Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Gran turismo 3 skaba

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sepa^
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hieman offtopicia tähän väliin:

Porsche 911 GT3? Hmm, tuo on siis ihan ajettava auto? Periaatteessahan RUF RGT on muokattu GT3, mutta silti on mielenkiintoista kuulla, että tuokin löytyy levyltä. Ja muistaakseni Kazunorilla on vielä valkoinen 911 GT3...
 
Vagrantilta tullut viesti "Super Speedway Skaba".


Merkatkaa tulosviestit vastaavasti, jotta en availe niitä vahingossa ennen sunnuntaita.

Unohdin tämän kisan säännöistä sen, että jo tuloksen lähettänyt voi halutessaan ilmoittaa uuden tuloksen, jos sattuu yrittämään toisenkin kerran.
 
RUF RGT:kin saa kulkemaan aika mukavaa haipakkaa kun hiukkasen säätelee. Tänään tuli kokeiltua, mutta vaihdevälitykset ovat vielä niin pahasti haussa, ettei auto kulje vielä tarpeeksi lujaa.

Mikä muuten olisi hyvä rallirata jossa voisi kilpailla ja josta kaikki pitäisivät? Ehdotukseni on Tahiti Maze, koska on tarpeeksi haastava. Ja jos tuo ei kelpaa niin muita vaihtoehtoja voisivat olla vaikka Tahiti Dirt Route tai Smokey Mountain.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Oli mennä pää pyörälle SSW:tä kiertäessäni. AI käyttää mielenkiitoisia ajolinjoja, mutta onneksi se ei ole tiellä. En tiedä kuinka monta kertaa viitsin tätä yrittää vaikka vielä pitäisi nipistää ajasta vähän pois. Free Runissa pääsin melkein tavoiteaikaan yhdellä kierroksella, mutta se viimeinen silaus puutuu. Kierrosajat tosin ovat melko tasaisia.

En minä kyllä täyskaasulla voi koko rataa kiertää. Täytyyhän sitä mutkiin tultaessa jarruttaa. :p Maalisuoran alussa on ulkoseinässä mielenkiintoinen loiva "patti", jota on syytä varoa. Jos auto pyrkii ulos liian aikaisin, se johtaa kahteen huonoon kierroaikaan.


Vai rallia? En ole mikään kovin suuri rallin ystävä, muta miksi sitä ei voisi kokeilla. Mieluiten jollain takavetoisella keskitehoisella ei-ralliautolla, johon on laitettu Dirt-renkaat.


Jos täällä riittää kiinnostusta, niin voisin katsella jotain hot lap-kisaa, jossa olisi GT-moden auto valmiiksi viritettynä ja asetukset laitettuna tiettyihin arvoihin, joita ei saisi vaihtaa. En mielelläni lähtisi vielä vapaaseen asetusten hakuun.

Vai kiinnostavatko kisat, joissa AI-autot ovat mukana. Löydän tarvittaessa sellaisiakin kisoja, joissa AI:n kanssa saa tapella melkein koko ajan. Silloin minun vain täytyy etukäteen miettiä kohtuulliset säännöt AI-kontakteille. AI-autojen kanssa kisoista vain tulee helposti turhauttavia, koska niiden takia tulee helposti paljon uusintastartteja, jos säännöt ovat tavanomaiset OLR-säännöt.

?
 
OK. Aloitetaan yksinkertaisesta (autoon voidaan lisätä osia jatkossa):


Auto: Mazda RX8

joka on palkintoauto, jonka saa voittamalla Sim/Amateur/Gran Turismo World Championship-kisan tai Sim/Amateur/NA Race of NA Sports-kisan tai ajamalla A-lisenssin kaikki kokeet kullaksi.

Mieluummin auto, jolla ei ole ajettu yhtään olisi paras, eli mars kisaamaan. ;)

Osta autoon seuraavat osat:

Sport Suspension
Sport Brakes
Sport Muffler
Computer Chip
Sport Transmission
Clutch/Single
Flywheel/Sport
Sport Tires

ja tee siihen lisäksi öljynvaihto.

Asetukset.....................(Etu/Taka)

Dampers .....................4/4
Camber Angle...............1.0/.5
ASM/TCS............................0/0

Kun olet saanut asetukset kohdalleen tallenna peli, jotta voit ladata sen ja saada auton aina valmiina.


Rata: Midfield Raceway, (Arcade/Free Run/Midfield)


Säännöt:
- aina vähintään kaksi pyörää radalla (rata = asfaltti, betoni, kanttarit)
- ei seinäkosketuksia
- tallenna replay !!! (peli tallentaa tällöin vain parhaimman kierroksen replayn, ei koko sessiota)


Tulosten ilmoittaminen:
- nopein kierrosaika
- kaikki T-ajat (väliajat, jotka peli näyttää kierroksen aikana)
- kirjoita tuloksesi tähän ketjuun mainiten kisa ja auto (päivitän ne tähän viestiin noin kerran vuorokaudessa)

Kierrosaika on replayn otsikolla, jossa on radan ja auton tiedot. T-ajat saat, kun katsot replayn. Tämän voit tehdä Replay Theatressa (päämenussa).

Huom! Ruudulla näkyvä kierrosaika replayn katsomisen lopussa on väärä! Data Logger näyttää myös väärän kierrosajan.



-------------------------------------------------
Tuloslista:

1:18.125 (23.935 / 47.027) / Alavilla



 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Jeps, RX8 löytyypi. Mutta pitääpäs vaihtaa siihen vähän osia kun se on aivan pohjaan viritetty ja siinä on kaikki racing osia. Mutta otetaanpa ne pois ja ostetaan sport osat tilalle.
 
HUOM! Jos RX8:iin on ostettu kevennykset tai tehty moottorin viilaus, joka ei ole poistettavissa, niin silloin pitää hankkia uusi auto. Periaattessa auton pitäisi olla uusi, johon laitetaan vain nuo listatut osat. Tarkista, mitä olet ostanut autoon ja Settings-ruuduilta, mitä osia siinä on asennettuna. Tarkistan myöhemmin, minkä tehoinen auto on, kun siinä on 0 km ajettuna.
 
Jos lisättäisi siihen vielä nuo peruuttamattomat jutut kuten moottorin poraukset, tasapainotus ja auton kevennykset, kun ei sitä autoa ennään pysty mistään hommaammaan kun sen on kerran voittanut.
 
Kylla voi!

Sim/Amateur/Gran Turismo World Championship on ns. series race, jossa on 10 osakilpailua. Sen lopussa arvotaan neljästä autosta yksi palkinnoksi. Näitä autoja voi voittaa loputtomasti, mutta satunnaisesti. Oikean auton voittamisen voi tehdä helpommaksi seuraavalla tavalla, jossa väärän auton voiton jälkeen peli ladataan tallennetusta tilanteesta ja siirrytään viimeiseen kisaan.

Sarjan voittamiseksi sinun ei tarvitse ajaa koko 10 osakisan sarjaa läpi. Riittää, että hankit tavoittamattoman pistejohdon ennen viimeistä kisaa. Tällöin sinun ei tarvitse ajaa viimeistä kisaa ollenkaan, vaan voit käynnistää viimeisen kisan ja keskeyttää sen ennen kuin starttikaan tapahtuu. Pienin helpoin tavoittamaton pistejohto on 11 pistettä toisena olevaan. Voitat sarjan myös, jos sinulla on 7 pistettä enemmän kuin toisena olevalla, mutta tällöin sinun pitää startata myös viimeinen osakisa ja ajaa ensimmäiseksi ja tämän jälkeen keskeyttää ao. kisa, jolloin kakkosena ollut saa 6 pistettä. Keskeyttämisestä sinä et saa pisteitä, mutta voit vähentää AI-autojen pisteitä tällä tavoin.

Tallenna peli viimeistä edellisessä kisassa, johon palaat, kun lataat pelin uudelleen. Tämä pitää tehdä, koska luultavasti saat väärän auton useita kertoja ja joudut lataamaan pelin useita kertoja.

Siis aloita koko sarjan ajo valitsemalla Series race ao. kisasta eikä yksittäisiä kisoja.

Ota joku formula, jolla runttaat sarjan läpi, koska kierrosmäärä ei ole kovin suuri ao. sarjan kisoissa.

Luultavasti riittää, että voitat 5 kisaa ja ohittelet AI-autot 6-9 kisoissa, jonka jälkeen keskeytät ne. Laske kuitenkin itse, miten pisteet kehittyvät.
 
No niin, nyt on tallissa kaksi uutuuttaan kiltelevää RX8:a. Voitin ekan tuosta kisasta ja öljynvaihdon sekä pelin tallennuksen jälkeen menin Trade-toimintoon, jossa ostin juuri voittamani auton omasta tallistani (ei tarvita toista muistikorttiakaan).

Ajoin Poly001:llä kuusi ensimäistä kisaa maaliin asti, 7-9 kisat vedin lähtökiihdytyksessä ykköseksi ja sitten keskeytin. Tallensin peli ja käynnistelin muutaman kerran uudelleen viimeiseen kisaan, jotta arvonta voittojen jaossa osui RX8:iin.

Kesti noin 50 minuuttia, kun laskee myöhäisen lounaan mukaan. Kisat ovat 5 kierroksen mittaisia ja rengaskulutus on päällä. Vastassa on suunnilleen JGTC-luokan kilpureita, mutta viis niistä. Kierrokset kestävät radasta riippuen 50 sekuntia - 1:15. Loppupuolella on Midfield, joka on nopeampi kuin Akasaka, eli jos haluaa lyhentää aikaa, niin...

:D


Edit
Auton tärkeimmät speksit, kun sillä on mittarissa 0 km ja kilkkeet laitettuna:
322 hp/8500 rpm
28.0 kgf.m/7500 rpm
1200 kg
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Pienen lämmittelyn jälkeen:

MF & RX8: 1:18.556 (24.017 / 47.357)


Edit
Lievä parannus edellisestä noin 10 kierroksen jälkeen:

MF & RX8: 1:18.125 (23.935 / 47.027)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Vagrant
No pittääpä ajella joku noista series kilpailuista läpi, jos siitä voittaisi RX8:n.
Noista?

Vain tämän sarjan, Sim (=GT mode) / Amateur League / Gran Turismo World Championship, voittamalla voit RX8:n saada. Ei ole "muita" series-kilpailuja, joissa RX8 on palkintoautona. :rolleyes:
 
Vähänkö sitä on mitään oppinut kouluajoista...:rolleyes:
Ei pitäisi jättää kaikkea viime tinkaan, kun ei kuitenkaan kerkiä eli pitää tyytyä tuohon torstaina ajettuun aikaan Super Speedwaylla.
 
SSW & Altezza-kisa:

Aikoja lähettivät Vagrant, Nakke ja Oliver. Laitan tulokset tänne kunhan saan Naken replaystä hänen kierrosaikansa ja omastani myös. Lähetin Nakelle oman replayni, jota hän voi kommentoida.

Tämä kisa ei ollut uusi, vaan se ajettiin kaksi vuotta sitten TORC6-sarjan ensimmäisenä osana gtf:ssä. Jäin silloisesta loppuajastani noin 0,5 sekuntia, mutta silloin siihen kului peliaikaa huomattavasti enenmmän.

Tulokset tulevat noin tunnin kuluessa. Koittakaa kestää. ;)
 
Super Speedway & Arcade Altezza RS200: 5 kierrosta Single race tulokset (kokonaisaika ja kierrosajat):
Koodi:
Alavilla 3:58.635  (57.660 / 45.246 / 45.207 / 45.268 / 45.254)
Vagrant  4:01.224  (58.286 / 45.773 / 45.712 / 45.708 / 45.745)
Oliver   4:01.979  (58.348 / 45.792 / 45.977 / 45.960 / 45.902)
Nakke    4.02.794  (58.401 / 45.964 / 46.057 / 46.224 / 46.148)

Naken replay on OK. Hän käyttää automaattivaihteistoa ja ilmeisesti nappeja (tai sitten ohjaustappia hyvin napin kaltaisesti). Moottorin kierrokset lähdössä ovat meillä hieman erilaiset, mutta se johtunee eri ohjaimista. Yleispätevää parasta lähtötapaa ei voi antaa, mutta tärkeintä olisi, että renkaat eivät sutisi tarpeettomasti. Itse pyrin pitämään kierrokset aika alhaalla (noin 3000 rpm). Ajolinja näyttää samalta kuin mitä itse käytin. Tiukemmassa mutkassa hän jarruttaa hyvin lyhyen aikaa. Itse selviän siitä, kun nostan kaasun ja vaihdan pienemmälle vaihteelle, jonka jälkeen voin antaa kaasua siten, että auto ohjautuu radan sisäreunaan.

Kiitos osallistujille.
 
Alavillan replay oli vähinttäänkin "ok". Todella tarkat ajolinjat, en pystyisi unissaankaan parempaan:D
Joo, tatteja käytän Alavilla käytti selvästikin rattia tai sitten tattien käyttö on todella hyvin hanskassa. Itsellä tuo tattien käyttö oli vielä melkoista sompailua kun rallipeleissä niitä ei niin tarkasti tarvitse käyttää. Mutkanopeudet olivat Alavillalla aivan eri tasoa kuin itselläni, joka varmaan johtui juuri tuosta minun tattien kans kikkailusta, koska ajolinjat muuten olivat samat. Startissa tosiaan tuli itse käytettyä aivan liikaa kaasua ja en ole koskaan siinä yrittänyt mitään erikoisempia tekniikoita, näköjään kannattaisi...ja tuohon tiukempaan mutkaan keksin itsekin paremman tekniikan, mutta siinä vaiheessa en onnistunut muutoin ajamaan hyvää kisaa:(
Onnittelut Alavillalle!!!

Ps. Midfield& Madza rx8 n. 1:20:2xx
 
Mullakin oli tuossa Super Speedwaylla ihan holtiton burnout-lähtö, mikä ei ainakaan parantanut aikaa.
Alavillalla on kieltämättä hurjat kierrosajat. Itse sain muutaman kerran alle 45.500, mutta muut kierrokset onnistuin aina ryssimään totaalisesti.
 
MOMO Force. :D

GT3 on aika tarkka siitä, miten autoa ohjaa. Ratillakin olen huomannut, että suuret ja nopeat tai edestakaiset ohjausliikkeet hidastavat autoa vaikka renkaat eivät vielä vinkuisikaan. Kaikkein parasta olisi, jos auton saisi vietyä mutkaan siten, että kerran kääntää ratin siihen asti, jonka mutkan ajaminen enimmillään vaatii ja sitten oikaisee sen takaisin. Liikkeen ei tarvitse (ei saa) olla liian nopea, koska renkaat alkavat sortaa ja nopeus laskee. Tässä mielessä GT3 on aika oiva "simulaattori". Ns. apinan raivo ei välttämättä auta ollenkaan.

Startti on tällaisissa kisoissa hyvin tärkeä. Tässä sen teki tärkeäksi auton hitaus, mutta aika usein tällaiset kisat, joissa on AI-autot mukana, suunnitellaan siten, että huonolla startilla jää AI:n jälkeen ekoissa mutkissa ja ajasta tulee välisinkin huono. Hyvällä startilla AI:n ohitse saattaa päästä jo ennen ekaa mutkaa.

Nakke, sinulla on muutkin replayni, jotka ovat tänne kirjaamistani ajoista (ainakin parhaista ajoistani). Lataa sieltä tuo Midfield & Mazda muistikortillesi. Kun itse kierrät Midfieldiä Free Runissa, voit halutessasi siellä olevalla Load-toiminnolla ladata replayni ja käyttää sitä Ghostina tai verrata Data Loggerissa (siellä on myös Load) sektoriaikoja ja ajolinjoja keskenään.

Data Loggerissahan on sekä Replay- että Graph-toiminnot. Graph on tosi kätevä, koska siinä on sekä kaasun/jarrun käyttökaavio ja nopeuskaavio. Lisäksi voit venyttää kaavioita, jolloin saat tosi tarkan tiedon, mitä tapahtuu. Data Loggerin replayssä voit vaihtaa kuvakulman myös "takaa ulkoa"-näkymäksi kun painelet sitä kameran näköistä kuvaketta ao. ruudulla. Sillä on kätevä tarkistaa alustavasti onko auto radalla vai ei.

Jos viitsit, niin katsoisitko läpi nuo kaikki replayt (myös aiemmat flying lap-ajat) ja kuittaisitko tänne OK tai not-OK (vai pitäisikö sanoa puhdas/ei-puhdas). Noin 2 pyörää radalla ja seinäkosketusmielessä. Lähinnä siksi, että noissa kierrosajoissa on aika suuria eroja johtuen varmaan pelaajien vaihtelevasta tasosta. Tiedän vain, että nopeat ajat tuntuvat äkkiä epäuskottavilta.


Yleisesti kaikille: Jos tässä aiotaan jatkaa näitä skaboja, niin pitäisikö sopia, että kaikki tallentaisivat replaynsä (tai ainakin ne joiden ajat ovat parhaimmat)? Jos kyseessä on "flying lap"-kisa, niin tällöin erikoisen hyvän ajan tehnyt voisi (pitäisi?) julkaista Data Loggerista löytyvät sektoriajat, sektorien keskinopeudet, tms. Ainakin normaalin replayn aikana näkyvät väliajat pitäisi julkaista aina. Samoin monen kierroksen kisassa pitäisi julkaista väliajat. Tietenkään emme näe Xportittomilta, millä autolla aika on tehty, mutta noiden Data Loggerin luvuista voi päätellä aika paljon.

Tällä on epätodellisten aikojen julkaisemista estävä vaikutus ja lisäksi, jos voisimme keskustella avoimesti ajolinjoista, nopeuksista, jne. peliin tulisi mukaan uusia ulottuvuuksia kuin vain se, kuka kehtaa panna listalle kovimman ajan.

Tiedän, että PS2FINissä on paljon muita pelejä pelaavia henkilöitä, joille GT3 on jo liian vanha pelinä, ja edellä kuvaamani tyyppinen jutustelu ei välttämättä jaksa kiinnostaa heitä.

?


Edit
Näin Oliverin viestin vasta, kun olin kirjoittanut koko edellä olevan tekstin. Nakelle lähettämissäni replayssä pitäisi olla SSW:lle myös pelkkä flying lap, joka taitaa olla 45.15.x (oliko se .15x?)

Niin ja vielä yksi juttu: tällä GTplanetin sivulla on linkki Arwin Replay Manager-ohjelmaan, jolla näet replaystä sekä ajan, että auton osat ja asetukset. Ajon puhtautta et voi kuitenkaan todeta. Tarvitset vain Xportatun replayn. Huom! Tiedosto on kuvineen noin 8.5MB.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom