Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Gran Turismo 5 [Hype & hankintahekumointi | 24.11.]

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisupulla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kyllä noissa prolonkin jossain jos kullalle meinas päästä ni oli pakko aika rajustikkin näillä ajotaidoilla kolauttaa jarrussa kylkeen jos pro fysiikoilla pelas, mut esim F1:ssä ei tuu niin tehtyä kun sit on renkaat irti autostaja kisa siinä.

Ja fysiikoihin on syytäkin tulla rajua muutosta takavetoisten osalta, niitä kun ei prolossa voinut kaasulla ajaa yhtään vaan sivuluisu korjattiin jarrulla, toki prolon fysiikat on kivikaudelta verrattuna edes tt:n
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, julk. 3.11.2010]

Ei kojelaudan tarvitse mitenkään tökerö olla vaikka se ei premium autojen tasolla olisikaan, ois esim pelkkä kojelauta, ei muuta, tuossa kun ratilla ajaessa tuntuma muuttuu ohjaamon ulkopuolelta ja luulis et ajotutuma on se prioriteetti numero yksi, ja jos se muuttuu niin ei luulisi pd:lle käyvän. Samoin peökän standard ohjaamon mallinnuksen ois voinu aikoja sitten jo esim ulkoistaa muualle, sen sijaan movea, 3Dtä jne tehdään. Ja olkootkin lisensseistä kiinni, niin kyllä siinä paljon herkemmin nojailee AI:ta vastaan toiseen autoon kuin muissa peleissä, ihan johtuen siitä että vauriomallinnusta ei ole ollut, ja uudessakaan ei ilmeisesti kauheasti ajoon vaikuta. Realismia sekin syö.


Mut oli miten oli, rumaa toi vauriomallinnus on, oisivat senkin ulkoistaneet ja hioneet itse vain ajamista :)
Mikä siinä nokalta ajamisessa on niin vaikeaa? Tuossa joku päivä sanoit irkissä, että kyllä GT4:sta oli ihan hyvä ajaa nokalta kun itsensä siihen pakotti. Todellisuudessa se ei ole yhtään hankalampaa, kuin sisältä. Jos pilkkua alkaa viilaamaan niin sisäkuvakulma on liian takana. Ei se massan tunne oleellisesti muutu nokasta ajaessa. Tottakai se sillon on hankala ajaa edestä, kun asenne on jo radalla mennessä ettei tästä kuvakulmasta voi ajaa. Toki itsekin ajan aina sisältä jos se on mahdollista.

Mitenkä se oikeen ulkoistetaan joillekin? Otetaan joku random pelifirma ja annetaan niille tehtävä ja standardit miltä kojelaudat ja lommot pitää näyttää. Kyllä siinä olisi joka firmalla mennyt sormi suuhun. Sitten lopussa liittämään palapeliä ja bugeja ihmettelemään. Mitä useampi kokki sen......

Itse olen lukenut gtplanetista käyttäjä kokemuksia demoista. Esimerkiksi isoa vaihdetta ei saanut enää päälle, kun oli tarpeeksi mällännut, tai tehoja ei vain yksin kertaisesti enää ollut, että olisi päässyt enää kelaamaan kaikkia vaihteita. Myös ajettavuuteen vaikutti vauriot. Ja tämä rumaa juttu. Noita kuvien autoja on rusikoitu urakalla. Aivan äärimmäisyyksien vietyjä kuvia.

Ja miten prolon GT4:sta otetut fysiikat liittyy tähän, jos jo TT-demossa saimme ajaa täysin uusilla fysiikoilla?
 
Ajoin nimenomaan proloa, en nelosta, ja juu pakotunneli ajamaan puskurista ja kyl se massan tuntu on täysin eri, puskurista on kuin raahaisi 2000kg laatikkoa perässä, kyl siihen tottuu, mut on se kaukana hyvästä ajotuntumasta joka sisällä on. Ja eipä siinä ulkoistamisessa nyt niin ihmeellistä pitäis olla jos ne tekee pelkät grafiikat ja pd lisää ne ite peliinsä. Oikeestaan se on ihan sama onko sitä vai ei, mut aivan turha puhua simulaatiosta kuten itse väittävät, saati ettei oo koskaan tyytyväinen peliinsä, ei mikään ihme jos pelistä puuttuu oleellisinpia seikkoja simulaatiota ajatellen.
 
Nykymaailmassa kaikki on suhteellisen helppoa ulkoistaa, pd:llä omat välineet tekoon, ne alihankkijalöe pienen koulutuksen kera, ei todellakaan mitenkään poissuljettu, suurinosa monijulkaisuistakin ulkoistetaan toisen konsolin tai pc:n version teko.


Mitä tohon videoon tulee niin itse jälki ei ole ollenkaan niin huonoa kuin kuvissa, mutta entistä pahemmalta vaikuttaa kun näki millaisilla nopeuksilla vedettiin suoraan seinään ja pieni naarmu, kuten monesti sanottu, tehkää kunnolla tai tehkää se aika jotain muuta.

Alkaa menemään semmoseks et on liikaa kaikkea ja lopulta mitään ei tehdä kunnolla loppuunasti :/ noh tää on vähän ku wrc:n kanssa, ihan kuralta näyttää ja ennakkotilausta ei silti voi perua :) tämän kohdalla jopa tänään just mietin 200e version ostoa, mut ei siin kyl 150e edestä ole mitään järkevää mulle ainakaan
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, julk. 3.11.2010]

Nykymaailmassa kaikki on suhteellisen helppoa ulkoistaa, pd:llä omat välineet tekoon, ne alihankkijalöe pienen koulutuksen kera, ei todellakaan mitenkään poissuljettu, suurinosa monijulkaisuistakin ulkoistetaan toisen konsolin tai pc:n version teko.

ulkoistamisessa on vaan aika helvatisti ongelmia... Laadusta ei mitään takeita. Tiimin jäsenet on pitkin maailmaa joten kommunikaatio on päin perseitä ja tulee helposti virheitä tiedostoversioiden kanssa kun tiedostoja heitellään henkilöltä toiselle.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, julk. 3.11.2010]

Alkaa menemään semmoseks et on liikaa kaikkea ja lopulta mitään ei tehdä kunnolla loppuunasti :/ noh tää on vähän ku wrc:n kanssa, ihan kuralta näyttää ja ennakkotilausta ei silti voi perua :)

Miten saakelissa sä voit väittää, että mitään ei oo tehty kunnolla loppuun asti? Tuntuu, että mitä enemmän sulle yrittää puhuu järkee, niin sitä huonommalta se saa pelin sun silmissä näyttämään. Nytkö GT5 on jo WRC:n tasoista kuraa vai? Huh huh, mikä väite. Vaikutan muiden silmiin varmaan typerältä GT-fanboylta, mitä kyllä vähän olenkin, täytyy myöntää, mutta sinä alat vaikuttaa jo pienimuotoiselta trollilta. Ei herranjumala voi olla noin vaativaa, kaikkitietävää ja kapeakatseista jätkää!

Ja mitä vielä tuohon pelikehityksen ulkoistamiseen tulee, niin yritä nyt hemmetti ymmärtää, että PD ei ole länsimainen kehittäjä, nyt ei puhuta Medal of Honorin moninpelistä, vaan Gran Turismosta. Siihen ei ole muilla asiaa koskea, se on PD:n ja Sonyn yksinoikeus. Miksi edes puhut pelien eri alustojen eri versioden eri kehittäjistä, tämä ei ole mitään sellaista! Tuskin pelistä kovin montaa ominaisuutta löytyy, joita ei olla tehty "kunnolla loppuun asti". Se ei ole Polyphonyn tapa.

Kissa vieköön, tässä alkaa jo pulssi kohota, ei ole ennen juuri foorumikirjoitukset sellaista aikaansaanut, mutta tässä on jotain erityislaatuisen ärsyttävää. Odotetaan liikaa, whinetetään, kun kaikkea vaan ei ole mahdollista saada ja sitten kasataan vielä lisää odotuksia. Huonosti siinä käy. Malttia, miehet!
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, julk. 3.11.2010]

Vois mennä varmaan monelta ns "sunnuntai" pelaajalta herne nenään jos autot menis säpäleiksi niinku oikeissa autoissa. Veikkaan että tekijät on tehny pelin suurelle yleisölle eikä muutamalle pelaajalle jotka hakee täydellistä auto peliä jossa 20km/h seinään ajolla auto on jo ajokelvoton. Itelle ainakin sopii että pelissä voi hieman ajaa nurmikolle/seinään eikä auto jää siihen mutta ei tietenkään että 200km/h seinään ja ajo jatkuu.

Asiasta seipääseen kuinka moni on ollu autokolarissa ja kokeillu sen jälkeen lähtä autolla liikenteeseen? Ite olin joskus aikonaan ja vauhtia ei ollu kun 40km/h ja sen jälkeen autolla ei ajettukkaan eteen päin kun nesteet tuli pihalle ja vaihelaatikko oli sekasin. Ei minusta olis kovin mukavaa jos pikkutöötti ja siihen jää se kisa. Tietenki HC kisat erikseen mutta kuitenki tää peli on varmaanki tarkotettu ihan normi pelaajillekkin eikä ihan todellista simua kaipaaville? Voin tietenki olla väärässäkin mutta tuli vaan mieleen ku kattelee tätä kauheeta itkupotku raivaria tästä että peli ei ookkaan täydellinen vaikka niin ne lupasivat. Mutta jatkakaa vääntöä :)
 
Voi huoh, ei, en vertaa wrc:tä gt5:een vaan vertaan siihen et et wrc näyttää ihan kuralta mutta koska rallipelejä ei ole ni se on pakko ostaa, sen sijaan _mulle_ _simulaatiossa_ ajotutuman jälkeen tärkein on ohjaamokuvakulma ja se jos jää pois se on todella todella iso osa sitä simulaation realistisuutta, mutta siitä huolimatta se on pakko ostos.


"mitään ei tehdä kunnolla loppuun":
-Vauriomallinnus jos on tota tasoa, ois voinu jättää tekemättä tai tehdä kunnolla
-200-300autoa ois riittäny kelle vaan, mut ei, tehdään "puolivillaisesti" siihen päälle 800autoa. Ois siitä vaikka ottanu 200parasta ton premium autojen lisäks ja tehny neki premiumiksi ja jättäny pois loput.

Toki kirjoitan hyvinkin kärjistyneesti kaikki sanamuodot, mutta kyl rehellisesti voin sanoa et kuminjälki asfaltissa, savut, peruutusvalot, pieni naarmu auton pinnassa jne jutut on ihan yks hailee koska niitä ei pelatessa ihastele, sensijaan ohjaamon näkymää katselee, lisäksi vauriomallinnuksessa tärkeintä on auton käyttäytyminen törmäyksissä ja ajettavuus sen jälkeen.

Edelleen, pakko hankinta ja loistava peli tulossa, mut moni asia ois täytyny tehdä toisin.

Sit ulkoistaminen, väitän et on helpompi ulkoistaa pelkkä ohjaamon grafiikka (ei tarvi edes pultata grafiikoita peliin, vaan tehdä ne) kuin ulkoistaa moninpeliä tai koko peliä toiselle alustalle. Varmasti sonyllä ois kumppaneita joilla toi onnistuis pd:n työkaluilla.

Edit: sunnuntai ajelijoita on ennenkin ajateltu muissakin peleissä: damagen säätö on/visuaalinen/off
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, julk. 3.11.2010]

Itse olen tyytyväinen, jos peli on parempi kuin Gran Turismo 4. Turhan paljon odotuksia porukalla pelin suhteen.

Ja jos porukka pelaa konepelliltä tai sisältä niin mitä väliä miltä auto näyttää kun eihän sitä itse edes huomaa...
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, julk. 3.11.2010]

Tässä nyt liikkuvaa random-kuvaa damagesta, eikä hakemalla hauttua outouksia.
YouTube - Gran Turismo 5 Lamborghini Gallardo LP560-4 Damage Footage @ Best Buy

Jokainen voi miettiä kuinka hirveältä toi näyttää.
Uskottavahan se on kun käytännössä näkee. Kokonaisvaltaisesti ei oikeastaan eronnut täydestä vauriottomuudesta millään tavoin; ei tunnu puoltavan, ei tunnu savuavan, kiihtyy kuin uutena ja jos nyt vähän röpelöä on nokassa tai perässä niin silkkaa pintapuolista estetiikkaa tuntuu vauriomallinnus olevan.

Tosin eipä tuo pelisarjaa nyt sen kummemmin pahennakaan. Päälle vuosikymmenenhän se on jo potkinut ilman vaurioitakin ja jos nyt vähän jotain etäisesti siihen suuntaan viittaavaa mukaan sohaistaan niin tuskinpa siihen sen isompaa motivaatiota on ollut kuin että onpahan nyt jotain silläkin saralla. Riittävän kovassa törmäyksessähän sen kisan voisi tulkita jäävän siihen vaikka autosta ei naarmuakaan löytyisi.

Eli hirveältähän tuo kyllä näyttää mutta toisaalta ihan yhtä hirveältä vahinkomallinnuksen kuin lähestymiskulmankin kannalta; simufanit ovat kuitenkin loppupeleissä niitä, joka harvemmin mihinkään rassinsa ylipäätään kolauttavat, joten moisesta koituva vahinko tai sen puutteen "mahdollistava" taktikointi tuskin ovat sellaista, joille pelin varsinainen kohdeyleisö tuskin korvaansa edes lotkauttaa.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, julk. 3.11.2010]

...sen sijaan _mulle_ _simulaatiossa_ ajotutuman jälkeen tärkein on ohjaamokuvakulma ja se jos jää pois se on todella todella iso osa sitä simulaation realistisuutta, mutta siitä huolimatta se on pakko ostos.
Tuohon simulaatioon on minusta ihan turha takertua. Jos avaa silmiään ja katsoo, mitä kaikkea pelihistoriassa on viimeisen 30 vuoden ajan tarjottu "simulaationa", ei Gran Turismo siinä porukassa ainakaan häpeään joudu. Simulaatio ei varsinkaan peleissä tarkoita täydellistä todellisuuden replikointia, vaan se määrittelee lähinnä genreä tai pahimmillaan toimii ihan vain markkinointisanana. Gran Turismokin on ollut vuodesta 1997 asti "Real Driving Simulator", vaikka koppikuvakulma taidettiin nähdä ensimmäistä käytössä vasta vuonna 2006. Aika pitkä aika harhaanjohtavaa markkinointia?

-Vauriomallinnus jos on tota tasoa, ois voinu jättää tekemättä tai tehdä kunnolla
Sinä olet tuota mieltä, minulle sen sijaan tuo nähty on parempi kuin ei mitään. Kaikkia ei voi miellyttää, ja sen faktan kanssa me joudumme elämään.

-200-300autoa ois riittäny kelle vaan, mut ei, tehdään "puolivillaisesti" siihen päälle 800autoa.
Jos ne "puolivillaiset" autot niin korpeaa, ei niillä ole pakko ajaa. Etenkin jos 200-300 autoa riittää "kelle vaan". (Premium-autojen määrähän on tällä hetkellä "yli 200"*, ja kuka tietää, mitä se on pelin ilmestyessä. DLC-autoista puhumattakaan.)

"Cockpit Views" that totally recreate the interior and instruments of a car, have been prepared for over 200 cars.

Lähde: Gran-Turismo.com

...kuminjälki asfaltissa, savut, peruutusvalot, pieni naarmu auton pinnassa jne jutut on ihan yks hailee koska niitä ei pelatessa ihastele...
Silti juuri noita ominaisuuksia haluttiin TODELLA paljon ainakin jos ihmisten palautetta vuosien varrelta on seurannut. Mutta tässä tullaan juuri siihen, että kaikkia on mahdoton miellyttää. Jos kaikille autoille saataisiin koppinäkymä, löytyy porukkaa, joka itkee porukka vaikka siitä, kun kaikkia autoja ei voikaan mällätä rusinaksi jne.

Parantamisen varaa löytyy aina, mutta kun kyseessä on puoli vuosikymmentä ja Luoja ties kuinka monta kymmentä miljoonaa dollaria maksanut projekti, johonkin täytyy vetää raja.

Sit ulkoistaminen, väitän et on helpompi ulkoistaa pelkkä ohjaamon grafiikka (ei tarvi edes pultata grafiikoita peliin, vaan tehdä ne) kuin ulkoistaa moninpeliä tai koko peliä toiselle alustalle.
Jokainen uusi kuvakulma vaatii varsin kattavan testauksen, jotta voidaan olla varmoja esim. sen vaikutuksesta ruudunpäivitysnopeuteen, pelikokemukseen jne. Ei se ole ihan vaan sitä, että tilataan yksi stock-cockpit, läntätään se ruudulle ja ollaan tyytyväisiä.

Tuntuu, että ihmisten on hyvin hankala hahmottaa, kuinka suuren mittaluokan ohjelmistoprojektista on kyse, ja kuinka paljon testausta pienimmätkin muutokset vaativat, suurista muutoksista puhumattakaan. Se kaikki vaatii työtä ja ennen kaikkea se maksaa.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, julk. 3.11.2010]

1. Vauriomallinnus jos on tota tasoa, ois voinu jättää tekemättä tai tehdä kunnolla

2. 200-300autoa ois riittäny kelle vaan, mut ei, tehdään "puolivillaisesti" siihen päälle 800autoa. Ois siitä vaikka ottanu 200parasta ton premium autojen lisäks ja tehny neki premiumiksi ja jättäny pois loput.

3. Edelleen, pakko hankinta ja loistava peli tulossa, mut moni asia ois täytyny tehdä toisin.
1. Turha puhua mitään "jos on tota tasoa", koska se ei ole vielä lopullinen taso. Ja vaikka se sinua ärsyttäisi, niin lisenssiautoja ei edelleenkään saa saada hajotettua kovin paljon tuon enempää, mitä on nähty. En toki väitä, että tietäisin millaiset lisenssisopimukset osapuolten välillä on, mutta kyllä ne melko maksimaalisesti hyödynnetään.

2. Eli 800 standard-auton työtunnit olisi voitu hyödyntää 200 premium-auton tekemiseen? Rohkenen epäillä, standardit ovat kuitenkin jonkinasteisia GT4-porttauksia, eli ne ovat vaatineet huomattavasti vähemmän panosta. Siis huomattavasti vähemmän, kuin tuo 800-200 -suhde. Lisäksi vielä kaikkien autojen haaliminen uudelleen mallinnettavaksi yms. yms., siinä olisi ollut aivan järjetön työmäärä.

3. Minkä takia moni asia olisi pitänyt tehdä toisin? Jotta ostaisit kaksi peliä? Puhut GT5:stä, kuin olisit kirjoittamassa siitä jo arvostelua.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, julk. 3.11.2010]

...

Tässä nyt liikkuvaa random-kuvaa damagesta, eikä hakemalla hauttua outouksia.
YouTube - Gran Turismo 5 Lamborghini Gallardo LP560-4 Damage Footage @ Best Buy

Jokainen voi miettiä kuinka hirveältä toi näyttää.

Minusta tuo näytti muuten aivan tarpeeksi hyvältä, mutta nuo vauriot syntyi aivan liian hitaasti. Olis saanut yhestä kolarista tulla tommonen lopussa oleva vaurioituminen... Kuullema se riippuu myös autosta ja valmistajasta, että mitenkä paljon se auto hajoaa. Esim. Ferrari Enzoa ei saa juuri ollenkaan hajoamaan, kun jotain toista Ferraria sai murskattua oikein kunnolla. Tai ehkä damage on vielä kesken joissakin autoissa, ken tietää.

Tuossa demossa ei ollut mukana vielä edes nähtävästi autojen katolleenpyörähdyksiä, joten voi olettaa tuon olevan edelleen vanhaa buildia. Ja noissa aiemmissa vaurionmallinnuskuvissa nuo autot oli ihan totaalisen hajalla, kun taas tässäkin videossa sai ihan urakalla teloa tuota autoa, että näytti edes vähän hajanaiselta.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, julk. 3.11.2010]

Ilmeisen tärkeä peli on kyseessä :)

Niin tulihan itsekkin ostettua konsoli viime vuonna sen perusteella että GT5 tulisi 2009 jouluna (no oli ostoon muitakin syitä). Niin ja GT5 on ollut tilauksessa Verkkokauppa.com:sta viime vuoden joulusta saakka...

Kun se peli sitten lopulta tulee, niin pelkään että pysähdyn kesken kisan vaan tuijotteleen maisemia ja toisia autoja :)

No jos joku vielä haluaa lisätä tuskaansa, niin mulla on kotisivulla laskuri pelin tuloon.

--
Juha
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, julk. 3.11.2010]


Tää on se vaikeus tietää mitä tarkoitetaan puhuttaessa 'cockpit view'sta.Tässä puhutaan selvästi tarkasta mallintamisesta,joka ei poista sitä vaihtoehtoa että se 'ratin takaa' kuvakulma löytyy kaikista autoista.Vaikkakin yksinkertaisemmalla kojelaudalla.Cockpit view on yhtä hyvin kuskinpenkillä istuen taaksepäin kattelu ja niiden tarkkojen penkinsaumojen ihastelu.Mäksä jo kerto simu ajelun peruslähtökohdat,fysikat kunnossa ja ratin takaa.
 
Inside simracingin jätkäthän kysy just tota ku on epäselvyyttä ni vastaus oli et ratin takaa ei ajella, eikä oo tulos psp tapasta ohjaamoa
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, julk. 3.11.2010]

En tiedä mainitsiko joku jo tästä, mutta peli tulee sisältämään mikroautoja. (lähde) Moottorien koosta ei kerrota, mutta ajettavuus on kuitenkin aivan eri luokkaa normaaleihin autoihin verrattuna.


Btw. Onko kukaan löytänyt netistä mitään videota, missä joku oikeasti osaisi ajaa jotain autoa? Tähän mennessä mitä oon katsonut, niin on ollut pelkkiä sunnuntaisuhareita, jotka ajavat joka toisessa mutkassa ulos.
 
Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, julk. 3.11.2010]

Tonzy, johan toi mikroauto on ollut tiedossa jo vähintään kuukauden päivät, voi olla jo kauemminkin. Mitä jos seuraisit tätä ketjua/uutisia ja käyttäisit hakua, niin ei tule näitä vanhoja uutisia turhaan tänne ;)
 
Ylös Bottom