Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Gran turismo 3 skaba

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sepa^
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Oliver
... Alavillalla on kieltämättä hurjat kierrosajat. Itse sain muutaman kerran alle 45.500...
Kun itse näin tuon kisan tuloslistan ensimmäisen kerran, ajattelin, että uskookohan sitä kukaan, koska mm. Vagrantilla on niin hyvä aika Lagunassa ja hänkin jäi noin paljon. Minulla nyt oli tietysti etua siitä, että tiesin miten startti pitää tehdä, mutta se ei vaikuta enää lentäviin kierroksiin.

Täältä löytyvät PS2FIN replayni zipattuna , eli sama nippu, jonka Nakellekin lähetin.

Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Alavilla
Kun itse näin tuon kisan tuloslistan ensimmäisen kerran, ajattelin, että uskookohan sitä kukaan...
Äääh, kyllähän mä tuon uskon. Omanikin on vain tatilla ohjailtu ja huomasin myös tuon ongelman (sortamisen) ohjauksessa. Tarkoitus oli eilen vääntää ratilla, mutta taas muu elämä häiritsi pelaamista.
Nyt pitää mennä hakemaan Mazdaa Midfiledille.

Olisihan tuota omaa aikaa voinut parantaakkin vielä, tuli nimittäin ensimmäisellä ajokerralla. Itsekkin ajoin juuri niin etten jarruttanut ollenkaan tiukemmassa mutkassa vaan päästin vaihteen neloselle ja aloin heti kiihdyttämään.

No niin, mitä sitten. Ehdotelkaapas jokin toinen rata jota voitaisiin ajella. Oma ehdotukseni olisi vaikka tälläinen:

Hard- vaikeustaso
Trial Mountain-rata
Autona Mazda RX-7

Ja samat jutut kuin tuossa Super Speedway skabassa. Miten olisi?

Mutta pitää tietenkin ensin ajella tuo Alavillan RX-8 juttu alta pois, niin sitten tätä minun ehdotustani voisi ehkä harkita.

Alavilla: Juu, olen käyttänyt sitä sinun ghostia heti alusta asti;)

Välillä se piti kyllä ottaa pois kun ei sen pirulaisen perässä pysynyt:) Ei taida oikein nuo Madzan säädöt sopia mun tyylille, tuntuu, että alustaa pitäis saada huomattavasti jäykemmäksi kun se vaan niiailee ja keinuu koko ajan:confused: Oma aika tällä hetkellä 19.973:( Ei oikein taitu, ajolinjoja olen vertaillut, ja ei niissä eroja juuri ole.

Joo, pitääpäs vilkaista ne muut replayt. Sen altezzan flying lapin jo katsoinkin:eek:

Vagrant, voihan sitä avata toisenkin kisan pyörimään samaan aikaan, jos vain pelaajia ja intoa riittää. Deadline voisi tietysti olla vaikka päivän myöhemmin, esim. Ma/Ti.

Pari asiaa, jota minusta voisimme kokeilla Säännöt-kohdassa olisivat seuraavat:

Tallenna replay ja säilytä se viikko deadlinen jälkeen.

ja

Julkisesti tällä foorumilla saa keskustella vain lentävän kierroksen T2-ajoista. Muista ajoista ei saa keskustella. Muusta, esim. ajolinjat saa keskustella.

T2-aika on väliaika, joka tulee TM:n tapauksessa ruudulle, kun auto on viimeisessä tunnelissa, jolloin ruudulla lukee "T2" ja ao. aika. Sen voi käydä lukemassa replaysta. Tällä rajauksella voisimme nähdä suunnilleen, miten oma vauhti suhtautuu muiden vauhtiin. Toisaalta, kun kokonais- ja kierrosaikoja ei tiedetä, jännitys säilyy loppuun asti.

Nakke, oletko tarkistanut jarrutuspaikat. Yleensä liian myöhään jarruttaminen on myrkkyä.

Nimim. "kokemusta on".

Alavilla : Olen minä data loggerissa vähän vertaillut, lähinnä sitä nopeuskäppyrää(sen perusteella ainakin samankaltaiset nopeudet), pitää vielä katsella niitä kaasun ja jarrujen käyttöä. Yksi asia tuli mieleen, mites kun käytät rattia ja polkimia, niin pidätkö jarruttaessa kaasun pohjassa vai...tateilla kun ei niin pysty tekeen, joissain peleissä siitä vissiin on hyötyä? Ois mulla kyllä driving force kaapissa, mutta kun sille ei ole kunnon paikkaa, niin ei sitä "jaksa" kauan käyttää:(

Mulle nuo sääntölisäykset ainakin passaavat. Ja voi noita kisoja mun puolesta olla useampiakin...

Yleensä käytän aina kaasua ja jarrua erikseen, kuten voit Data Loggerista nähdä. Tietysti jarrutuksen alkaessa kaasu voi olla vielä vähän painettuna. Jarrun ja kaasun toiminta on GT3:ssa sellainen, että ON/OFF-käyttö ei aina ole paras tapa.

Jos sinulla on ratti, niin sitä kyllä kannattaisi kokeilla.

Minulla on erikoinen viritys ratin kiinnitykseen. Käytän sitä, kun istun sohvalla: 3-portainen keittiöjakkara, kaksi liimauspuristinta (perinteistä Anttila-mallia) ja noin 30 x 50 cm puulevy. Viritys toimii näin:

- jakkara on normaalisti pystyssä, mutta siten, että porraspuoli on telkkariin päin ja se toinen puoli tietysti sohvaan päin
- puulevy on kiinnitetty jakkaran ylinpään tasoon puristimilla siten, että puulevyn reuna tulee sohvan puolella tasosta yli
- ratti on kiinnitetty puulevyyn, jolloin se tulee kauemmas jakkarasta
- pedaali on puoliksi jakkaran alla
- oikean jalkani työnnän jakkaran alle ja vasen on ulkopuolella

Kuulostaa naurettavalta ja näyttää myös siltä, mutta toimii kohtuullisesti. Sohvan tai muun istuimen istuinorkeus ja jakkaran korkeus voi olla ongelma, koska ainakin meillä sohva on liian matalla muille (olen 193 cm). Tukeva tuoli toiminee myös istuimena.

Edellä kuvattu systeemi on hyvä siinä mielessä, että keittiöjakkara löytyy aika monesta huushollista ja pari liimauspuristinta sekä joku levyn pala ei paljon maksa. Lisäksi sen voi purkaa ja piilottaa muut osat kuin jakkaran, jos hallitus alkaa kommentoida, että voisit sinä purkaa tuon kun 'minun (= hänen) vanhempani tulevat käymään'. ;)

Edit (jokseenkin paljon myöhemmin)

Siitä Ghostin käytöstä Free Runissa: itse käytän sitä hyvin vähän. Lähinnä tarkistan ajolinjat ja jarrutuspaikat ja nekin ehkä mieluummin Data Loggerin ruudulla vertaillen, koska siinä näkee myös kuinka kovaa jarrua/kaasua painetaan. Ghostia en käytä itse ajon aikana siksi, koska ainakin minua se häiritsee enemmän kuin siitä on hyötyä. Monesti ghost peittää radan ja tarvitsen joitakin näkyviä maamerkkejä radalla, jotta voin päätellä ohjausliikkeet/jarrutuspaikat. Katselen yleensä radan pinnalta tai sen vierestä näitä merkkejä, enkä niinkään kauempaa. Tämä toisaalta tekee pelaamisen AI-autoja vastaan vaikeammaksi, jos ne peittävät radan.

Olet muistaakseni esitellyt tuon systeemin aikaisemminkin täällä foorumilla, koska otin siitä silloin mallia:) Erona oli vain, että lyhensin jalkoja n.5 senttiä ja sille alimmalle portaalle kiinnitin vielä painoja, jotta systeemi olisi vakaampi;) Tosiaan, ei se mikään kaunistus ole ja sen takia siitä piti sitten luopua, kun ei huushollista löytynyt sopivaa säilytyspaikkaa sille, lähinnä ne tiiliskivet siinä painona hieman hymyilyttivät kun ne oli vielä ympätty kiinni jollain sähköjohdolla:D Mutta vallan mainio systeemi muuten!

Löytyykö vielä harrastusta näihin GT3 skaboihin? MF & RX8 ei taida saada suurta suosiota.

Tämä viestiketju alkaa olla aika sekava. Oikeastaan kustakin kisasta olisi hyvä olla oma ketjunsa, mutta koska tämä foorumi ei ole mikään vain GT3:een suuntautunut foorumi ja kirjoittelu on aika hiljaista, niin olkoon nyt tässä samassa ketjussa.

Tässä olisi kisa Vagrantin ehdotuksen mukaan ja maustettuna tuolla T2-säännöllä. Toivottavasti löytyisi muutama innokas kuski. Auto/rata-kombinaatio on minusta hyvä, koska auto ei ole liian nopea tuolle radalle ja se on mukavan tuntuinen hallita.

Edit
Kokeilin tuota kisaa (ekaa kierrosta), koska tuli tämän viestin kirjoittamisen jälkeen mieleen, että vaikeustaso (Hard) voi olla liian tiukka näin aluksi. Siksi kävin muuttamassa sen Normal-tasoon, joka minusta on riittävä.

Tämä on aivan eri luokan kisa kuin SSW, koska AI-autoihin osuminen alla olevien sääntöjen mukaan ei ole sallittu ja se on tällä radalla eri juttu kuin SSW:llä. Toisekseeen on ihan eri asia vetää peräkkäin Free Runissa hot lap-kisaan aikoja kuin ajaa puhtaasti kolme saati sitten viisi kierrosta samaan kisaan. Voin vakuuttaa, että kädet tärisee, kun alla on pari hyvää kierrosta ja viimeinen alkaa. Toisekseen ei kannata yrittää aivan samoja aikoja kuin Free Runissa, koska keskeytyksiä tulee helposti seinien takia.

Miten olisi siis 3 kierrosta? Vai 5? Vaihdan torstaina 5 kierrosta, jos ei tule vastalauseita.

Tänään on torstai: Siis 5 kierrosta, joka tarkoittaa Hard-tasoa!
Saahan sen tietysti ajaa myös Normal-tasollakin, jos joku haluaa, mutta "virallinen" (heh heh) kisa on 5 kierrosta.

----------------------------------------------------------------------------------
Auto: Arcade / A-class / Mazda RX-7 (276 hp)
Rata: Trial Mountain
Kisa: Arcade / Single Race / Hard (5 kierrosta)

Säännöt:
- aina vähintään kaksi rengasta radalla (rataan kuuluvat kanttarit ja muu betoni/asfaltti varsinaisten kanttareiden ulkopuolella)
- ei seinäkosketuksia
- ei kosketuksia toisiin autoihin
- ASM ja TCS pois päältä Optionseista
- tallenna replay ja säilytä se viikko deadlinen jälkeen

Kosketus seinään tai AI-autoon tapahtuu jos:
- nopeus putoaa edes 1 km/h, kun auto on lähellä seinää tai AI-autoa
- auto tekee äkkinäisen liikkeen ollessaan lähellä seinää tai AI-autoa

Deadline: Torstai 19.2. klo 24:00

Tulosten ilmoitus: Lähetä minulle yksityisviesti tällä foorumilla viimeistään deadlineen mennessä.

Julkisesti tällä foorumilla saa keskustella vain lentävän kierroksen T2-ajoista. Muista ajoista ei saa keskustella. Muusta, esim. ajolinjat saa keskustella. (T2-aika on väliaika, joka tulee Trial Mountainilla, kun auto on viimeisessä tunnelissa, jolloin ruudulla lukee "T2" ja ao. aika.)

Lähetä tuloksissa seuraavat tiedot:
- loppuaika
- 1. kierroksen aika
- 2. kierroksen aika
- 3. kierroksen aika

Mikäli jokin aika puuttuu, tulosta ei hyväksytä.
----------------------------------------------------------------------------------

No voihan tuota aluksi kokeilla tuolla Normal-tasolla, ja vaihtaa sitten Hard:iin jos tuntuu siltä että Normal on liian helppo. Itse ajattelin ajaa suoraan Hard:illa, mutta taidanpa silti kokeilla molempia tasoja.

Mutta olen tässä ajelemassa RX-8:lla tuota Mid Fieldiä. Laitanpa molemmista aikoja sitten tulemaan kun ovat pulkassa.

Kummallakaan tasolla ei ole mikään temppu voittaa niitä. Edes Professional-taso ei ole liian vaikea, vaikka sillä tulee rengaskuluminenkin päälle. Sekä Normal- että Hard-tasolla ongelmat tulevat ensimmäisen kierroksen alkupuolella, jolla AI-autot pitää ohittaa.

Normal-tasolla AI-autot pystyy ohittamaan ennen ensimmäistä tunnelia. Hard-tasolla ne tulevat eteen pitemmällä osalla rataa, mutta koska alue ensimmäisestä tunnelista viimeisen tunnelin alkuun on aika kapea, niin niiden ohittaminen osumatta niihin tai kallioihin on todella hankalaa. Lisäksi ne tuppaavat ajamaan omaa kiinteää linjaansa ja tulevat helposti päälle. Tämän vuoksi hyväksyttävän suorituksen tekeminen ei ole helppoa, vaikka ei yrittäisikään mitään huippuaikaa.

Sääntöjä voidaan muuttaa, jos vain sovitaan, mutta en silti poistaisi AI-osumia kieltävää sääntöä, vaan helpottaisin vaikeustasoa. Joissakin tapauksisssa peli vain valitsee sellaiset autot ja tietyn tyyppisen AI-logiikan, joka ei sovi kovin hyvin perinteiseen OLR-tyyliin. Jos AI-osumat sallitaan, niin se on käytännössä sama, kuin sallisi seinäosumat ja silloin minusta tämän peli muuttuu joksikin toiseksi peliksi.

Yleensä OLR-kisoissa on pyritty välttämään ylivaikeea AI:tä, koska se tekee pelaamisesta melko turhauttavaa, jos 9 kymmenestä startista menee pieleen typerän AI:n takia. GT3:n AI on valitettavan huono mm. siksi, että se ei osaa riittävästi huomioida pelaajan auton sijaintia.

Onhan tuo muutamia kertoja tullut todettua että AI-kuskit ajavat päin prinkkalaa. Esim. vaikka jossakin kilpailussa olen johtanut ja jarruttanut mutkaan, tietokone ajaa perään pahki ja pukkaa minut ulos ja sen takia häviän.

Ei se edes ole hankalaa ajaa niin ettei kolaroi ollenkaan konekuskien kanssa tai aja seiniin. Ajaa vain samanlailla kuin tietokone elikkä jarruttaa samoissa paikoissa ja käyttää samoja ajolinjoja, mutta joskus sekään ei oonistu vaan joko kompuutteri ajaa perään koska jarrutan väärin tai jotain muuta sellaista.

Voi olla, mutta jos aiot saada hyvän loppuajan, niin koneautojen kyydissä ei pidä roikkua yhtään pitempään kuin, mitä kuluu niistä ohi pääsemiseen. Ne vaan hidastelee ja passailee, kun peli yrittää tehdä kisasta tasaväkisen. Hard-tasolla nuo koneautot ovat nopeampia, mutta peli ei silti aja niitä täysillä. Kaiken lisäksi ne aika usein jarruttelevat paikoissa, joissa jo pitäisi tallata kaasun päälle.

Kyllä minulle sopii, että laitetaan tuohon kisaan takaisin Hard-taso, jotta saadaan se viedyksi läpi. Vaihdan sen vaikka huomenna torstaina, jos vastalauseita ei kuulu. Jatkan samalla deadlinea vaikka päivän pitemmälle, koska tähän keskusteluun on mennyt hyvää peliaikaa. ;)

Tuo MF & RX8-kisa on avoimin ajoin, joten voit myös kirjoittaa ajat tähän ketjuun. Siinä oli oikeastaan tarkoitus sparrata muita yrittämään parempia aikoja. Nakke tosin taitaa olla ainoa, joka sitä on enemmän hieronut, kun hän on jahdannut haamuani.

Näyttää vain vähän siltä, että muiden alkuinnostus on lopahtanut. :( Minullakin menee tähän sen verran aikaa, että en voi kovin montaa foorumia seurata ja osallistua kovin moneen juttuun yhtä aikaa, jolloin näyttää siltä, että tämän foorumin seuraaminen vähenee.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Alavilla
Tuo MF & RX8-kisa on avoimin ajoin, joten voit myös kirjoittaa ajat tähän ketjuun. Siinä oli oikeastaan tarkoitus sparrata muita yrittämään parempia aikoja. Nakke tosin taitaa olla ainoa, joka sitä on enemmän hieronut, kun hän on jahdannut haamuani.

Njoo, eikä edistystä juuri ole tapahtunut: 1:19.5xx:( Tänään en ole edes kokeillut...katselin kyllä ne kaikki replayt, jotka Alavilla lähetti: Kaikki ok! Ei voi kuin ihailla, kuinka hyvin autot pysyy hanskassa. Erityisesti jarrutuksissa en käsitä miten pystyt jarruttamaan ja kääntämään samaan aikaan ilman, että renkaat menee "suttiin"...varsinkaan kun autoissa ei ole noita elektronisia apuja päällä...itsellä aina renkaat vinkuu ja perä meinaa lähteä alta jos tuolleen yritän.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Nakke
Njoo, eikä edistystä juuri ole tapahtunut: 1:19.5xx:( Tänään en ole edes kokeillut...katselin kyllä ne kaikki replayt, jotka Alavilla lähetti: Kaikki ok! Ei voi kuin ihailla, kuinka hyvin autot pysyy hanskassa. Erityisesti jarrutuksissa en käsitä miten pystyt jarruttamaan ja kääntämään samaan aikaan ilman, että renkaat menee "suttiin"...varsinkaan kun autoissa ei ole noita elektronisia apuja päällä...itsellä aina renkaat vinkuu ja perä meinaa lähteä alta jos tuolleen yritän.
Jarrutuksen loppuvaiheessa täytyy vain laskea poljinta ylös. Periaatteessa GT3:n autoissa on ABS aina päällä, mutta mutkaan käännettäessä ei täysjarrutus ole paras. Auto hidastuu ehkä hieman paremmin, jos ei jarru ole aivan pohjassa ja ohjattavuus on parempi, koska ABS:kaan ei täysin estä yliohjausta. Padilla pelattaessa ja varsinkin, jos käyttää nappeja kaasuna ja jarruna (tyypillinen setup rallipeleissä niitä mitenkään väheksymättä) osakaasu ja -jarru on aika hankala. Aluksi on tietysti vaikeata hanskata vasenta jalkaa jarrulle, koska se on oikeasti kytkinjalka, jolla ns. survaistaan kytkinpoljin alas. Olen joskus elävässä elämässä kuivattanut auton jarrut pesun jälkeen ajossa painamalla vasemmalla vähän jarrua. Pari kertaa on tullut tosi äkkipysäys (tarkistan aina, että ketään ei ole takana ;) ).

Jos haluaa harjoitella varovaista kaasun ja jarrun käyttöä, niin kannattaa laittaa Simulation Tyres alle. Mulla on aika mukava yhdistelmä, jossa autoon on tehty ihan pikkuviritys ja alle pantu nuo kumit. Ratana on MF II ja auto on TVR Griffith. Tästä ehkä myöhemmin...

Trial Mountain & RX-7: Sain tuossa Hard-vaikeudella pelattuna läpi asti pari kisaa, joista molemmat näyttävät puhtailta. Aika monta starttia meni poikki ennen T1:stä. Sopivan AI:n hakemiseen kannattaa satsata hieman aikaa. Riippuu tietysti omasta nopeudesta onko hidas vai nopea AI-porukka hyvä. Itse etsin sellaista hitaampaan laumaa, joka kuitenkin jakaantuu pitemmäksi nauhaksi. Yhdessä ryhmässä olevan AI:n ohittaminen on vaikeaa ja hidasta. Nyt koko porukan olin ohittanut juuri ennen toista tunnelia. Jokin toinen ryhmä on nopeampi, jonka kärkiautojen ohitse pääsin pitkällä takasuoralla. Joka tapauksessa ohittamisen suunnittelussa kannattaa käyttää luovaa mielikuvitusta ja muistaa, mitä kisan säännöt sanovat.

Lentävät T2-ajat vaihtelevat tietysti jonkin verran, mutta tyypillinen aika kilpailussa on noin 40,9xx. Paras T2 kilpailussa taitaa olla 40,650. :D

Iso vasen mutka takasuoran päässä on hieman ongelmallinen tällä hetkellä, enkä ole löytänyt siihen sopivaa tapaa lähestyä. Auto tahtoo yliohjata juuri, kun pitäisi päästä kaasulle. Pitänee yrittää erilaista vaihteiden käyttöä. Ajolinja on kyllä kunnossa.

Paremmassa kisassa auto ei kyllä ollut ihan koko aikaa hanskassa. Oli tulla kiire viimeisen kierroksen alkupuolella loivissa mutkissa ennen ensimmäistä tunnelia. Rattia sai vispata ihan kunnolla, että kosla pysyi radalla. :D Muutenkin ajolinjat ovat levottomampia, koska auto täytyy saada pysymään poissa seinistä ja kallioista. Avoimella rataosuudella auto ei yleensä kiemurtele niin paljon.

Minä olen todennut sellaisen ajotavan siinä tunnelisuoran jälkeisessä mutkassa hyväksi että antaa mennä hiukan pidemmin suoraan, ja sitten kääntää auton aivan mutkan sisälle. Tällä tavoin olen päässyt sen lujaa.

No niin, paras lentävän kierroksen T2 aikani oli 40'688. Muuten meni ajo hyvin mutta viimeisellä kierroksella meinasi lipsahtaa, onneksi ei niin käynyt.

Kävin päivittelemässä Trial Mountain & RX-7 -kisan pituuden ,joka on siis 5 kierrosta, eli ajetaan Hard-vaikeudella.

Vagrantilta tuli näköjään tähän kisaan liittyvä viesti, eli tulosta on siis jo saatu. Saapi odotella laatikossa.

Täytyisi minunkin yrittää löytää sellainen rauhallinen iltahetki, jotta saisi ajettua siistimmän ajon kuin eiliset, jotka olivat sellaista räpellystä. En taida ajaa kuin Hard-tasolla, koska aika ei oikein riitä kaikkeen.

Pitää silti vielä yrittää, jos saisi vielä joitaikin kymmenyksiä kierrosajoista pois. Jos paranee niin pitää panna uutta viestiä tulemaan, jos ei parane niin sitten ei.

Oisko tietoa, mikä ratti kävisi sekä pc:lle että ps2:lle tai käykö suurin osa USB-ohjaimista? Ja mielellään saisi toimia GT3:ssa. :D

Ei oikeen jaksais tolla kapulalla ajella.

Täytyy alkaa ajeleen kohta aikoja, kun nyt on pitäny keskittyä vahojen tansseihin. ;)

Ylös Bottom