Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Gran Turismo 5 [Hype & hankintahekumointi | 24.11.]

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisupulla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, julk. 3.11.2010]

No niinpäs onkin. :P
Liityin vasta vähän aika sitten, eikä mieleen tullut katsoa vanhempia sivuja/googlettaa.

Onko kukaan löytänyt mitään muuta rataa kuin tuo tylsä lähes ympyrärata, jossa ajettais mikroautol?
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, julk. 3.11.2010]

Ei ole vielä tiedossa muita kartingratoja. Outoa sinänsä, kuka nyt ympyrää haluaa ajaa kartingilla? Olisivat voineet julkistaa jonkun muun radan vielä tuon lisäksi, nykyisellään tuo karting vaikuttaa hieman ontolta sisällöltään. Eipä kukaan voi täyspitkiä ratoja noilla kiertää (tietenkin voi, mutta...). Onneksi sitten Course Makerilla saa varmasti tehtyä jonkun lyhyen ja perkeleen mutkikkaan pätkän, jossa on kiva puikkelehtia kartingautolla. :)
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, julk. 3.11.2010]

Juu, ei kai tohon Kartingiin olekkaan voitu panostaa kunnolla, kun senhän piti tulla vasta GT6:seen ;)
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, julk. 3.11.2010]

Ittellä ainakin kiinnostus tuohon karting-ajoon n. 4.8 %, mutta kysyn silti: onko karteissa ratin takaa -kuvakulmaa?
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, julk. 3.11.2010]

NowGamerin Previewissä puhutaan uudesta "RPG"-ominaisuudesta peliin :eek:

It’s hard to believe that after all these years of waiting for GT5 that it can still catch us by surprise, but that’s exactly what happened when Kazunori Yamauchi recently revealed a whole bunch of new features for his most-anticipated game to date. Quite apart from being one of the most stunning-looking games ever made, GT5 has an RPG mode, track creator and karts. So much for not being able to teach an old dog new tricks.

The RPG mode is actually called B-Spec (with the main racing modes under the A-Spec banner) and had been planned since GT3. Yamauchi wasn’t able to complete it back then, but now he can include his vision of a Gran Turismo RPG on the disc with GT5. In B-Spec you will play through the game as a race team director as you recruit drivers, enter competitions and then get your guys ready for the race.

You’ll be able to build up to six drivers through the game, each of whom you’ll be able to motivate and command during a race, but you can’t control them directly. Instead you need to train them, improve their experience and manage them correctly to get the wins. The greatest challenge will be the 24-hour races in which you’ll need four drivers as you pit your wits against the elements, fatigue and your opposition. It looks like a fantastic new mode that turns Gran Turismo on its head and proves yet again that GT5 could make all other sim-racers obsolete.

Gran Turismo 5 (PS3) exclusive preview | NowGamer
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, julk. 3.11.2010]

Mitä tohon videoon tulee niin itse jälki ei ole ollenkaan niin huonoa kuin kuvissa, mutta entistä pahemmalta vaikuttaa kun näki millaisilla nopeuksilla vedettiin suoraan seinään ja pieni naarmu, kuten monesti sanottu, tehkää kunnolla tai tehkää se aika jotain muuta.

Saanko tiedustella millähän "simulaattoreilla" ajat, jos niissä on hyvä vauriomallinnus?
Ja puhutaanko nyt semmoisista vaurioista jotka näkyvät visuaalisesti vai tuntuvat ns. rattiin?
Itselleni ei semmoista simulaattoria ole vielä vastaan tullut, jossa olisi hyvät ulkoiset vauriot?
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, julk. 3.11.2010]

Saanko tiedustella millähän "simulaattoreilla" ajat, jos niissä on hyvä vauriomallinnus?
Ja puhutaanko nyt semmoisista vaurioista jotka näkyvät visuaalisesti vai tuntuvat ns. rattiin?
Itselleni ei semmoista simulaattoria ole vielä vastaan tullut, jossa olisi hyvät ulkoiset vauriot?

No siis jo moneen kertaan mainittu toca 3, jopa siinä oli parempi, dirt/grid (joo joo, lisenssit ja lisenssit, mut ei niiden autojen matkantekoa tarvi lopettaa vaikka hieman aidomman näköisesti menis kasaan..jos ajan 200km/h seinään, tuloksena ei ole pikku klommo, ja kunnes ajan 5 kertaa putkeen niin, ni sit alkaa olee nokka kasassa...)
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, julk. 3.11.2010]

Toca ei todellakaan ole simulaattori :/. Näissä huippu puucee simuissa esim. lfs ja iRacing on myös dynaaminen vauriomallinus ja itselle se kelpaa. Myös vaikuttaa ajoon kivasti kun rysäyttää pontiacilla 160km/h seinään. Eihän se kauniilta lytyssä näytä mutta parempi kuin esim. forza.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, julk. 3.11.2010]

Toca ei ole simulaattori, mut siitä ei ollutkaan kyse, vaan vauriomallinnuksesta ja siitä miltä se näyttää
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, julk. 3.11.2010]

... jos ajan 200km/h seinään, tuloksena ei ole pikku klommo, ja kunnes ajan 5 kertaa putkeen niin, ni sit alkaa olee nokka kasassa...)
Muistetaan jälleen kerran, että demopömpeleissä pyörivä koodi ei ole ensinnäkään lopullista, ja voi muutenkin olla säädetty siten, että kuka tahansa kädetön pelijournokin tai jenkkitavaratalon takatukkatrukkikuski pystyy sen parin kierroksen setin ajamaan, vaikka kuinka ajelisi päin seiniä. Uskon, että kunhan GT5 on oikeasti julkaistu, ja sitä pelaa realismiasetukset tappiin väännettynä, ei vauriomallinnus ole lähellekään noin anteeksiantava.

Uutisissa tänään myös: illalla KonsoliFINin ylläpidon konsortio pääsee testaamaan Gran Turismo 5:tä (ehkä jopa 3D:nä) korkeimman omakätisesti. Jos Nordisk Filmin tilaisuudessa ei lyödä mitään "turpa kii" -klausuuleja käteen, niin viimeistään huomisen puolella on odotettavissa meidän lahjomattomia kommentteja. (Veikkaan, että esittelyversio on jotakuinkin sama kuin tuo Best Buy -myymälöiden koodi.)
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, julk. 3.11.2010]

Yleensä noille "kädettömille" laitetaan et on visuaalinen vauriomallinnus, tai sit ei oo ollenkaan, eli sen ei periaattees pitäis vaikuttaa siihen miten nopeasti auto hajoaa ulkoisesti, toki GT5 voi tehdä tässä harvinaisen poikkeuksen, mut epäilen vahvasti :)

Viikon päästä gt5:sta pääsee taas helsingissä koittamaan siel messuilla, täytynee ajella sinne sit
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, julk. 3.11.2010]

No siis jo moneen kertaan mainittu toca 3, jopa siinä oli parempi, dirt/grid (joo joo, lisenssit ja lisenssit, mut ei niiden autojen matkantekoa tarvi lopettaa vaikka hieman aidomman näköisesti menis kasaan..jos ajan 200km/h seinään, tuloksena ei ole pikku klommo, ja kunnes ajan 5 kertaa putkeen niin, ni sit alkaa olee nokka kasassa...)

Niin nythän taas heräs kysymys, että onko tossa Tocassa hyvää se, että matka pysähtyy vai se, että keula menee kasaan ja renkaat lentää, kun töräyttää jonnekin.
Gran Turismoahan ei meistä kukaan ole päässyt kokeilemaan. Kuvat kyllä näyttää epäilyttävältä.
Jos haluaa saada hyvän ajettavuuden ja "aidon" vauriomallinnuksen vaatii jo niin paljon koneilta, että se alkaa olla jo teknisesti hyvinkin mahdotonta tänä päivänä. Täten kompromisseihin on vaan valitettavasti tyytyminen.
Mielummin otan hyvän ajettavuuden ja vauriomallinnus saa olla visuaalisesti hyvinkin vaatimaton. Ajettavuuteen vaikuttava vauriomallinnus on taas tärkeää jo ajettavuudenkin puolesta. Varsinkin jos haluaa pelillään kantaa nimeä real simulator.

Normaaliin liikenne käyttöön tarkoitettu ajoneuvo joka ajaa lujaa ja törmää johonkin näyttää suunnilleen tältä ja tätä on jo vaikea ympätä peliin.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, julk. 3.11.2010]

No siis itse olen alusta asti ollu sitämieltä et jos ei pystytä ajan, tekniikan tai jonkun muun suhteen tekemään asioita kunnolla, niin ollaan tekemättä. En mä ajaessa näe miten rutussa auto on, eikä kiinnosta peruutusvalot, ku niitä tärkeimpiä juttuja kun vaa tehtäis ja hiottais sekin aika, esim just ajoon vaikuttava vaurio
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, julk. 3.11.2010]

No siis itse olen alusta asti ollu sitämieltä et jos ei pystytä ajan, tekniikan tai jonkun muun suhteen tekemään asioita kunnolla, niin ollaan tekemättä. En mä ajaessa näe miten rutussa auto on, eikä kiinnosta peruutusvalot, ku niitä tärkeimpiä juttuja kun vaa tehtäis ja hiottais sekin aika, esim just ajoon vaikuttava vaurio

Nyttenhän Gran Turismossa ollaan jo aika hyvällä tasolla auton mallinnuksen suhteen johon ei uskoakseni olla päästy missään muussa pelissä.
Täten me joudumme odottamaan mitä tällä pelillä on tarjota vaurioiden osalta.
Muutamaa simua ajaneena PC puolella en näe, että näissä olisi kovinkaan mairittelevat vauriomallinnukset ulkoisesti, mutta kyllähän näissä on ajettavuus ja ajamisen tuntu aivan muuta kuin perus CMR:ssä tahi missään muussa konsoli "simulaattorissa".
Nyt sitten puhutaan vakavasti otettavista ajopeleistä eikä "ajopeleistä".
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, julk. 3.11.2010]

jos ei pystytä ajan, tekniikan tai jonkun muun suhteen tekemään asioita kunnolla, niin ollaan tekemättä.
Tuolla periaatteella ei sitten olisi olemassa kuin pelkkiä fantasiapelejä.
Ei todellisuutta pysty simuloimaan niin hyvin etteikö jostain löytyisi aina jotain fiksailtavaa ja se fiksailu maksaa lopulta niin paljon aikaa ja rahaa että halvemmaksi tulisi jo hankkia ne Gran Turismon autot omaan talliin ja lähteä ajamaan oikeille kilparadoille.
Johonkin se raja vain on vedettävä ja nyt se näyttää olevan vedetty siihen että peli löytyy kaupoista 3.11.2010
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, Viralliset faktat 1. viestissä]

No siis itse olen alusta asti ollu sitämieltä et jos ei pystytä ajan, tekniikan tai jonkun muun suhteen tekemään asioita kunnolla, niin ollaan tekemättä. En mä ajaessa näe miten rutussa auto on, eikä kiinnosta peruutusvalot, ku niitä tärkeimpiä juttuja kun vaa tehtäis ja hiottais sekin aika, esim just ajoon vaikuttava vaurio

Fysiikat eivät vastaa todellisuutta, grafiikat eivät vastaa todellisuutta, tuntuma ei ole todellinen, eli ei olisi koko peliä kannattanut tehdä sitten ollenkaan?

Vaurioit, vaikka olisivat pienimuotoiset sekä kosmeettisesti, että ajoon vaikuttaessa, ovat kuitenkin erittäin iso osa autopeliä. En pysty käsittämään, miten ohjaamokuvakulman hylkääminen "simulaatiossa" on katastrofi, mutta vauriot voisi jättää pois kokonaan? Samoin ohjaamoon olisi kelvannut puolivillainen PSP:n musta kehikko, mutta koska vauriomallinnus ei ole täydellinen, niin se pitäisi jättää pois?

Tässä täytyy myös ottaa huomioon, että kaikki askeleet ja uudet asiat ovat myös testityötä kohti GT6:sta. Kaikki mitä PD oppii GT5:n kanssa, he voivat siirtää sen osaamisen seuraavaan osaan. Ihan kuin kaikkien muiden osien kanssa tähän asti.

Onlinessa tuollakin vauriomallinnuksella on jo todella iso rooli, online-kisoissa on todella mielenkiintoista vilkuilla minkälaisessa kunnossa kanssakilpailijoiden autot ovat. Puhumattakaan replaysta.

Ja tuohon vaurion määrään, siitä on mielestäni aivan turha itkeä, kun ei se ole PD:stä itsestään kiinni. Tämä tieto on ollut liikkeellä jo E3:sta lähtien.

Muistaakseni E3:n yhteydessä Sonyn edustaja sanoi suoraan, että autot eivät tule hajoamaan siihen pisteeseen ettei niillä voi ajaa, koska autonvalmistajat eivät tähän suostu. Sitä ei siis kannattane liikaa odotella tai osoitella PD:tä, että miksi eivät tehneet autoista kokonaan hajoavia. Autopeli joka perustuu näin vahvasti yhteistyöhön autonvalmistajien kanssa, on pakko tanssia ainakin jonkin verran heidän pillinsä mukaan.

Sitten jos vauriomallinnus taas olisi sellainen, että se ensimmäisestä törmäyksestä menisi aivan tuusan nuuskaksi, mutta ajoneuvo vielä liikkuisi PD:stä johtumattomista ulkoisista pakotteista, niin sitten valitettaisiin kuinka auto menee aivan tohjoksi, mutta se liikkuisi vielä. Ihan sama mitä tekevät vaurion kanssa (sama koskee koko peliä), jotkut eivät ole ikinä tyytyväisiä.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, Viralliset faktat 1. viestissä]

Fysiikat eivät vastaa todellisuutta, grafiikat eivät vastaa todellisuutta, tuntuma ei ole todellinen, eli ei olisi koko peliä kannattanut tehdä sitten ollenkaan?
"Kunnolla" ei ole sama kuin "vastaa todellisuutta"

En pysty käsittämään, miten ohjaamokuvakulman hylkääminen "simulaatiossa" on katastrofi, mutta vauriot voisi jättää pois kokonaan? Samoin ohjaamoon olisi kelvannut puolivillainen PSP:n musta kehikko, mutta koska vauriomallinnus ei ole täydellinen, niin se pitäisi jättää pois?
Mielestäni sanoin että vauriot jotka vaikuttavat ajamiseen on tärkeitä, graafinen ruttaantuminen ei. Ohjaamoon ei suoraan olisi kelvannut "musta kehikko" vaan yleiskojelauta, jossa olisi esim ratti ja mittaristot vaihdelleet automerkkien välillä tms, ja niidenkään ei ois tarvinnu olla mitään valokuvantarkkoja.

Ja tässä tullaan taas tähän tärkeysjärjestykseen....ajotuntuma numero 1 kuvakulma numero 2, muut asiat numero 3...

Tällöin menee esim "huono ohjaamokuvakulma" sen edelle ettei sitä olisi ollenkaan, Sen sijaan numerossa kolme olevat asiat, on sellaisia "yks hailee" juttuja jotka on oikeastaan ihan sama onko niitä vai ei (kuminpolttojäljet, peruutusvalot jne), vaan ensin tehdään kohdat 1 (joka on jo mallillaan ilmeisesti, prolossa ei ollut) ja kohta 2 kuntoon.

tuhatta autoa vaan ei yksinkertaisesti ole tarvetta "simulaatioon" saada, koska autojen erot on niin isoja, ettei niitä voida mitenkään mallintaa, tässä taas tullaan siihen et koska ollaan tärkeysjärjestyksessä numero 1. Tärkeintä ois saada vaikka se 100-400 autoa kunnolla tehtynä, kuin 1000 hieman huonommin tehtyä. Sit kohdassa kaks aletaan hieman joustamaan (ei tarvi olla siis ohjaamo mitään millintarkkaa, kunhan se on) ja kohdassa kolme aletaan joustamaan vielä enemmän..esim vauriomallinnus, ohjaukseen täytyy vaikuttaa ja ajettavuuteen muuten, mut graafinen puoli on enää silmänruokaa, joka ei oikeastaan vaikuta kuin uusinnoissa.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, Viralliset faktat 1. viestissä]

ajotuntuma numero 1 kuvakulma numero 2, muut asiat numero 3...

Oletko miettinyt, että joillain muilla se järjestys ei ole tuo. Varmasti hyvin osa olisi tahtonut kaikkiin ohjaamo-kuvakulman, mutta niin moni myös tahtoi sen vauriomallinnuksen, JOKA NÄKYY. Itse kuulun näihin. Ihan hyvin pystyy konepelliltäkin pelaamaan, mutta omalla kohdalla syö pelinälkää todella paljon, ettei yhtään naarmua näkyisi missään autossa.
 
Ylös Bottom