Tänä vuonna tuli pelattua muutamia hyviä pelejä, mutta sellaisia aidosti mieleenpainuvia tapauksia ei itselle ollut kuin kaksi: Elden Ring ja Plague Tale: Requiem. Nämä olkoon sitten jaetulla vuoden peli- paikalla omalla listallani.
Elden Ring: Suurena Souls -sarjan fanina tämä peli oli itselle napakymppi ja vielä vähän päälle. Ei lisättävää.
Plague Tale: Requiem: Mekaanikoiltaan ja toteutukseltaan välillä hieman kömpelö, mutta tarina ja graafinen ulkoasu oli timanttia. Harvoin peli pääsee niin ihon alle kuin tämä teki.
Ne muut hyvät pelit:
Horizon Forbidden West: Hyvä peli, mutta ehkä liian samankaltainen edeltäjänsä kanssa.
God of War: Ragnarök: Hieman samaa ongelmaa kuin edellisessä, tosin tämä on vielä pahasti kesken. Voi vielä yllättää. Parantaa joka osa-alueella edeltäjäänsä nähden, mutta on pitkälti sitä samaa.
Evil West: Raikas tuulahdus menneisyydestä. Peli on jossain määrin kuin PS3:lta, mutta yksinkertaisuudessaan toimii tosi hyvin. Älytöntä vampyyrinlahtausta God of Warista lainatuilla mekaanikoilla.
High on Life: Tämä on vielä pahasti kesken, mutta uppoaa meikälle todella hyvin. Tämä peli on paras kokea fiilistellen ja ilman kiirettä. Peli on täynnä vitsejä ja älytöntä dialogia, jota tulee vaan seurattua vierestä. Jos tykkää Rick & Morty / Solar Opposites -tyylisestä huumorista, tämä varmasti uppoaa. SXS:llä graafisesti nätti, ympäristöissä on variaatiota ja pelaaminen tuntuu yllättävän hyvältä.
Call of duty: Modern warfare 2: Itselle käytännössä vuoden ainoa moninpeliräiskintä. Tuli pelattua paljon ennen season 1:stä. Nyt vähemmän muiden pelien vuoksi.
Parhaat indiet/"pikkupelit":
Cult of the lamb: Peli, jossa johdetaan satanistilampaiden kulttia. Roguelike seikkailua, jonka vastapainona kasvatetaan kulttia rakentamalla, haalimalla lisää jäseniä, mikromanageroimalla (kasvata ruokaa, laita lampaita keräämään resursseja yms.) Hauska ja addiktoiva peli.
Phantom Abyss: Pelissä on loistava idea, siksi päätyi listalleni. Pelissä on satunnaisesti generoituja temppeleitä täynnä ansoja. Pelaajan tehtävä on päästä syvälle temppeliin ja löytää sieltä aarre. Kun joku on löytänyt aarteen, kukaan ei enää voi yrittää ko. temppeliä. Kyseessä on siis moninpeli, jossa pelaaja näkee muiden yrittäjien haamut mutta kutakin temppeliä pelaa kerrallaan vain yksi pelaaja. Haamuja seuraamalla voi välttää ansoja ja saada vihjeitä minne kannattaa edetä. Ehkä hieman sekavasti selitetty, mutta hauska peli kuitenkin pienenä välipalana silloin tällöin!
Lego: Brick Tales: Lego-peli jossa focus on rakentamisessa (eikö sen näin kuuluisi legopeleissä ollakin?). Edetään kentissä, joissa pitää rakennella siltoja, autoja ym. lentohärpäkkeitä ja vaikka mitä. Alkuun melko helppo mutta vaikeutuu ja monipuolistuu mitä pidemmälle pelaa.
Kunniamaininta myös Game Passille. Em. peleistä Plague Tale, High on life ja Phantom Abyss (useiden muiden tässä mainitsemattomien lisäksi) tuli pelattua passin kautta. Voisi melkein valita vuoden palveluksi.
Muita mainitsemisen arvoisia pelikokemuksia:
Gran Turismo 7
The Quarry (Tätä pelaillut vain hieman alusta, hyvältä vaikuttaa.)
The Callisto Protocol
Ei nyt omaan makuun mitään älytöntä tykitystä pelirintamalla, mutta mahtui sekaan pari helmeä onneksi.