Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ghost of Tsushima

En muista oliko tuo kielivalinta varmistettu mutta olisi rikos pelata tätä englanniksi. Nyt vaan pitäisi päättää odottaako next gen päivitystä/versiota vai ostaako kesällä.
 
Aina kannattaa valita pelistä paikallinen kieli jos siihen mahdollisuus annetaan. Itse pelasin Plaguen ranskaksi ja tekstit englanniksi.

Se peli sattui sijoittumaan Ranskaan.
 
Pelin pystyy pelaamaan japaninkielisellä ääninäyttelyllä ja lontoonkielisillä tekstityksillä, tuo on varmistettu kyllä.

Aika Sekiro-fiilikset tuosta kyllä tuli. Ehkä vähän liikaakin, kattoo jos saadaan lisää pelikuvaa seuraavilla trailereilla tahi muuten.
 
En muista oliko tuo kielivalinta varmistettu mutta olisi rikos pelata tätä englanniksi. Nyt vaan pitäisi päättää odottaako next gen päivitystä/versiota vai ostaako kesällä.
Taas kerran ajatuksensa kullakin. Itselleni olisi vastaavasti rikos pelata mitään peliä tekstityksillä, mikäli peliä voi pelata niin, että hahmot puhuvat englantia. Haluan pelissä keskittyä täysipainoisesti seuraamaan pelimaailman tapahtumia mahdollisimman tarkasti jokaista yksityiskohtaa silmäillen. Jos joudun vilkuilemaan mitä ruudun alareunassa lukee, se häiritsee ainakin itseäni paljon enemmän, kuin mahdollisesti heikohkon tasoinen ääninäyttely.

Ja saan nollan verran immersiota siitä, että en suoraan itse voi ymmärtää pelihahmojen puhetta. Itselleni ei anna peliin mitään lisäarvoa kuulla jotain japsien murahtelua, kun siitä ei sanaakaan ymmärrä. Mutta taas kerran ajatuksensa ja kokemuksensa kullakin. Pitää vain noin ehdottomiin mielipiteisiin tuoda se toinenkin kanta esiin, jos se on itselläni juuri vastakkainen.
 
Viimeksi muokattu:
Täytyy kyllä se sanoa kun tuon trailerin katsoi että pelissä yllättävän hyvä enkku ääninäyttely, eli se ei muodostu ongelmaksi jos tässä pelissä on sama ongelma kun monissa muissa peleissä nykyään että liikaa jutustelua esim. taisteluiden aikana ja se kaikki jutustelu sitten hukkuu siihen sekamelskaan kun yrittää keskittyä pelaamaan. esim. Nier Automata ja FF XV tästä esimerkkejä. Toisaalta pelin tempo on paljon hitaampi ja ei ole kavereita mukana jotka höpöttää jatkuvasti joten voi olla ettei se muodostu ongelmaksi.

Peli näyttää upealta varsinkin ympäristöt ja tietääkseni ei tule olemaan mikään Sekiro klooni sen suhteen että on joku HC vaikea peli vaan mahdollisuus ottaa vähän rennommin. Odotuslistalla varmaankin toisena heti FF VII remaken jälkeen joten kova paikka Sucker Punchille, luotto on kuitenkin tiimiin.
 
Eipä siitä taida vielä varmuutta olla, mutta itsellä on sellainen käsitys että tämä on avoimen maailman peli tyyliin Witcher 3, sitä tukee myös se että tässä liikutaan hevosella ja pelialue Tsushiman saari.
 
- The map is apparently the whole Tsushima Island.
- Shigeru Umebayashi (House of Flying Daggers) is the main soundtrack composer

LdMiei7.jpg

Mielenkiintoista kyllä nähdä kuinka suuri tämä peli lopulta on. Näyttää kumminkin kaikissa screenshoteissa ja trailereissa niin upealta, että pakkohan devien on jossakin osa-alueella täytynyt karsia. Itselleni ei maailman tarvitse olla niin laaja kuten uusimmissa Assassins Creedeissa jossa neliömetrejä alkaa olla jo liikaa. Toivottavasti tässä on tiiviimpi mutta näyttävämpi maailma jota ei ole luotu sillä seurauksella, että gameplay jää vaisuksi ja loput pelistä pelataankin sitten vain tarinan takia läpi.
 
Lisää infoa tippunut PlayStation-lehden toukokuun numerosta:

Again nodding to realism, you explore the island’s lush environments without the help of waypoints, choosing where to explore next using landmarks and your knowledge of the world. Sucker Punch is no stranger to creating open worlds, but the fairly minimalist nature of the environments is a bit of a departure for the developer. Time in the story will pass as you explore, with titles telling you how much time it’s been since the invasion began.

Exploration might be pretty free and easy, but once you reach groups of enemies things become much more focused. Clashes are swift and decisive, whether you choose to tackle a situation head-on like a samurai or sneakily like a ghost. Quick iaijutsu strikes with your sheathed sword can spill enemy blood. Likewise, you can use a grappling hook to sneak through enemy camps unseen, dropping down to attack people or sneaking up on them from behind (even stabbing them through closed folding screens). Jin also has his gadgets: sticky bombs and fire arrows that can help him spread disarray through an enemy camp.

Iso peukku peleille jotka luottavat kenttäsuunnitteluunsa sen verran, että kaikki ylimääräiset "mene tuonne seuraamalla nuolta ruudullasi"-tyyliset opastukset loistavat poissaolollaan ja pääpaino on pelaajalla tutkia ympäristöään.

Just as the way the world unfolds depends on what you want to do, so does the story – to a point. As you wage your one-man war on the Mongols you ally with several characters, and how you decide to deal with situations can determine the strength of your bonds. Shimura’s none too impressed with your spectral approach. Makoto, an expert archer and just as handy with a sword, can be one of your best allies, helping to spread the legend that you’re a vengeful ghost, but if she disagrees with your actions you may end up crossing swords.

So far the plot looks tense and gripping, with some fantastic tech behind the cutscenes (we’ve been especially impressed with the blood splatter – Ghost is going to be a grimy game in the best of ways). As he’s torn between his upbringing as an honorable samurai and the guerilla warfare approach of the Way Of The Ghost, Jin’s experience is going to be reflected in more than different skill trees. A real conflict goes on inside his heart over the course of the game as he struggles with doing what is right for the people of his island, and what it means to be their protector.

Saas nähdä kuinka paljon valinnoilla on tässä pelissä lopulta merkitystä. Ei varmaan loppuratkaisu muuta, mutta ihan kiva jos voi jonkun NPC:n suututtaa sidequestissa ja niissä on sitten erilaiset lopputulokset.
 
On tullut viime päivinä katseltua materiaalia tästä. Alunperin tämä oli vähän menossa "alta tutkan", kun odottelin enemmänkin The Last Of Us 2:ta ja Cyberpunk 2077:ää, mutta kun nuo molemmat siirtyivät enemmän tai vähemmän hamaan tulevaisuuteen, niin tässähän olisi materiaalin perusteella sellainen erittäin hyvä ja todennäköisesti pitkäkestoinenkin peli siksi aikaa, kun noita kahta muuta odottelee. Avointa maailmaa, paljon tutkittavaa ja löydettävää, historiaa ja miekkoja, mitäpä sitä muuta oikein tarvitseekaan.

Itselle tuo "muinainen" japanilainen kulttuuri on aavistuksen tuttua ja kiinnostavaa ennestään, kun tuli aikanaan muksuna ja teininä treenattua 14 vuotta judoa. Meidän seuran sensei oli opiskellut ja treenannut Japanissa ja jakoi sieltä kiinnostavia tarinoita ja juttuja. Enemmän toki judokoista ja muista vastaavista kamppailulajien edustajista, mutta samuraista myös jotain. Kiva siltä pohjalta lähteä sitten tämän kimppuun oppimaan lisää, kun vähän perustietoja on jo pohjalla. Voisin kuvitella saavani tästä aavistuksen enemmän irti miljöön ja historian osalta.

Alkaa olla hyvinkin selvää, että heti juhannuksen jälkeen lähdetään matkalle Tsushiman saarelle.
 
ResetEran topicista kerätty kaikenkattava infopläjäys pelistä tähän mennessä varmistetuista asioista. Osa vanhaa ja osa oli itselleni uutta, esimerkiksi E3-gameplay pätkässä nähty monkin pelastaminen ja cinemaattinen kaksintaisto oli vain yksi pelin lukuisista sidequesteista!
Main stuff:
  • It’s an open-world samurai adventure.
  • The game is grounded and realistic. There's no supernatural elements in this game.
  • The game is a original work of fiction they are not rebuilding history stone by stone.
  • Ghost of Tsushima is huge – the biggest game Sucker Punch has ever made by a wide margin.
  • You can play the game with a Japanese voice track. Even with a cast of mostly native Japanese speakers, they still have a dialogue coach for the game for authentic ancient Japanese.
  • No branching narrative
  • The game launches July 17th
  • The Game does have a photomode
  • Ghost of Tsushima Has Multiple Difficulty Settings
  • This isn’t going to be a UI heavy game
  • Swordplay and the horse is all mo-cap.
Story
In the late 13th century, the Mongol empire has laid waste to entire nations along their campaign to conquer the East. Tsushima Island is all that stands between mainland Japan and a massive Mongol invasion fleet led by the ruthless and cunning general, Khotun Khan. As the island burns in the wake of the first wave of the Mongol assault, samurai warrior Jin Sakai stands as one of the last surviving members of his clan. He is resolved to do whatever it takes, at any cost, to protect his people and reclaim his home. He must set aside the traditions that have shaped him as a warrior to forge a new path, the path of the Ghost, and wage an unconventional war for the freedom of Tsushima.

The World:
  • There a lot of stories in the game that you may not find them all.
  • The game will feature NO waypoints
  • There are many side characters in the game, most which have sidequests.
  • Jin will learn new things from NPC quests
  • Each area in the game has a different theme. That reflects to different stories and narrative themes for each area. The name of the area on the demo is "The forest of no return". Features betrayal stories with darker tone
  • You will roam vast countrysides, explore billowing fields, and tranquil shrines to ancient forests, villages and stark mountainscapes,bamboo forests to the urban center of ornate castles
  • They want to give players alot of navigational options ,we seeing horse riding, parkour and Jin swinging with the grappling hook so far
  • Dynamic time of day and weather , we seeing snow, and rain areas so far
  • Simulated clouds. All dynamic, not painted, never going to be seen twice
  • Procedural skies and procedural sun break tech
  • If you roll around a lot in the mud you will be completely cover. If it starts raining it washes away all the mud and blood
  • “Movement” is the environment theme, expect everything to move - blowing trees, windy fields, falling leaves
  • If you see something and you expect to be able to climb on it, then we want you to be able to climb on it
  • The trailer with Masako from E3 was a side mission
  • Jin will change what is wearing. In a rain-drenched part of the world Jin has traded his traditional armor for a straw raincoat called a mino. This has both mechanical value and narrative value.
Combat:
  • The theme of the combat is “mud, blood, and steel”. They want a feeling of intensity and danger in the combat
  • Combat system can scale all the way up from a one-on-one combat with a worthy opponent all the way up to dealing with a horde of Mongols
  • Master the bow to eliminate distant threats with lethal precision
  • Develop stealth and deception tactics to disorient and ambush enemies with surprise attacks
  • An adaptive landscape and organic approach to combat makes Tsushima the perfect playground for mixing and matching skills, weapons, and tactics to find the perfect combat blend for your play style
  • As Jin’s story unfolds, versatility and creativity will become your greatest weapons.
  • You can customize your katana
  • They want every swing to feel real, so every hit that connects leave a scar.
  • There is a progression system. Jin has learned to use a grapple hook but this is not part of his samurai training. He’s had to learn new tricks to silently kill the Mongols
  • Duels in the game is going to be very narrative base they want to build the tension, each duel will be around some unique element like the red tree
  • The square button will swing your sword
  • You can kill an enemy with a single strike from the blade if you hold the triangle button and release it at the right moment
  • You parry with L1
  • You can clean your blade with a button
  • Τhe chain assassinations we seen in the trailer you must hit the button at the right time to go to the next one there is a time period
  • Assassinations are one of the tactics you can use. There’s a fear factor here. If you do successfully assassinate someone then it stuns the other enemies around you and gives you an opportunity to perform follow-up attacks
  • You can perform horseback assassinations
  • Weapons we seen so far, swords,bows, stun/flash bombs and big possibility of more
  • Where Jin stabs someone though a screen is call the Shoji assassination.

Hieman gifejä vielä pelin art stylesta. Next gen on jo täällä?
sb4dA.gifABrxg.gifZ6hdp.gifPr3Hn.gifxJKKv.gifgr9uV.gif

Kaikki näyttää hemmetin hyvältä tähän asti nähdyn perusteella, joskin voitaneen ihmetellä miksi Sony ei tunnu peliä sen isommin mainostavat (ainakaan vielä). Myös kriittisempi puoli itselläni toivoo vielä ennen julkaisua jonkinlaista gameplay-pätkää kuinka eri gadgetit toimivat pelissä ja muutenkin gameplayta olisi kiva nähdä hieman lisää niin saisi paremman kuvan kuinka monipuolinen pelattavuus tässä lopulta on.
 
Näyttää ainakin aivan mielettömän hyvältä. Kunhan päästään näkemään kunnon gameplaytä ja pelaamaan itsekin valmista tuotosta, niin voidaan sitten tehdä tarkempia arvioita. Ennakkomateriaalin ja ennakkofiilisten pohjalta näyttää kuitenkin jo nyt siltä, että tällä pelillä on potentiaalia olla tämän laitesukupolven paras yksinoikeuspeli. Luotto huippulaatuun on itselläni ainakin kova, kun ottaa huomioon, kuinka rauhassa Sucker Punch on tätä päässyt väsäämään ja ottaen huomioon, kuinka laadukkaita studion edelliset pelit ovat olleet.

Julkaisuikkuna on myös aikalailla paras mahdollinen. The Last Of Us 2:n ehtii hyvin pureskella läpi ennen tätä ja tämän julkaisusta on sitten pari kuukautta Cyberpunkiin, jonka aikana ehtii varmasti uppoutua todella hyvin Japanin mytologiaan.
 
Tämä on yksi tärkeimmistä asioista "Ghost of Tsushima Has Multiple Difficulty Settings", sitä en tiedä miten tämä on toteutettu ottaen huomioon pelin realismin hakuisuuden mutta kunhan ei mitään souls kloonia. Potentiaalia on kuten Fabre sanoi niin sukupolven parhaaksi peliksi, mutta vastassa sillä on vielä Last of Us 2 ja Cyberpunk jotka ovat arvoituksia kaikille. Odotukset on kuitenkin varmasti suhteettoman korkealla pelin suhteen.
 
  • Like
Reactions: Zod
Tämä on yksi tärkeimmistä asioista "Ghost of Tsushima Has Multiple Difficulty Settings", sitä en tiedä miten tämä on toteutettu ottaen huomioon pelin realismin hakuisuuden mutta kunhan ei mitään souls kloonia.

Se mikä Soulsbornessa on parasta, on sama korkea vaikeustaso kaikille. Tiedät saavuttaneesi jotain, kun olet käynyt sen Via Dolorosan lävitse. Oli se sitten yksin tai yhdessä muiden kanssa. Suhteellisen maltilliset odotukset tätä peliä kohtaan. Taustalla on osaava studio ja aihe on mielenkiintoinen.
 
Se mikä Soulsbornessa on parasta, on sama korkea vaikeustaso kaikille. Tiedät saavuttaneesi jotain, kun olet käynyt sen Via Dolorosan lävitse. Oli se sitten yksin tai yhdessä muiden kanssa. Suhteellisen maltilliset odotukset tätä peliä kohtaan. Taustalla on osaava studio ja aihe on mielenkiintoinen.

Ei BB ole todellakaan kaikille tasavertainen pelikokemus. Mulle siinä suurin via dolorosa oli matka ensimmäiselle bonfirelle. Sitten pelin 3 kertaa läpäissyt suurilevelinen kaveri hyppäsi kimppaan superaseidensa kanssa ja loppu olikin melko chilliä menoa. Spämmäsin molotoveja ja pysyttelin takamiehenä nauttimassa co-op -kokemuksesta sekä tarinasta, kun frendi painoi lättyyn kaikkia bosseja. Sinällään oli kyllä ihan äärimmäisen huonosti tasapainotettu coop, kun kaverin iskut teki tyyliin yli puolet enemmän damagea, eikä peli skaalautunut mitenkään pelaajien skill-tason mukaan.

Eipä siinä. Ilman tuota "kevyempää pelikokemusta" en olisi ikinä vaivautunut edes pelaamaan koko peliä, joten toivon myös Fukushiman Haamuun ehdottomasti vaihdettavaa vaikeustasoa.
 
Viimeksi muokattu:
Tätä odotan myös ehdottomasti innolla. Toivottavasti pelistä on saatu tarpeeksi erilainen, ettei Open World väsymys iske. Ainakin kuulostaa mukavalta että jos pelissä pitää oikeasti tutkia alueita, eikä vain juosta kokoajan kohti Waypointtia.
 
Ylös Bottom