Vastaus: God of War III [PS3]
En ole pelannut aiempia God of War sarjan osia eikä sarjan päätösosa alunperinkään ole ollut kovin korkealla toivelistallani. Jotenkin tämän tyyppiset hack 'n slash pelit eivät vain ole innostaneet.
Esimerkkinä Dante's Inferno taistelumekaniikka oli minulle armotonta pakkopullaa ja en millään päässyt peliin sisään, vaikka Danten mytologia onkin minusta mielenkiintoisempi.
Tämän myötä graafisesta loistokkuudesta kehuttu God of War 3 oli minulle subjektiivisesti hieman kaksijakoinen elämys.
Ensiksi täytyy mainita paljon kehutusta grafiikasta; se on paikka paikoin varsin hienoa mutta ei missään vaiheessa säväyttänyt. Epäilen että Uncharted 2 ja Mass Effect 2 ovat hemmoitelleet aistini piloille sillä vaikka yleisesti pidin grafiikkaa hyvänä, jäi se minusta harmaan valjuksi muutamaa alun kohtausta lukuunottamatta. Missään kohdassa ei aistejani hemmoiteltu samaan tapaan kuin Uncharted 2 parissa.
Toiseksi pelin taistelumekaniikka ei minuun iskenyt, ei vaikka pelissä onkin pientä hahmon progressiota mukana. Peli taistelu varsinkin vaikeimmilla tasoilla on varsin armoton, liian armoton minulle. Minulla oli aivan saman ongelma Dante's Infernon kanssa. Pidin Bayonetan taistelumekaniikasta jostain ihmeen syystä enemmän.
Kolmanneksi pelin juoni oli minulle vähän niin ja näin, ennen pelin aloittamista olin jostain syystä saanut kuvan että pelin lopussa olisi suurempikin twisti joka kääntäisi asiat päälaelleen, joten petyinkin kun sellaista ei tullut. Jotenkin loppu tuntui väkinäiseltä. Ehkäpä jos sarjan aiemmat osat olisivat olleet tutummat, olisi lopun juonikäännekkin selkeämpi.
Pelin hyviin puoliin kuitenkin kuului sen erinomainen rytmitys, juuri kun taistelu on käymässä tylsäksi tarjoillaan puzzlea, hyppimistä tai maisemaa. Missään vaiheessa peliä ei suoranainen tylsyys päässyt yllättämään. Myös pelin alkupuolen kohtaukset ovat skaalassaan varsin kutkuttavia.
Pelistä näkee että sitä on hiottu ammattitaidolla ja pitkään mutta auttamatta peliä vaivaa varsinkin graafisen vaihtelun puute. Vähän liikaa samaa harmaata vuorta tai palatsia. Pelillä on vahvat hetkensä mutta ei kuitenkaan yllä minun 'vuoden peli' listalleni. Joku saattaisi sanoa että arvostelen peliä liikaa graafisten ansioiden mukaan, mutta sitä juuri tältä peliltä odotinkin.
On ehkä helppo sanoa että tämä peli, tai tämän tyyppisen pelit, eivät vain ole minua varten.