Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ghost of Tsushima

Tämä peli kiinnostaisi kovasti vaikka olisi paljon pelattavaa tällä hetkellä. Onko tässä pelissä miten paljon tekemistä juonen lisäksi? Aloitin Assassin's Creed Origins pelaamisen, mutta peli jäi kesken, kun siinä oli liikaa tekemistä ja maailma oli liian suuri :).
Kyllä tässä sivutehtäviä riittää runsaasti, sekä perinteistä open world -pelien maailman tutkiskelua ja linnoitusten valtaamista yms.
 
Tämä peli kiinnostaisi kovasti vaikka olisi paljon pelattavaa tällä hetkellä. Onko tässä pelissä miten paljon tekemistä juonen lisäksi? Aloitin Assassin's Creed Origins pelaamisen, mutta peli jäi kesken, kun siinä oli liikaa tekemistä ja maailma oli liian suuri :).

Pääjuonen lisäksi on luontevia ja omia tarinakokonaisuuksia käsittäviä sivutehtäviä. Alkuun maailma tuntui isolta ja kyllä sillä kokoa on, mutta pelin edetessä alkaa nurkat tulla tutuiksi. Itselle tässä on yhdessä Death Strandingin kanssa upeat päätöspelit tälle sukupolvelle.

Pelit-lehti antoi arvosanat 86 ja 91.
 
Päätarina läpästy, karttojen putsausta vailla enää platina. Siinä tovi menee vielä. Suurinosa päätehtävistä oli kopypastea, mitään uutta ja ihmeellistä ei tarjonnut. Mene paikkaan x ja tapa kaikki, tai hiivi paikkaan x ja älä aiheuta hälytystä. Varmaan sivukestit on vielä enämpi sitä samaa. Combatti oli pelin parasta antia kevyesti, Nioh tyylinen stänssien vaihtelu oli mieleistä.
 
No niin. Läpi meni. Tunteja en osaa sanoa mutta paljon niitä kertyi. Löytyihän sieltä sentään ok peli ensimmäisen kymmenen tunnin pettymyksen jälkeen. Jos joku peli ansaitsee new game plus moodin niin tämä. Kun kaiken roinan on saanut kerättyä niin voisi toisella kierroksella jättää sen kysymysmerkkien sekä lippujen ja kettujen perässä ravaamisen väliin ja keskittyä täysin tarinaan. Varsinaisia tehtäviä tein ihan mielelläni. Taistelu oli toimivaa. Kiipeilyn ja heittokoukun taasen olisi voinut jättää kokonaan pois. Se ehkä oli se mikä ärsytti alusta asti eniten koska tuntui kokoajan vain härskiltä AssCreed pastissilta. Graafisesti välillä suorastaan riipaisevan kaunis. Kokonaisuutena loppujen lopuksi reilusti plussan puolella.

Kurosawa modea tuli hetki koitettua. En oikein ymmärrä kyllä miksi tätä haluaisi pelata mustavalkoisena. Kyllä tuo huikea värimailma isoine kontrasteineen ansaitsee tulla nähdyksi. Sillä toisellakin kierroksella.




20200816_193103.jpg
 
Kyllä tässä sivutehtäviä riittää runsaasti, sekä perinteistä open world -pelien maailman tutkiskelua ja linnoitusten valtaamista yms.
Pääjuonen lisäksi on luontevia ja omia tarinakokonaisuuksia käsittäviä sivutehtäviä. Alkuun maailma tuntui isolta ja kyllä sillä kokoa on, mutta pelin edetessä alkaa nurkat tulla tutuiksi. Itselle tässä on yhdessä Death Strandingin kanssa upeat päätöspelit tälle sukupolvelle.

Pelit-lehti antoi arvosanat 86 ja 91.

Kiitos vastauksista. Sen verran kovat himot oli, että ostin pelin äsken PS4:lle Citymarketista hintaan 59,95€. Netin mukaan peliä ei pitänyt olla missään Hämeenlinnan kaupoissa, mutta ajattelin silti käydä katsomassa, jos vaikka olisi ja olihan tuolla yksi kappale. Pitää illalla laittaa peli tulille. Jos en väärin muista niin olen tainut uudesta pelistä viimeksi maksaa täyden hinnan 2009 jos ei erikoisversiota, Limited Run julkaisu, Season Pass ym. lasketa mukaan. Tämä taitaa olla myös ensimmäinen peli, minkä ostin tänä vuonna. Lego Citystä sain onneksi aamulla Platinum Trophyn niin voi pitää pienen tauon Lego peleistä ja pelata tätä :).
 
Loppuvuodesta on co-op yhteistyötä luvassa.

Introducing Ghost of Tsushima: Legends, a new cooperative multiplayer* experience inspired by Japanese folk tales and mythology. Choose from one of four classes -- Samurai, Hunter, Ronin, or Assassin – and play with friends or via online matchmaking in a series of two-player story missions or four-player wave-based survival missions.

Ghost of Tsushima: Legends will be available as a free download for Ghost of Tsushima owners in Fall 2020.


 
Tämä vaikuttava peli läpi. Platina trophy tuli palkinnoksi lopun tapahtumien myötä.

Sucker Punch on tällä teoksella nostanut itsensä Sonyn studioiden kärkikaartin. Eeppinen sukutarina, joka tutustutti meidät myös joukkoon muita mielenkiintoisia hahmoja. Pintaa syvemmältä, kertoakseen vaikuttimet miksi.

Suomenkielinen tekstitys ja ääninäyttely japaniksi oli upea yhdistelmä. Samurain taistelutekniikat oppii ajan kanssa, ja tiettyä vastustajan kunnioittamista myös. Vaikeustaso hard oli lopulta kesy, haasteen perässä juoksijoiden kannattaa valita suoraan lethal-taso ja jo alkaa luomet lihomaan.

Grafiikat ovat saaneet jo runsaasti ylistystä ja sitä tulee myös täältä. Satoja ruutukaappauksia sen johdosta. Peliajan laskemisen lopetin 100 tunnin jälkeen. Niitä tuli paljon ja millään ei olisi halunnut tästä päästää irti. Nyt oli kuitenkin jäähyväisten aika, hetkeksi.

9 1/2
 
Ghost of tsushima. Mitähän tästä sanoisi, muutakin että tämän vuoden goty tällä hetkellä..

Alku oli kankea, poistut tehtävä alueelta tuli vähän väliä, mutta myöhemmin vähemmän.

+ Tarina
+ Ulkoasu
+ Miten vanha Japani kuvattu
+ Sopiva pituus

- Muutamat häirisevät bugit

Eli jälleen loistava jatkumo Sonyn tarinallisiin yksinpelattaviin seikkailuhin(joka on itselle se ykkösgengre). Näin lyhyesti sanottuna.

Eli 9/10
Lähellä oli 10, mutta Days Gone ja Horizon zero dawn on kovempia, sori Tsushima..
 
Meitsi nyt jämähti RDOnlineen ja tshushima jäi act kolmoseen, pitäs varmaa pikkuhiljaa palata peliin kun muuten unohtuu kaikki samurai taidot.
 
Se on paketissa, en palaa enää Tsushimaan vaikka tulisi tarina dlceetä. Sain tarpeekseni. Ihan samaa tasoa kuin esim. assassins creedien tuoreimmat osat, eli ihan kiva mut ei mestariteos.

61 sivukestistä varmasti ainakin 40 kappaletta oli tismalleen samanlaisia, eka tutkitaan, sit jalan jälkiä seuraat ja tapat kaikki. Myyttisissä tarinoissa oli vähän enempi edes yritystä ettå paikat mihin mentiin oli erinäkösiä. Open world pelien vitsaus, määrä ei korvaa laatua.

Terveisin kettukuiskaaja.
 
Eilen tuli läpäistyä tämä ja Platinakin tipahti. Oli kyllä kaikin puolin loistava peli, minulle tämä oli helposti GOTY tähän mennessä. Tosiaan samurai-teema ja feudaaliajan Japani iski kovaa. Tarina oli toki melko perinteinen, mutta eipä tuo haittaa. Joskus perinteiset tarinat toimivat hyvin, tämä oli yksi niistä ja imaisi heti mukaansa alkuhetkiltä asti. Teknisesti ja pelillisesti peli oli myös erinomainen ja tosiaan Tsushiman saari on täynnä kauniita maisemia. Tuo kolmas alue ei ollut visuaalisesti niin vaikuttava ja kaunis kuin kaksi ensimmäistä, mutta olipahan vaihtelua ympäristöihin.

Spoileri pelin lopusta.

Lord Shimura pelin loppubossina ei tullut yllätyksenä, vaikka en ollut tuosta spoilaantunut. Juonessahan Jinin ja Shimuran konfliktia pohjustettiin jo Act 1:stä lähtien, kun Jin alkoi lahtaamaan mongoleja hieman vähemmän kunniallisin keinoin.

Tuo tuli kuitenkin yllätyksenä, että taistelun jälkeen sai valita, tappaako vai säästääkö enon. Tämä oli mielestäni todella vaikea valinta ja tulikin aika pitkään mietittyä miten tekee. Kumpikaan ratkaisuista ei mielestäni ole varsinaisesti väärä tai huonompi vaihtoehto.

Shimura oli/on samurai henkeen ja vereen, eli kunnioittaa bushidoa viimeiseen asti. Tässä mielessä herran tappaminen kunniallisesti on oikea ratkaistu Shimuran kannalta. Saa arvokkaan kuoleman ja säilyttää kunniansa. Tietyllä tavalla myös antaa anteeksi Jinille tämän kummitteluista.

Vaikka Shimuran säästäminen on epäkunnioittavaa miestä kohtaan, niin mielestäni hyvin olennaista Jinin hahmolle pelin aikana oli kuitenkin se, että tämä huomasi bushido-koodin viat ja virheet. Muutenhan tämä ei olisi käyttänyt noita ns. ghost-taktiikoita lainkaan mongoleita vastaan (ja Tsushima olisi menetetty näille, kuten oikeasti kävi). Shimura oli myös rakas mentori ja isähahmo Jinille ja tämän ainut hengissä oleva sukulainen. Tämä oli myös mielestäni tärkeämpi Jinille sen sijaan, että seuraa samuraiden elämäntapaa orjallisesti, varsinkin kun Jin oli jo joustanut bushidosta tässä vaiheessa niin paljon ja samurain tittelikin oli otettu tältä pois. Pelin aikana Jin sanoo myös enolleen suoraan, että Shimura on samurai-koodin sokaisema. Shimura myös puhui ennen tuota kohtaamista Jinille, että on suunnitellut perustavansa uuden perheen, niin ehkä siinä voi sitten toteuttaa haaveitaan sodan jälkeen, vaikka kunnia onkin häpäisty.

Tosiaan todella monikerroksinen ja vaikea valinta tuo ja tykkäsin siitä. Itse säästin Shimuran pitkän pohdiskelun jälkeen juurikin noista syistä, mitä kirjoittelin tuohon. Kumpikaan ratkaisuista ei olisi ollut väärä, mutta tuo tuntui oikeammalta itselleni ottaen huomioon Jinin matkan ja hahmonkehityksen pelin aikana.
 
Kyssäri pelin miekoista. Noin 10h takana ja iskee kyllä ihan kympillä mut onko mulla mennyt jotain ohi vai onko noilla miekoilla jotain muutakin eroa kuin vain ulkonäkö?
 
Aaah.. tuttuja taisteluja on joku koonnut upealle videolle ja vaikeustasolla Lethal. Pelistä löytyyy erinomaiset työkalut eeppisiin kuvakulmiin ja ottoihin.

 
Nyt olisi ensimmäinen alue vapautettu mongoleista ja melkein kaikki sivutehtävät tehty, mitä näkyy kartalla. Tarinassa olen ensimmäisen luvun pelannut ja nyt alkoi toinen luku. Hyvä peli on ollut tähän mennessä ja enimmäkseen on tullut vain pelattua töiden jälkeen ja viikonloput. Eiköhän seuraavat viikot mene vielä tuon kanssa. Yritän saada tuosta Platinum Trophyn :).
 
Tarvin muilta apua.

Pelissä on 3 eri aluetta. Olen tarinassa juuri vaiheessa jossa toinen alue avautui.

Kyse on tuosta ekasta alueesta. Saako siitä erikseen trophya jos putsaa tuon ekan alueen mongooleista?
 
Tarvin muilta apua.

Pelissä on 3 eri aluetta. Olen tarinassa juuri vaiheessa jossa toinen alue avautui.

Kyse on tuosta ekasta alueesta. Saako siitä erikseen trophya jos putsaa tuon ekan alueen mongooleista?

Ekasta alueesta.

Trophy tulee kun olet vapauttanut ensimmäisen saaren. Mongoleja riittää loputtomiin.
 
Äsken napsahti Platinum Trophy tilille. Muutaman Trophyn katsoin netistä. Oli kyllä todella hyvä peli. Peli oli myös sopivan mittainen ja lähes kaikki tehtävät ja kerättävät olivat mielenkiintoisia. Toivottavasti peli saa jatkoa joskus. Jos pelistä julkaistaan PS5 versio niin saatan pelata pelin silloin uudestaan läpi. Saapi nähdä, mikä peli iskee seuraavaksi yhtä lupaa. Ajattelin seuraavaksi ehkä pelata saman firman Infamous: Second Son :).
 
Ylös Bottom