Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ghost of Tsushima

Saako itse pelissä valita käyttääkö käännöstä vai onko tehty perinteisen typerästi että tulee sen mukaan millä kielellä Pleikkari on?

Tekstityksen kielen voi valita vapaasti ja sen saa myös pois päältä. Ääninäyttelyn löytyy myös useampia vaihtoehtoja japanin ja englannin lisäksi.
 
Jos nyt katsotaan ohi tuon äärettömän kauniin ulkokuoren niin kaipaisin rehellisiä fiiliksiä ja mielipiteitä pelistä muuten. Alkaako sivutekemiset toistamaan itseään? Onko aina tietyissä tienpätkissä ne samat mongoli checkpointit odottamassa? Onko turhaa keräiltävää kuinka paljon (vrt. AC-pelit)? Jne.

Yritän vieläkin löytää syytä ostaa tämä peli. Trailerit ja videot ei sytytä, ehkä tää on parempi itse pelattuna? Kaunis tuo on mut joku mättää, jotain leirejä tuossa tuhottiin mut tuoki on niin geneerinen avoimen maailman mekaniikka. Mitä muuta tässä on?
No siis kaikki mekaniikat ja ideathan on muista peleistä aika täysin. Omaan makuun niistä on onnistuttu kokoamaan ne hyvät vaihtoehdot.

Jos peliä pelaa puhtaana open worldinä, niin tuskin kauaa jaksaa pelata. Mutta jos on samurai leffojen ystävä, niin tää peli tulee kyllä ennemmin pelata samuraileffa fiiliksissä ja kuvitella katsovansa leffaa.
Pelissä hämärtyy todella helposti sivu/pää/taito/kylänpuhdistus/tavallisen autettavan-tehtävien rajat. Ja siinä missä AC:ssa sivutehtävät ei sinällään liity mitenkään aiheeseen ja on ihan turhaa tauhkaa, niin tässä jo pelin alkukohtaus tuo sen motivaation auttaa kaikkia ja tehdä kaikki asiat oman kansan puolesta ja kaikki liittyy siihen.

Mulla nyt takana ehkä 15-20h ja olen tehnyt ehkä 3 päätehtävää, kun en vain ehdi koskaan määränpäähän kun teen kaikkea muuta.
Löydettävää jne ei tuputeta kartalle mitenkään. Ja kun jossain näet ketun/linnun ja seuraat niitä ni löydät oleellisen. Peli on siis enemmänkin rauhallinen, fiilistelevä ja helpohko (paitsi taistelut mun mielestä) ja on niille samuraileffojen ystäville, tai uusimman Zeldan pelin, 10/10 arvoinen. Mutta jos taas etsii ”jotain open worldiä”, tai jotain uutta ja mullistavaa niin sitä ei tästä löydä. Tämä on peli missä meikäläinen katsoo odottaen jokaisen keskustelun ja välivideon, vaikka kaikissa muissa peleissä skippaan ne. Mun osalta on silloin pelissä onnistuttu.
Ja mun mielestä tää on enemmän suoraviivainen tarina, kuin open world. Tarkoitan tällä juuri sitä, että kaikki mitä teet, tuntuu olevan sidoksissa täysin samaan juoneen, jolloin ei oikein tule olo open worldistä, vaikka kaikkea voi tehdä missä järjestyksessä vaan. Ja tämä on vain hyvä asia.

Mutta lyhyesti, jos samuraileffa henkinen fiilistely kiinnostaa osta. Pelkkä open world etsinnässä, ehkä, ehkä ei.
 
Jos nyt katsotaan ohi tuon äärettömän kauniin ulkokuoren niin kaipaisin rehellisiä fiiliksiä ja mielipiteitä pelistä muuten. Alkaako sivutekemiset toistamaan itseään? Onko aina tietyissä tienpätkissä ne samat mongoli checkpointit odottamassa? Onko turhaa keräiltävää kuinka paljon (vrt. AC-pelit)? Jne.

Yritän vieläkin löytää syytä ostaa tämä peli. Trailerit ja videot ei sytytä, ehkä tää on parempi itse pelattuna? Kaunis tuo on mut joku mättää, jotain leirejä tuossa tuhottiin mut tuoki on niin geneerinen avoimen maailman mekaniikka. Mitä muuta tässä on?
En usko, että kukaan voi aidosti sinua vakuuttaa pelin ostamaan. On kuitenkin äärimmäisen subjektiivinen seikka onko peli itseään toistava vai ei. Kuulostaa sinänsä siltä, että sinulle ei välttämättä ole perinteinen avoimen maailman peli aivan omiaan. Jos niin on, niin todennäköisesti sitten koet Ghost of Tsushimankin puuduttavana. Sen verran tuosta kommentistasi kuitenkin kuuluu läpi ennakkoasenteet avoimen maailman pelaamista kohtaan. Eikä siinä sinänsä mitään väärää ole. Se on silloin sinun kokemuksesi ja kaipaat sitten varmaan putkimaisempia pelikokemuksia.

Tosin ei se sinunkaan kanta tee avoimen pelaamisen peleistä nauttivien kokemuksista vääriä. Esim. itse koen AC Odysseyn äärimmäisen monipuoliseksi avoimen maailman peliksi ja kun pelimaailmassa vähän viitsii siinä kulkea niin koko ajan löytyy erilaista ja omaleimaista tekemistä. Yksi parhaista koskaan pelaamistani peleistä, johon olen jo käyttänyt yli 180 tuntia ja vielä pelit jatkuvat isojen ja monipuolisten DLC:eiden ollessa vielä vaiheessa.

Upealta tosiaan tuo Ghost of Tsushima näyttää ja pelillisesti siinä on hyvin paljon perinteisen avoimen maailman pelimekaniikkaa höystettynä omilla ihan mielenkiintoisilla oivalluksillaan. Luulen kuitenkin, että jos sinulla on kuvailemasi kaltaista ennakkoasennetta avoimen maailman pelejä kohtaan, kuten esim. AC Odysseyta kohtaan, niin Ghost of Tsushimakaan tuskin sinun juttusi on. Aika samankaltaisia tuntemuksia (erittäin positiivisia sellaisia toki) sen pelaaminen on ainakin itsessäni herättänyt pelillisesti kuin Odyssey.

Toki omaleimaisuutta tulee feodaaliajan Japanista ja samurai-meiningistä. Tämä samantyylisyys Odysseyn kanssa monissa perusasioissa on kuitenkin todella hyvä juttu kaltaiselleni suurelle avoimen maailman pelien ystävälle. Tuskin on kuitenkaan näin, jos nautit yleensä erityisesti suoraviivaisesta tarinankerronnasta ja putkessa etenemisestä.
 
Viimeksi muokattu:
No oikeastaan avoimen maailman pelit on mun top3 peligenressä ykkösenä, pahemmin muita oikein pelaakkaan :)

Odyssey oli vain niin perseestä kokonaisuutena, että täytyy jatkossa kattoa tarkemmin mihin rahat laittaa. Originsista sitten taas pidin oikein paljon.

Siksi kysyn rehellisiä mielipiteitä Tsushimasta. Kenenkään ei tarvi minua vakuuttaa mistään, kyllä sen ostopäätöksen teen lopulta sitten itse. Kiinnostaa vaan tietää tuon pelin mekaniikoista ja koukuista tarkemmin kun kaikki vain tuntuu hehkuttavan ulkoasua enemmän.

Omenanraadon kuvauksen perusteella minulla on jo ostohousut miltein jalassa.
 
Viimeksi muokattu:
No oikeastaan avoimen maailman pelit on mun top3 peligenressä ykkösenä, pahemmin muita oikein pelaakkaan :)

Odyssey oli vain niin perseestä kokonaisuutena, että täytyy jatkossa kattoa tarkemmin mihin rahat laittaa. Siksi kysyn rehellisiä mielipiteitä Tsushimasta. Kenenkään ei tarvi minua vakuuttaa mistään, kyllä sen ostopäätöksen teen lopulta sitten itse. Kiinnostaa vaan tietää tuon pelin mekaniikoista ja koukuista tarkemmin kun kaikki vain tuntuu hehkuttavan ulkoasua enemmän.
Peruspelimekaniikat ovat todella suureksi osaksi samanlaisia kuin Odysseyssa. Eli jos noin huonosti todella koit Odysseyn, niin en kyllä usko, että Ghost of Tsushima on sinun juttusi. Toki jos aivan hillitön samurai-fani olet, niin ehkä sitten. Itselleni ovat samurai-kuviotkin todella kiinnostavia, mutta Odyssessa oli juuri erityistä minulle vielä feodaali-Japaniakin kiinnostavampi peliympäristö, eli antiikin Kreikka.

Ei kyllä tosiaan kuulosta kertomasi pohjalta siltä, että Ghost of Tsushima olisi välttämättä sinun juttusi. Ainakin itselleni tulee sitä pelatessa hyvin samankaltaisia tuntemuksia kuin Odysseyta pelatessa. Toki feodaaliajan Japani-twistillä.
 
Peruspelimekaniikat ovat todella suureksi osaksi samanlaisia kuin Odysseyssa. Eli jos noin huonosti todella koit Odysseyn, niin en kyllä usko, että Ghost of Tsushima on sinun juttusi. Toki jos aivan hillitön samurai-fani olet, niin ehkä sitten. Itselleni ovat samurai-kuviotkin todella kiinnostavia, mutta Odyssessa oli juuri erityistä minulle vielä feodaali-Japaniakin kiinnostavampi peliympäristö, eli antiikin Kreikka.

Ei kyllä tosiaan kuulosta kertomasi pohjalta siltä, että Ghost of Tsushima olisi välttämättä sinun juttusi. Ainakin itselleni tulee sitä pelatessa hyvin samankaltaisia tuntemuksia kuin Odysseyta pelatessa. Toki feodaaliajan Japani-twistillä.
Kyllä mekaniikat originissa melkein samat oli ja siitä piti. Eli en usko et tämä mekaniikkoihin kaatuu. Itelleni tämä on mekaniikoiltaan ollut paljon parempi kuin kumpikaan noista AC:sta.
Luulisin että tarkoitettiin tehtävää/tarinoita jne.

Ja niiden osalta väitän, että GoT on lähempänä Zeldaa, kuin muita open worldejä.
 
Mekaniikat ja koukut on todella subjektiivisia kokemuksia selvästi. Yhdelle RDR2 on maailman kautta aikain paras open world, toiselle se on 60-tuntinen ratsastussimulaattori. Ei näitä pysty "järjellä" selittämään toiselle.

Esim. jotain taistelun tuntumaa ei pysty muuten toteamaan kuin kokeilemalla itse. Toisen "kömpelö" on toisen "harkintaa vaativa". Toisen "liian kevyt" on toisen "mahtavan responsiivinen ja viihdyttävä, täydellinen kontrolli". Toisen "pelikelvoton" on toisen "mahtava omaperäinen, valtavirrasta poikkeava, opettelua ja totuttelua vaativa, mutta loppujen lopuksi todella palkitseva".
 
Itsellä loppu pelaaminen aika lyhyeen, eka mesta missä pitäisi käydä ja peli jää looppiin tälläseen kohtaan, ei auta vaikka ottaisi uusiksi edelliseltä tallennuspisteeltä ja viimeisin päivitys ladattuna, silti jumahtaa samaan kohtaan, voin pyöritellä kameraa, mutta en pääse liikkumaan. vittu.

1595149414701.png
 
Kyllä mekaniikat originissa melkein samat oli ja siitä piti. Eli en usko et tämä mekaniikkoihin kaatuu. Itelleni tämä on mekaniikoiltaan ollut paljon parempi kuin kumpikaan noista AC:sta.
Luulisin että tarkoitettiin tehtävää/tarinoita jne.

Ja niiden osalta väitän, että GoT on lähempänä Zeldaa, kuin muita open worldejä.
Mekaniikoista ja koukuista hän kylläkin juuri kysyi, joten sen pohjalta vastasin. Olen kyllä eri mieltä siitä, että GoT olisi jotenkin erityisesti Zeldan tapainen. Toki viimeisin Zelda oli minulle pelikokemuksena yhtä rikki, kuin sen lopullisesti hajoavat aseet olivat aina pelin aikana. Tyhjä, sieluton ja geneerinen oli myös pelimaailmansa, mitkä olivat asioita, joita en ole oikeastaan lainkaan vielä kokenut GoT:ssa.
Mekaniikat ja koukut on todella subjektiivisia kokemuksia selvästi. Yhdelle RDR2 on maailman kautta aikain paras open world, toiselle se on 60-tuntinen ratsastussimulaattori. Ei näitä pysty "järjellä" selittämään toiselle.

Esim. jotain taistelun tuntumaa ei pysty muuten toteamaan kuin kokeilemalla itse. Toisen "kömpelö" on toisen "harkintaa vaativa". Toisen "liian kevyt" on toisen "mahtavan responsiivinen ja viihdyttävä, täydellinen kontrolli". Toisen "pelikelvoton" on toisen "mahtava omaperäinen, valtavirrasta poikkeava, opettelua ja totuttelua vaativa, mutta loppujen lopuksi todella palkitseva".
Hyvin todettu. Olen juurikin samaa mieltä kaikesta tässä totemastasi.
 
Viimeksi muokattu:
Itse sanoisin että jos ei muinaisajan Japani ja samurait ole iso kiinnostuksen kohde niin ei pelistä jää käteen kun hyvin tehty perus open world rymistely. Mutta itselle pelissä pelin aihepiiri on paljon tärkeämpää kuin mekaniikat ja tehtävärakenne jotka on tehty paremmin kuin muissa peleissä. Sen takia tämä iskee kuin sata salamaa ja esim. Witcher 3 ei, siihen open worldin ympärille täytyy olla saatu mielenkiintoinen maailma tai se on ihan sama kuinka hyvä se peli on niin ei sitä jaksa pelata.
 
Itsellä loppu pelaaminen aika lyhyeen, eka mesta missä pitäisi käydä ja peli jää looppiin tälläseen kohtaan, ei auta vaikka ottaisi uusiksi edelliseltä tallennuspisteeltä ja viimeisin päivitys ladattuna, silti jumahtaa samaan kohtaan, voin pyöritellä kameraa, mutta en pääse liikkumaan. vittu.

Näytä liitetiedosto 3487

Kahtele sinne ylöspäin, sitten paina ruksia (kun peli niin ilmoittaa) niin johan homma etenee... itsekin tuota alussa vähän ihmettelin :D se näyttää sellaisena vaaleana juttuna sinne suuntaan aina minne sun pitää "zoomata" väkivapakolla, parissa muussakin kohdassa peliä on tuollainen kohta.
 
Itse sanoisin että jos ei muinaisajan Japani ja samurait ole iso kiinnostuksen kohde niin ei pelistä jää käteen kun hyvin tehty perus open world rymistely. Mutta itselle pelissä pelin aihepiiri on paljon tärkeämpää kuin mekaniikat ja tehtävärakenne jotka on tehty paremmin kuin muissa peleissä. Sen takia tämä iskee kuin sata salamaa ja esim. Witcher 3 ei, siihen open worldin ympärille täytyy olla saatu mielenkiintoinen maailma tai se on ihan sama kuinka hyvä se peli on niin ei sitä jaksa pelata.

Juu kyllähän samurait ja ye old Japani kiinnostaa tosi paljon. Nioh 2:sta kun pelailin niin tuli sen seurauksena oikein luettua vähän niistä oikeista taustoista joiden ympärillä pelissä pyöritään.

Laitoin pelin latautumaan äsken, kyllä minä tästä varmasti pidän. Mikäli saan kohtuu rauhassa fiilistellä niin uppoaa kyllä. Odysseissa itselle nousi seinäksi ne loputtomat kaikenmaailman sivutauhkat siellä maailmassa. Maailma itsessään oli hieno ja ajanjakso mielenkiintoinen. Voi olla, että oli jo valmiiksi pientä loppuun palamista kun siirryin miltein heti Originsista Odysseyn maailmaan.
 
Olen kyllä eri mieltä siitä, että GoT olisi jotenkin erityisesti Zeldan tapainen.
Tämä on Zeldan lisäksi ainut peli jossa kipeät kukkulan päälle ja näet jotain kiintoisaa, matkalla sinne huomaat käyttäväsi kolme tuntia tehden ihan kaikkea muuta.

Esim AC:ssa katsot kartasta mitä teet ja minne menet, eikä tätä fiilistä tule laisinkaan.
Se on totta, että Zeldassa maailma on tämän rinnalla aivan tyhjä, mutta open worldien tutkimisen ilo on mulla löytynyt tasan kahdesta pelistä ikinä. Tästä ja Zeldasta.
 
joo itsellä on myös tullut vahvat zelda vibat esim jo siitä että progressio on aikalailla samantyylinen että käyt kuumilla lähteillä kunto/hp baari paranee yms, ja sit just toi kiipeileminen. uskallanki väittää et enemmän Witcher 3 ja Zelda Botw on ollut pelin inspiraation lähteenä suunnitellessa asioita ku AC:t.
 
Tämä on Zeldan lisäksi ainut peli jossa kipeät kukkulan päälle ja näet jotain kiintoisaa, matkalla sinne huomaat käyttäväsi kolme tuntia tehden ihan kaikkea muuta.

Esim AC:ssa katsot kartasta mitä teet ja minne menet, eikä tätä fiilistä tule laisinkaan.
Se on totta, että Zeldassa maailma on tämän rinnalla aivan tyhjä, mutta open worldien tutkimisen ilo on mulla löytynyt tasan kahdesta pelistä ikinä. Tästä ja Zeldasta.
Tavallaan ymmärrän pointtisi. Siltikään tuo AC-pelien ”kädestä pitävämpi” ratkaisu ei ole olennaisesti ainakaan omalla kohdallani johtanut juurikaan erilaiseen etenemisen niissä peleissä, kuin itse kuvailit GoT:ssa. Tarkoitan siis, että vaikka minulla oli vaikkapa Odysseyssa se ruudulla näkyvä kiintopiste, niin siinäkin saatoin usein alkaa tutkimaan ja tekemään vaikka mitä muuta matkan varrella löytyvää. Tämä on ehkä osittain myös asennoitumisen kanssa käsi kädessä menevä asia. Eihän tuo pelimekaanisesti jatkuvasti näkyvä kiintopiste loppujen lopuksi käytännössä hirvittävästi eroa siitä, että vain omilla silmilläsi olet hahmottanut ruudulta jonkin alueen ja suuntaat sitten sinne.

Sinänsä on myös mielestäni aika hauskaa miten esim. Odysseyssa olevasta aivan valtavasta määrästä sivutehtäviä jotkut ovat sitten stressaantuneet, kun eihän niiden sivutehtävien tarkoituksena olekaan sinänsä peruspelaajalle, että kaikki olisi aivan väkisin tehtävä. Nehän antavat vain mahdollisuuden tehdä jotain ekstraa. Itse olen toki AC-pelien fanina tehnyt niissä melkein kaiken mahdollisen, mutta ymmärrän toki, etteivät kaikki mitenkään niin jaksa tehdä. Eikä kannatakaan edes miettiä sitä tai potea ”syyllisyyttä” siitä, mikäli ei saa läheskään kaikkia sivutehtäviä tehtyä. Itsellänikin hyytyi kaiken tekemisen halu Originsissa kesken kaiken, vaikka siitäkin aika paljon pelinä pidin. Sen maailma oli kuitenkin juuri sen verran geneerisenpi ja vähemmän minua kiinnostava, kuin Odysseyssa, että jossain vaiheessa tarinan ja DLC:eiden suorittamisen jälkeen iski eteen kyllästyminen.

Ainakin toistaiseksi GoT:n pelimaailma vaikuttaa niin elävältä ja mielenkiintoiselta, että uskoisin, että siinäkin saattaisin haluta tehdä kaiken mahdollisen mitä sisältönä löytyy. Juuri sen kaltainen avoimen maailman peli, josta itse pidän. Toki tuo feodaaliajan Japani on ympäristönä myös hieno juttu, joka tässä auttaa.
 
Viimeksi muokattu:
Yksi peliin naamansa lainanneista vastaili kysymyksiin ja kommenteista löytyy kuvia mille kaikille hahmoille hänen naamansa on annettu.

 
Itsellä loppu pelaaminen aika lyhyeen, eka mesta missä pitäisi käydä ja peli jää looppiin tälläseen kohtaan, ei auta vaikka ottaisi uusiksi edelliseltä tallennuspisteeltä ja viimeisin päivitys ladattuna, silti jumahtaa samaan kohtaan, voin pyöritellä kameraa, mutta en pääse liikkumaan. vittu.

Näytä liitetiedosto 3487

Ei se ole jumissa. Pyöritä tatteja ja löydät katsepisteen. Kyse on tähystyksestä.
 
Mutta pistetääs omia mietteitä sen jälkeen kun on lähes 95% kolutta ja tuo eka saari about 95% koluttu tuo eka saari pari tehtävää enää tekemättä. Tykkään pelistä kyllä todella paljon oikeestaan ne asiat mitä olen tossa aiemmin kritisoinut niin ovat muuttuneet posiitivisesti. mitä nyt tuo tekoäly tekee välillä kömmändyksiä. ennakko odotuksissa halusin tästä jotain soul mekaniikka Nioh/sekiro 2:sta kopiota mutta thank god tämä ei ole sellainen. Vaan peli on enemmän juuri witcher/zeldamainen, ja nyt ku on sitä pelannut niin pidän tästä taistelusysteemistä huomattavasti enemmän ku esim Sekirossa. Tässä se että hp bar on lähes nollissa ja seuraavasta iskusta kuolet, koskaan ei tule semmoinen fiilis että tästä ei voisi selvitä vaan hyvin pystyy kampeamaan itsensä takaisin kuhan pidät maltin ja järjen mukana. Ja niissä arvosteluissa joissa sitä stealthiä on kritisoinu niin pidän sitä osittain tarkoituksellisena että pelin on tarkoitus ollakki huomattavasti helpompi stealh modessa jopa hardilla. tykkään et peli muistuttaa sinua siitä et miten epäkunnioitettava pelkuri oletkaan jos assasinoit tyyppejä ja pelaat ghostina. siitä tuleenki jo moraalisesti semmonen fiilis et annetaan kavereille mahdollisuus puolustautua ja otetaan mies miestä vastaan vaikka Mongoli vastustajat ei samurain koodia kunnioitakkaan :D Boss taistelutkin tuntuu et niissäki kunnioitettu samurai leffojen lopputaistelujen pituutta. että heilläkään ei ole älyttömän paljon enemmän hp:ta kun sen kummemmin muillakkaan.



Tehtävä rakenne on todella nokkela ja se kannustaa pelaajaa koluamaan maailmaa muutenki ku markereiden avulla. koska yleensä ku pelastat tyyppejä vihollisten keskeltä se avaa myös uuden questlinen tai näyttää linnoituksen. tässä näenki että on odotettu mallia RDR2:n eventeistä. Minipeleistä sen verran että Haikut, Bambu telineet kunnioittavat hyvin pelin meininkiä. eikä tähä ole alettu änkeämään semmoisia mukahauskoja p elementtejä jotka rikkoisi pelin immersiota.

Se että miten jumalattoman kaunis peli tämä on. ei voi kun ihmetellä. kokoajan tulee jotain uusia maisemia. ennen tämä benchmark maisema peli oli Horizon Zero dawn. mutta nyt saa Horizon 2 tehdä tosissaan töitä jos meinaa pistää vielä paremmaksi maisema variaatioissaan. tämä on täydellinen matka feodaalisen japanilaiseen kulttuuriin. toivonki ennenkö kuulin koko ghost of tsusthimasta että seuraava AC kohdistuisi juuri muinaiseen japaniin. mutta sitten tulikin eräs Ghost of tsusthima ja onneksi näin päin. tuntuu kuin olisi itse Tsusthimassa Matkalla :) ei ole kertaakaan iskenyt fiilis vielä että alkaisi peli toistamaan itseään ja kysymysmerkitkin ovat mielenkiintoisia koska myös yleensä siellä on jonku hieno mongoolialaisen tai japanilaisen kulttuurin monumentti odottamassa tai sitten avautuu todella hieno maisema näkymä. tykkään myös lukea tässä näitä raportteja todella mielelläni khotunin touhuista.

Top3 materiaalia täälläkin ja platinaa kohti

Edit: manittakoon vielä et Last of Us 2 täysin kokematta vielä. joten en sitten tiedä et onko tämä vai se, sitten se benchmark peli
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom