Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

God Of War: Ragnarök

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Poistettu jäsen 5945
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hei sehän näyttää ihan God of Warilta. Eiköhän tässä ole rajoittavana tekijänä tuo viimesukupolven kone mitä pystytään tekemään. Ps4 raukasta revittiin jo ekassa osassa kaikki irti ja nyt saadaan sitä samaa. PS5 sitten siloiteltu 60 FPS versio. Tämä varmasti ainut peli joka voi haastaa Xenobladen GotY palkinnon.
Eiköhän se aika leijonanosa GOTY-palkinnoista mene tänä vuonna Elden Ringille. Toki jos henkilökohtaisesti itse pidät Xenobladea vuoden parhaana pelinä, niin mikäs siinä - makuasiahan tuo toki on. Mutta en kyllä millään usko, että Xenoblade tai uusi God of Warkaan uhkaavat millään tavalla Elden Ringin asemaa vuoden eniten palkintoja voittavana pelinä.
 
Tuntuu että Horizon Forbidden Westin tapainen turvallinen jatko-osa sieltä on tulossa ainakin gameplayn osalta. Tarinan puolesta on isommat odotukset, edellinen osa selvästi "jarrutteli", ettei heti lähdetty revittelemään, ja cliffhangerkin oli sen mukainen.
 
Graafisestihan peli ei välttämättä ota samanlaista loikkaa mitä nähtiin vaikka Horizon-pelien välillä, mutta kyllähän GoW 2018 oli jo itsessään todella upean näköinen niin tuolla ei sinänsä ole itselleni väliä. Ja eiköhän sieltä myös parannuksia löydy tietyiltä osa-alueilta kun side by side-vertailua saadaan.

Mitä tulee pelattavuuteen niin ihan ymmärrettävää ettei nyt lähdetty korjaamaan sitä mikä ei ollut rikki. Edellisosaan kumminkin jo uhrasivat monta vuotta enginen ja combatin suunnitteluun. Elden Ringissäkin riitti, että mentiin sillä samankaltaisella combatilla mikä aikaisemmin oli todettu toimivaksi. Tässä on varmasti nyt pystytty enemmän panostamaan erilaisiin vihuihin ja pomotappeluihin joka olisi todella iso parannus edellisosan pelattavuuteen.

Mitä tulee pelin mahdollisuuksiin voittaa GOTY niin epäilen myös ettei peli pysty voittamaan Elden Ringiä joka oli kumminkin todellinen ilmiö maailmalla. Toisaalta kyllähän vuoden 2018 peli voitti ennakkosuosikki RDR2:n TGA:ssa vaikka RDR2 tuntui lähes kaikki palkinnot korjaavan ja omasi myös isomman metacritic-arvosanan ja ennakkohypen. Never say never.:D
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän se aika leijonanosa GOTY-palkinnoista mene tänä vuonna Elden Ringille. Toki jos henkilökohtaisesti itse pidät Xenobladea vuoden parhaana pelinä, niin mikäs siinä - makuasiahan tuo toki on. Mutta en kyllä millään usko, että Xenoblade tai uusi God of Warkaan uhkaavat millään tavalla Elden Ringin asemaa vuoden eniten palkintoja voittavana pelinä.

No en minä kenenkään muun mielipidettä tänne laita kun omaani joten turhaan hermostut. :D
 
Yleensä vuoden loppupuolella ilmestyvät pelit menestyvät parhaiten. En ihmettele, vaikka God of War jyräisi Elden Ringin äänestyksissä.

Tämä on muuten totta, varmaan vaikuttaa se että ihmiset ovat pelanneet maaliskuussa jo sen heidän THIS IS THE GOTY pelin mutta vastaavanlainen saapukin marraskuussa ja vie sen pallin äkkiä ku edellisestä on niin pitkä aika.
 
Yleensä vuoden loppupuolella ilmestyvät pelit menestyvät parhaiten. En ihmettele, vaikka God of War jyräisi Elden Ringin äänestyksissä.
Löisinpä melkeinpä vetoa ettei todellakaan näin tule tänä vuonna käymään. Sen verran kovat arvosanat on Elden Ring lähes järjestään kaikilta tahoilta vienyt, että pitää kyllä jotain hyvin erityislaatuista Ragnarökin tehdä, että ohi menisi noissa äänestyksissä. Ja sen mitä pelistä olen ainakin itse nähnyt ja kuullut, niin toki erittäin laadukas peli sieltä on varmasti tulossa, mutta varsin paljon kuitenkin edellisen näköinen ja tyylinen peli kuitenkin. Jossain Horizon Forbidden Westin arvostelumenestyksen tasossa epäilen ainakin itse menevän, kun sitten arvostelut nähdään. Sillä 90:n keskiarvon tasolla ei kuitenkaan uhkailla 96:n keskiarvolla olevia pelejä. Senkin on historia sinänsä osoittanut.
 
Uskon, että God of War onnistuessaan menee sinne 95 pisteeseen tai ainakin lähelle. Hype on silloin varmasti isompi, koska peli on helpommin lähestyttävä ja Sonyn markkinointi hoitaa loput. Gotyista ei päätä HC-pelaajat vaan peliarvostelijat ja muut pelibisneksen liepeillä roikkujat, joille Elden Ring on voinut olla liian kova pala.
 
En tiedä miten kowa peli on tulos mut itse jos päättäisin nii ei tod menis elden ringin ohi, samoin jos oisin saannut päättä 2018 gotyä, ei olis silloinkaan menny RDR2,n ohi. Mut toisaalta ihan sama mikä sen tittelin voittaa, mä pijän omaa listaa omista goteista. :p Omalla listalla vahvasti tämän vuoden gotyx on pääsemässä GT7 :eek:
 
Uskon, että God of War onnistuessaan menee sinne 95 pisteeseen tai ainakin lähelle. Hype on silloin varmasti isompi, koska peli on helpommin lähestyttävä ja Sonyn markkinointi hoitaa loput. Gotyista ei päätä HC-pelaajat vaan peliarvostelijat ja muut pelibisneksen liepeillä roikkujat, joille Elden Ring on voinut olla liian kova pala.
Metacriticin keskiarvo on nimenomaan niiden arvostelijoiden antamien arvosanojen keskiarvo, eli sillä ei ole sinänsä tekemistä mainitsemiesi HC-pelaajien päätösten kanssa. Toki jos Ragnarök todellakin onnistuu saamaan jopa 95:n keskiarvon tai edes edeltäjänsä 94:n keskiarvon Metacriticissa, niin silloin lienee mahdollista, että Elden Ringin asema onkin uhattuna.

Henkilökohtaisesti en kuitenkaan millään usko juurikaan yli 92:n keskiarvoon Ragnarökin tapauksessa. Ensinnäkin kyseessä on ”vain” jatko-osa rakastetun sarjan uudelleen tuoreella tavalla käynnistäneelle erittäin onnistuneelle rebootille. Väittäisin, että tuo jatko-osana oleminen ja rebootin uutuuden viehätyksen puuttuminen pudottavat keskiarvoa ainakin sellaisen 2-3 arvosteluyksikköä, joten pelin pitäisi tarjota jotain todella ravisuttavaa muutoin, että päästäisiin 95:n tai edes edeltäjänsä 94:n keskiarvoon. En vain ole mitään sellaista nähnyt pelistä näytetyissä videoissa tai siitä kerrotuista yksityiskohdista.

Siltikin odotan erinomaista peliä, jonka itsekin ostan melko varmasti heti julkaisussa kovasta hinnasta huolimatta. Ja pakko sekin on todeta, että tuo God of War 2018 oli minullekin sinänsä aikoinaan GOTY. Tuona vuonna ei kuitenkaan ollut yhtä kovaa muuta peliä kuin mitä Elden Ring on tänä vuonna ollut. Tai no oli toki RDR2, mutta väittäisin, että senkin osakkeita laski äänestyksissä ainakin hieman se, että se oli kuitenkin tietyllä tapaa jatko-osa. Ei toki aivan suoraa jatkoa edellisen pelin tarinaan - ainakaan merkittävimmän tarinankerronnan osalta.
 
On totta, että Ragnarök saa hyvällä todennäköisyydellä jonkin verran maltillisempia pisteitä sen takia, että se on jatko-osa eikä samanlainen uudistuminen mitä GoW 2018. Mutta toisaalta kyllähän Elden Ring oli myös hyvin samanlainen peli sisimmiltään mitä studion aikaisemmat osat josta jopa meemeiltiin "DS4:nä tai open world Dark Soulsina". Open world ja hevonen oli ehkä ne suurimmat uudet jutut päältä päin. Saa nähdä löytyykö uudesta God of Warista samanveroisia uudistuksia edelliseen osaan. Veikkaan ettei ihan, mutta ei vielä tuomita kun niin vähän lopulta pelistä ollaan nähty ja veikkaan, että sielläkin voi olla jotain ässiä jäänyt hihaan deveiltä mitä ei olla vielä paljastettu.

Ehkä isoin mahdollisuus God of Warilla olisi haastaa Elden Ring tarinassa joka monelle varmasti jäi aika epäselväksi elleivät Vaatin ja kumppaneiden lorevideoita jälkeenpäin katsoneet. Jos God of naulaa pelattavuuden lisäksi tarina -ja dialogipuolen niin vaikea nähdä miksi peli ei samalla tapaa uisi yseissä ja kympeissä mitä aikaisempikin osa.

Jos ei tule Elden Ring kaltaisia pelejä kuin harva se vuosikymmen niin samaa voisi sanoa edellisestäkin God of Warista joka oli kyllä tarinaa, hahmoja ja combattia myöten aikas briljantti kokonaisuus vuonna 2018. Mutta joo, kyllähän Elden Ring selvä ennakkosuosikki GOTY-palkintoon on tällä hetkellä etenkin kun on epäselvää pystyykö Ragnarök sitten nousemaan edeltäjänsä tasolle.
 
Samaa mieltä ylemmän kanssa.

Viimeisimmän Horizonin jälkeen tämän suhteen aika maltilliset odotukset ja arvosana arvaus menee 87-89 cäppiin.

Jos vertaa edellisosaan niin perusmekaniikat oli siinä jo niin hiotut, että parannettavaa ei tuon 60fps päivityksen jälkeen ole enää (mielestäni) kuin tarinapuolella ja pojan monipuolisempi hyödyntäminen.

Vaikka Horizonin ykkösosa jälkeen toivoin että Forbidden west jatkaisi vain samalla tiellä kun ykkösosa uudella tarinalla, eikä tulisi mitään isoja muutoksia niin lopputuloksena HFW jäi itsellä vähän telineisiin. Olihan se hyvä, mutta liikkumismuotojen lisääntymisen lisäksi siinä ei oikein ollut mitään freshiä ja jo tässä vaiheessa vuotta aika unohdettu peli itselle. Tämän vuoksi yritän pidätellä vähän odotuksia tätä uutta GOW kohtaan

Nykypäivänä nuo yli +90 pojon pelit vaativat että jatko-osa paranee entisestään ja tarjoaa jotain ennennäkemätöntä (joka myös toimii) ja tämänkaltaisen pelillä se on (imo) todella haastavaa.

Sitä en kuitenkaan epäile hetkeäkään, että sieltä ei erinomaista peliä tulisi. Joko on Kratoksen aika siirtyä vehreemmille laitumille
 
Viimeksi muokattu:
Lyhyttä 4K kuvaa jossa näytetään jo nähtyä Svartalfheimia.



Tuossa kun Kratos paikallaan seisoi niin huomasi kyllä, että on siellä eteenpäinkin menty edellisestä pelistä graafisella puolella mikä ei välttämättä aikaisemmasta combat pätkästä niin erottunut. Todella terävältä vaikuttaa Kratoksen hahmomalli. Myös tausta ja kaukaiset kohteet vaikuttaa paljon selkeämmältä kun ne aikaisemmassa osassa meni helposti hieman suttuiseksi. Myös valaistuksessa on mielestäni menty eteenpäin. Seisova vesi sen sijaan näytti melkein yhtä surkealta kuin aikaisemmassa. :D

Eiköhän sieltä hyvä tule.
 
Hyvältä kyllä näyttää! Kuten muutkin sanoneet niin mitäpä sitä toimivaa combat systeemiä muuttamaan. Itse kaipailen lähinnä lisää variaatiota vihollisiin, uusia aseita ja muuta pientä "hienosäätöä".

Vaikka lipsahtaa ehkä hieman off-topicin puolelle, niin en kyllä usko tämän pelin haastavan Elden Ringiä GOTY:n osalta, vaikka millainen peli sieltä tulisi. Elden Ring oli niin odotettu/hypetetty peli (2x vuoden odotetuin peli palkinto?) ja suurelta osin se myös lunasti nämä odotukset, joten uskallan sanoa suurella varmuudella sen putsaavan pöydän. Todettakoon vielä, että Elden Ring ei itselleni ole edes tällä hetkellä GOTY, niin mahtava peli kuin se olikin. Mielestäni Elden Ringin kohdalla monet ovat hieman sokaistuneet ja katsovat sormien läpi samoja puutteita joita muissa peleissä kritisoidaan.
 
Haluatko keskustella lisää ja avata noita puutteita ja sormen läpi katsomisia Elden Ringin omassa aiheessa? Kiinnostaisi tietää.
Varmaan viitataan moniin samoihin mobeihin ja aseisiin samoilla iskusarjoilla uudessa IP:ssä. Myös combat oli pohjimmiltaan samaa mutta toimivaa settiä mitä se tähänkin asti on ollut Soulsborne-peleissä. Graafisesti Elden Ring ei eroa juurikaan vaikkapa studion edellisestä pelistä Sekirosta vaikka väliä pelien välillä on kolme vuotta. Pelin suorituskyvyssä oli myös isoja ongelmia monella hyvälläkin PC:llä eikä PS5/Series-versiot peleistä olleet lähellekään tasaisia 60 fps ellei sitten pelannut PS4-versiota PS5:llä tai käyttänyt VR:ää Xboxilla.

Aika paljon on saanut lukenut tästä uudesta GoWista kuinka on pettymys monelle kun peli muistuttaa liikaa sitä peliä mikä vuonna 2018 saatiin vaikka silloin käännettiin koko pelisarja ympäri ja uudistettiin monta juttua. Ilmeisesti moni odotti, että nyt on samanlainen uudistuminen paikallaan. Mielestäni Elden Ring ja Ragnarök ovat aika samassa veneessä loistavina peleinä jossa ei lähdetä korjaamaan sitä mikä ei ole rikki vaan rohkeasti luotetaan siihen mikä edellisissäkin studion peleissä toimi.

Veikkaan, että kun peli on lopulta ulkona ihmisten käsissä ja arvostelut ulkona, niin voidaan naureskella näille epäilyksille pelin suhteen mitä tässä kohtaa pienellä infolla on luotu.
 
Juuri katsoin tuon 4K trailerin telkusta ja aijai että heräs hype tätä kohtaan. Näyttää helvetin hyvältä. Itseasiassa en edes yllättyisi jos tämä vetäis vuoden peli tittelin elden ringin sijaan. Aika näyttää. Joka tapauksessa Thor on seuraava jumala joka saa tuntea Kratoksen raivon :D
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom