Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Gran Turismo 7

Eiköhän siihen Monacon radan puuttumiseen ole syynä lisenssiasiat. Samoin kuin monen muun radan kohdalla. Monacoa enemmän kaipaisin Silverstonea tai vanhaa Hockenheimringiä.
Monacon katurata oli jossain GT:ssä mukana, eri nimellä. Onko Silverstone? En nyt äkkipäätä muista.
 
Eiköhän siihen Monacon radan puuttumiseen ole syynä lisenssiasiat. Samoin kuin monen muun radan kohdalla. Monacoa enemmän kaipaisin Silverstonea tai vanhaa Hockenheimringiä.
Monacon katurata oli jossain GT:ssä mukana, eri nimellä. Onko Silverstone? En nyt äkkipäätä muista.
Joo, Côte d'Azur (Monaco) oli GT3-GT6 ja Silverstone GT6. Lisenssit varmasti vaikuttavat. Silverstone oli FM7, mutta ei enää siinäkään sarjassa tässä uusimmassa osassa.
 
Mä en kaipaa yhtäkään ns. oikeaa rataa peliin, koska melkein joka pelissä on ne samat radat aina. Jotain silverstoneakin on saanut ajaa ekasta tocasta asti.
Toisivat mieluummin niitä omia ratoja takaisin mitä ei muissa peleissä ole. Mä ajaisin paljon mieluummin vaikka jotain autumn ringia kuin silverstonea.
 
No joku klassikkorata on hyvä olla jo ihan referenssinä, että voi verrata muihin peleihin ja testailla, miten pärjää. Mulle Hockenheim oli pitkään sellainen, jota veivasin joka pelissä, jossa se oli, mutta sittemmin se ei ole ollut kovin suosittu rata sattuneista syistä. Nyrreä olen kyllä oppinut inhoamaan, vaikka se nyt onkin ajokokemuksena varsin hyvä ja haastava. Kaikkein yksinkertaisimmat eri peleissä toistuvat radat ovat niitä, jotka alkavat puuduttamaan.
 
No joku klassikkorata on hyvä olla jo ihan referenssinä, että voi verrata muihin peleihin ja testailla, miten pärjää. Mulle Hockenheim oli pitkään sellainen, jota veivasin joka pelissä, jossa se oli, mutta sittemmin se ei ole ollut kovin suosittu rata sattuneista syistä.
Itsekin olen aina tykännyt Hockenheimista. Tietysti se pitkät suorat ja metsälenkin sisältävä 90-luvun versio on vähän 'tylsä' varmaan monenkin mielestä, mutta peleissä siellä on hyvä alkuun opetella pelin ajomallinnus, kun on mutkiltaan aika yksinkertainen. Toki legendaarisuutta sieltä löytyy myös, vaikka muille jakaa. Nykyäänhän tuo rata ei taida olla enää edes olemassakaan. Muistelisin muutama vuosi takaperin nähneeni jonkin videon, missä sanottiin, että metsälenkki on käytännössä kokonaan luonnon valtaama ja jätetty hoitamatta.

Itselle tuollainen testirata on jo pitkään ollut legendaarinen Spa. Siellä on hyvä vertailla eri pelien välillä, kuinka asiat on toteutettu ja katsoa, kuinka itse pärjää. Ei tietysti välttämättä kaikkien mieleen, mutta itselle sopii. Monza tietysti toinen, mutta se taas on omasta mielestäni varsin tylsä rata, vaikka voisikin pitkien suoriensa ja shikaanien puolesta jopa vähän vertautua Hockenheimiin.

Samaan hyvään verrokkikategoriaan menee myös Nürburgring, niin GP-versio kuin legendaarinen Nordschleife. Mielestäni noista kahdesta versiosta jälkimmäinen on huomattavasti parempi ajettava, mutta kukin tietysti omaa oman mielipiteensä. Nordschleife näyttää sen, kuinka hyvin radat ovat missäkin pelissä mallinnettu ja se on hyvä verrokki sinänsä.

Uusi rata, tai vaikka kaksi, kyllä kelpaisi peliin hyvin. Monacoa tuskin nähdään, koska lisenssisyyt, mutta Montrealin Gilles Villeneuve tai Silverstone voisi vaikka tullakin. Kumpi vaan kelpaisi enemmän kuin hyvin. Itse kuulun siihen porukkaan, joka ei oikein koskaan ole Silverstonea, ainakaan tätä uudempaa versiota, missä lähtösuora ja varikko on ihan eri paikassa kuin 90-luvun F1-peleissä, kauheasti ajellut. GT7 sisältää niin ison kattauksen erilaisia autoja, niin siviili- kuin myös kilpapuolelta, että Silverstonea voisi jopa olla ihan mielenkiintoista lähteä paremmin opettelemaan eri luokilla. Silverstone varmasti sopisi myös hyvin monen eri luokan online-areenaksi myös.
 
Niin kävi kun ilmaisen GT7 version otin kokeiluun että lähti homma käsistä ja vehkeitä tilaukseen. GT7 puoleen hintaan, G923 ja Piranhan "alennuspenkki" Gigantista (on muuten hyvä penkki), VR-kakkulat jo löytyy. On muuten kivaa touhua pitkästä aikaa ja VR tuo vallan loistavan lisän pelaamiseen. Wanha porukka ties missä Varikkosuoran ajoilta, mutta se ei haittaa kun vielä hauskaa hommaa yksinkin.
 
Tänään tuli pelattua se my first gran turismo ja jos sen on tarkoitus saada joku kiinnostumaan varsinaisesta pelistä niin tuo on kyllä aika paska demo.
Heti ekana on esittely jossa sä vaan katsot kun auto ajaa varmaan puol kierrosta rataa ja jatkuvasti puhuva pää keskeyttää senkin ja kertoo miten on tarkoitus ajaa.
Tuon jälkeen sitten aletaan tekemään lisenssitestejä jotka ei varmasti saa kenenkään kiinnostusta kohoamaan.
Seuraavaksi aukeaa music rally jossa on tasan yks hyvä biisi eli moon over castle.
Varsinkin se trailerissa käytetty biisi oli niin paska, että mun mielestä se sai koko trailerin näyttämään lähinnä parodialta kun tämän nyt kuitenkin pitäisi olla ns. vakavasti otettava simulaatio ja biisi soi varmaan puolet koko trailerista.

Sitten lopulta aukeaa ne kolme eri varsinaista kisaa ja nuo on se jolla koko kokemus olisi pitänyt aloittaa ja se ajokoulu ja muu olisi pitänyt olla extraa.
Silleen tämä oli kiva, että tästä sai ne 18 autoa peruspeliin ja niisä viisi oli sellaisia mitä mulla ei vielä ollut ja loput myymällä sain n. miljoonan.
 
Tuli ladattua vihdoin peli kirjastosta, onko tosiaan näin, ettei timw trialia pysty pelaamaan kaikilla autoilla, vaan ainoastaan sillä mikä löytyy garagesta? Muistelisin, että Gt sportissa pystyi, ja se olikin juuri se pelimuoto, mitä tuli hakattua
 
Tuli ladattua vihdoin peli kirjastosta, onko tosiaan näin, ettei timw trialia pysty pelaamaan kaikilla autoilla, vaan ainoastaan sillä mikä löytyy garagesta? Muistelisin, että Gt sportissa pystyi, ja se olikin juuri se pelimuoto, mitä tuli hakattua

Time trialin idea on että kaikki ovat "samalla tasolla" ja ennalta määrätty auto ettei sinne mennä millä tahansa viritetyllä autolla ajelee, saat toki oman auton ottaa jos semmonen on mutta se muutetaan samalle tasolle kun se vuokrattava auto ellei semmosta itse omista.
 
Time trialin idea on että kaikki ovat "samalla tasolla" ja ennalta määrätty auto ettei sinne mennä millä tahansa viritetyllä autolla ajelee, saat toki oman auton ottaa jos semmonen on mutta se muutetaan samalle tasolle kun se vuokrattava auto ellei semmosta itse omista.
Miksei voisi silti olla myös ns. free time trial, eli sellainen muoto, jossa voi valita juuri sen auton kuin haluaa, ja virittää sen sellaiseksi kuin huvittaa. Itseäni ainakin kiinnostaisi tuollainen enemmän, kuin ne valmiiksi määrätyt autot, joilla kaikkien pitää ajaa. Itse karsastan aina sitä, että pakotetaan pelin ehdoilla menemään, jos valinnan mahdollisuus olisi helposti toteutettavissa. Ok, joku voisi saada etua paremmalla autolla, mutta entäs sitten? Valitse paremmin!
 
Time trialin idea on että kaikki ovat "samalla tasolla" ja ennalta määrätty auto ettei sinne mennä millä tahansa viritetyllä autolla ajelee, saat toki oman auton ottaa jos semmonen on mutta se muutetaan samalle tasolle kun se vuokrattava auto ellei semmosta itse omista.
Mulla oli Gt-sportissa sellanen harrastus, että esim Nordschleifellä ajoin kaikki autot, huom vakiokuntoisina läpi. Ja paras aika per auto jäi aina listalle. Oli hauska vertailla autoja, leikkiä oman elämänsä Stigiä
 
Tuli ladattua vihdoin peli kirjastosta, onko tosiaan näin, ettei timw trialia pysty pelaamaan kaikilla autoilla, vaan ainoastaan sillä mikä löytyy garagesta? Muistelisin, että Gt sportissa pystyi, ja se olikin juuri se pelimuoto, mitä tuli hakattua
Offline time trialissa ajetaan aina oman garagen autoilla. Online time trialissa voi ilmaiseksi vuokrata/lainata minkä tahansa auton kyseisestä autoryhmästä. Eli jos online time trial on määritelty ajettavaksi group 4, 3, 2 tai 1 autolla, niin ilmaiseksi voi käyttää mitä vain kyseisen ryhmän autoa.
 
Miksei voisi silti olla myös ns. free time trial, eli sellainen muoto, jossa voi valita juuri sen auton kuin haluaa, ja virittää sen sellaiseksi kuin huvittaa. Itseäni ainakin kiinnostaisi tuollainen enemmän, kuin ne valmiiksi määrätyt autot, joilla kaikkien pitää ajaa. Itse karsastan aina sitä, että pakotetaan pelin ehdoilla menemään, jos valinnan mahdollisuus olisi helposti toteutettavissa. Ok, joku voisi saada etua paremmalla autolla, mutta entäs sitten? Valitse paremmin!

Kyllähän tommonen voisi olla lisänä tietysti, mutta siinä sitten tulisi tämä "pay to win" meininki tai ketkä nyt on grindannut tarpeeksi että on varaa ostaa ja virittää jne, lopputulema olisi kuitenkin se että ihmiset kattois listalta ketkä on kärkipäässä ja millä autolla on menty ja matkisivat siitä sen parhaan ja suurin osa ajais kuitenkin samalla autolla, olis ehkä liikaa sähellystä. On tässä välillä time trialeja että voi valita useimpia autoja kun se yksi ennalta määrätty, siinäkin huomaa että kaikki ajaa sillä samalla autolla ketkä on kärkipäässä.

Niiku sanoin, tässä on ideana ketkä pystyy ajamaan sen parhaan ajan just sillä samalla autolla ja samoilla virityksillä ettei kukaan saa ns. etulyöntiasemaa.
 
Kyllähän tommonen voisi olla lisänä tietysti, mutta siinä sitten tulisi tämä "pay to win" meininki tai ketkä nyt on grindannut tarpeeksi että on varaa ostaa ja virittää jne, lopputulema olisi kuitenkin se että ihmiset kattois listalta ketkä on kärkipäässä ja millä autolla on menty ja matkisivat siitä sen parhaan ja suurin osa ajais kuitenkin samalla autolla, olis ehkä liikaa sähellystä. On tässä välillä time trialeja että voi valita useimpia autoja kun se yksi ennalta määrätty, siinäkin huomaa että kaikki ajaa sillä samalla autolla ketkä on kärkipäässä.

Niiku sanoin, tässä on ideana ketkä pystyy ajamaan sen parhaan ajan just sillä samalla autolla ja samoilla virityksillä ettei kukaan saa ns. etulyöntiasemaa.
Itse taas pidän siitä peleissä, että pelkkä taito ei ratkaise, vaan voit ehkä luovuudella, tai juuri sinun pelaamiseen sopivilla valinnoilla pärjätä ehkä paremmin kuin puhtaalla taidolla pärjäisit. Siksi tuon viimeisen lauseesi mukainen pelimuoto ei minua kiinnosta. Toki en sitä huonona pidä, että on nuo tarkkaan määritellyt ja rajoitetut time trialit niitä kaipaaville, mutta silti myös free trial-vaihtoehtoja. Olen aina valinnan mahdollisuuksien kannalla, kun se vain on suinkin mahdollista. Asiassa kuin asiassa.
 
Ylös Bottom