Peli läpi.
Ghostwire Tokyon tarina pyörii henkiolentojen ympärillä. Mukaan mahtuu kadotettuja sieluja, jotka kaipaavat pelastusta mutta myös vihamielisiä vierailijoita. Päähenkilö Akiton ja henkiolento KK:n kohtalot kietoutuvat kirjaimellisesti yhteen liikenneonnettomuuden seurauksena, kun KK ottaa vallan Akiton kehosta – no ainakin osittain. Samaan aikaan pahaenteinen maskiin sonnustautunut hahmo muuttaa koko Tokion henkiolentojen temmellyskentäksi. Niin Akitolla kuin KK:lla on molemmilla omat motivaationsa puskea eteenpäin tässä kauhujen täyttämässä uudessa todellisuudessa. Ja kun sanon kauhujen, niin käytän sanaa hyvin löyhästi.
Ghostwire Tokyo ei ole pelottava peli, vaikka vihollisrepertuaari hakeekin inspiraatiota perinteisestä japanikauhusta ja vastaan tulee tilanteita, joissa todellisuuden rajat hämärtyvät. Viholliset ovat kyllä paikoin uhkaavia ja taistelun tiimellyksessä saa olla tarkkana, mutta ei tässä sellaista pulssinnostatusta tule kuin esimerkiksi saman kehittäjän aikaisemmissa Evil Within -peleissä. Jännistyselementtien ja Tokio -teeman alta paljastuu aika perinteinen avoimen maailman toimintapeli.
Sateinen Tokio on hieno paikka seikkailla. Yöllinen maisema kylpee eri värisissä valoissa ja uhkaava sumu reunustaa horisonttia. Pienien ruokakauppojen sisäänkäyntejä vartioivat myyntiautomaatit ja kadunkulmissa kököttää puhelinkoppeja. Polkupyöriä ja skoottereita on parkissa siellä täällä. Sateenvarjoja lojuu maassa, kuin myös muuta sekalaista tavaraa. Neuvokas seikkailija löytää reittejä talojen välistä, mutta mahdollisuuksien mukaan kiipeää myös kerrostalojen katolle. Pelastettavia henkiä löytyy joka paikasta. Miljööseen on panostettu. Ghostwire Tokyossa seikkailu tuntuu kuin olisi mukana perijapanilaisessa kauhu-/toimintaelokuvassa. Tämä siis pelkästään hyvällä tavalla.
Siinä missä Ghostwire Tokyo onnistuu tunnelmassaan, miljöössään ja varsinkin loppua kohden tarinassaan, niin toiminnan miellyttävyys ja avoimen maailman elementit jättävät toivomisen varaa. Loppua kohden huomasin vältteleväni viholliskohtaamisia niin paljon kuin mahdollista. Ne eivät innostaneet - varsinkaan rivivihollisia vastaan. Vaikka Akito oppi uusia kykyjä ja kehityspisteet sai laittaa haluamallaan tavalla, niin taistelu kävi puuduttavaksi. Muutamalle välipomolle ja isommalle pomovastukselle täytyy tosin nostaa peukkua. Lisäksi perinteiset avoimen maailman pelien lainalaisuudet kuten kartan avaaminen Torii portteja putsaamalla ja merkityksettömältä tuntuvat loputtomat sivutehtävät jaksoivat innostaa muutaman tunnin, jonka jälkeen sivutehtävät lähinnä sivuutti ja portteja avasi koska karttaa oli pakko avata tarinassa edetäkseen.
Ghostwire Tokyo on sekalainen soppa hyvää ja huonoa. Tango Gameworks on luonut hienon maailman, jossa seikkailla, mutta toiminta ei jaksa kantaa koko pelin läpi. Perinteiset avoimen maailman pelien lainalaisuudet on kohtuullisen hyvin piilotettu hienon miljöön taakse, mutta ties kuinka monetta samanlaista Torii porttia putsatessani mietin, että olisiko kartan avaamisen voinut toteuttaa jotenkin muuten. Läpipeluu kesti 13 tuntia, kun muutaman ensimmäisen tunnin jälkeen jätin sivutehtävät pääasiassa omaan arvoonsa. Pituus tuntui sopivalta. Putsaamalla kartan merkeistä tähän saa halutessaan tuhlattua toisen mokoman.
Ghostwire Tokyo ei ole huono peli, mutta ei myöskään erinomainen. Jos jollekin pelille pitäisi antaa seiskan arvosana, niin se olisi tämä.