. Graafinen suoritus toki vain yksi osa-alue, mutta myös miljöö, värit ja tuo "japanilaisuus" tuossa. Melkein voisi sanoa henkeäsalpaavaksi.
 
Näytti ihan hyvältä, mutta lopullisen mielipiteen pystyy kuitenkin muodostamaan vasta, kun pääsee itse peliin käsiksi.

En kauheasti ole tätä peliä seurannut, niin onkos tuo Ghost tyyli tämän pelin vastine inFamousin hyvä/paha systeemille? Vai olenko ymmärtänyt ihan väärin?
 
En kauheasti ole tätä peliä seurannut, niin onkos tuo Ghost tyyli tämän pelin vastine inFamousin hyvä/paha systeemille? Vai olenko ymmärtänyt ihan väärin?

Jos nyt ihan oikein tuosta eilisestä videosta ymmärsin, niin Ghost-pelityyli olisi enemmänkin sellainen salamurhaajamainen, jossa siis hiiviskellään ja napsitaan vihuja pois yksi kerrallaan. Samurai-pelityyli olisi sitten sellainen enemmän face to face-tyylinen, jossa haastetaan vihu(t) kaksintaisteluun kunnian menetyksen uhalla, jos eivät uskalla ja pistetään sitten halki, poikki ja pinoon.
 
Jos nyt ihan oikein tuosta eilisestä videosta ymmärsin, niin Ghost-pelityyli olisi enemmänkin sellainen salamurhaajamainen, jossa siis hiiviskellään ja napsitaan vihuja pois yksi kerrallaan. Samurai-pelityyli olisi sitten sellainen enemmän face to face-tyylinen, jossa haastetaan vihu(t) kaksintaisteluun kunnian menetyksen uhalla, jos eivät uskalla ja pistetään sitten halki, poikki ja pinoon.
Tähän käsitykseen jäin itsekin, että olisi erityisesti pelityylistä kyse. Varmasti kummallakin hahmotyypillä on omanlaisensa varustukset jotka mahdollistavat/rajaavat omanlaistaan pelityyliä, juuri tuohon tapaan kuin jo totesitkin.

Se muuten selvennettäköön, että toki itsekin edelleen odotan tätä peliä paljon. Paljon oli hyvää tuossa videolla. Tuo ylikorostunut tuuli ja jatkuvasti ilmassa lentävät objektit tuskin pelissä pääsevät minuakaan samaan tapaan ärsyttämään kuin videolla, kun pelatessa on paljon muuta mihin keskittyä. Ja tosiaan maisemat muutoin sekä hahmot ja taistelumekaniikka näyttävät kyllä upeilta. Jos tarina on hyvä ja koukuttaa, niin tuleehan tämä varmasti olemaan yksi parhaista PS4-peleistä. Toivottavasti näin käy!
 
Tuo ylikorostunut tuuli
The Witcher 3:ssa oli sama ongelma ja kyllähän se ehkä vähän häiritsi, kun jatkuvasti puut heilu kuin jossakin hirmumyrskyssä olisi ollut :)

Mutta eiköhän tuon ylitse pääse jos pelimaailma imaisee kunnolla mukaansa, niin tuskin siihen kiinnittää kauheasti huomiota.
 
Kyllä, Seitsemän Samuraita, Seittien linna, Yojimbo, Kätketty Linnake yms. ovat hyvää pohjustusta katsoa tätä odotellessa :D

Itsellä ennakkotilauksena Collector's Edition :cool:

Täällä katselin samaa, mutta taidan jäädä tähän digitaaliseen painokseen.

49621857287_ff49a4de2b_k.jpg


Toivoisin tästä Soulsbornen tasoista kokemusta. Voi olla paljon pyydetty, jätetään yllätykselle silti mahdollisuus.



Video on kerännyt jo yli miljoona katselukertaa.
 
Huomasittehan toki, että sitä tuulta käytettiin ohjaamaan suuntaa minne mennä ja pelaaja painoi sen itse valikosta päälle aina kun halusi nähdä mihin mennä. Minusta paljon parempi vaihtoehto kuin horisontissa kelluvat waypointit.
 
Huomasittehan toki, että sitä tuulta käytettiin ohjaamaan suuntaa minne mennä ja pelaaja painoi sen itse valikosta päälle aina kun halusi nähdä mihin mennä. Minusta paljon parempi vaihtoehto kuin horisontissa kelluvat waypointit.
Tuossa tuulen mukaan suunnistamisessa oli samaa hienovaraista fiilistä kuin Shadow Of The Colossuksen navigoinnissa, jossa (pelaajan niin halutessa) miekasta heijastuvat auringonsäteet osoittivat oikean suunnan.
 
Täällä katselin samaa, mutta taidan jäädä tähän digitaaliseen painokseen.

Näistä sukupolven merkkipaaluista pitää olla fyysinen versio, ei mitään digihuttua :D En ole koskaan ostanut mistään pelistä näitä ylihinnoiteltuja rihkamaversioita, mutta tässä on houkuttimet liian suuret. Sakai-maski sopii hyvin katanamiekkani viereen ja sashimono seinälle taustaksi :cool:
 
Tuossa tuulen mukaan suunnistamisessa oli samaa hienovaraista fiilistä kuin Shadow Of The Colossuksen navigoinnissa, jossa (pelaajan niin halutessa) miekasta heijastuvat auringonsäteet osoittivat oikean suunnan.
Samaa mieltä, että tuo Shadow of the Colossuksen tapa oli aika hyvin toimiva ja hienovarainen. Ghost of Tshushiman tapa ei ihan niin hienovaraiselta ainakaan omaan silmääni näyttänyt tuossa videolla. Mutta katsotaan toki rauhassa miltä näyttää itse pelissä. Voihan se olla, että on tyynempiäkin kohtia paljonkin. Sitä ainakin itse toivon.
 
Ihmeen suttuiselta näytti eilen kännykän OLED-näytöllä, kun yleensä siinä kaikki näyttää hyvältä. TV:n 4K-resolla laatu onneksi parani. Tekstuurit vaikuttaisi olevan todella matalalla tasolla, varmaan tekijät ovat priroiseent tuohon kokoajan liikkuvaan ympäristöön sekä efektejä näyttäisi olevan todella paljon niin lähellä kuin kauempana pelaajasta.

Pelissä ilmeisesti on vähän muista poikkeavat näppäimet, kun hevosen selkään meneminen ja lootin kerääminen molemmat tapahtuvat R2-näppäimestä.

Nyt, kun on useamman kertaa katsonut videota niin alkaa se samurai-fiilis vähän sieltä löytyä. Silti eniten kyllä kiinnostaa päähahmo ja tarina kuin itse pelaaminen tai maailman tutkiminen. Jään kyllä odottamaan miten peli toimii PS5:lla.
 
En tiedä mitä mieltä olisi. Jotenkin jäi taas sellanen tyhjä fiilis tosta open worldistä. Ettei sielä oikeasti ole mitään muuta kun paikasta a paikkaan b menoa. Last of Us 2 odotellaan mielummin.

Saattaa myös tuo Red Dead Redemption 2 tuoma lisä tuohon open world juttuun vaikuttaa. Erittäin hyvin naamioitu elävä open world.
 
Viimeksi muokattu:
Samaa mieltä, että tuo Shadow of the Colossuksen tapa oli aika hyvin toimiva ja hienovarainen. Ghost of Tshushiman tapa ei ihan niin hienovaraiselta ainakaan omaan silmääni näyttänyt tuossa videolla. Mutta katsotaan toki rauhassa miltä näyttää itse pelissä. Voihan se olla, että on tyynempiäkin kohtia paljonkin. Sitä ainakin itse toivon.

Tätä itsekin vähän kummastelen. Olevinaan luin jostain että apuja ja waypointin tapaisia ei olisi, mutta tuo tuuli oli ainakin tuossa videolla aikamoinen suunnannäyttäjä. Mutta voihan olla että sitä tuossa haluttiin esille juurikin nostaa ja siksi se noin paljon näyttäytyi.

Erittäin odottavin kannoin olen tämän pelin äärellä. Samurai-teema on kyllä sellainen fanservice itselle, että mieli lepää jo senkin takia.
 
Huomasittehan toki, että sitä tuulta käytettiin ohjaamaan suuntaa minne mennä ja pelaaja painoi sen itse valikosta päälle aina kun halusi nähdä mihin mennä. Minusta paljon parempi vaihtoehto kuin horisontissa kelluvat waypointit.
Tämä meni ekalla katselukerralla itseltä ohi, mutta nyt katsoin pätkän uudestaan, niin näytti tosiaan merkitsevän kartasta paikan ja sen jälkeen kutsui tuon tuulen näyttämään suunnan eli ilman sitäkin voi näköjään pelata.
 
Ihmeen suttuiselta näytti eilen kännykän OLED-näytöllä, kun yleensä siinä kaikki näyttää hyvältä. TV:n 4K-resolla laatu onneksi parani. Tekstuurit vaikuttaisi olevan todella matalalla tasolla, varmaan tekijät ovat priroiseent tuohon kokoajan liikkuvaan ympäristöön sekä efektejä näyttäisi olevan todella paljon niin lähellä kuin kauempana pelaajasta.

Itselleni tuli ihan samat fiilikset kun katsoin tuota videota. Huippuunsa viety visuaalisen suunnittelu ei mielestäni päässyt oikeuksiinsa matalatasoisten tekstuurien vuoksi. Kaukaa katsottuna maisemat loksauttivat leuat, mutta varsinkin keskietäisyyksiltä asiat näyttivät latteilta.

Assassins Creed -tyyliset, äärimmilleen yksinkertaistetut toiminnallisuudet jotenkin hyppäsivät silmille. Tyyliin bambut kerätään matkaan hevosen selästä kolmen metrin etäisyydeltä. Mutta ehkä tässä kuitenkin onnistuneesti yhdistetään länsimaisen ylivirtaviivaistamiseen tähtäävä pelisuunnittelu japanilaiseen tarinankerrontaan ja supermielenkiintoiseen ajanjaksoon ja miljööseen.
 
Ylös Bottom