Vastaus: God of War III [PS3]
Just.. jo normal-vaikeustaso lyö luun kurkkuun.
En ole vielä kolmosta pelannut, mutta juuri GoW 1-2 maraton takana (en usko, että niissä "normal"-vaikeustaso olennaisesti helpompi vs GoW3?).
Mielestäni GoW:in vaikeustaso menee juuri niin kuin se lukee menussa: Easy on kohtuullisen helppo ja hard on sitten oikeasti jo vaikea normi-pelaajille (tosin tästä varmasti ollaan montaa mieltä, koska onhan siellä God/Titan vielä..).
Normaalissa on tiettyjä vaikeuspiikkejä (ainakin bosseissa), mutta ainakin GoW 1-2:ssa haastavuus oli mielestäni kohtuullisen sopiva. Meinaan GoW:ssa ei välttämättä tarvitse saada esim. mitään mielettömiä combo-ketjuja (ne voivat auttaa - mutta eivät ne välttämättömiä ole). Kaikkia taistelu/aseiden "liikkeitä" ei tarvitse niitäkään käyttää, kunhan keksii oikean strategian eri tilanteisiin ja bosseihin. Ainakin GoW 1-2:ssa mulla jäi muutamat aseet kokonaan käyttämättä ja monet liikkeet hyödyntämättä. Mutta silti meni ihan ok (haastavaa välillä oli, ei siinä mitään).
Vähän ehkä sekavasti kirjoitettu, mutta itse vierastan erityisesti sitä, että pelissä pitäisi jotenkin oppia kaikki mahd. liikkeet ja aseet, että pärjää kunnolla. Siinä mielessä GoW-peleissä pärjää hiukan "riisutummallakin" taktiikalla (siis easy/normal!) ja vähän köykäisemmällä tyylillä..
Mutta tämähän on toki yksilöllistä. Ja varmaan on hiukan merkitystä myös sillä, että onko GoW-pelit (ja sitä kautta perusliikkeet yms) tuttuja ennen GoW3:sta. Tuli sanottua tämä jo toisessa ketjussa, mutta suosittelen lämpimästä aloittamaan sarjan 1-2:sta. Siitä saa silloin varmasti eniten irti.
Onks tää kans pelkkää hack and slashia ja välianimaatioita, vai onko mukana myös enemmän roolipelimäisyyttä?
Mitään "roolipelimäisyyttä" ei varsinaisesti ole, jos nyt ei lasketa sitä, että keräät "orbseja" ja sitä kautta tuunaat aseita paremmaksi (level 1, level 2, level 3 yms - samalla avautuu uusia liikkeitä/voimia aseille). Aseiden tuunaaminen on aika tärkeää (koska vastus luonnollisesti kovenee pelin edetessä), mutta toisaalta orbseja saa aika hyvin matkan varrelta, kunhan hiukan katselee ympärilleen ja listii vihuja (ja niitähän riittää).
GoW 2 sisältää (myös GoW 1, mutta hiukan vähemmän - ja peli on muutenkin asteen lyhyempi) kuitenkin aimo annoksen Tomb Raider -tyyppistä puzzle-meininkiä (ei kovin vaikeaa tosin), joten ei se pelkkää h&s:ä ole.
Ja yksi GoW-pelien viehätys on tietysti tuo kreikkalainen mytologia/Olympolaiset jumalat/sword&sandal.