Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Gran Turismo 5 [Hype & hankintahekumointi | 24.11.]

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisupulla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, julk. 3.11.2010]

"Kunnolla" ei ole sama kuin "vastaa todellisuutta"

Tämähän taas riippuu ihan siitä keneltä kysytään.

Ja tässä tullaan taas tähän tärkeysjärjestykseen....ajotuntuma numero 1 kuvakulma numero 2, muut asiat numero 3...

Niin, mutta tuo lista on sinun henkilökohtainen mieltymys. Itseäni taasen ei haittaisi vaikka autoissa ei olisi sisäkuvakulmaa ollenkaan, mutta en silti ole sitä mieltä, että PD:n olisi pitänyt jättää ne mallintamatta ja panostaa kaikkea kehitystä johonkin sellaiseen osa-alueeseen mikä itselleni on tärkemäpi.

Tässä mielenkiintoinen "fun fact" Dirt2:sta. Toki Dirt2 on varmasti enemmän arcadeen kallellaan kuin GT5, joten tilasto ei varmasti oli verrattavissa yksi yhteen. Mutta mielestäni silti hyvinkin mielenkiintoinen tilasto:

We learned of another interesting point from research that Codemasters has done: Despite its painstaking efforts to model each car interior accurately, only 5 percent of racers in Dirt 2 used the in-car view.

Lähde: Dirt 3 Hands-On - PlayStation 3 Previews at GameSpot

Jos PD:llä on vastaavaa tilastotietoa GT5P:n osalta, ja vaikka siellä olisi vaikka 10% tuo lukema, niin onhan se aivan valtava työ mikä jouduttaisiin tekemään vain joka kymmenennen pelaajan vuoksi. Jos Codemasters jo sanoo sisäkuvakulman mallintamisen Dirt2:n autoihin olleen "painstaking effort", niin kuinka suuri operaatio se on PD:n laatuvaatimuksilla.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, Viralliset faktat 1. viestissä]

Oletko miettinyt, että joillain muilla se järjestys ei ole tuo. Varmasti hyvin osa olisi tahtonut kaikkiin ohjaamo-kuvakulman, mutta niin moni myös tahtoi sen vauriomallinnuksen, JOKA NÄKYY. Itse kuulun näihin. Ihan hyvin pystyy konepelliltäkin pelaamaan, mutta omalla kohdalla syö pelinälkää todella paljon, ettei yhtään naarmua näkyisi missään autossa.

Puhuinkin järjestyksessä simulaattoreiden osalta, ja puhun niin kauan simulaattorista kun PD itse niin väittää, vaikka henkilökohtaisesti olen vahvasti erimieltä, ja jopa katsoisin monia juttuja läpi silmien, jos ei polleana esitettäisi "real simulator" meininkiä
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, Viralliset faktat 1. viestissä]

Puhuinkin järjestyksessä simulaattoreiden osalta, ja puhun niin kauan simulaattorista kun PD itse niin väittää, vaikka henkilökohtaisesti olen vahvasti erimieltä, ja jopa katsoisin monia juttuja läpi silmien, jos ei polleana esitettäisi "real simulator" meininkiä

Sepä aivan riippuu siitä mitä Gran Turismo yrittää simuloida? Eikö niin. Noh saivartelu sikseen. Itse olen vahvasti sitä mieltä, että pelihän yrittää saada autot näyttämään autoilta ja ajamisen muistuttamaan ajamista. Tässä jopa vahvasti konsolipuolella onnistunutkin.

Onpa ruman näköinen bundle tulossa myyntiin.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, Viralliset faktat 1. viestissä]

...ja jopa katsoisin monia juttuja läpi silmien, jos ei polleana esitettäisi "real simulator" meininkiä

Aika moni meistä varmaan katsoo yllättävän useita asioita "läpi silmien" :rolleyes:

Tässäkö nyt siis toteat, että tästäkin pelistä olet muodostanut kriittisen mielipiteesi vain siksi, että pelin slogan on mikä on? Tällöinhän ei PD:n tarvitse korjata ohjaamokuvakulmaa, vauriomallinnusta saatikka ajotuntumaa - kunhan vaan poistavat tuon sloganinsa näköpiiristä. Helppoa!

Jokaisella meillä on omat ja toisistaan eriävät prioriteetti/toivomuslistat pelin suhteen ja tietenkään kaikkia ei voi miellyttää. Siinä mielessä ymmärrän kyllä Mäksän pahoittaneen mielensä tavallaan ihan aiheesta. Toisaalta - jos niitä ylivoimaisesti parempia pelejä on jo olemassa, niin kukkarollekkin kevyempi vaihtoehto on jatkaa niiden pelaamista ja viitata kintaalla GT5:den suuntaan. Itse tosin uskon, että puutteistaankin huolimatta tästä on luvassa loistava ajopeli, joka kelpaa suurimmalle osalle pelaajakunnasta.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, Viralliset faktat 1. viestissä]

Sepä aivan riippuu siitä mitä Gran Turismo yrittää simuloida?

Kaipa se Gran Turismo yrittää simuloida autolla ajamista "real driving simulator" -termistä päätellen.

Oikeassa elämässä autoa ajetaan ohjaamosta ratin takaa, joten kyllä tuo on aika tärkeä osa immersiota. Olen Mäksän kanssa samoilla linjoilla siinä että olisivat vain ennemmin tehneet esim. 300 tai 400 premium luokan autoa ja jättäneet muut kokonaan pois. 300 hyvin mallinnettua(ajettavuudeltaan ja ulkonäöltään) autoa olisi riittänyt aivan kevyesti.

Omalla kohdalla tässä käy niin että tulee kuitenkin pelattua enemmän ja vähemmän vain niillä premium luokan pirsseillä(toivottavasti ovat pelissä selkeästi merkitty) juuri ohjaamokuvakulman takia.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, Viralliset faktat 1. viestissä]

...olisivat vain ennemmin tehneet esim. 300 tai 400 premium luokan autoa ja jättäneet muut kokonaan pois. 300 hyvin mallinnettua(ajettavuudeltaan ja ulkonäöltään) autoa olisi riittänyt aivan kevyesti.

Eikö kukaan nää tätä asiaa niin, että PD on yrittänyt tehdä hienon kompromissin, jolla kaikki saataisiin tyytyväisiksi: Koppikuvakulmasta ajaville on 200 premium autoa, joka sinällään on jo suuri määrä verrattuna kilpaileviin autopeleihin. Lisäksi, niille joille koppikuvakulma ei ole tärkeä, on vielä lisäksi tehty huomattavasti lisää autoja! Kaikki voittaa eikös?

Itse en esim aja lainkaan koppikuvakulmalla, mutta silti en ole täällä valittanut siitä, että "turhaan" on nyt tuhlattu aikaa niihin kahteensataan premium autoon, kun samalla vaivalla olisi voinut tehdä 600 tavallista autoa. Miettikääpä vielä, että jos niitä premium autoja olisi tehty se 400, niin olisiko täällä joku valittamassa, että niitä pitäisi itseasiassa olla 500-600?
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, julk. 3.11.2010]

Ah tuota valittamisen, vinkumisen ja inttämisen jaloa taitoa! Kyllä harmittaa lukea, kuinka ihmiset täällä valittavat ja kinastelevat, vaikka peli ei ole edes vielä julkaistu. Gran Turismo 5 on kaikkien aikojen suurin autopeliprojekti ja siinä tulee olemaan eniten sisältöä ja toimintoja kuin missään autopelissä tähän mennessä, MUTTA se ei silti ole muuta kuin peli, se ei voi sisältää kaikkea ja olla "todellisuutta simuloiva", koska se on PELI!

Itse odotan innolla ja tuo ominaisuuslista, mitä pelistä löytyy, on todella vakuuttava. Toki itseäkin harmittaa se, ettei kaikissa autoissa ole sisäkuvakulmaa, mutta minkäs sille voi. Vauriomallinnus ei näyttänyt kuvien perusteella maailman realistisimmalta, mutta ei pelissä olekaan tarkoitus törmäillä, joten ei sen tarvitsekaan. Ja koska kyseessä on peli, jota pelataan viihtyäkseen, on minusta hyvä, ettei vauriomallinnus ole "oikea", eli autosta ei tule ajokelvotonta, jos sillä täräyttää kuuttakymppiä edellä menevän persuksiin. Ajomallinnus ja ajettavuus on varmasti kohdallaan, koska se oli hyvä jo Prologuen aikaan kaksi vuotta sitten. Kyllä kaikesta päätellen peli tulee olemaan aivan erinomainen, kun se nyt saadaan kauppoihin, mutta toki mieletön hype aiheuttaa sen, ettei "kaikkea voi saada". Menneinä vuosina ollaan huhuttu niin paljon kaikenlaista tämän pelin tiimoilta, että kaikki ei varmasti tule olemaan pelissä, mitä on toivottu tai pohdittu.

Ja jos se vauriomallinnuksen "epäaitous" tai sisäkuvakulmien puute häiritsee noin paljon, niin eihän peliä ole pakko ostaa!
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, julk. 3.11.2010]

ajettavuus on varmasti kohdallaan, koska se oli hyvä jo Prologuen aikaan kaksi vuotta sitten.

tuotaha tuo nimenomaan ei takavetoisten osalta ollut, auton käyttäytyminen oli kaukana siitä mitä takavetoisella pitäis olla, mut jo academyn fysiikat oli kyl niin jumalattomasti paremmat et fysiikat lienee kohdallaan tässä
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, julk. 3.11.2010]

Damagesta sen verran että ainakin tässä se näyttää upealta. Ferrari hajoaa komeasti jo pelkästä kiilauksesta

[video=youtube;ajtw356Ct3I]http://www.youtube.com/watch?v=ajtw356Ct3I[/video]
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, julk. 3.11.2010]

Ah tuota valittamisen, vinkumisen ja inttämisen jaloa taitoa! Kyllä harmittaa lukea, kuinka ihmiset täällä valittavat ja kinastelevat, vaikka peli ei ole edes vielä julkaistu.

Odottavan aika on pitkä. Peli on ollut niin kauan tekeillä, että odotukset peliä kohtaan nousevat väkisinkin kohtuuttomuuksiin. Hype on merkillinen asia.

Vauriomallinnus ei näyttänyt kuvien perusteella maailman realistisimmalta, mutta ei pelissä olekaan tarkoitus törmäillä, joten ei sen tarvitsekaan. Ja koska kyseessä on peli, jota pelataan viihtyäkseen, on minusta hyvä, ettei vauriomallinnus ole "oikea", eli autosta ei tule ajokelvotonta, jos sillä täräyttää kuuttakymppiä edellä menevän persuksiin.

Tämäkin on vähän kaksipiippuinen juttu. Tottakai laajempaa yleisöä pitää kosiskella, eikä tähän näin ollen sopisi realistiset vauriot. Realististen vaurioiden puute voi myös johtua siitä, että autovalmistajat hannaavat vastaan. "Kyllä sen Ferrarin pitää liikkua, vaikka vetäiset 200 km/h lasissa suoraan seinään." Uskoisin/toivoisin että ilman valmistajien vastarintaa pelissä saisi säätää vauriot(siis ajettavuuteen vaikuttavat) juuri niin tappiin kuin haluaisi.


Ja jos se vauriomallinnuksen "epäaitous" tai sisäkuvakulmien puute häiritsee noin paljon, niin eihän peliä ole pakko ostaa!

Harmillisesti markkinoilla ei ole Forzan lisäksi juuri muita kilpailevia sarjoja tarjolla, ja kun Forza 3:sta on nyt ajettu jo hyvä tovi olisi mukava saada uutta pelattavaa tällä saralla.

Tottakai peli on moniin kilpailijoihin nähden varteenotettava teos, mutta väkisinkin harmittaa juuri tuo sisäkuvakulmien puute. Toivottavasti premium autoja löytyy eri aikakausilta ja hintaluokissa. Olisi aikamoinen mahalasku, jos kaikki premium autot olisivat jotain 2010 vuoden superkilpureita ala Ferrari Enzo tai Lamborghini Gallardo. Hakusessa olisi ne vanhat kunnon 80- ja 90-luvun sportit tyyliin Golf GTI mk2, Toyota Supra mk3 tai mk4, Honda CR-X VTEC, BMW M3 E30 tai E36, Audi Quattro jne. Kyllä noilla vanhoilla sporteilla on vaan niin paljon hauskempi ajella. Vähän tunnetta mukana.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, julk. 3.11.2010]

Kyllähän se kuitenkin menee niin että vaikka olisi kuinka hienot vauriot niin kuukauden pelaamisen jälkeen ne on jo nähty ja ruvetaan kitisemään kuinka epäaidosti ne hajoaa ja kuinka ne on jo nähty jne jne... Kyllä mun "Real Driving Simulator"iin kuuluu vauriot ennemmin kun rattikuva. Ainakin itsellä on nopeampi ajaa jollain muulla näkövinkkelillä. Ja kyllä siitä rattikuvastakin joku vikoja tulee löytämään. Esimerkiksi Need For Speed Shiftissä on oikeinkin kaunis sisänäkymä, mutta kuski on jotenkin oppinut käyttämään käsijarrua molemmat kädet ratissa.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, julk. 3.11.2010]

Kyllä mäkin ajan esim dirtissä nopeammin muualta kuin ohjaamosta, ihan johtuen siitä et kuralätäköissä näkee jotain, toisin kuin ohjaamosta, mut ei se siltin sitä poista ettenkö sieltä ajais.

ja paras sisänäkymä ois oikeastaan RBR ja WRC tyyppinen kojelautakamera, jossa ei näe edes mittaristoja tms, koska ratin näkee siinä omassa ajopenkissäkin...eli näkymä olis siltin ohjaamossa tuulilasin takana, mutta itse ohjaamoa ei näkyis. Tämä kuitenkin rajoittaa näkyvyyttä kuten pitääkin (esim tuulilasin hajotessa, sateella jne)
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, julk. 3.11.2010]

Siis mitä järkee vielä tuomita vauriomallinnusta ku peli ei edes oo viel valmis. täs on viel ainakin kuukausi aikaa hioa tuota+ei oo mitään tietoo et mitä koodia noi versiot käyttää.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, julk. 3.11.2010]

Kyllähän GT5 nyt taas myöhästyy, kun siitä pitää poistaa potkut saanut The Stig, joka esiintyi E3-trailerissakin: KonsoliFIN - Media - Gran Turismo 5 (PS3) -

Nostetaanko legendaarinen Black Stig merenpohjasta tilalle vai korvataanko hänet amerikan serkulla, Fat Stigillä?

Kyllä nyt taas on unettomia öitä! :cool:

TheBlackStig-1.jpg
snapshot20070409234139.jpg
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, julk. 3.11.2010]

Siis mitä järkee vielä tuomita vauriomallinnusta ku peli ei edes oo viel valmis.

Aksu, tämä on internet.. ;)

Se on kuitenkin totta, ettei millään prewikalla, trailerillä tai juutupe-videolla ole pahemmin merkitystä kun itse peli ilmestyy. Silloin kokonaisuus ratkaisee - suuntaan tai toiseen.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, Viralliset faktat 1. viestissä]

Mielestäni sanoin että vauriot jotka vaikuttavat ajamiseen on tärkeitä, graafinen ruttaantuminen ei.

Mitä sä valitat sitten damgesta, kun mekaaninen damage näyttää olevan kunnossa, ja todennäköisesti vielä paranee? Jos tarkkoja ollaan, niin rikkinäisellä autollahan ei ajeta kilpaa.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, Viralliset faktat 1. viestissä]

Mitä sä valitat sitten damgesta, kun mekaaninen damage näyttää olevan kunnossa, ja todennäköisesti vielä paranee? Jos tarkkoja ollaan, niin rikkinäisellä autollahan ei ajeta kilpaa.

puuh, vois varmaan lukea ne viestit? jos ei jaksa ni ei kannata kommentoida...

valitin siitä, et ois käyttänyt tollaset ajat johonkin muuhun asiaan sitten jos ei kuntoon saada tota.

Mut tuossa oli jo ihan jees kun ferrari kaidetta vasten nojaili, siinä lähti puskuria vähän irti niin kuin kuuluu, eikä vain mennyt kasaan kuin ammattitaidottomalla photoshoppaajalla
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, julk. 3.11.2010]

Kyllähän GT5 nyt taas myöhästyy, kun siitä pitää poistaa potkut saanut The Stig, joka esiintyi E3-trailerissakin: KonsoliFIN - Media - Gran Turismo 5 (PS3) -

Nostetaanko legendaarinen Black Stig merenpohjasta tilalle vai korvataanko hänet amerikan serkulla, Fat Stigillä?

Kyllä nyt taas on unettomia öitä! :cool:

Kyllähän Stigillä serkkuja riittää :D Saa nähä miten käy.
YouTube - Return-Of-The-Black-Stig
 
Ylös Bottom