Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype, julk. 3.11.2010]
...sen sijaan _mulle_ _simulaatiossa_ ajotutuman jälkeen tärkein on ohjaamokuvakulma ja se jos jää pois se on todella todella iso osa sitä simulaation realistisuutta, mutta siitä huolimatta se on pakko ostos.
Tuohon simulaatioon on minusta ihan turha takertua. Jos avaa silmiään ja katsoo, mitä kaikkea pelihistoriassa on viimeisen 30 vuoden ajan tarjottu "simulaationa", ei Gran Turismo siinä porukassa ainakaan häpeään joudu. Simulaatio ei varsinkaan peleissä tarkoita täydellistä todellisuuden replikointia, vaan se määrittelee lähinnä genreä tai pahimmillaan toimii ihan vain markkinointisanana. Gran Turismokin on ollut vuodesta 1997 asti "Real Driving Simulator", vaikka koppikuvakulma taidettiin nähdä ensimmäistä käytössä vasta vuonna 2006. Aika pitkä aika harhaanjohtavaa markkinointia?
-Vauriomallinnus jos on tota tasoa, ois voinu jättää tekemättä tai tehdä kunnolla
Sinä olet tuota mieltä, minulle sen sijaan tuo nähty on parempi kuin ei mitään. Kaikkia ei voi miellyttää, ja sen faktan kanssa me joudumme elämään.
-200-300autoa ois riittäny kelle vaan, mut ei, tehdään "puolivillaisesti" siihen päälle 800autoa.
Jos ne "puolivillaiset" autot niin korpeaa, ei niillä ole pakko ajaa. Etenkin jos 200-300 autoa riittää "kelle vaan". (Premium-autojen määrähän on tällä hetkellä "yli 200"*, ja kuka tietää, mitä se on pelin ilmestyessä. DLC-autoista puhumattakaan.)
"Cockpit Views" that totally recreate the interior and instruments of a car, have been prepared for over 200 cars.
Lähde:
Gran-Turismo.com
...kuminjälki asfaltissa, savut, peruutusvalot, pieni naarmu auton pinnassa jne jutut on ihan yks hailee koska niitä ei pelatessa ihastele...
Silti juuri noita ominaisuuksia haluttiin TODELLA paljon ainakin jos ihmisten palautetta vuosien varrelta on seurannut. Mutta tässä tullaan juuri siihen, että kaikkia on mahdoton miellyttää. Jos kaikille autoille saataisiin koppinäkymä, löytyy porukkaa, joka itkee porukka vaikka siitä, kun kaikkia autoja ei voikaan mällätä rusinaksi jne.
Parantamisen varaa löytyy aina, mutta kun kyseessä on puoli vuosikymmentä ja Luoja ties kuinka monta kymmentä miljoonaa dollaria maksanut projekti, johonkin täytyy vetää raja.
Sit ulkoistaminen, väitän et on helpompi ulkoistaa pelkkä ohjaamon grafiikka (ei tarvi edes pultata grafiikoita peliin, vaan tehdä ne) kuin ulkoistaa moninpeliä tai koko peliä toiselle alustalle.
Jokainen uusi kuvakulma vaatii varsin kattavan testauksen, jotta voidaan olla varmoja esim. sen vaikutuksesta ruudunpäivitysnopeuteen, pelikokemukseen jne. Ei se ole ihan vaan sitä, että tilataan yksi stock-cockpit, läntätään se ruudulle ja ollaan tyytyväisiä.
Tuntuu, että ihmisten on hyvin hankala hahmottaa, kuinka suuren mittaluokan ohjelmistoprojektista on kyse, ja kuinka paljon testausta pienimmätkin muutokset vaativat, suurista muutoksista puhumattakaan. Se kaikki vaatii työtä ja ennen kaikkea se maksaa.