Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Gran Turismo 7

Tuhat euroa ratista:oops: En ikinä maksaisi vaikka olenkin gran turismon kova fani. Ostin joitain vuosia sitten ps4 80€ ratin jota sitäkin rahaa mietin monta kertaa, että sijoitanko. Jaksoin pelata joitain tunteja kunnes vaihdoin ohjaimeen takaisin. Naurakaa vain mutta mun mielestä ohjaimella on paljon mukavampi ja helpompi pelata. Rattia kun haluaa käännellä niin sitten hypätään oikean auton rattiin.
 
Kyllähän tuo varmasti hyvä on jos vaan käyttöä löytyy, itse menen ohjaimella kun ratilla jaksaa vääntää aina sen hetken ja sit kyllästyy. Ei hetken huvista viitsi 1000€ maksaa.
 
DD Pro on suoraan moottorilta fb:n antava, ilman hihnaa, tai rattaita, joten 700€ aikasta hyvä pudjetti hinta tuosta koko setisti.
Eroaakohan tuo base pahastikin tästä DD basesta: https://fanatec.com/eu-en/csl-dd/
Samat newtonit sieltä ainakin näyttää tulevan ulos. Joten hintaa voi verrata tähän, eikä tosiaan missään nimessä hihnavetoisiin tai ratasratteihin.

Tuossa siis pelkkä base maksaa 350€ ja siihen kun lyö melkein minkä tahansa ratin ja nuo samat karvalakkipolkimet niin ollaan jossain 800 euron tietämillä. Tuo bundle 700 eurolla ei todellakaan ole kallis.
 
Eroaakohan tuo base pahastikin tästä DD basesta: https://fanatec.com/eu-en/csl-dd/
Samat newtonit sieltä ainakin näyttää tulevan ulos. Joten hintaa voi verrata tähän, eikä tosiaan missään nimessä hihnavetoisiin tai ratasratteihin.

Tuossa siis pelkkä base maksaa 350€ ja siihen kun lyö melkein minkä tahansa ratin ja nuo samat karvalakkipolkimet niin ollaan jossain 800 euron tietämillä. Tuo bundle 700 eurolla ei todellakaan ole kallis.
Eiköhän se ole se sama, kun Pleikkarille on odotettu omaa versiota. Sitten kylkeen vielä boostkit.
 
Kyllähän tuo varmasti hyvä on jos vaan käyttöä löytyy, itse menen ohjaimella kun ratilla jaksaa vääntää aina sen hetken ja sit kyllästyy. Ei hetken huvista viitsi 1000€ maksaa.
Tämä on muuten jännä. En ole itse GT Sportia muistaakseni ohjaimella ajanut kuin ihan kokeilumielessä muutaman mutkan. Pakko ajaa ratilla, jos haluaa jollain tavalla olla pelissä sisällä. Sama juttu Forza Motorsportin, Assetto Corsan, Dirt Rallyn, F1:n ja muiden vähänkään simulaatioon suuntaan pyrkivien pelien kanssa. PC:n autosimuista nyt puhumattakaan. Sen sijaan Forza Horizonin kaltaiset arcadeajelut on kivempi vetää pädillä.

Kai se on vaan se mihin on tottunut. Vähän sama kuin FPS pelien kanssa näppis+hiiri vs. pädi.
 
Tuhat euroa ratista:oops: En ikinä maksaisi vaikka olenkin gran turismon kova fani.

Sehän on pelkästään hyvä asia, että löytyy jokaiselle jotain eri hintaluokissa. Itselläni on fanatecilta yhteensä melkein 3k€ edestä tavaraa enkä ole päivääkään katunut, vaikka välillä onkin kausia, ettei kerkeä ajelemaan hirveesti. Jokainenhan laittaa tienaamansa rahat mihin haluaa, vois tuon summan tupakoidakkin melko nopeasti savuna tuuleen.
 
Sehän on pelkästään hyvä asia, että löytyy jokaiselle jotain eri hintaluokissa. Itselläni on fanatecilta yhteensä melkein 3k€ edestä tavaraa enkä ole päivääkään katunut, vaikka välillä onkin kausia, ettei kerkeä ajelemaan hirveesti. Jokainenhan laittaa tienaamansa rahat mihin haluaa, vois tuon summan tupakoidakkin melko nopeasti savuna tuuleen.
Itselläni on myös noin 900€ kiinni Fanatecin laitteissa. Juuri tuli ostettua 600€ rigi.
Saa ihminen valita mihin sen rahansa käyttää. Toinen voi juoda 4 tonnia vuodessa kurkusta alas. :D
 
Kyllähän tuo varmasti hyvä on jos vaan käyttöä löytyy, itse menen ohjaimella kun ratilla jaksaa vääntää aina sen hetken ja sit kyllästyy. Ei hetken huvista viitsi 1000€ maksaa.
Harvoin kyllä itsekään huvittaa ratilla pelata. Jotenkin vaan hankalampaa kuin padilla se ajotuoliin asettautuminen ja sitten säätöjen hakeminen ja kalibroinnit sun muut. En edes kaipaa peleiltä sellaista täyttä realismia ja immersiota. Kohtuullisesti noita kumpaakin elementtiä riittää useimpiin peleihin.

Juu, myönnän, olen pelaamisen suhteen varsin mukavuudenhaluinen, eli lähes kaikkea pelaamiseen liittyvää säätämistä ja työläyttä vierastan, kun pelaaminen on kuitenkin minulle erityinen rentoutumisen muoto, josta nautin mielellään ilman ylimääräisiä stressitekijöitä. Vastapainoa varsin haastavalle ja stressaavalle työelämälle, jota on tullut kolmattakymmenettä vuotta ja elettyä. Siinä mielessä olen kyllä epäjohdonmukainen, että tykkään Soulsborne-peleistä kuin hullu puurosta! :p
 
Tulihan tuo PS4-> PS5 hyppäyksen mahdollistava digiversio ennakkohankittua. Jotenkin tuntuu, että ei onnistu PS5:n hankinta julkkariin mennessä. Senkin takia, mutta varsinkin desibelien takia, tuli vaihdettua kylmätahna vanhaan PS4 Prohon. On se mukava, kun taas on hiljaista tv:n alla.
 
Ajatuksia:

Visuaaliset parannukset näissä viime aikojen videoissa olleet aika mukavia siihen ensimmäiseen esittelyvideoon verrattuna, varsinkin rataympäristöä vertailessa.

Valikoissa paluu vanhaan ei välttämättä ollut se fiksuin ratkaisu. Ja muutkin ominaisuudet kuten autojen pesut ja öljynvaihdot ei nyt välttämättä enää tänä päivänä herätä yhtä kovaa kiimaa mitä 20-vuotta sitten.

Ajomalli varmasti ihan toimiva mikäli GT Sportin ajomalli oli riittävä, itselle oli. Toivottavasti jotain kehittymistä on kuitenkin tullut.

Tärkein kysymys lienee tekoäly ja uratila. Tarvitsi olla sellaisella tasolla, että kilpailut olisi viihdyttäviä eikä mitään ohitusharjoituksia. Muuten ei ole mitään isoja odotuksia uratilasta, veikkaan sen kalpenevan jopa niille ensimmäisille GT-sarjan peleille.

GT7 tarjoaa varmaan Gran Turismo-sarjan faneille riittävästi, mutta tekeekö se mitään poikkeuksellista tai houkuttaako se uusia pelaajia niin sitä hieman epäilen. Itse odotan siitä mukavaa ajopeli viihdettä, mutta toisaalta aika maltilla. Ja todennäköisesti vasta parin päivityksen jälkeen tulee peli hommattua.
 
Itse odotan tältä peliltä ehdottomasti eniten täyttä VR-tukea, ja mahdollisuutta osallistua daily raceihin ryhmänä (en tosin usko, että sitä mahdollisuutta lisäävät). VR-tuen (jossain vaiheessa) lisäämättä jättäminen olisi todella erikoinen ratkaisu, kun kerran psvr2-lasitkin ovat tulossa. Minun mielestä ajopelit sopivat laseille todella hyvin ja luultavasti GT7 VR olisi todellinen systemseller tuleville laseille.
 
Uusi video:


Olinkin jo unohtanut Gran Turismoiden rengas äänet, kun itsellä ne on GT Sportissa mahdollisimman hiljaisella. Hitto miten typerää vinkunaa.

E. Tekoäly sentään kisaa toisiaan vastaan ihan hyvin videolla, mutta pelaajaa vastaan luovuttavat edelleen vähän helpolla ja jäävät ohituksen jälkeen todella paljon.
 
Viimeksi muokattu:
No eipä tuon videon perusteella kannata odottaa mitään ihmeitä, näytti ihan GT peliltä. Grafiikat oli kyllä upeat mutta muuten näyttää samalta kuin kaikki muutkin sarjan pelit. Tästä ei ainakaan mikään uusi sukupolvi huokunut, tulee silti ostettua ja pelattua kun sarjan pelejä kohtaan niin suuri sydän sykkii.
 
No eipä tuon videon perusteella kannata odottaa mitään ihmeitä, näytti ihan GT peliltä. Grafiikat oli kyllä upeat mutta muuten näyttää samalta kuin kaikki muutkin sarjan pelit. Tästä ei ainakaan mikään uusi sukupolvi huokunut, tulee silti ostettua ja pelattua kun sarjan pelejä kohtaan niin suuri sydän sykkii.
Siinähän se on hyvin ytimekkäästi kirjoitettu sinulta. "Solid 8, nothing new".

Toivottavasti FM 8 tuo mukanaan myös uudistuksia, kun kehittävät sitä niin kauan ja Codemastersit, Polyphony Digitalit ja muut seuraa sitten perässä.
 
Onko mun silmät vanhat vai näyttääkö toi uusin video jotenkin ihan "ps3" peliltä? Ei herättänyt kyl mitään woah efektiä, niin ja tosiaan ne rengas vinkumiset, onko ihan pakko? Sais tursimoki mun puolesta siirtyä forzan tapaan open road tyylisee meininkii, meinaan semmoset on mun mielestä paljon hauskempia ajopelejä ku ajaa jotain ravirataa ja nukahtaa rattiin, jos ois xbox nii mielummin pelaisin sitä joka on hieman ehkä arcademaisempi mut open road raviratojen sijaan, muutenkin nii miks pitää ajaa ns tieautoja jossain radoilla, siinä olis turismo melko uudistettu että olis open road ja siinä lisänä näitä raviratoja, en valittais! Noh kai tän jostain alesta vois napata koriin.
 
Viimeksi muokattu:
Onko mun silmät vanhat vai näyttääkö toi uusin video jotenkin ihan "ps3" peliltä? Ei herättänyt kyl mitään woah efektiä, niin ja tosiaan ne rengas vinkumiset, onko ihan pakko?
Samalta tuo näyttää meikäläisen silmään kuin joku Forzakin Xboxilla. Poskettoman puhdasta työtä graafisella tasolla. Kaukana ollaan jostain PS3-aikakauden autopeleistä jos graafiselta puolelta asiaa tarkastelee 4K töllöstä. Mitä äänimaailmaa tulee niin tällaisissa simulaatioralleissa taitaa olla nimenomaan tärkeää monelle miltä joku moottori tai rengasulina kuulostaa. Monihan laittaa kaikki muut äänet pelistä pois paitsi auton äänet ajaessaan.

Mitä sitten pelattavuuteen tulee niin aika sama ideahan näissä autopeleissä on aina ollut. Siinä mielessä peli näyttää meikäläisen silmään täysin samalta kuin vaikka joku PS3-aikakauden Gran Turismo. Mutta enpä nyt tähän pelattavuuteen voi sen enempää ottaa kantaa, kun meikäläisellä on GT1 jälkeen tunteja takana näissä peleissä varmaankin jotain kahden tunnin luokkaa.
 
No joo toi ps3 vertaus ny meni överiks, mut en ny tiie. Ei se nyt niin ihmeelliseltä näytä nyt vaikka drive clubii verrattuna. Toki se on sit eri asia itte pelata sitä töllästä ku kattoo tulitikkuaskin kokosesta youtube laatikosta.
 
Ylös Bottom