MOMO Force.
GT3 on aika tarkka siitä, miten autoa ohjaa. Ratillakin olen huomannut, että suuret ja nopeat tai edestakaiset ohjausliikkeet hidastavat autoa vaikka renkaat eivät vielä vinkuisikaan. Kaikkein parasta olisi, jos auton saisi vietyä mutkaan siten, että kerran kääntää ratin siihen asti, jonka mutkan ajaminen enimmillään vaatii ja sitten oikaisee sen takaisin. Liikkeen ei tarvitse (ei saa) olla liian nopea, koska renkaat alkavat sortaa ja nopeus laskee. Tässä mielessä GT3 on aika oiva "simulaattori". Ns. apinan raivo ei välttämättä auta ollenkaan.
Startti on tällaisissa kisoissa hyvin tärkeä. Tässä sen teki tärkeäksi auton hitaus, mutta aika usein tällaiset kisat, joissa on AI-autot mukana, suunnitellaan siten, että huonolla startilla jää AI:n jälkeen ekoissa mutkissa ja ajasta tulee välisinkin huono. Hyvällä startilla AI:n ohitse saattaa päästä jo ennen ekaa mutkaa.
Nakke, sinulla on muutkin replayni, jotka ovat tänne kirjaamistani ajoista (ainakin parhaista ajoistani). Lataa sieltä tuo Midfield & Mazda muistikortillesi. Kun itse kierrät Midfieldiä Free Runissa, voit halutessasi siellä olevalla Load-toiminnolla ladata replayni ja käyttää sitä Ghostina tai verrata Data Loggerissa (siellä on myös Load) sektoriaikoja ja ajolinjoja keskenään.
Data Loggerissahan on sekä Replay- että Graph-toiminnot. Graph on tosi kätevä, koska siinä on sekä kaasun/jarrun käyttökaavio ja nopeuskaavio. Lisäksi voit venyttää kaavioita, jolloin saat tosi tarkan tiedon, mitä tapahtuu. Data Loggerin replayssä voit vaihtaa kuvakulman myös "takaa ulkoa"-näkymäksi kun painelet sitä kameran näköistä kuvaketta ao. ruudulla. Sillä on kätevä tarkistaa alustavasti onko auto radalla vai ei.
Jos viitsit, niin katsoisitko läpi nuo kaikki replayt (myös aiemmat flying lap-ajat) ja kuittaisitko tänne OK tai not-OK (vai pitäisikö sanoa puhdas/ei-puhdas). Noin 2 pyörää radalla ja seinäkosketusmielessä. Lähinnä siksi, että noissa kierrosajoissa on aika suuria eroja johtuen varmaan pelaajien vaihtelevasta tasosta. Tiedän vain, että nopeat ajat tuntuvat äkkiä epäuskottavilta.
Yleisesti kaikille: Jos tässä aiotaan jatkaa näitä skaboja, niin pitäisikö sopia, että kaikki tallentaisivat replaynsä (tai ainakin ne joiden ajat ovat parhaimmat)? Jos kyseessä on "flying lap"-kisa, niin tällöin erikoisen hyvän ajan tehnyt voisi (pitäisi?) julkaista Data Loggerista löytyvät sektoriajat, sektorien keskinopeudet, tms. Ainakin normaalin replayn aikana näkyvät väliajat pitäisi julkaista aina. Samoin monen kierroksen kisassa pitäisi julkaista väliajat. Tietenkään emme näe Xportittomilta, millä autolla aika on tehty, mutta noiden Data Loggerin luvuista voi päätellä aika paljon.
Tällä on epätodellisten aikojen julkaisemista estävä vaikutus ja lisäksi, jos voisimme keskustella avoimesti ajolinjoista, nopeuksista, jne. peliin tulisi mukaan uusia ulottuvuuksia kuin vain se, kuka kehtaa panna listalle kovimman ajan.
Tiedän, että PS2FINissä on paljon muita pelejä pelaavia henkilöitä, joille GT3 on jo liian vanha pelinä, ja edellä kuvaamani tyyppinen jutustelu ei välttämättä jaksa kiinnostaa heitä.
?
Edit
Näin Oliverin viestin vasta, kun olin kirjoittanut koko edellä olevan tekstin. Nakelle lähettämissäni replayssä pitäisi olla SSW:lle myös pelkkä flying lap, joka taitaa olla 45.15.x (oliko se .15x?)
Niin ja vielä yksi juttu: tällä GTplanetin
sivulla on linkki Arwin Replay Manager-ohjelmaan, jolla näet replaystä sekä ajan, että auton osat ja asetukset. Ajon puhtautta et voi kuitenkaan todeta. Tarvitset vain Xportatun replayn. Huom! Tiedosto on kuvineen noin 8.5MB.