HideoMiyamoto
Well-Known Member
Nimenomaan avoin, maksullinen beta, eikä todellakaan lopullinen tuote.
Mutta myydään valmiina tuotteena, olisi varmasti saanut huomattavasti paremman vastaanoton jos olisivat sanoneet että tämä on vasta beta asteella.
Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
Nimenomaan avoin, maksullinen beta, eikä todellakaan lopullinen tuote.
Taitaa olla vain tämän ajan trendi testauttaa keskeneräisiä tuotteita asiakkailla.Mutta myydään valmiina tuotteena, olisi varmasti saanut huomattavasti paremman vastaanoton jos olisivat sanoneet että tämä on vasta beta asteella.
Tietysti täytyy (otsikosta vastaavana) tunnustaa, että vähän sivukierteellä tuo menee Stadian ongelmaksi, koska enemmänkin kyse tuntuu olevan uudesta Chromecastista. Mutta pelaajat tuohon ongelmaan ovat törmänneet, eivät niinkään Spotifyn kuuntelijat.Vähän tunnelman kevennystä elikkä Stadia on tällä hetkellä kuuminta tavaraa muuallakin kuin keskustelun puolella:
![]()
Googlen pilvipelit käyvät turhankin kuumana
Ensimmäisille kuluttaja-asiakkaille hiljattain julkaistu Googlen pilvipelialusta kärsii Redditissä käytävän keskustelun mukaan teknisistä haasteista. Joillakin pelaajilla palvelu saa uudet Chromecast-laitteet ylikuumenemaan ja sammumaan.www.konsolifin.net
Taitaa olla vain tämän ajan trendi testauttaa keskeneräisiä tuotteita asiakkailla.
Chromecast Ultraa en missään määrin uudeksi luokittelisi. Laite tuli myyntiin yli kolme vuotta sitten, eli 3. marraskuuta 2016. Pikaisella googlettelulla löysin jo vuodelta 2017 esimerkkejä, joissa ko. värkki on ylikuumentunut. Esim. tässä jonkun itse kyhäämä ratkaisu pitämään laite tarpeeksi viileänä.Tietysti täytyy (otsikosta vastaavana) tunnustaa, että vähän sivukierteellä tuo menee Stadian ongelmaksi, koska enemmänkin kyse tuntuu olevan uudesta Chromecastista. Mutta pelaajat tuohon ongelmaan ovat törmänneet, eivät niinkään Spotifyn kuuntelijat.
Okei, mä käsitin, että tämä ilmiö liittyy siihen, että Stadian yhteydessä on tuotu markkinoille myöskin päivitetty versio Ultrasta, ja että toi ylikuumeneminen on sen ongelma. Mutta että Googlella on oikein pitkäaikaista kokemusta lämmöntuotannosta... Hyvin ne vetää.Chromecast Ultraa en missään määrin uudeksi luokittelisi. Laite tuli myyntiin yli kolme vuotta sitten, eli 3. marraskuuta 2016. Pikaisella googlettelulla löysin jo vuodelta 2017 esimerkkejä, joissa ko. värkki on ylikuumentunut. Esim. tässä jonkun itse kyhäämä ratkaisu pitämään laite tarpeeksi viileänä.
Sama laite se on edelleen, mutta Stadiaa varten tehtaalla on valmiiksi asennettu tietty firmware-versio (jonka saa aikanaan myös niihin Chromecast Ultra -kikkuloihin, jotka on ostettu ennen Stadiaa).Okei, mä käsitin, että tämä ilmiö liittyy siihen, että Stadian yhteydessä on tuotu markkinoille myöskin päivitetty versio Ultrasta, ja että toi ylikuumeneminen on sen ongelma. Mutta että Googlella on oikein pitkäaikaista kokemusta lämmöntuotannosta... Hyvin ne vetää.
Plus se, että varsinkin liukuväreissä striimauksen jälki näkyy. Silti luulen, että suurimmalle osalle pelaajista kuvanlaatu riittää. Lisäksi mikään ei estä algoritmejä muuttumasta vuosien varrella kun tiedonsiirty nopeutuu.Kultasilmät eivät tykkää Stadiasta:
...
Raakaa pakkausta ja sitä, että koko ruutujen lähettämisen sijaan pääsääntöisesti lähetetään vain delta-freimejä (eli tieto siitä, mitä on muuttunut verrattuna edelliseen ruutuun).Plus se, että varsinkin liukuväreissä striimauksen jälki näkyy.
Toisaalta esim. Netflixillä moni "4k" sisältö näyttää aivan järkyttävän epätarkalta ja rakeiselta, esimerkiksi Star Trek DiscoveryTämä selittää myös miksi 4k UHD Bluray leffat näyttävät niin paljon paremmilta kuin vaikka netflixin 4k leffat. Niissä on moninkertainen bitrate. Monesti toisaalta tuo pakkaus on tehty niin hyvin, ettei eroa aina huomaa, jos ei ole asennoitunut sitä etsimään.
Itse en jaksa uskoa, että tuota eroa lokaali- ja pilvipelaamisen välillä saadaan koskaan kurottua kokonaan umpeen. Mutta tekniikan kehittyessä tarpeeksi pitkälle se ero on niin pieni, että sillä ei ole enää merkitystä.
No jos niin nykyaikana enää voidaan sanoa. Oikea termi olisi ehkäpä, että kyseiset pelit on tehty tukemaan Stadiaa. Eli jottei kellekään tule luulo, että pelit tehtäisiin nollista aina eri alustoille, kuten esim. 80-luvulla tehtiin. Pelejä tehdään erilaisilla kehittäjätyökaluilla, pelitalojen pelimoottoreilla, jotka tukevat erilaisia alustoja. Peliä tehdään samalla siis kaikille eri pelikonsoleille ja -laitteille.Eikös Stadian pelit olet portattu/kehitetty nimenomaan erikseen kyseiselle palvelulle?
Peli sisänsä ei suoraan valmistu kaikille alustoille itsestään, vaan pelimoottorissa otetaan nämä eri pilvipalvelut huomioon, kuten myös ihan pelin koostamisessa. Peli ei siis Sonyn ja Microsoftinkaan tapauksessa pyöri samana pelinä millään oikealla pelikonsolilla, vaan pelistä käännetään pilvipalveluita varten ihan oma versio. Eli täysin sama peli se ei ole, kuin kotikonsolissa, vaikka käännökset todennäköisesti samalla kertaa kääntyvätkin "nappia painettaessa".Mikäli Microsoftin tai Sonyn striimauksessa ei tarvitse itse softwarelle tehdä mitään tai hyvin vähän niin se voi lopulta olla etu heille.