Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

GOTY: Vuoden peli 2022 - kerro omat valintasi

pelle

Well-Known Member
Se alkaa olemaan taas aika kertoa mitkä ne vuoden kovimmat pelit olikaan.
Mulla tilanne on jo varsin selvä sillä mitään yllätyksiä en enää odota.

1. Kirby and the forgotten land

Tässä vaan toimi kaikki vaikka myös pari pientä kauneusvirhettä löytyi kuten kauempana olevat viholliset joiden animaatiot rullaa korkeintaan 15fps.
Tarina oli oikeasti kiinnostava ja yllättävä aiempien pelien jälkeen, maailmat tarjosi vaihtelua ja pelaaminen oli hauskaa alusta loppuun.
Mikään ei häirinnyt tai ärsyttänyt ja 100% läpäisyn jälkeen olisin halunnut vielä jotain lisää. Vaikka vaan pari tasoa siihen minipeli labyrinttiin tai jtn.

2. Horizon forbidden west

Visuaalisesti todella upea seikkailu jossa oli tällä kertaa myös sisältö kohdillaan.
Toki tässä on samoja asioita mitä monessa muussa open world pelissä, mutta nyt kaikkea oli just oikea määrä ja jopa niinkin perus asiaan kuin vihollisten leirien valtaamiseen oli saatu laitettua ihan kiinnostavaa tarinaa mukaan ja sama pätee oikeastaan kaikkiin sivutehtäviin.
Kai sekin jotain kertoo, että ensin ostin tämän gigantin tarjouksesta, pelasin 100% läpi ja sen jälkeen ostin sen 200e erikoisversion kun peli vaan oli niin helvetin hyvä.
Ei kuitenkaan parempi kuin kirby :D

3. Tämän kohdalla mä taas rikon perinteitä sillä mulla on kaks valintaa joista kumpikaan ei ns. oikeasti sovi vuoden peli keskusteluun.

Eka vaihtoehto on tuore resident evil villagen lisäri shadows of Rose joka oli kaikkea sitä mitä sen toivoinkin olevan sillä se hieman selventää alkuperäisen pelin lopetusta ja lisäksi siinä oli paljon vahvempi tunnelma mitä peruspelissä, joka oli myös viime vuonna mun kolmas valinta.

Toinen vaihtoehto on psp:n final fantasy 7 crisis core joka vei mukanaan ja vaikka mä en ole edes mikään final fantasy fani niin silti tämä vaan piti paikkansa vaikka olin varma, että vaikka stray syrjäyttää tän.
Isoin syy saattaa olla pelin viimeinen taistelu joka kyllä osui tunteisiin todella kovaa ja mä olen yllättynyt sekä pettynyt jos kukaan ei tunnusta vuodattaneensa hieman nestemäistä ylpeyttä kun pelaa tuon uuden remaken myötä, olettaen ettei sitä olla muutettu mitenkään.
 
Stray. Kissa. Ei tarvitse muuta sanoa.

Edit: Lisättäköön sit myös ER ja XC3 mitkä tuolla myöhemmin mainittu, ovat olleet nekin oikein hyviä. Mutta ykkösestä ei kiistaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla tilanne on jo varsin selvä sillä mitään yllätyksiä en enää odota.
Et ilmeisesti ole God of Warin pelien ystävä?

Itse kirjoitan virallisen listan perusteluineen vasta sitten kun vuosi on vaihtunut. Mutta melko varmasti siellä on ainakin seuraavat pelit:

Elden Ring
Horizon Forbidden West
God of War Ragnarök

Elden Ringiä kehuin pelin omassa ketjussa yhdeksi parhaaksi peliksi mitä olen koskaan pelannut, joten se lienee varma ykkössija. En usko, että Ragnarök tulee sitä päihittämään.
 
Et ilmeisesti ole God of Warin pelien ystävä?

Kyllä mä niistä vanhoista tykkäsin ja se edellinen oli myös odottamassa pelaamista pitkään. Sitten se sai ps5 päivityksen ja päätin jäädä odottamaan koneen ostamista. Nyt mulla on kone, mutta moni peli on mennyt tuon edelle joten ragnarok tulee pelattua ehkä sopivasti ennen ens vuoden äänestystä :D
 
Gran Turismo 7: Ehdottomasti 2022 henkilökohtainen suosikki, en ois uskonut näin EI autopelien ystävänä että tuun pelaa peliä kesäkuusta asti päivittäin ja kellossa jotain 700h, varmasti tän vuoden pelatuin peli. Aidosti nauttinut joka hetkestä!

SIFU: Vanhojen Kung Fu leffojen fanina Bruce Leestä kaikkiin korealaisiin ja kiinalaisiin läppä kung leffoihin, tämä peli osui ja uppos!

Xenoblande Chronicles 3: Tämän vuoden switchin positiivisin yllätys, vaikkei peli heti alkuun iskenyt on jo kellossa reilusti yli 100h hahmot level 99 ja endgame parissa ja vielä olisi nähtävää ja paikkoja vaikka kuinka koluttavana, sitä luuli että Elden Ringis lääniä riittää, tuntuu että tässä niitä on entistä enemmän, eikä se nyt ole mikään tekijä että mappi on järkyttävän iso on vaan se että jokainen alue tuntuu tarjoavan aina jotain uutta.

Elden Ring: Olisi syntiä mikäli en laittaisi tätä vuoden 2022 omien suosikkipelien joukkoon.

STRAY: Kaikki tykkää kissoista, jos ei niin ovat syntisiä! :p

Bayonetta 3: Peli vielä kesken, mutta jokainen hetki tähää asti ollut pelkkää tykitystä!

Horizon Forbidden West: Ei mikään niin tajunnaräjäyttävä elämys, jokseenkin loppuakohti alkoi laahaa, tarina ei kummonen mutta kuitenkin aivan sairaan kaunis peli ja olihan siinä hienoja hetkiä.

Ainiin perhana, Returnal unohtui: Koska on vaa niin perkeleen hyvä peli, vai lasketaanko pelkästään vuonna 2022 julkastut pelit vai ne mitkä on henk koht vaikuttanut eniten 2022?


Ainoa mikä vielä pelaamatta on Ragnarok, katotaan meneekö se mun henkilökohtaiseen listaan, peliä en ole ollenkaan kattonut tai mitään lukenut joten täysin sokeena mennään, ainostaan jonkun virallisen teaserin nähnyt.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on tällä hetkellä tän vuoden pelijulkaisuista ja kokemuksista melko selkeä kärkikolmikko mielessä. Loppuvuoden julkaisuista enää FF7 Crisis Core Reunion on sellainen, joka itse isosti kiinnostaa ja voisi tänne listalle vielä tunkea. Muuten uskon, että eiköhän tämä kolmikko ole tässä.

1. Xenoblade Chronicles 3: Xenoblade Chronicles 1 on kaikkien aikojen top3 JRPG kokemuksien joukossa ja vaikka tämä ei ihan samaan yltänyt, niin kyllä tämä silti tämän vuoden parhaaksi pelikokemuksiksi pääsi. Peli pelailtu läpi viimeisiä superbosseja myöten. Pelissä toimi niin moni asia: juoni (ihan vikat chapterit vähän turhan kiiruhtavia tosin), hahmot, artstyle, musiikit, combat. En malta odottaa tämän tarina DLC:n julkaisua joskus tulevaisuudessa.

2. Stray: Yksi kiinnostavimmista viime vuosien julkaisusta heti ensimmäisestä lyhyestä trailerista lähtien. Odotukset oli korkealla ennen pelin korkkaamista ja tämä vastasi kyllä niihin. Mielenkiintoinen maailma, robotit ja kissa. Peli ei ole ainoastaan pelattu läpi vaan sen jälkeen myös platinoitu. Lyhyt, mutta silti erittäin mukaansatempaava seikkailu kisun kanssa.

3. Horizon Forbidden West: Samaa kuin edeltävä sarjan osa, mutta hieman paremmin toteutettuna. Ekan osan jälkeen mietitytti, miten juonta jatketaan niin, että se pitää yhä samalla tavalla otteessaan kuin ekassa osassa. Omalla kohdalla peli vähän jopa yllättäenkin onnistui tässä ja juoni oli kiinnostavampi kuin etukäteen arvelin (odotukset ei tosin olleet korkealla). Graafisestihan tämä on tietysti myös aivan upea teos. Tääkin on ei ainostaan pelattu läpi vaan myös platinoitu eli otettu irti pelistä kaikki, mitä siitä saa.
 
Aikas paha kun ei mitään ihan käsittämättömän ihmeellistä ole tänä vuonna tullut.. Laittaiskos vaikka näin:

1. Lego Star Wars: The Skywalker Saga (minun ensimmäinen legopeli niin tuntui uudelta omaan mieleen - ja koska.. noh, Star Wars ja Skywalker ennenkaikkea)
2. Stray (uutta ja omaperäistä)
3. Horizon Forbidden West (vanhaa mutta laadukasta, arvaisin että tämän seikkailun haluan kokea uudelleenkin jossain välissä)
 
Kyllä se Gran Turismo 7 on suosikki, joka päivä sitä pelattu ja platina saatu. Autopelit aina ollu suosikkeja ja Turismo muutenkin on autopelien kuningas. Tämä peli on muuten kaikkien aikojen kallein peli jonka olen ostanut 104€ hinnalla 25th Anniversary Edition.
 
Itselle tämä vuosi on ollut todella heikko pelien suhteen, mutta jos joku pitäisi suosikiksi valita, niin se olisi Grounded, kun vihdoinkin saatiin versio 1.0 pelattavaksi ja tuohon ollut aika hyvin koukussa :)
 
Ei h*lvetti miten huono (tai pikemminkin tasapaksu, olen kyllä pelannut pelejä siinä missä ennenkin) tämä pelivuosi on ollut, todella vaikea rääpiä edes innostavaa top kolmosta kasaan. Toki jotain potentiaalisesti kiinnostavaa vielä pelaamatta ja esim. uusi God of War (jolta en odota mitään mullistavaa) menee vuodelle 2023.
Otan oikeudekseni nostaa Cyberpunk 2077:n PS5-version listalle, koska tämän sukupolven oikea versio julkaistiin vasta nyt. Kunhan tuo peli on pelattu loppuun, niin päivitän listan tähän viestiin.

Jollain Kirbyllä, Gran Turismolla tai Straylla ei hyvänä vuonna olisi mitään asiaa kärkikahinoihin, mutta yhtään viiden tähden peliä ei ole tullut vastaan, joten kai se lista näistä sitten muodostuu.

edit: Tämä oli niin kälyinen pelivuosi, etten vaivaudu tekemään ajatuksella kunnon listaa. Parhaat pelikokemukset olivat Deathloop (julkaistu 2021) ja vihdoin PS5-version saanut, mutta monta vuotta vanha Cyberpunk 2077, jotka maistuivatkin sitten todella hyvin. Pelattavaa riitti, mutta juuri tämän vuoden pelit eivät räjäyttäneet pankkia. Toivottavasti 2023 tarjoaa parempaa.
 
Viimeksi muokattu:
1. Elden Ring (itselleni selvästi kaikkien aikojen paras peli, jo pelkästään Elden Ringin ilmestyminen tekee pelivuodesta itselleni kaikkien aikojen parhaan pelivuoden, vaikka vuosi oli lopulta myös varsin paljon pettymyksiä täynnä)







2. Kaukana Elden Ringin takana tulee itselleni LEGO Star Wars: The Skywalker Saga (sinänsä erinomainen co-oppina pelattava peli, joka vastasi varsin hyvin koviin odotuksiini)

3. Splatoon 3 (mielikuvituksellista ja innostavaa räiskintää Nintendon tapaan, loistava peli tämäkin)

4. Gran Turismo 7 (vähän mielikuvitukseton toteutus jälleen kerran uusimmassa Gran Turismossa, mutta sinänsä toki äärimmäisen laadukas ja koukuttava autopeli)

5. Horizon Forbidden West (aikalailla ensimmäisen osan toistoa, mihin Sony näissä elokuvamaisissa tarinapeleissään helposti syyllistyy, myös itseäni ärsyttävä naamalle hierottu poliittinen korrektius paistaa läpi hahmoista ja heidän pahasti ylinäytellyistä vuorosanoistaan, muuten toki laadullisesti hieno peli ja kieltämättä pelattavuus erinomaisessa kunnossa, puutteineenkin ihan hyvä peli kaiken kaikkiaan)

Potentiaalisia listalleni nousijoita olisi muutamia, joita en ole vielä pelannut, ja osaa niistä en edes vielä omista. Siitä olen kuitenkin varma, että
yksikään niistä ei tule nousemaan Elden Ringiä paremmaksi peliksi itselleni. Ohessa vielä niistä pieni lista:

• God of War: Ragnarok (ehkä todennäköisin kakkossijan tavoittelija itselleni, hankin tämän vasta ensimmäisistä aleista, koska mistään yksinpelistä en maksa 80 euroa)

• Xenoblade Chronicles 3 (todella kiinnostava peli itselleni, mutta kun minulla on aivan valtavasti backlogissa eriyisesti roolipelejä, niin annan hyvän odottaa sopivaa hetkeä sitten joskus tulevaisuudessa, hankkimattakin toki vielä, mutta
hankitaan sitten kun on tarkoitus tämän pelaaminen lopulta aloittaa)

• Dying Light 2 (ilmeisesti ollut ainakin jonkinmoinen pettymys monelle, pidin kuitenkin niin paljon ykkösestä, että uskoisin tästäkin paljon pitäväni, co-oppina pelattavia kauhupelejä on muutenkin luvattoman vähän, joten jokainen siten toteutettu peli on
yleensä itselleni kova juttu, tämä on hankittuna, mutta saanut vielä odottaa backlogissa)

• Kirby and the Forgotten Land (Kirbyt ovat aina upeita ja hauskoja pelejä, mutta tässä on jäänyt tosissaan harmittamaan viimeisen päälle sössitty co-op-pelaaminen, joten vaikka peli on hankittuna, sen pelaaminen on jäänyt alkumetreille, co-oppina tulee tuskin edes enää jatkettua, yksinpeli luultavasti on kuitenkin itsellenikin erinomainen kokemus, mutta tämäkin saa ainakin toistaiseksi pysyä backlogissani)
 
Viimeksi muokattu:
Koska pelit ovat genreltään hyvin erilaisia, niin aika vaikea laittaa paremmuusjärjestykseen, mutta eiköhän se kärkikolmikko ole Horizon: Forbidden West, Gran Turismo 7 ja God Of War: Ragnarok. Nelosena ja kunniamainintana sitten NBA 2K23, jonka uuden genin versio on gameplayn puolesta todella komea hyppäys eteenpäin edellisestä.
 
1. Pokémon Scarlet & Violet
Pelit eivät ole vielä edes ilmestyneet, mutta jo tähän mennessä julkaistun perusteella (uudet Pokemonit ja hahmot, liikkumisen vapaus, tera-mekaniikka, musiikki jne.) näyttää selvältä, että tässä on vuoden 2022 paras peli.





2. Pokémon Legends: Arceus
Kaukana takana tulee Pokémon Legends: Arceus, joka toi jonkinlaista uutta ja tuoretta energiaa Pokémoniin. Upea kokemus kaikin puolin. Hieman enemmän end-gamen kouluttajahaasteita olisin vain kaivannut.

3. Mario & Rabbids: Sparks of Hope
Kyllä se kertoo jotain, jos pelin käyttää yli 45 tuntia reilussa kahdessa viikossa. Mukaansatempaava strategiapeli.

Muita mieleen painuneita ovat Islets, Neon White, Cult of the Lamb ja Hoshi no Kirby: Discovery. Myös Roguebook (PS4) pääsisi kevyesti jopa top2:een, mutta tuskin voin laskea sitä tänä vuonna julkaistuksi, koska alun perin se on julkaistu jo ilmeisesti 2019.

Elden Ringin laajuus on lähinnä lamaannuttavaa, en nauti liian laajoista peleistä (Zelda poikkeus). Samoin God of Warin uusin ei kiinnosta lainkaan - harmittelen lievästi jopa sitä kymppiä, jonka käytin aikaisessa vaiheessa kesken jääneeseen ykkösosaan.
 
Jokainen hiihtää tyylillään, mutta vähän on kyllä erikoista, että vuoden peliksi nimetään pelejä, joita
A) ei ole julkaistu
B) ei ole itse edes pelannut

Itselle vuoden kirkkaimpaan top5 on vielä tässä vaiheessa vuotta kovasti tunkua, ja kun listaa katsoo niin jopa sellaisen mestariteoksen kuin Horizonin paikka uhattuna, voi jäädä jopa ulos listalta. Aika (ja raha) suurimmat haasteet tämän tulvan edessä.
- Sonic frontiers
- GoW
- Pokemon Violet
- YS VIII
- FF CC
- NFS Unbound
 
Jokainen hiihtää tyylillään, mutta vähän on kyllä erikoista, että vuoden peliksi nimetään pelejä, joita
A) ei ole julkaistu
B) ei ole itse edes pelannut

Itselle vuoden kirkkaimpaan top5 on vielä tässä vaiheessa vuotta kovasti tunkua, ja kun listaa katsoo niin jopa sellaisen mestariteoksen kuin Horizonin paikka uhattuna, voi jäädä jopa ulos listalta. Aika (ja raha) suurimmat haasteet tämän tulvan edessä.
- Sonic frontiers
- GoW
- Pokemon Violet
- YS VIII
- FF CC
- NFS Unbound
Eikös YS VIII ole peli, joka on jo aikaa sitten julkaistu ainakin PS4:lle, ja nyt sitten tulee myöhemmin PS5-versio? Itse en ainakaan tuollaisia pelejä ole koskaan laskenut kyseisen vuoden parhaiden pelien joukkoon. Ja eikös sama tilanne ole itse asiassa tuo FF CC:n kohdalla? Vai onko se sitten niin selvä remake, että voisikin laskea? Enpä tiedä, itse en kyllä remakejakaan helpolla mukaan laskisi. No, jos todella on kunnon remake, joka uudistaa aiemman pelin hyvinkin merkittävästi, niin ehkä sitten.
 
Eikös YS VIII ole peli, joka on jo aikaa sitten julkaistu ainakin PS4:lle, ja nyt sitten tulee myöhemmin PS5-versio? Itse en ainakaan tuollaisia pelejä ole koskaan laskenut kyseisen vuoden parhaiden pelien joukkoon. Ja eikös sama tilanne ole itse asiassa tuo FF CC:n kohdalla? Vai onko se sitten niin selvä remake, että voisikin laskea? Enpä tiedä, itse en kyllä remakejakaan helpolla mukaan laskisi. No, jos todella on kunnon remake, joka uudistaa aiemman pelin hyvinkin merkittävästi, niin ehkä sitten.
Hyvää pohdintaa, varmaan jokainen hiihtää tässäkin asiassa tavallaan :D

Mä koen, että vuoden peli voi olla mikä tahansa tämän vuoden aikana julkaistu ja pelattu peli, eli mulle ehostettu YS VIII on täysillä skabassa mukana (vaikka en sen kimppuun todennäköisesti kerkeäkään, koska seuraavaksi mainittu peli), kuten myös FF CC, joka myös remasteri, käsittääkseni siinä grafiikat upgreidattu ja myöskin taistelusysteemi (tästä en oo varma, mutta ei vaikuta ostopäätökseen).

Jollekin vuoden peli voi olla joku backlogin pelikin. Enkä näe siinäkään mitään ongelmaa. Mutta mä en henk.koht nimeäisi esim. Elden Ringiä vuoden peliksi sen perusteella, että olen lukenut siitä pelkästään positiivisia arvioita ja katsonut streamiä, mutta en pelannut minuuttiakaan. :)
 
Jokainen hiihtää tyylillään, mutta vähän on kyllä erikoista, että vuoden peliksi nimetään pelejä, joita
A) ei ole julkaistu
B) ei ole itse edes pelannut
Joo periaattessa syö koko ketjun idean. Tässähän vois tästä syystä jo alottaa ensi vuoden ketjun.
 
Jokainen hiihtää tyylillään, mutta vähän on kyllä erikoista, että vuoden peliksi nimetään pelejä, joita
A) ei ole julkaistu
B) ei ole itse edes pelannut
Olisiko siis pitänyt odottaa vuoden loppuun asti, ennen kuin voin vastata tähän ketjuun? Ainahan voin myös myöhemmin muokata vastaustani, jos käy ilmi, että ennakkoarvioni olikin väärä.

Rehellisesti sanottuna tämä ketju perustettiin mielestäni liian aikaisin, kun vuotta vielä lähes 2 kk jäljellä. Syrjii loppuvuonna julkaistavia pelejä.
 
Rehellisesti sanottuna tämä ketju perustettiin mielestäni liian aikaisin, kun vuotta vielä lähes 2 kk jäljellä. Syrjii loppuvuonna julkaistavia pelejä.
Siksipä ainakin itse pyrin vastustamaan kiusausta vastata tähän ketjuun ihan vielä, vaikka lähes satavarmasti oman GOTYn tiedänkin. En usko että loppuvuoden peleistä löytyy Elden Ringin voittanutta, mutta pelataan nyt jokunen vielä ennen vuodenvaihdetta.
 
Ylös Bottom