No joku klassikkorata on hyvä olla jo ihan referenssinä, että voi verrata muihin peleihin ja testailla, miten pärjää. Mulle Hockenheim oli pitkään sellainen, jota veivasin joka pelissä, jossa se oli, mutta sittemmin se ei ole ollut kovin suosittu rata sattuneista syistä.
Itsekin olen aina tykännyt Hockenheimista. Tietysti se pitkät suorat ja metsälenkin sisältävä 90-luvun versio on vähän 'tylsä' varmaan monenkin mielestä, mutta peleissä siellä on hyvä alkuun opetella pelin ajomallinnus, kun on mutkiltaan aika yksinkertainen. Toki legendaarisuutta sieltä löytyy myös, vaikka muille jakaa. Nykyäänhän tuo rata ei taida olla enää edes olemassakaan. Muistelisin muutama vuosi takaperin nähneeni jonkin videon, missä sanottiin, että metsälenkki on käytännössä kokonaan luonnon valtaama ja jätetty hoitamatta.
Itselle tuollainen testirata on jo pitkään ollut legendaarinen Spa. Siellä on hyvä vertailla eri pelien välillä, kuinka asiat on toteutettu ja katsoa, kuinka itse pärjää. Ei tietysti välttämättä kaikkien mieleen, mutta itselle sopii. Monza tietysti toinen, mutta se taas on omasta mielestäni varsin tylsä rata, vaikka voisikin pitkien suoriensa ja shikaanien puolesta jopa vähän vertautua Hockenheimiin.
Samaan hyvään verrokkikategoriaan menee myös Nürburgring, niin GP-versio kuin legendaarinen Nordschleife. Mielestäni noista kahdesta versiosta jälkimmäinen on huomattavasti parempi ajettava, mutta kukin tietysti omaa oman mielipiteensä. Nordschleife näyttää sen, kuinka hyvin radat ovat missäkin pelissä mallinnettu ja se on hyvä verrokki sinänsä.
Uusi rata, tai vaikka kaksi, kyllä kelpaisi peliin hyvin. Monacoa tuskin nähdään, koska lisenssisyyt, mutta Montrealin Gilles Villeneuve tai Silverstone voisi vaikka tullakin. Kumpi vaan kelpaisi enemmän kuin hyvin. Itse kuulun siihen porukkaan, joka ei oikein koskaan ole Silverstonea, ainakaan tätä uudempaa versiota, missä lähtösuora ja varikko on ihan eri paikassa kuin 90-luvun F1-peleissä, kauheasti ajellut. GT7 sisältää niin ison kattauksen erilaisia autoja, niin siviili- kuin myös kilpapuolelta, että Silverstonea voisi jopa olla ihan mielenkiintoista lähteä paremmin opettelemaan eri luokilla. Silverstone varmasti sopisi myös hyvin monen eri luokan online-areenaksi myös.