Vastaus: Gran Turismo 5 - keskustelua pelistä
Gran Turismo 5:sta on nyt julkaisupäivästä asti testailtu ja muutamat asiat ihmetyttävät.
Harmistus numero 1: Kustomoinnin niukkuus
Onko tosiaan niin, että renkaiden kokoa tai leveyttä ei voi muuttaa? Miksi jousituksen laskeminen(auto tonttiin) ei näy missään? Eritoten ei ulkoisesti, mutta en kyllä huomannut suurta eroa niiauksissa radallakaan. Ilmeisesti ei voi myöskään vaihtaa koko moottoria tai muuttaa auton vetotapaa. Autojen ulkoinen kustoimointi on heikoissa kantimissa. Perinteinen maalaus onnistuu samoin vanteiden vaihto, mutta entäs korin muutokset tai erikoismaalaukset.
Harmistus numero 2: sekava autovalikoima
Autoja on paljon, mutta saatavuus on heikko. Miksi kaikki autot eivät voi olla saatavilla saman tien tai edes niin että kaikki autot olisivat näkyvillä koko ajan, mutta levelit määräisivät mitä autoja voi ostaa. Nyt tuntuu, että koko homma on vähän tuuripeliä, enkä ainakaan itse löytänyt pelin valikoista täydellistä autolistaa. Onko esim. oma käyttöautoni mukana pelissä? Tiedä häntä.
Harmistus numero 3: käyttöliittymän kankeus
Valikot lataavat joka siirtymällä ja paljon. Tietysti ennen kaikkea radalle mentäessä, mutta esimerkiksi myös palkinnoksi saadun auton lunastaminen on kankeaa. Niin ja miksei palkinnoksi saadun auton tietoja tai edes ulkomuotoa pääse heti lunastuksen yhteydessä katsomaan? Autosta näkyy vain tuikkivat etuvalot ja tämän perusteella pitäisi valita hyppäänkö auton rattiin heti vai jatkanko edellisellä rassilla. Toki tallin kautta pääsee ihastelemaan uutta autoaan, mutta siinä on taas lisää siirtymistä ja latailua.
Harmistus numero 4: Damage
Autot eivät kyllä kärsi juuri mistään. Voiko tuota säätää jostain? Nyt tuntuu että normaalissa kilpailutilanteessa ei voi sellaista törmäilyä tulla mistä ei selviäisi lähes naarmuitta. Onko joku onnistunut keskeyttämään kisan, koska autolla ei ole pystynyt ajamaan?
Siinäpä ne pahimmat harmistuksen aiheet. Peliä tulee väkisin verrattua pahimpaan kilpakumppaniin (Forza-sarja), koska sitä on tullut pelattua niin paljon. Ne asiat, jotka Turn10 on tehnyt hyvin toivoisi tietysti löytyvän myös GT5:sta.
Kaikesta huolimatta päivän päätteeksi GT5 on silti plussan puolella. Tekemistä riittää rutkasti ja itse ajaminen on jopa omaan käteen sopimattomalla Dualshockilla varsin nautinnollista, joskaan abs jarruja ei voi pitää kokonaan pois päältä. Itse ajelen siis niin, että muut ajoavut on pois päältä ja abs on kohdassa 1. En tiedä johtuuko padista vai mistä mutta jarru tuntuu olevan aikalailla on/off, eikä tämä ilman absiä oikein toimi. Ratti tässä kuitenkin täytyy ostaa heti kun rahatilanne antaa myöten.